FELAVATTÁK SÜTŐ FERENC
szobrászművész KODÁLY alkotásÁT Galyatetőn
Felső-Mátra falvai
mátraszentimrei székhelyű önkormányzatának régi terve valósulhatott meg a
helyi Kodály hagyomány elkötelezett híveinek kezdeményezésére, a Nemzeti
Kulturális Alap támogatásával. A helyi erőforrások mellet a köztéri
szoborállítás támogatására kiírt pályázaton elnyert összeg tette lehetővé,
hogy Galyatetőn, a kis templom előkertjében 2014. június 28-án
felavathatták Kodály Zoltán sötétszürke márvány posztamensre helyezett bronz
portré-szobrát, Sütő Ferenc pécsi szobrászművész alkotását. Az
alkalom ünnepélyességét a szentmise és annak keretében Kodály Zoltán Missa
brevis című művének előadása emelte. A szentmisét Kacsik Árpád
c. kanonok, plébános celebrálta, a zenei közreműködő az Új Liszt
Ferenc Kamarakórus és Fassang László Liszt- és Prima díjas orgonaművész
volt. Vezényelt Erdei Péter Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas karnagy, érdemes
művész. Az előadás különleges voltát jelentette, hogy a mű
kórus-orgona változata a Csendes-mise ősforma megszületésének helyszínén
először hangzott el. Ezt a hitelességet fokozta, hogy a valamikor Kodály által
is használt harmóniumon szólalt meg a mű hangszeres anyaga. A nap
programját a Nagyszálló Szonáta termében délután megtartott nagysikerű
kórustalálkozó tette teljessé. Az Egri Érseki Fiúkórus (karnagy Schiedmeiszter
Szilvia, zongorakísérő Réz Lóránt), Gyöngyösről a Cantare Városi
Vegyeskar (karnagy Kalocsainé Csillik Mária) és a Cantus Corvinus Vegyeskar
(karnagy Holló Erzsébet), Budapestről a Kodály Férfikar (karnagy Pálinkás
Péter, zongorakísérő Velkey Marianne) és Kecskemétről a Nemesszeghy
Márta Vegyeskar (karnagy Smuta Attila, zongorakísérő Révész László)
szerepelt. A műsorban természetesen döntő többségében
Kodály-művek hangzottak el, köztük a Mátrai képek (az egyesített gyöngyösi
kórusok) és egy Pásztón gyűjtött népdal feldolgozása, az Esti dal záró
összkari számként. A szoboravató fővédnöke Kodály Zoltánné, védnökei
Stuller András polgármester és Kacsik Árpád plébános voltak. A muzsikus család
több tagja jelenlétében megemlékeztek Fasang Árpád zongoraművészről,
kulturális diplomatáról, aki galyai nyaralásai alkalmával kántora volt a
kápolna szertartásainak. A szoboravatáson elhangzott Tóth Sándor Pro
Christiana- és József Attila díjas költő erre az alkalomra írott, Kodály
emlékének ajánlott verse Antalné Zoboki Anna tanárnő, az esemény fő
szervezője előadásában. Avató beszédet dr. Ittzés Mihály, a Magyar Kodály Társaság elnöke, a Magyar Művészeti Akadémia rendes
tagja mondott. Az alábbiakban a szabadon elmondott beszéd hangfelvételének
szerkesztett változatát közöljük.
Tisztelt Polgármester Úr! Főtisztelendő
Plébános Úr! Tisztelt Karnagy Úr! Kedves Fassang-család! Kedves Antal-család!
Tisztelt Közönség!
Tisztességtevésre, megemlékezésre
gyűltünk egybe. A szívig és lélekig ható mise után nagyon nehéz
megszólalnom. Megrendítő volt ez a mise lelkiségében, megrendítő volt
zeneiségében. Most itt állunk az új szobor előtt, amelyet Sütő Ferenc
pécsi szobrászművész alkotott – őt is köszöntöm tisztelettel.
Három kérdésre szeretnék röviden
válaszolni: Miért? Hogyan? Mivégre?
Miért? Miért
avatjuk, s miért éppen itt, ezt a Kodály Zoltánt ábrázoló szobrot? Amint
plébános úr is utalt rá, Kodály nagyon szorosan kötődött ehhez a vidékhez,
ehhez a helyhez. Fiatalkori népdalgyűjtő barangolásai idején járt
erre először, majd – szinte a Nagyszálló felépülésétől kezdve –
rendszeres látogatója, az ötvenes évektől, mondhatni, lakója volt ennek a
helynek. Második otthonát tudhatta talán itt. Olyan hely volt számára, amely
munkára, elmélkedésre, pihenésre egyaránt alkalmas. A legközvetlenebb zenei
kapcsolat ehhez a helyhez őt az itt született Csendesmisén, és az abból létrejött Missa brevisen keresztül kötötte. Amikor 1946-ban itthoni
kötelezettségei miatt nem tudott eleget tenni egy bukaresti meghívásnak, egy
magát kimentő levél kíséretében elküldte a mű kottáját Enescu mesternek,
a neves román zeneszerző-hegedűművésznek. Levelében azt írta,
hogy ez a mű „némiképpen a háború alatt átélt érzéseinket fejezi ki.”
