XXIV. ÉVFOLYAM 2014. 1. (628.) SZÁM — JANUÁR 1., KOLOZSVÁR
Lászlóffy Zsolt
195 éves a kolozsvári magyar zeneoktatás
Az erdélyi magyar zeneoktatás múltját számos tudományos
igényű munka taglalja, melyek az első intézményalapítás óta eltelt
csaknem két évszázad történetének egy vagy több korszakát dokumentálják. Ilyen
másodlagos forrásnak tekinthetők Gergely Pál (1), valamint Lakatos István
(2) publikációi, amelyek az eredeti jegyzőkönyvek alapján vezetik le a
történelmi Magyarország legelső zeneiskolája, a kolozsvári Magyar
Zenekonzervatórium alapításának körülményeit. Lakatos másutt is siet kiemelni a
kolozsvári városi zeneiskola létrejöttének rendkívüli jelentőségét: „Az
egész országban itt érzik először szükségét annak, hogy a belterjes zene
művelésére, tanulására és tanítására iskolát nyissanak. A kolozsvári Zene Conservatorium 1819-ben kezdi meg működését Polcz Antal »musika
direktornak« vezetésével. Az első zeneiskola ez Magyarországon; ezt követi
az aradi zeneiskola 1833-ban.” (3)
De mindközül a legátfogóbb, kétségkívül, Benkő
András (4) összegző tanulmánya, amely figyelemmel kíséri az erdélyi magyar
zeneoktatás alakulását a 19. századi kezdetektől az 1990-es évek közepéig,
különös tekintettel az 1945 utáni átszervezésekre. Benkő András, az
eredetileg román és magyar tannyelvű Gheorghe Dima Zeneakadémia egykori oktatója, egyebek mellett,
számszerűen azt is képes érzékeltetni, hogy a magyar hallgatók létszámának
fokozatos leszorításával a Ceauşescu-rezsim
miként sorvasztotta el a magyar tannyelvű képzést a kolozsvári
felsőfokú intézetben: „Az 1984–85-ös egyetemi évben hangzottak el utoljára
magyar nyelvű előadások zeneesztétikából, népzenéből, ideológiai
tantárgyakból és zenetörténetből. Az utolsó magyar levelező évfolyam
1981–82-ben végzett.”(5)
Időközben, az 1989-es rendszerváltást
követően, a kolozsvári zeneakadémia magyar hallgatói egyre kitartóbban
szorgalmazzák a magyar nyelvű oktatás visszaállítását: az egyes évfolyamokon
önszerveződő hallgatói érdekképviseletek 1991-től
kezdődően az intézmény rektori hivatalához, valamint az oktatási
minisztériumhoz juttatják el az anyanyelvi oktatás engedélyezése érdekében
megszövegezett kérvényeiket. Buzgalmuk a sorozatos elutasítások ellenére sem
lankad, megmozdulásuk már-már mozgalommá érlelődik, amikor az 1995
őszén hatályba lépő (új) tanügyi törvény 123. bekezdésére (6)
hivatkozva, a hallgatói összlétszám mintegy egynegyedét kitevő 95 magyar
anyanyelvű hallgató által aláírt beadványt sikerül megfogalmazniuk és
eljuttatniuk az érintettekhez. Ügyüket az írott és elektronikus sajtó, a civil
szféra képviselői (Romániai Magyar Zenetársaság, Demény Attila) és az
intézmény magyar oktatói is messzemenően támogatják. „Az anyanyelvi zenei
felsőoktatás érdekében tervezetek születtek a kilencvenes évek során, ilyen
Angi István, László Ferenc és Szenik Ilona
elképzelése a Gheorghe Dima
Zeneakadémia magyar tagozatáról” (7)– áll a Somai József által szerkesztett
tanulmányban.
Sajnos minden erőfeszítés hiábavalónak bizonyul:
a kolozsvári zeneakadémián ma sincs magyar nyelvű oktatás. Tény, hogy a
miniszter által előzőleg jóváhagyott, a magyar tagozatért
felelős dékán-helyettesi állás meghirdetését az intézmény szenátusa
többségi szavazással, az egyetemi autonómiára hivatkozva vétózza meg. Marad
tehát a paradox állapot, miszerint a (még ott tanító) magyar oktatók magyar
diákoknak románul tartják az elméleti előadásokat, és a hallgatók úgy
hagyják el az intézményt, hogy nem tanulják a magyar folklórt. Pedig a zenei
anyanyelv léte egyáltalán nem tekinthető pusztán érzelmi kérdésnek. Kodály
Zoltán szavai szerint: „Van tehát a magyarnak eredeti és sajátos zenei
anyanyelve. Élő zene, máig találkozik, máig megérti egymást benne a
magyarság egésze…” (8)
Azonban ennél többről van szó, hiszen a
zenetörténet, a zeneelmélet, az összhangzattan, az ellenponttan, a formatan, a
zeneesztétika, a népzene stb. mind-mind anyanyelvhez kötött szaktárgyak, és a
zenei szakma anyanyelven való művelése immanens részét képezi egy-egy nép
vagy népcsoport kultúrájának – melyhez nekünk is feltétel nélkül ragaszkodnunk
kell!
Jegyzetek
(1) Gergely P.: A
„Kolozsvári Zeneiskola” alapítása 1819-ben. In Erdélyi
Múzeum, XL. kötet, 1935, 369–371.
(2) Lakatos I.: A százhúsz
éves kolozsvári Magyar Zenekonzervatórium születése. In
Erdélyi Helikon, 1939, 520–525.
(3) Lakatos I.: Az első
magyar dalmű. In Erdélyi Helikon, 1939,
344–350.
(4) Benkő A.: A felsőfokú zenei oktatás. In
1000 éves a magyar iskola – Az erdélyi magyar felsőoktatás évszázadai.
Kiadta a Bolyai Egyetemért Alapítvány, Budapest, 1996.
5I. m.
(6) Az 1995-ös tanügyi
törvény 123. bekezdése: „Az állami felsőoktatási intézményekben, kérésre
és a jelen törvény feltételeinek keretén belül olyan csoportokat és tagozatokat
lehet létrehozni, ahol az oktatás anyanyelven folyik, az oktatási és kulturális–művészeti
tevékenységben szükséges létszámú személyzet felkészítéséhez.”
(7) Somai J. (szerk.): A
magyar felsőoktatás fokozatos elsorvasztása. In Fehér
könyv az erdélyi magyar felsőoktatás kálváriájáról. Kiadta a Bolyai
Egyetem Barátainak Egyesülete, Kolozsvár, 2009, 133.
(8) Kodály Z.: Mi a magyar a zenében? In Uö: Visszatekintés, I. Szerkesztette és közreadta:
Bónis Ferenc, Zeneműkiadó, Budapest, 1974, 77.