Handó Péter kritikája Frideczky
Katalin Álomszőttes című
kötetéről (Ad Librum Kiadó, Bp., 2013.)
Lehet-e szakítani a linearitással? Tudjuk,
igen. Büntetlenül? Ritkán, mert a befogadói oldaltól a megszokottnál
mindenképpen nagyobb erőfeszítést igényel a mű, a részletek
kavalkádjából való kihámozódáshoz nem elegendő sorról sorra követni a
szöveget, el is kell merülni benne.
Egy külső szemlélő számára mind a kezdet,
mind a vég esetleges. Vagyis annak tűnik. Innen nézve szinte kívánkozik
azt mondani, a szerző által felvillantott idő-, tér-,
történetszemcsék bármelyike állhatna elöl és
jelölhetné a záró képet, de ez mégsem így van. Az ebben az alkotói gyakorlatban
megfigyelhető álom- és emlékezetmunkának megvan a saját logikája, még ha
az meglehetősen asszociatív is. Beszéd, diskurzus. Ami felvillan,
kommunikál a környezetével. Titka az, hogy a történet másodlagos.
Elsődleges a jelen, amelyben megszólal, még ha a tények múltbeliek is. A
látszat ellenére ébernek kell lennie annak, aki ilyen anyagból sző.
Éberebbnek, mintha valahonnan valahová haladna előre, a történet szerinti
végkifejletig.
Frideczky Katalin Álomszőttes
című „törmelékregénye” önmegértési kísérlet. Olyan mozaikokból
építkező szöveg, ahol az önfeltárás gesztusa a személyes élettapasztalaton
túlra is kiterjed, ugyanakkor a családi legendárium egyes elemeinek beemelése
is az egyéni elszámolás szolgálatában áll. Nem matematikai értelemben, de úgy
is. Kirakja azt, ami volt, hogy látsszon az, ami van. Az ember, valamint a maga
teremtette és a köré vont világ. Analizál, értelmez, elvonatkoztat, összegez a
jelen irányába. Arra koncentrál(tat), ami belül van,
belül maradt egy-egy esemény, a múlt idők nyomán. Részben ezért van
szüksége tézismondatokra. Egyszer alkalmazottakra, visszatérőkre, a
reflektáló tudat által újra és újra fölül- és átírtakra.
Hogy az aranykort akarja-e visszahozni, megteremteni?
Talán. A világba vetettségben elérhető legnagyobb biztonságot? Bizonyosan.
Éppen azáltal, hogy kegyetlenül őszinte. Legfőképp önmagával, hiszen
megszabadulni akar. Nem az élettől, hanem az élet negatívumaitól. Attól,
ami behegedni képtelen sebeket ejtett rajta. Attól, amivel behegedni képtelen
sebeket ejtett.
Öncélú-e ez? Kiírás gesztusaként tekintve: igen. A
közzététel gesztusa felől? Aligha. Főképp, ha tudjuk, a Frideczky által felidézett valóságmotívumok a ténylegesen
megtörténttel csupán részbeli azonosságok hordozói. Ott ölt ez
feltűnő alakot, ahol visszatérés van. Jól látható: az adott pontból
értelmez és újraértelmez. Semmi sem esetlegesen áll ott, ahol. Az emlékezésnek,
az emlékezetnek „fejlődése” van. A fejlődésnek újra és újra bejárt
állomásai. Kötelező visszatérések a „tett” színhelyére. Mindaddig, amíg a
tett meg nem oldott, föl nem oldott a megbocsátás tengerében. Az
önmegbocsájtáséban.
Miért van szükség számvetésre, megbocsájtásra? Mert az
élet tiszta lappal történő folytatása ezt igényli. Ezt, ha a múlt
akadályként jelentkezik. Beleszövődik az álomba. Az éberbe is. Mert a
sebek nem fizikaiak. Együttélések, emberi kapcsolatok révén keletkeztek. A
személyiségbe mélyen beágyazottak. Ezért kell, hogy a víziók világából
induljanak a kezdeti képek, és ezért kell, hogy oda térjenek vissza. Az
első oldalak látomásos világa elillan a 11. oldal alján, amikor egy
szexuálisan aberrált egyén mellett átélt gyermekkori moziélményt
elevenít fel úgy, hogy az addigi valóság és képzelet határán zajló
eseményről a megtörténés tényét állítja. Innentől kezdődően
pontosan száz oldalnak kell leperegnie, hogy az álomba avatódás érzése
visszatérjen, és a reáliák világából ismét az irreális felé mozduljunk el, ahol
a megértési- és önmeghatározási szándék egyre világosabb alakot ölt,
vonatkoztat és következtet. Például így: „akit szeretek, az a mindent kapta.
Akit nem szeretek, az egyebet sem kap tőlem, mint a hűségemet. Ha a
szívem nincs ott, legalább testi valómban legyek jelen.” (137.)
Mi is hát Frideczky Katalin
első regénye, az Álomszőttes?
Minidráma-hangjegyek láncolatából képzett szimfónia, melyben sorsok és
történések ismétlődése váltja ki az összhangzatot, azt, amiről azt
mondhatjuk, maga a megkomponált élet. „Egy ember élete”. Melybe „minden”
belefér: kapcsolatok, szerelmek, csalódások, ünnepek, család, abortusz és
szülés, igazságtalanság és igazságkeresés, gyermek-, ifjú- és felnőttkor,
tanulás és tanítás, siker és szégyen, halál és a hozzá való kényszerű
viszonyulás, élmények, impressziók… Mi is ez a „törmelékregény”? Személyes.
Személyre szabott. Beavatás.
Részletek
Frideczky Katalin Álomszőttes
c. könyvéből:
"Óbudai panellakásunk sarokszobájában ülök a pianino előtt és Schubert: Op. Posthumus
B-dur szonátájának lassú, cisz-moll tételét játszom,
amihez fogható gyönyörűséget talán csak maga Schubert írt a C-dur Kvintettben. Egyedül vagyok, senki sem hallja, amit
játszom. A zene körbevesz, beburkol és kiszívja az „egómat”. Mintegy vákuumban
vagyok. Csak a zene szól, anyagtalanul, személytelenül. Nem én csinálom
és senki sem hallja. Nincs közönség, taps, siker, egyáltalán publicitás.
Mégis úgy érzem, valami múlhatatlan fontos dolog részese vagyok. Valami
megvalósult. Létrejött, aminek létre kellett jönnie. Rend van."
"Fergeteges
tempóban pereg Liszt Tarantellája valahonnan a színfalak mögül. A zene száguldó iramával éppen ellentétes, lassú táncot
lejtenek a sarkukon ülő, keleties tarkasággal felcicomázott félmeztelen
szép lányok. Felsőtestükkel hajladoznak, karjukkal kígyóznak, ki
ügyesebben, ki kevésbé. Valami amatőr táncegyüttes házi próbája lehet.
Esetleg egy tehetségkutató válogatója. A hátsó sorok foghíjasok, homályba
borulnak. Időnként végigfut a színpadon egy-egy erőtlen
reflektorcsík. A szép arcokon megpihen egy pillanatra.A táncosok most fejük fölé emelik kezüket, mintha
olajággal köszöntenék a békét. Késpengék élén csillan a
fény..."
És
egy másik:
Kulcsokat próbálok – nem illik a zárba
Aki bezárkózik, jól be van az zárva.
Ha nyitva az ajtó, bárki belép rajta
Magára vessen az, aki nyitva hagyta!
Dúdolom
a magam-költötte „népdalt” és közben csendben
átértelmezem Bartók Kékszakállúját. Régi rögeszmém, hogy Kékszakállú nem
gyilkos, hanem áldozat.
Mikor
Judit belép Kékszakállú várába, azzal kezdi: „Milyen sötét a te várad!”
Igen,
mert az előző három nő elvette a reggelt, a delet és az estét.
Most éjszaka van.
Kékszakállú
egy utolsó esélyt szeretne adni magának, de Judit megöli.
Íme
az én „rendezésem”:
1.
Kép: Fegyverterem.
Judit
levesz egy lándzsát a falról és Kékszakállúnak szegezi, „mert szeretlek”!
2.
Kép: Kínzókamra.
Judit
megkötözi Kékszakállút és tüzes vassal csipkedi, „mert szeretlek”!
3.
Kép: Kincseskamra.
Judit
kiforgatja Kékszakállút minden vagyonából, „mert szeretlek”!
4.
Kép: Virágok.
Judit
minden virágot letép, melyek azon nyomban elhervadnak, „mert szeretlek”!
5.
Kép: Könnyek tava.
Judit
lubickol Kékszakállú könnyeiben, „mert szeretlek”!
6.
Kép: Birodalom.
Judit
átveszi az uralmat Kékszakállú birodalmán, „mert szeretlek”!
7.
Kép: Halál.
Megjelennek
a múlt asszonyai. A Hajnali Nő beköti Kékszakállú szemét, a Déli Nő
beragasztja a száját, az Esti Nő megkötözi. Egyre sötétebb lesz. Leszáll
az éj.
Judit
megadja a kegyelemdöfést.
„És
mindig is éjjel lesz már.”
Függöny.