Gál
József
Egy szombathelyi hegedűmŰvésznŐ*
A száz éve született Bárdos Alice emlékezete
Szombathely kulturális életében a 20. század elejétől
kiemelkedő szerepe volt a zenének. Dalegyletei a 19. század közepén és
utolsó negyedében alakulnak, s évtizedekig a társas együttlét fontos színterei.
Hosszabb-rövidebb életű zenekarok is szerveződnek, melyek önálló
műsoraikkal vagy más programok közreműködőiként elégítik ki a
város zenei igényeit. 1909-ben a zeneértő közönség nevelése, pallérozása
céljából megalakul a város zeneiskolája. A zeneoktatás szervezése Balassa
Kálmán és Csikor Elemér nevéhez fűződik, a zenei élet
élénkítői Janovits József mérnök, Gyöngyössy Tivadar és Stadler
Izidor ügyvéd, valamint Knébel Jenő cs. és kir. fotográfus
(akit ma bizonyára fotóművésznek titulálnánk).1
Kapcsolataik révén a korszak sok jelentős művésze koncertezik a vasi
megyeszékhelyen, de alkalmanként programjukba iktatják Kőszeget is.
Vas vármegye, s főleg
Szombathely kulturális életének irányítója a Vasvármegyei és Szombathelyi
Kulturális Egylet. Az Egylet zenei szakosztálya szervezi az 1920-as
évektől a város zenei életét, elsősorban a bérleti hangversenyeket.
Az egyesület meghívására hallhatja a város közönsége többször is a Waldbauer-Kerpely
Vonósnégyest, Kósa György zongoraművészt, Németh Mária és
Székelyhidy Ferenc operaénekeseket. De hangversenyezett a
megyeszékhelyen Basilides Mária, Báthy Anna, Orosz Júlia, Palló Imre,
fellépett Kodály és Bartók, Hubay, Zathureczky és Koncz János,
Ungár Imre és Fischer Annie, vezényelt Rubányi Vilmos, Komor
Vilmos, Vaszy Viktor és Ferencsik János, hallhatták az
érdeklődők a híres bécsi fiúkórust.2 Szombathely és
Kőszeg zenei életéről fontos és terjedelmes tanulmányt írt Tóth
Aladár a Nyugatmagyarország című hetilapba 1935-ben.3
Ebbe a zenei életbe
érkezik, és ennek válik formálójává az 1899-ben született budapesti
illetőségű Bárdos Alice hegedűművész. 1917-ben Hubay
mesteriskolájában diplomázott. A művészképzőben három
növendékhangversenyen lépett fel: 1915. február 22-én Bruch g-moll hegedűversenyét,
1916. március 17-én Brahms Hegedűversenyét, 1916. május 12-én pedig a
Beethoven-koncert 1. tételét, Wieniawski Scherzo-Tarantelláját, Bach g-moll
szólószonátájának 3-4. tételét és Hubay Variációit játszotta.4
1917 tavaszán Hubay tanácsára és ajánlására "a háborús lehetőségek
korlátjai közepette a nagy zenei elindulások központjában, Berlinben
hangversenyezik. Műsorán Bach, Beethoven és Bruch művei szerepelnek.
Berlin után a többi nagy német város koncerttermeinek dobogóján áll. Drezdában
a Reiner Frigyes vezényelte Filharmonikusokkal ad hangversenyt. Mint
minden magyar tehetségnek, Bárdos Alice-nak - is Nyugat felől kellett
betörnie Dévénynél. A németországi hatalmas siker után Budapestre kapott
meghívást. Első ízben 1918 februárjában hangversenyezett a
Zeneművészeti Főiskola nagytermében. A forradalom alatt hegedűjével
visszavonult magányába, csak otthon muzsikált, kifelé hallgatott. Újból 1920
telén lépett a közönség elé a Vigadó nagytermében. A következő évben
Dohnányi vezénylete alatt a Budapesti Filharmonikusok kísérete mellett aratott
sikert."5
Bárdos 1922-ben, házassága révén kerül
Szombathelyre; férje Szende László építészmérnök. Első szombathelyi
éveiben magánórákat ad, az 1926/27-es tanévtől a Városi Zeneiskola
hegedűtanára lesz. Ettől kezdődően Szombathely zenei
életének is meghatározó személyiségévé nő: nemcsak pedagógusként, hanem
előadóművészként és zenei ismeretterjesztőként is tevékenykedik,
emellett a Kultúregylet zenei szakosztályának alelnöke és a kamarazene-társaság
szervezője közel másfél évtizeden át.
Szombathelyen 1926 márciusában mutatkozott be előadóművészként Beethoven egyik triójának előadásával Mauer Károly és Payer Róbert társaságában. December 15-én Kodály-, Debussy- és Hauser-műveket szólaltattak meg.6 1927. március 1-jén Beethoven VI. szimfóniája mellett az egyik Románc szerepel a Kultúregyesület hangversenyének műsorán.7 Ettől az időtől fogva Bárdos Alice nélkül elképzelhetetlen Szombathely zenei élete - nem csak a bérletsorozatok szólistája, hanem az irodalmi rendezvények közreműködője is.
1928. december 6-án tér
vissza a Zeneakadémiára, már mint Szombathelyen élő művész. A Nyugatmagyarország
című helyi lapnak adott interjújában így beszél a fellépésről: "Én
már évek óta nem szerepeltem fővárosi pódiumokon. És mégis most hosszú
évek múltán, mint régi jó ismerőst, úgy üdvözöltek. Még ha nagyon szerény
vagyok, akkor is azt kell mondanom, hogy felejthetetlenül nagy és meleg sikerem
volt." A koncertről fővárosi kritikákból is idéz a lap: "Pesti
Napló: Virtuóz technikája a lélek mélységeivel párosul. Esti Kurír: Bárdos
Alice szélesen zengő, egészséges hanggal megszólaló művésznő.
Nemzeti Újság: Kiegyenlített technika, biztos vonalvezetés jellemzi Bárdos
Alicet."8
Ez az elismerő kritikai hang végigkíséri
pályáját. Igazolásul álljon itt egyik közeli hangversenyének kritikája. 1930.
március 2-án a Kultúregylet megalakulásának 30. évfordulóját ünnepelték. Ekkor
Goldmark Zongoraötösét adta elő kamaraegyüttes "...brilliáns
technikával és párját ritkító összetanultsággal. A pompás együttes még nem
aratott ekkora sikert, mint ezen az estén. A nyíltszíni tapsoknak nem volt se
vége se hossza."9
1930. december 6-án Banke Antalné zongoraművésszel adott hangversenyt. Ezúttal Bach, Goldmark, Bartók, Paganini műveit szólaltatták meg. "Bárdos Alice hegedűjátéka sem felfedezni való. Konstatálnunk kell, hogy ezúttal is bensőségesen játszott és szinte férfias erejével imponált. Előadóművészete komoly architektonikus építészeti remekekre emlékeztet, amely a lélek harmóniájából fakad és bensőséges áhítatra gerjeszti a szemlélőt" - írta a Hír kritikusa.10 Ezt a műsort a rádió is közvetítette.
1933. május 14-én
Kodály-estet tartottak Szombathelyen. A mester Londonból jövet állt meg
Szombathelyen, hogy saját maga dirigálja műveit. A műsor második
felében a "Kamarazenei Társaság Bárdos Alice, Wiener Lilly, Statzenberg
és Baranyai Gyula összeállításban az első vonósnégyes negyedik tételét
adta elő. Népies téma variációs feldolgozásban, kontrapunktikus
remekmű. Kifogástalan előadásban hozták ki a mű nehézségeit,
igaz lelkesedéssel nyújtották a kamarazene nagy apostolának halhatatlan
remekművét."11 - Ebben az esztendőben ad
először hangversenyt Szombathelyen Fischer Annie.12
1934 márciusában Bartók Béla koncertezik a
megyeszékhelyen. A hegedűre írt Bartók-művek interpretátora Bárdos
Alice, aki "a harmadik műsorszámban együtt szerepelt Bartók
Bélával az I. hegedűrapszódia, valamint Bartók-Gertler Szonatina és a
Bartók-Szigeti Magyar népdalok interpretálásában. Szívvel-lélekkel
elmélyedő művész [ti. Bárdos], aki megérdemelte, hogy
Bartókkal együtt ünnepelte a közönség."13
1935. február 3-án újra
zeneakadémiai fellépés következett. A hangverseny első felében a
klasszikus "dalművek gyöngyeit hallottuk, amely közül különösen
Händel-áriák tetszettek - írja Dániel Tamás -, köztük az Ima a Te
Deumból, a lélek mélyéből való győzelemittas fohász, a Pastorale,
amely a legbiztosabb tükre annak a lelki rokonságnak, amely Händelt a néphez
fűzi. Következett Bach g-moll szonátája, amely a klasszikusok lelki
fenségének magasztos kifejezéseként hatott... A műsor második felében magyar
műveket hallottunk a jelenkor reprezentánsainak Bartók-Szigeti
népdalaiból. Hallottuk Bartók-Gertler Szonatináját."14
Néhány nappal később a Vasvármegye újabb írást közöl az akadémiai
hangversenyről, Veder László tollából: "Rendesen a főváros
szokta felszívni a magyar vidék értékeit. Itt fordítva történt - Szombathely
elhódította Budapesttől Bárdos Alicet, aki most már büszkén vallja magát
szombathelyinek."15 A zeneakadémiai
hangverseny jelentőségét igazolja a Hír kritikusa is, aki szerint "Bárdos
Alice szombathelyi működése alatt mindig a jó zene, a nemes hagyományok
útjain a magyar nemzeti zene apostolává szegődött. Ilyen művészként
került az ország zenei érdeklődésének középpontjába. Ma a legjelesebb
belföldi hegedűseink közé tartozik."
Szomory Dezső is fontosnak tartotta a méltatást. "Hegedűművésznőink
sorában Bárdos Alice nemes jelenség. Vidéken él, tanárnő, s nyilván
boldog, mert övé a hangok birodalma. Hittel, kedvvel s női életének
magasabb rendű jelenséget ad, hogy hívságokon túl, csöndben és szerényen
szolgálja a zeneművészet szent eszméit. Őszinte és rokonszenves
művészegyéniség csendül ki hegedűjátékából. Gazdag műsorából
különösen a magyar műveket kell kiemelni. Ezeket csak ilyen nemes
művésznő játszhatja nagy odaadással, átéléssel, költészettel."16
1935. február 17-én a Kultúregyesület
Bach-hangversenye hangzik el.17 Tíz nappal később Pápán
hallhatják a hazai zeneművészet "jeles alakját", aki nemcsak
megfelelt, hanem túl is szárnyalta a publikum igényeit.18
Április 14-én Fischer
Annie-val ad közös hangversenyt. A műsoron Mozart egyik C-dúr
szonátáját és César Franck Szonátáját adták elő. Nemcsak Fischer Annie-t,
de Bárdost is ünnepli a kritikus: "Az ő vonója valami férfias
erőt sugároz, amint Bach küzdelmeit átéli, amint Mozart elnyomott, de
zenéjében tisztán érthető gondolatait diadalra viszi. Bárdos Alice hazája