Legfőbb üzenete az utolsó szavakban hangzik a mi korunknak is. Bár itt s
szűkebb környezetünkben béke van, de nem is olyan távoli és távolabbi
helyein a világnak háborúk dúlnak. Tehát mindig érvényes a Kodály-mise fohásza,
üzenete: Dona Nobis Pacem – Adj
nékünk békét! Munkálkodjunk mi is megőrzésén!
Hogyan? Hogyan valósult meg ez a Kodály-monumentum?
Meg volt itt a hagyománya – ha szabad ezt a kifejezést használnom – a Kodály
kultusznak korábban is egy-egy rendezvénnyel, köszönhetően a
Fasang-családnak is. Most azonban új formában látjuk az emlékőrzést.
Néhány elszánt, lelkes és elkötelezett embernek a jóvoltából megszületett itt
ez az emlékmű. Ki kell emelnem Antalné Zoboki Anna tanárnőt, aki
kecskeméti Kodály iskolás diákként szívta magába azt a szellemiséget, amely
talán egész pedagógiai munkáját meghatározza, és a mai esemény fő
motorjává tette. Megtisztelő számomra, hogy mint néhai tanítványom
előmozdította a meghívásomat, s hogy itt elmondhatom ezt a néhány
gondolatot. Köszönettel tartozunk minden munkájáért neki is, és mindazoknak,
akik itt tevékenykedtek az ügy sikere, a szobor megvalósulása érdekében. Azt
mondhatom, hogy egy Kodályhoz kötődő másik helynek, Pécsnek a
képviseletében is jelen van Sütő Ferenc szobrászművész. Nem tudok az
ő alkotói gondolkodásába belehelyezkedni, hiszen még eddig soha nem
találkoztunk, soha nem beszélgettünk, de az itt leleplezésre váró, általam
eddig csak képeken látott szobor alapján elmondhatom, hogy egy olyan alkotást
állít elénk, amelyben az elgondolkodó, talán a zenén, talán a világ dolgain
elmélkedő komoly Kodály Zoltán néz le ránk szobor képében. Azt hiszem,
hogy amikor egy szobrászművész valakit agyagba mintáz, bronzba önt, vagy
éppen kőbe vagy fába farag, akkor elsősorban talán a látvány, az
emberi alak, s leginkább az arc ragadja meg. De hogyha nem tudna
belehelyezkedni abba a gondolatvilágba, – alkotóművészről lévén szó –
amelyet ez az alkotó képvisel, akkor talán csak egy egyszerű tárgy jönne
létre. Így viszont – azt hiszem – valóban egy átlelkesített szobor áll
előttünk.
A harmadik kérdés: Mi végre? Mi végre áll itt ez a
szobor, mi a rendeltetése? Horatius, az ókori latin költő egyik ódájában mondja, hogy
költeményei ércnél maradandóbban
őrzik, hirdetik halhatatlanságát.
Azzal, hogy erre az aere perennius-ra
utalok, nem akarom e szobor jelentőségét lefokozni. Ez az érc, éppen hogy egy ércnél maradandóbb életműre
emlékeztet és kell, hogy emlékeztessen a továbbiakban is. Aki itt eljár, az
jöjjön rá, hogy nem csak egy alakról, bármily híres személyről van szó,
hanem egy hatalmas életműről. Egy életműnek
állítanak emléket a kezdeményezők és létrehozók. Sőt, nem csak zenei
üzenetről van szó. Nem csak arról, hogy a Kodály által a Mátra vidékén
gyűjtött népdalok, a Mátrai képektől
az itt fogant Missa brevisig és a
zeneszerző többi művéig milyen zenei
élményt hordoznak az alkotások, hanem hogy milyen gondolati, nemzetépítő, emberséget sugárzó életművet
jelképeznek számunkra. Azt hiszem, emlékezetünkben kell tartanunk ezt a három
gondolatot, e három kérdést és választ: miért
– hogyan – mivégre áll itt mától Kodály Zoltán szobra, s mindezek között a
legfontosabb a harmadik, az ércnél
maradandóbb életmű. Kérem, vigyék el magukkal ennek üzenetét! (Ittzés Mihály szoboravató beszéde 2014.
június 28.)
Szöveg forrás:
(MMA Hírlevele – 64 szám, 2014. VI. 28.)
Kép forrás: