A zene az
európai identitás pillére
Beszélgetés Káel Csabával,
a Müpa vezérigazgatójával (2013)
A műszaki egyetemen,
majd a Színház- és Filmművészeti Egyetemen szerez diplomát. Több mint
négyszáz reklámfilmet rendezett. Nevéhez fűződik a Bánk bán
operafilm, de számos opera- és színházi rendezést jegyez. Kinevezését
megelőzően több évig a Művészetek Palotája operaszerkesztőjeként
tevékenykedett. 2005-től a Müpa művészeti
tanácsadója és 2011-től vezérigazgatója.
- Azt nyilatkozta, hogy a kultúra
fejlesztési ágazat, amelyben a Müpa-nak, mint
az ország reprezentatív kulturális intézményének különleges feladata van.
- Amikor annak idején Liszt Ferenc megalapította a
Zeneakadémiát, akkor egy csodálatos lehetőség alapjait fektette le. Ez nem
más, mint a magyar zenei kultúrának egy struktúrába szervezése az Akadémián
keresztül. Mi ennek a hőstettnek vagyunk a letéteményesei. Több generáció
nőtt fel a kezdetektől, gyönyörű családfája van az Akadémiának.
Nem szabad elfelejteni, hogy XX. század zenekultúrájának mennyi karmestert,
szólistát, énekest és zeneszerzőt adtunk! Az elismertségünkben van már
olyan lehetőség, komoly potenciál, amit tovább fejleszthetünk. Ma
zenekaraink, előadóink bárhol a világban, ahol megjelennek, nagy
elismertségnek örvendenek. A kulturális világpiacon viszonylag rövid idő
alatt el tudunk helyezni olyan produkciókat, amelyre nyitottság van és
fizetőképes kereslet. Ez a gazdaságban olyan ritka, mint a fehér holló. Én
azt gondolom, hogy a kultúrában komoly lehetőségeink vannak. Ám, ennek
feltételei vannak. Létre kell hozni olyan produkciókat, fel kell építeni olyan
együtteseket, előadókat, akik megfelelhetnek a feladatnak.. A Művészetek Palotájának itt van kulcsszerepe.
- Milyen lehetőségekkel rendelkeznek ehhez?
- A Müpa az elmúlt hét évben
azt a sikert érte el, hogy fölkerült a világ legfontosabb
előadó-művészeti központjainak a sorába. Ez hosszú folyamat volt.
Eleinte ez úgy történt, hogy meghívta azokat a nagy külföldi együtteseket,
művészeket, akik hitelesítik az ilyen jellegű központokat, mint a
Lincoln Center, Carnegie Hall, de a Cité de
- Mondana erre konkrétumokat?
- Ez nem olyan folyamat, amely egyik napról a másikra
bekövetkezik. Az elmúlt évben nagyon komoly kapcsolatfelvétel történt a Lincoln
Centerrel s a Carnegie Hallal. Jelenleg kínai testvérintézményekkel zajlik
ilyen. Több intézménnyel tárgyalunk közös produkciók létrehozásáról. Ami komoly
és sikeres áttörés volt ebben a munkában, az az, hogy az újonnan felépült Ománi
Operaházban sikerült a Magyar Állami Operaházzal közösen bemutatnunk Mozart
Szöktetés a szerájból című operáját. Hét operaház
ajánlatából választották ki a miénket. Komoly verseny volt, mert olyanok neveztek mint a kölni vagy a prágai operaház. Ez lendületet
adott a terveinknek.
- Beszéljen erről, kérem!
- Például a Müpa nagyon
fontos produkciósorozata a budapesti Wagner-napok, ami eddig csak Magyarországon
zajlott. Ha minden jól megy, akkor jövő évtől új, német koprodukciós
partnerünkkel hozzuk létre a Mesterdalnokokat. Több tervünk is van, de azokról
nem beszélek szívesen – egyrészt babonából – másrészt csak szerződéses
állapotban levő dolgokról lehet, mint konkrétumról beszélni.
- A Müpa a kezdetektől
többféle művészeti ág otthona. Változott-e ez az elmúlt hét év alatt, mert
a közönség a gazdagodást érzékeli.
- Igen, ez egy nagyon fontos döntés volt a kezdetekkor
– akkor még Európában eléggé egyedülálló épületkomplexumba –, hogy a három
kulturális intézmény és az ezeket összefogó közösségi tér munkáját
koordináljuk. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, a Fesztivál Színház és a
kortárs képzőművészetet bemutató tér, amelybe a Ludwig Múzeum költözött,
már a kezdetektől több művészeti ágat szolgált. A programokat is így
szerveztük. Tulajdonképpen az arányokban azóta sem
történt nagyon-nagy változás. A leghangsúlyosabb a klasszikus zene és annak
különböző ágai. Annyiban történt színesedés, hogy megjelent két olyan
műfaj is, ami eddig nem volt jelen. Az egyik a kortárs irodalom, a Literárium programjaiban. A másik pedig – mivel civilben
filmrendező vagyok – egy filmklub. Az én egyetemi éveim alatt megszokott
volt, s minden egyetemnek volt filmklubja. Nálunk a műegyetemen nem is
egy, hanem több is. A mi filmklubunkban félévenként más és más alkotónak
vetítjük le nyolc-tíz filmjét.
Nagyon sok gyermekprogramot rendeznek és a Fesztivál
Színházban otthonra lelt a kortárs tánc és a néptánc is. Közönségük mennyiben
változott ezen évek alatt?
Főleg a komolyzene kapcsán kell koncentrálnunk
arra, hogy közönség ne öregedjen ki. Ennek már az elődöm is tudatában
volt, és sok gyerekprogram szerveződött a különböző korosztályok
számára. Ezt mi még jobban fölerősítettük. Itt van kismama programtól
kezdve, óvodás-, kisiskolás és középiskolás korúak számára szervezett sok-sok
foglalkozás. Lehetőséget érzünk abban, amikor a gyerekek még abban a
korban vannak, amikor a gátlásaik még nem fejlődtek ki, hogy találkozzanak
játékosan az előadó-művészet és a zene
különböző irányzataival. Itt elsősorban a XX. századi vagy
kortárs zenére gondoltunk, mert őbennük még nem csontosodott meg mondjuk a
bécsi klasszika, így nem ahhoz mérik a kortárs jelenségeket. Nagyon fontos
elhatározásunk – ezt jelzi az irodalmi és a filmes sorozat is –, hogy
megszólítsuk az egyetemistákat. Szeretnénk kihasználni azt a lehetőséget,
hogy egy ilyen nagy városban több tízezer egyetemista
tanul. Ez az a réteg, amely számítógép-orientált és a weben tanul, szerzi be
így az információit. Nem kisebb a feladat, mint az, hogy rávegyük őket
arra, hogy az előadó-művészetnek azokat az ágait, amelyeket
megtalálnak itt a Müpa-ban, minél szélesebb közben
látogassák. Nagy konkurencia, mert ők a legkomolyabb célcsoportja annak a
tömegkultúrának, a popkultúrának, amelyre a tömegmédia koncentrál.
- Ennek szeretnének az ellenpólusa lenni?
Ez hiú ábránd lenne. Mi azt tudjuk tenni, hogy
használjuk a tömegmédia eszközeit. A tömegmédián keresztül esetleg el tudunk
jutni nemcsak az egyetemistákhoz, hanem azokhoz az emberekhez is, akikben föl
tudjuk kelteni az igényt, hogy a minőségi kultúra az életük része legyen.
Meggyőződésem: a minőségibb kultúra minőségibb élet. Úgy gondolom, hogy elsődlegesen
nem a programszervezésben kell változtatnunk, hanem a kommunikációban. Nemcsak
Magyarországon, hanem a világban másutt is a komolyzenét a tömegkultúra kezdi
háttérbe szorítani. Erős európai összefogásra van szükség, hogy a
komolyzene értékét minél többen felismerjék. Tudatosítani kell, hogy ez valami
nagyon magasztos, a valóságtól elrugaszkodott valami, aminek a hétköznapi
élethez semmi köze. Az európai zenei kultúra több száz éve kiállja az idők
próbáját. Ma is hallgatunk olyan zenéket, amelyeket több száz évvel
ezelőtt alkottak. Valószínűleg azért, mert ez a zenei kultúra az
azonosulást, a feltöltődést teremtette meg, olyan érzéseket, amelyben az
emberek magukra ismerhetnek. Ebből a szempontból ez egy nagyon
jelentős európai érték. Európa válságban van. Bár azt mondják, hogy ez
gazdasági jellegű, szerintem Európa identitásválságban van. A gazdasági
válság ennek csak következménye. Ezért fölhívjuk a döntéshozók figyelmét arra,
hogy az európaiságnak van olyan ereje, olyan felülete – és ez a zenei kultúra –
amivel foglalkozni kell. A zene az európai identitás egyik pillére.
- Említette, hogy a programstruktúra keveset változik…
- Arányaiban nem változik, de természetesen, mindig
eltolódik bizonyos hangsúlyok mentén. Egy lényeges változásról beszámolhatok:
áttértünk az évados műsorszerkesztésre. Eddig két félévet szerkesztettünk
egy évben: egy tavaszit és egy őszit. Most a színházi gyakorlathoz
illeszkedve kezdtünk évadokban és tematikus műsorokban, éves tematikában
gondolkodni. Ez azt jelenti, hogy megpróbálunk egy egész évadot átölelő
gondolatot fölvetni. Az első évad – a 2012–13-as –vezető tematikája a
horizont kérdésköre lesz. A horizont az első hallásra nagyon filozofikus
és elvont dolognak tűnik, de a mindennapi életünknek nagyon fontos része.
A horizont az, amire nézni szeretnénk.
- A horizont a távlat is és végpont is…
- … és amire indulni szeretnénk. Összefügg a jelenlegi
életünkkel. Amikor a horizont kérdéskörét feszegetjük, akkor nem kijelenteni
szeretnénk, hanem távlatot adni.
- Mit jelent az önök számára a horizont?
- Nem szeretnénk a horizontot definiálni. Azt
kérdőjellel, felkiáltójellel, ponttal és gondolatjellel is ellátjuk. A
horizonttal egyfajta impulzust szeretnénk kiváltani a látogatóknál, és egyfajta
kommunikációt elkezdeni velük. Ez pontosan azt veti föl, hogy abban válságszituációban, amelyben a világ, Európa él – s
benne mi is – mik azok az értékek, amelyeken felkapaszkodva valamerre
nézhetünk. Ez nem más, mint a több száz éves – még a képzőművészetet
is hozzávehetjük ehhez – zenei előadó-művészeti kultúra. Ez biztat
arra minket, hogy ez szilárd alap, amire építhetjük a jövő horizontját. Mi
azt szeretnénk, hogy az emberek ezekről a kérdésekről gondolkozzanak
el.
- Hogy nyilvánul meg ez a szándék a programjaikban?
- Például úgy, hogy a bérleti előadásokat úgy
állítjuk össze, hogy fölvessék ezt a kérdését. Így vannak európai horizontra
utaló előadók, együttesek, amelyek mutatják, hogy hogyan állt össze egy
ilyen európai horizont. A lényege az, hogy asszociáció kezdődjön a
programok kapcsán. Ha valaki kezébe veszi a kiadványunkat és beül egy
koncertre, megragad benne az a fogalom, hogy horizont és elkezd ezen
gondolkodni, az már nagyon nagy siker.
- Ezt saját kiállítású programjaikon keresztül
valósítják meg, vagy pedig befogadnak ilyen tematikájú programokat?
- Mind a kettő. A különböző világsztárok és
a jelentős művészek programjainak szervezését próbáljuk e tematika
köré csoportosítani. Ez egyrészt egy kommunikációs technika is. Ma úgy vagyunk
szinte mindennel, hogy szeretjük a biztonságot. Így a sorozatnál törekszünk
arra, hogy egy-egy program a meghatározott napon és azonos időpontban
legyen. Ez is egyfajta tematikus szerkesztési módszer. De próbálunk kapcsolatot
teremteni a különböző művészeti jelenségek között. Aztán vannak olyan
témák, amelyek nem közvetlenül kapcsolódnak a horizonthoz, de jól beváltak az
évek folyamán. Ilyen volt a Mahler-ünnep, amelyet közösen rendeztünk a
fesztiválzenekarral. De ilyenek lesznek a Richard Strauss-operák, a
Wagner-napok vagy a Bartók-maraton. Tehát, próbálunk
olyan csomópontokat teremteni a programjainkban, amelyek összességében nemcsak
egy-egy koncertélményt adnak, hanem átfogóbb értelmezését egy-egy műnek,
egy-egy alkotónak.
Mindehhez rendelkeznek az anyagi eszközökkel is?