a régi s új klasszicizmus egyaránt - s most, amit a haladó új zenei irány, a
régi klasszikusok előadásával produkál, arra talán a világ
zenetörténetében példa sohasem volt. Bárdos Alice az új s egyedül igaz magyar
népi zenében találja meg önmagát, de hegedűjátékából a klasszicizmus
hatalmas reneszánsza sugárzik."19
A decemberi
Kultúregyesületi hangversenyen Beethoven 9. szimfóniáját szólaltatták meg -
ekkor vezényelte először a művet Ferencsik János. Bárdos
hangversenymesterként vett részt az előadásban.20
Az 1936-os
esztendő egyik fontos eseménye Bárdos Alice életében az olaszországi
hangversenykörút. A Hír január 10-én arról számol be, hogy 1936. január
13-án Firenzében, 18-án Rómában, 22-én pedig - hazafelé jövet - Zágrábban ad
hangversenyt, amelyet a rádió is közvetít. A február 2-i Hír, amely
Bárdost kérdezi az útról, már nem tesz említést Zágrábról, az olaszországi koncerteket
azonban "forró sikerűnek" minősíti: "Hadd emlékezzem
meg először is arról, hogy Firenzében Mario Salermo zongoraművész
volt az én kitűnő kísérőm a hangversenyen. Fiatalember, tele
olaszos tüzes lelkesedéssel. De tele zenei tudással is. Előtte nem volt
újdonság se Bartók, se Kodály, régen ismeri őket, és Hubayval együtt a
legnagyobb zeneszerzők közé sorolja mindegyiket. A firenzei hangverseny
egyik legkedvesebb emléke az a gyönyörű miliő, ami a
Brunelleschi-teremben körülvett. De mondhatom, hogy igen lelkes volt a közönség
is. Alig akartak leengedni a pódiumról. Félóra hosszat kellett ráadásokat
adnom." Rómában az újságírók egyesületének pazar dísztermében
koncertezett. Ez alkalomból Kiszely Ica énekelt, zongorán Harold
Marlow kísért, Koudela Géza pedig olasz nyelven tartott
előadást a magyar zenéről.21
Március 8-án Sopronban Szücs Miklós tenoristával ad koncertet, 14-én
pedig Kecskeméten a városi dalárda második művészhangversenyének egyik
szólistája.22
1937. február 7.-én Szombathelyen Thomán
Máriával lépnek dobogóra. Mozart A-dúr hegedűversenyében Bárdos teljesítményét
ekként értékeli a Vasvármegye kritikusa: "...nem a problémákat
kereső, azokon rágódó és azok gyakori gátlásaitól feszélyezett
művészegyéniség. Az ő művészetének humusza egy lélekből
fakadó, üde, spontán érzelmeken alapuló... ezért mindig friss és frissítő
zeneiség... Az ő művészetében nincsenek lelki gyötrődések, úgy
nincsenek stílusproblémák sem, mert énjének minden idegszálából, minden
sejtjéből egy ösztönszerűen beléoltott, irányításra alig szoruló
tiszta muzikalitás árad... Mozart koncertje nemcsak egy kitűnő
hegedűs nagyszerű megnyilatkozása, hanem egy igazi muzsikuslélek
kiapadhatatlan gazdag kincsestárának ragyogó szemléltetése volt."23
Ezt a műsort március 3-án megismétlik a
Zeneakadémián. A kritika szerint mindkét művésznőnek nagy sikere
volt, de talán "Bárdos Alice kiváló művészi előadását még lelkesebben
fogadta a közönség. Művészlélekből fakadó pompás zeneisége már Thomán
Máriával együtt előadott Bach II. hegedűversenyében [nyilván a d-moll
kettősversenyben] is megjelent, de talán Mozart A-dúr hegedűversenyében
jutott teljes kifejezésre."24
1938 márciusában a
város jeles hegedűművész szülöttének, Koncz Jánosnak az
emléktábláját avatják szülőházán. Az avatást követő hangversenyen
Bárdos Alice is föllép. Koncz "gazdag műsorának legkimagaslóbb
remekével, Lalo Spanyol szimfóniájával adózott nagy hegedűs
kollégájának... nagyszerű diszpozícióban művészi képességeinek töretlen
fényével interpretálta a kitűnő művet. Játékában a francia
»charme és a spanyol vérmérséklet délszaki heve választékos ízléssel
formálódott egységgé, mindig színessé, mindig változatossá téve zenei
mondanivalóit és nagy művészi élmény emlékeit hagyva lelkes
hallgatóságában".25
Előadóművészi tevékenységének sorába
tartozik rádiós szereplése is. Ezeket ma már nehéz regisztrálni. A magyar
muzsika könyve szerint "állandó szereplője a magyar
rádiónak"
Bárdos Alice
Szombathelyi működésének fontos mozzanata a Collegium Musicum kamaraegyüttesben
vállalt szerepe. Az együttes az ismeretterjesztő hangverseny műfaját
igyekezett meghonosítani: az egyes programokat rövid ismertető nyitotta, s
ezután hangzottak föl a zeneművek. Az együttes elsősorban a
kamaramuzsika klasszikus darabjait szólaltatta meg. Ötletadója és egyik
szervezője a szombathelyi szegények orvosa, a muzsika művelője
és ismeretterjesztője, Mosonyi Dezső. A Collegium Musicumot
azzal a céllal hozták létre, hogy "rendszeres felvilágosító munkával
zeneértőket neveljenek, s tudatosítsák, hogy nincs könnyű és nehéz
zene, csak jó zene van." A kamaraműfajt pedig azért választották,
mert - mint Mosonyi írta - ehhez volt elegendő számú, megfelelően
képzett zenész.
Az együttes 1936-ban alakult meg, s valószínűleg három évig működött, legalábbis ezekről az esztendőkről sikerült adatokat találni. Évente 4-5 előadást tartottak, sorozatukat tudatosan szerkesztették. A koncertek részint Bárdosék lakásán, részint a Sabaria Szállóban, ritkábban a városi kultúrházban hangzottak el, átlagosan 100-120 hallgató előtt.
Az 1936-os esztendő első hangversenyén a 17-18. századi olasz
muzsikusokat - Corellit, Scarlattit, Vivaldit - szólaltatták meg. A második
koncerten Bach és Händel műveiből adtak elő; 16-18. századi
angolok és franciák (Giles, Byrd, Cuperin, Rameau) muzsikusainak és Kósa
György zongorázásának tapsolhatott a közönség a harmadik esten. A negyedik
előadáson az akkor még Haydnnak tulajdonított Gyermekszimfónia, a
Búcsúszimfónia és a Reiter-Quartett hangzott fel. A sorozat utolsó estjén
Mozartot játszottak: a g-moll vonósötös és az A-dúr zongoraverseny szerepelt a
műsoron. Az 1937-es évad alkalmanként egy-egy zeneszerző munkáival
ismertette meg a hallgatóságot. Így Beethovent, Schubertet, Chopint, illetve a
korai romantikusokat, Mendelssohnt, Webert. A harmadik évad (1938) a nemzeti
estek jegyében zajlott. Így épült fel a 19. századi oroszok estje
(Csajkovszkij, Muszorgszkij, Borodin, Rahmanyinov), és az újabb francia
szerzők (Debussy, César Franck, Saint-Saëns) műsora. Egy másik
koncert témája: Schumanntól - Bartókig. Bartók önálló estet is kapott, amelyen
kórusművei hangzottak el.28
Bárdos Alice pedagógiai munkássága a
növendékhangversenyek alkalmából kapott sok-sok dicséretet - a megyei sajtóban
is. Ennek ellenére 1941. január 1-jén nyugdíjazták.29 A
zsidótörvények életbelépésével Bárdos nemcsak az iskolából szorult ki, hanem a
pódiumon sem kapott helyett. Föltételezhetően ismét magánórákat adott, ha
akadtak olyanok, akik vállalták, hogy gyermeküket vele taníttatják.
Több hír nincs is róla. Két tanítványa úgy tudja, 1944-ben deportálták a családját. A szombathelyi zsidó temetőben is ez az év jelzi egy jelképes síremléken halálának évét. Az Életrajzi Lexikon szerint viszont 1965-ben, New Yorkban hunyt el egy zenekar hangversenymestereként. Nem elképzelhetetlen, hogy más, hasonló nevű muzsikussal cserélték össze nevét.
