70 ÉVES Geiger György trombitaművész
(Homokmégy, 1944. augusztus 3.)
Tanulmányait
1958 és 1965 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Borst
Rudolfnál, 1965-től 1967-ig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán Varasdy Frigyes növendékeként végezte. 20 évesen első trombitás lett a Magyar Állami Operaház zenekarában. 1969-ben került a Magyar
Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarába szólótrombitásnak. 1975-ben vezetésével megalakult a Modern Rézfúvós Együttes. 1979 óta tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézetének Budapesti
Tagozatán. Kossuth-díjas, Liszt Ferenc -díjas,
Érdemes Művész, megkapta a Rádiózenekar Dohnányi-díját, az ARTISJUS
díjának többszörös kitüntetettje. Több számára írt
trombitaversenyt mutatott be, amelyek zömmel szerzői lemezeken is
megjelentek, illetve rádiófelvétel készült belőlük (Székely Endre, Jereb Ervin,
Hidas Frigyes,
Lendvay Kamilló, Dubrovay László,
Petrovics
Emil, Malek Miklós,
Rózsa Pál, Patachich Iván).
1996-ban Soroksár Városa
díszpolgárává avatta. Az utóbbi években szívesen írta le gondolatait, melyek
közül a PARLANDO a következőket tette közre: Kedves Trombitások! (2012/1.),
Kotta a polcon, avagy Hrabal
mint mentőangyal (2012/2.), Ballada és ellenballada az ifjúságról - Ránki Gy9rgyre emlékezve (2012/4.)
avagy
Egyre
több hangszeres szólista vagy kiváló zenekari muzsikus vágyik a karmesteri
hivatás gyakorlására. De miért is?
Ennek több oka lehet.
Elsőként a „totális zenélés”
vágyát említeném. Ez nagyon is érthető, mert első emberként a zenével
kapcsolatos minden elképzelés szinte korlátok nélkül megvalósítható. A másik ok
lehet – amely talán nem teljesen független az imént említettől – hogy az emberben
általában, így a zenész emberben is van egyfajta uralkodási vágy. A karmesteri
pulpitus pedig az a hely, mely nemcsak lehetőséget ad erre, de szinte
megköveteli ezt. Ugyanis a zenekar elé lépve az ő felelőssége, hogy a
száz hangszer és hangszeres – vagyishogy a sokféle hangszín és emberi karakter
– teljes egységben szólaljon meg, mire elérkezik az előadás ideje.
Harmadikként említem – és engem ez érdekel leginkább – hogy a közös játékra
áhítozó zenész nehezen viseli el, ha az őt magasról levezénylő nem tudja
igazolni kiemelt helyzetét. Egyszerűen felmerül benne, hogy ezt így én is…
vagy talán még jobban…
A vágy erős hajtóerő,
könnye áttöri a nem is túlságosan masszív korlátot, mely
a karmesteri emelvényt övezi. Így azután hangszeres
zenészekből karmesterek lehetnek, vagy játékra felvértezett alattvalókból
zenét csináló uralkodók? Talán ez utóbbi
a pontosabb, mivel világosan mutatja az átváltozást és ez tulajdonképpen,
rendjén való és dicséretes dolog, mert egyfajta fejlődést hord magában. S
mivel a folyamat megfordítva elképzelhetetlen (az érett gyümölcs, még ha
íztelen is, nem változik vissza illatos virággá) még törvényszerűnek is
mondható. Tehát a karmesteri emelvény „bevétele” megtörténhet ugyan, de a
fentebb említett probléma többnyire mégis marad. ….Szinte kivétel nélkül
újratermelődik a fent
már röviden említett
negatív jelenség a
játszó felek egymáshoz
való viszonyában , azaz a
levezényeltek erős hiányérzete
„valami” után, ami
talán a szárnyak
nélküli együtt repüléshez
hasonlítható leginkább.
Mindaddig így
van ez, míg
hogy, hogy-nem , megjelenik…égből
pottyan?… valaki, valami….. A KARMESTER.
Az igazi.
Hogyan lett, miből van?
A kész receptet
nem ismerem, de megpróbálom megfejteni. Ezért kezdésként néhány „hozzávalót”
sorolnék fel, aztán meglátjuk, hogy összeáll- e valami fogyasztható. Egy jó adag
hangszeres muzsikusnak lennie kell benne, és ha ez többfajta hangszerismeretet
takar, az még jobb, mert a különböző hangszertípusok ismerete, egy jól kezelhető
közvetlen kapcsolatot jelenthet a zenészekkel, akik a karmesteri elképzeléseknek
valójában „hangot” adnak. Azután előnyös lehet, ha leendő
karmesterünk egy vajszívű zsarnok. Igen, így együtt, mert mindkét
tulajdonságra szüksége lehet. Azonban nagyon nem mindegy, sőt mindent
eldönthet – jó, vagy rossz irányba – hogy mikor melyik énjét engedi szabadjára.
Tehát pedagógusnak, sőt néha gyógypedagógusnak kell lennie, mert
gondoljanak bele ….
Százas létszámú
művészosztály – mindenféle zeneszerszámokkal a kezükben, szájukban, hónuk
alatt – egy teremben több órára összezárva, az egymástól akár húsz méterre
elhelyezkedő hangszeresek azon vitatkoznak, hogy kinek az „Á”-ja mélyebb, vagy magasabb egy hertzcel,
vagy, hogy kinek a hangszere szólalt meg egy ezred másodperccel előbb,
vagy később. És sehol egy célfotó.
„Irigylem a problémájukat”, vélem hallani a kívülállók fanyar, ám jogosnak
tűnő megjegyzéseit. Hát igen… ez a dolog valóban nem mérhető például
az afrikai éhínség problémájához – sem. E helyt azonban mégiscsak nagyon hangsúlyos
és fontos erről beszélni, mert ezeken a ”kicsinységeken” is múlik, hogy a
koncert még az utolsó akkord elhangzása előtt feledésbe merül, vagy
hetekre, hónapokra maradandó élményt nyújt.
Ez csak egy
példa – talán nem is a legszerencsésebb – arra, hogy milyen problémák
adódhatnak a zenekari műhelymunka folyamán. És ezeket jó esetben a fentiekben vajszívű zsarnokként aposztrofált
kiválasztottnak kell megoldania.
Még nem említettem, pedig fontos,
hogy a dirigensnek rendelkeznie kell olyan prózai eszközzel is, mint karjainak
minden oldalról jól leolvasható mozgása, praktikusan: a kar
mesteri használata. Mert a jól érthető, könnyen követhető,
pálcával megsegített vezénylő kar a rendteremtő erő karmester és
zenekar között. Igen ám, de a rend önmagában csak az esély csíráját jelenti
ahhoz, hogy a partitúrában rejtőzködő titkok mindenki számára
érthető, élvezhető szépségként csendüljenek föl.
És itt egy lélegzetvételnyi
időre meg kell állnom. Ugyanis megvilágosodott előttem valami. Érdemes-e
tovább sorolnom az általam elgondolt fontos kellékeket, ha van valami, ami a
legfontosabb és szinte megfejthetetlen. Az imént írtam le. A titok, a
partitúrában rejtőzködő titkok,– melyek kicsinyített másai amúgy a
zenekari szólamokban is megtalálhatók. Így azután a karmester - az igazi - az
lehet, aki a partitúrában rejlő titkokat a talentum nevű kulcsával
megnyitva hozzásegíti a zenekarban ülőket ahhoz, hogy ráérezzenek saját
kisebb titkuk megfejtésére. És akkor, ha rendelkeznek az imént fejtegetett
megtanulható tulajdonságokkal is, az olyan átható erejű, hogy eléri és
életre kelti a zenekar erdejében megbúvó életképtelennek hitt cserjéket is. Így
az egész együttes – gyengék, átlagosak, erősek, a mindenkori zenekar – egységes
virágzásba kezd. És ha ez az „égből pottyant”, aki érti a virágok nyelvét
is, és a partitúrában rejlő titkot, szépséget nemcsak megfejti, de uralja,
és biztos kézzel mutatja is, akkor már komoly az esélye annak, hogy létrejön a
zenekar mindenkori álma, az örömteli Nagy Játék. És akkor már nincsenek olyan
vágyak, mint feljebb lépni és onnan jól lenézni, meg hasonlók, mert mindenki –
elöl álló és hátul ülő, szólista és tuttista – biztonságban,
a helyén érzi magát az elmélyült útkeresésben és a sodró száguldásban, ami a szárnyak
nélküli együtt repüléshez hasonlítható leginkább.
Hát eddig – meddig is? – jutottam el.
Az bizonyos, ahogy sejtettem, hogy a végére járni nem tudok.
A bizonytalan
ingoványos talajon még e rövid sprint is elfárasztott. A kezdeti lendületet
sűrű köd fékezte meg. Megszurkáltam, oszlott is valamennyit, de
érzem, a feltáruló kép mégiscsak homályos maradt.
Ezért méltán
felmerülhet a kérdés, miért is fogtam bele egyáltalán. Erre rögtön adódik a
válasz. Az ok a közvetlen érintettségem.
Már negyvenöt éve élem – élvezem és
szenvedem – azt, ami vezénylő és levezényelt között zajlik. Ezért talán
érthető és elfogadható az a mániákus igyekezet, hogy megfejtsem, mitől
kemény robot az sokszor, ami egyébként könnyed, örömteli játék is lehetne.
De félre a feltételes móddal, mert
pályafutásom alatt – nem sűrűn – de felbukkantak igazi, nagy
játékirányítók, akik még így visszagondolva is elűzik rosszkedvemet és
feledtetik velem az ingoványt. Úgyhogy sprintemben az utolsó métereket ennek
jegyében, jókedvvel, stabil talajon teszem meg.
Közülük egyet
említek most meg, Ferencsik Jánost. Ő egy macerás zenekari próba közben (úgy-e
emlékeznek, egymástól 20 méterre, célfotó nélkül) a következő szavakkal
intette csendre a valamilyen zenei problémán felbolydult, fegyelmezetlen
muzsikusokat…. „Vitatkozhatunk persze, de jól
jegyezzék meg: a rendőrnek, a házmesternek, és a karmesternek mindig igaza
van.” Azt hiszem, ez tipikusan a „vajszívű zsarnok”, jókor érkező,
kedvesen szigorú, frappáns megnyilvánulása volt, ami engem – így utólag –
elgondolkodtat.
Mert mit is
mondott… „A
karmester”-t (nem egy karmestert) és mint már kitárgyaltuk,
annak igaza van. A rendőr igaza – mindig így volt és naponta tapasztaljuk
– vitán felül áll. Ami nem egyértelmű talán és ezen tűnődöm
utólag, az a házmester igaza. Vagyishogy kit, mit értett „házmester” alatt. Visszaemlékezvén a szeme villanására, ahogyan a háborgó zenekart
intelmével lecsendesítette, azt kell mondjam, hogy Ő a köztudatban
élő „házmesterek” közül a h á r o m d e c i
b o r, k é t d
e c i s z ó d
a v í z igazára gondolhatott…, mert „borban az igazság” és mert a borok
e hígított változata „…csodálatos, óvatos és bölcs vegyülék, mely elég tömény
ahhoz, hogy sarkallja az ember képzelőerejét, ugyanakkor eléggé
szelídített, hogy ne ártson a nemesebb szerveknek…” ahogy Máray
Sándor fejtette ki költői szépséggel.
Igen, ezek – és
még mi minden más is – benne voltak a „vajszívű zsarnok”, a zseniális
karmester szemvillanásaiban. A titkok kulcsai…
És mi, akik játszottunk a keze alatt
és mindenki, akik hallhatták az eredményt, a koncertet, hosszantartó élményként
éltük meg.
Repültünk
szárnyak nélkül.
Többen is mesélik – de lehet ez már
igencsak a legendárium része – hogy hallották, amint a koncert végeztével, de
még a feldübörgő taps előtt a Mester maga elé mormolja – egészségünkre!
Nem tudom, hogy vannak ezzel, de én el
tudom képzelni, hogy valóban mormolta.
(2008.)