Míg leég egy szál gyufa
(Kobzos Kiss Tamás
Kossuth-díjas énekmondó, lantművész-tanár)
– Az interjú előtti napon tért vissza a moldvai csángók
földjéről. Miért jár oda ilyen kitartóan, hűségesen?
– Hadd kezdjem azzal, hogy már mi
tanítjuk a csángókat saját hagyományaikra! Lassan ott is megszűnik a
hangszeres zene, de az énekeket meg a táncokat nem kell tanítani, azokat mi
tanuljuk tőlük. És nagy kár, hogy az erdélyiek, különösen a székelyek
lebecsülik őket, pedig valami őserő hajtja őket, és a
kétnyelvűség szerintem csak segíti a gondolkodásukat. Én elég későn
jutottam el Moldvába, mert meg kell vallanom, nem nagyon mertünk odamenni. Nem
annyira magunkat féltettük, hanem elsősorban az ottaniakat, mert
hallottunk ilyen-olyan híreket. 1973 nyarán már gyűjtöttem a Baranyába
telepített csángóknál, azóta vagyok egyre szorosabb kapcsolatban ezzel a
népcsoporttal.
– És hogyan kezdődött kapcsolata Erdéllyel és ezen
belül a válaszúti Kallós Zoltánnal, a népzenével és a történelemmel?
– Elválaszthatatlan vagyok
Erdélytől. Nyilván ennek vannak családi okai is: anyám révén partiumi és
székelyföldi származású vagyok. Szüleim magyar–történelem szakos tanárok
voltak, és sokat jelentettek számomra a könyvek meg a családi légkör. Erdély
volt valóban az a hely, ahol a történelem megelevenedett. Úgy ismerkedtem meg a
most 88 éves néprajzkutató Kallós Zoltánnal, hogy láttam a tévében, és már
1972-ben meghívtuk előadni a Debreceni Egyetemre. Óriási élmény volt,
őt később sem lehetett kihagyni a gyűjtések során. De L. Kecskés
András és régi zenei együttese is sokat segített, mert számára magától
értetődő a lant, koboz, história, ének összetartozása, ezért is
hívott meg 1975-ben az együttesébe. […]
– Miért az Erdal Salikogluval készült lemezére a legbüszkébb?
– Ő nagyon jó barátom lett.
1992 óta játszunk együtt. Erdal gyakorló orvos, s emellett az alevibektasi
énekmondó irányzat képviselője. Tavaly fordította törökre az Egri
csillagokat, ezzel nagy ismertséget szerzett Magyarországon. Sokat tett és tesz
a két nép barátságáért. Az én tanítványaimat is tanította, például Sudár
Balázst, aki ma a turkológia egyik vezető egyénisége, és rendkívül érdekes
dolgokat kutatott ki a hódoltság idejéből. Ez azt példázza, hogy ha
lehetőség van műhelymunkára, és van olyan korszellem, amilyen a
nyolcvanas évek végére kialakult, akkor abból nagy dolgok tudnak születni. A
másik büszkeségem Csörsz Rumen István, a Musica Historica együttes
vezetője és irodalomtudós. Mindketten a magyar kultúrtörténet fontos
aspektusaival foglalkoznak.
(Forrás: Magyar Nemzet Hétvégi Magazin melléklet 2014. augusztus 2.
- MMA_Akadémia 65. szám)