Két növendéke emlékezését idézzük. Lomositz Pál zenetanár 1928 és 1932
között volt a hegedűművésznő tanítványa a szombathelyi
zeneiskolában. "Én tagja voltam a szombathelyi vonósnégyesnek, mint
brácsista. Az első hegedűs természetesen Bárdos Alice volt. Sok szép
koncertet adtunk a Szombathelyi Szimfonikusokkal is. A kamaraegyüttes már
1932-ben rádióközvetítéses hangversenyen játszotta Dohnányi Zongoraötösét. A
zongorista Kartner Gitta volt. Ez a zenekar [sic] a Walbauer-Kerpely
Vonósnégyessel többek között Mendelssohn Vonósoktettjét is játszotta egy
szombathelyi és egy kőszegi hangversenyen. Bárdos kiváló Beethoven- és
Bach-muzsikus volt. A legnagyobb tisztelettel és hálával gondolok rá, mint
kiváló tanáromra, akivel nagyon sokat munkálkodhattam együtt, és személye
meghatározó volt abban, hogy zenei pályára kerültem."
Csikor Zoltán nyugalmazott tanár, a szombathelyi zeneiskola első
igazgatójának fia 1930-tól öt éven át volt Bárdos tanítványa: "...
hegedűjátéka fölülmúlhatatlan volt. Főként játékának tónusa, lírai
hangvétele volt megkapó számomra a tökéletes technika mellett. A líraiság volt
a megragadó. Az erre való törekvést örökségként vittem magammal akkor is,
amikor már nem voltam tanítványa. Ma is, ha hegedűjátékot hallok,
elsősorban e sajátosság alapján ítélem meg. Bárdos Alice virtuóz játékával
is kitűnt. A technikai bravúrt játékában még fokozta fellépésének
természetes könnyedsége, amely megkapó élményként tudott átváltani sugárzó, de
nőiességét egyáltalán nem csökkentő előadásmóddá. Filigrán
termete, muzikalitásának finom mértékű, játékát kiemelő
mozgáskultúrája vizuálisan is emelte a hangélményt."
Lomositz Pál: "A
háború után találkoztam férjével, Szende Lászlóval. Ő mondta el, hogy 1944
júliusában több ezer zsidó hitsorsosával vitték el Auschwitzba. Megérkezése
után - mivel járóképtelen anyósát támogatta - a munkaképtelenekkel együtt
azonnal gázkamrába vitték."
Szombathelyen ma utcanév őrzi emlékét.
______________
JEGYZETEK
1 Molnár Imre (szerk.): A magyar muzsika
könyve. Budapest, Merkantil Nyomda, 1936. 294-295. o.
2 A dolgozat összeállításának fő forrásai: Vasvármegye
és Szombathely város Kultúregyesülete Vasvármegyei Múzeum I. [II., III.] Évkönyve,
1925 [1927, 1929]. Kiadta a Kulturális Egylet; két helyi napilap: a Vasvármegye
(VVM)és a Hír, valamint a Nyugatmagyarország (NYM)című
hetilap; és A Szombathelyi Városi Zeneiskola évkönyvei.
3 Tóth Aladár: "Szombathely zenekultúrájáról", VVM
1934. május 6. 1-3. o. és uo: "Szombathely és Kőszeg zenei
kultúrájáról", NYM 1935.július 22. 1-5. o.
4 Halmy Ferenc-Zipernovszky Mária: Hubay Jenő.
Budapest, Zeneműkiadó, 1976. 178-179. o.
5 (muzsikus), "Látogatás Bárdos Alicenél budapesti
hangversenye előtt. Mit tudtam meg a félórás beszélgetésből?",
NYM 1935. február 4. 2. o. Az újságcikk annyiban pontatlan, hogy Bárdos Alice
már 1920. január 12-én játszotta Goldmark Hegedűversenyét Dohnányi
vezényletével, a Filharmonikusok 6. bérleti hangversenyén.
6 A Kultúregyesület II. Évkönyve, 23. és 27. o.
"A Kultúregyesület népszerű hangversenyei", VVM 1926. december
4. "A Kultúregyesület hangversenye", VVM 1926. december 16.
7 A Kultúregyesület II. Évkönyve, 48. o.
8 "Bárdos Alice fővárosi sikeréről", NYM
1928. december 24. 5. o.
9 "A Kultúregyesület jubiláris hangversenye", Hír,
1930. március 9. 3. o.
10 "Két művészestély", Hír, 1930.
december 7. 4. o.
11 Szende László: "Kodály Zoltán díszhangversenye a
Kultúrházban", VVM 1933. május 16. 4. o.
12 Vö. "Baráti beszélgetés Fischer Annieval" (A
beszélgetésen Bárdos Alice is jelen van.) NYM 1933. november 6. 3. o.
13 Wa.: "Bartók Béla estje", VVM 1934. március 20.
4. o.
14 Dániel Tamás: "Kitűnően sikerült Bárdos
Alice budapesti hangversenye", VVM 1935. február 12. 4. o.
15 Veder László: "Pesti levél", VVM 1935. február
17. 5-6. o.
16 "Kritikák. Bárdos Alice hangversenyéről", Hír,
1935. február 17. 4. o.
17 "Bach emlékhangverseny", VVM 1935. február 17.
3. o. "A Kultúregyesület hangversenye" (Fellépett Bárdos Alice is
mint koncertmester) NYM 1935. február 18. 1. o.
18 "A szombathelyi muzsika és irodalom sikere
Pápán", NYM 1935. március 4. 2. o.
19 Weiner: "Forró siker volt Fischer Annie és Bárdos
Alice együttes hangversenye", NYM 1935. április 15. 2. o.
20 "A Kultúregyesület Beethoven-estje", NYM 1935.
december 16. 2. o.
21 "Bárdos Alice beszél forró olaszországi
sikereiről", Hír, 1936. február 2. 3-4. o.
22 "Bárdos Alice hangversenyei", VVM 1936. március
8. 9. o.
23 Havass Imre: "Bárdos Alice és Thoman Mária együttes
hangversenye", VVM 1937. február 16. 5. o.
24 V. V. L.: "Bárdos Alice budapesti hangversenye. A
Thomán Máriával megtartott hangverseny", VVM 1937. március 4. 2. o.
25 "Világhírű fia, Koncz János emlékezetének hódolt
vasárnap Szombathely", VVM 1938. március8. 4-5. o.
26 I. m. 345. o.
27 A Városi Zeneiskola (hiányos) évkönyvei ilyen
bejegyzéseket tartalmaznak: "Bárdos Alice és Kartner Margit a városi
ínségakció javára kamarazeneszámmal szerepelt, amely a rádióban is hallható
volt. B. A. művészetét egyébként önálló számokkal 3 ízben is hallhattuk."
(1931/32. tanév, 7. o.); "...a rádióban szintén szólószámokkal
szerepelt" (1930/31, 6. o.); "...két ízben a rádióban..."
(1934/35, 5. o.); "...két ízben a rádióban szólóhangversenyezett"
(1937/38, 11. o.).
28 Mosonyi Dezső: "A Collegium Musicum első
éve", Vasi Szemle, 1936. 3. szám, 396-397. o.; "A Collegium
Musicum második és harmadik éve", Vasi Szemle, 1939. 1. szám,
95-97. o.
29 "...gyökeres változást idézett elő Szendéné Bárdos
Alice tanárnő január hó elsejével történt nyugdíjazása" A Városi Zeneiskola
évkönyve, 1940/41. tanév, 3. o.
*Megjelent
a Muzsika c. folyóirat 1999. októberi számában. A Folyóirat szíves engedélyét
köszönjük. (A Szerk. mergjegyzése.)