Nagyon nagy a kihívás számunkra, hogy a Müpa állami támogatásának a nyitó összeghez képest
valamivel több mint a felénél tartunk. Ez nagyon
jelentős elvonás, ami főleg az utóbbi években történt. Ugyanakkor,
nem szeretnénk, ha ezt a közönség észrevenné. Megpróbálunk új forrásokat
találni és a döntéshozók figyelmét rendszeresen fölhívjuk arra, hogy a művészet fejlesztési ágazat. Egy fejlesztési ágazatnál
nemcsak a szinten tartáshoz kell támogatás, hanem a fejlesztéshez. Ha én létre
akarok hozni egy komoly produkciót egy külföldi céggel akár koprodukcióban is,
ahhoz nekem be kell fektetnem nemcsak az ötletemet, nemcsak a művészeket,
hanem anyagi feltételeket is. Akkor hiszik csak el, hogy módszer. De próbálunk
kapcsolatot teremteni a különböző művészeti jelenségek között. Aztán
vannak olyan témák, amelyek nem közvetlenül kapcsolódnak a horizonthoz, de jól
beváltak az évek folyamán. Ilyen volt a Mahler-ünnep, amelyet közösen
rendeztünk a fesztiválzenekarral. De ilyenek lesznek a Richard Strauss-operák,
a Wagner-napok vagy a Bartók-maraton. Tehát,
próbálunk olyan csomópontokat teremteni a programjainkban, amelyek
összességében nemcsak egy-egy koncertélményt adnak, hanem átfogóbb értelmezését
egy-egy műnek, egy-egy alkotónak.
Mindehhez rendelkeznek az anyagi eszközökkel is?
Nagyon nagy a kihívás számunkra, hogy a Müpa állami támogatásának a nyitó összeghez képest
valamivel több mint a felénél tartunk. Ez nagyon
jelentős elvonás, ami főleg az utóbbi években történt. Ugyanakkor,
nem szeretnénk, ha ezt a közönség észrevenné. Megpróbálunk új forrásokat
találni és a döntéshozók figyelmét rendszeresen fölhívjuk arra, hogy a művészet fejlesztési ágazat. Egy fejlesztési ágazatnál
nemcsak a szinten tartáshoz kell támogatás, hanem a fejlesztéshez. Ha én létre
akarok hozni egy komoly produkciót egy külföldi céggel akár koprodukcióban is,
ahhoz nekem be kell fektetnem nemcsak az ötletemet, nemcsak a művészeket,
hanem anyagi feltételeket is. Akkor hiszik csak el, hogy módszer. De próbálunk
kapcsolatot teremteni a különböző művészeti jelenségek között. Aztán
vannak olyan témák, amelyek nem közvetlenül kapcsolódnak a horizonthoz, de jól
beváltak az évek folyamán. Ilyen volt a Mahler-ünnep, amelyet közösen
rendeztünk a fesztiválzenekarral. De ilyenek lesznek a Richard Strauss-operák,
a Wagner-napok vagy a Bartók-maraton. Tehát,
próbálunk olyan csomópontokat teremteni a programjainkban, amelyek
összességében nemcsak egy-egy koncertélményt adnak, hanem átfogóbb értelmezését
egy-egy műnek, egy-egy alkotónak.
Mindehhez rendelkeznek az anyagi eszközökkel is?
Nagyon nagy a kihívás számunkra, hogy a Müpa állami támogatásának a nyitó összeghez képest
valamivel több mint a felénél tartunk. Ez nagyon
jelentős elvonás, ami főleg az utóbbi években történt. Ugyanakkor,
nem szeretnénk, ha ezt a közönség észrevenné. Megpróbálunk új forrásokat
találni és a döntéshozók figyelmét rendszeresen fölhívjuk arra, hogy a művészet fejlesztési ágazat. Egy fejlesztési ágazatnál
nemcsak a szinten tartáshoz kell támogatás, hanem a fejlesztéshez. Ha én létre
akarok hozni egy komoly produkciót egy külföldi céggel akár koprodukcióban is, ahhoz
nekem be kell fektetnem nemcsak az ötletemet, nemcsak a művészeket, hanem
anyagi feltételeket is. Akkor hiszik csak el, hogy komoly a szándékom.
- Jelentős művészek meghívását jó előre
meg kell tervezni, nem?
- Valóban, a drágább műfajoknál, mint a komolyzene,
két-három évre előre kell szerveznünk. A dzsessz, a világzene és a pop
esetében elég a félegy év csupán. Ezért nagyon lényeges, hogy ezt a
döntéshozóink fölfogják. Ha már ennyit invesztáltak egy ilyen dologba, mint a
Művészetek Palotája, ha ennyit invesztáltunk mi, adófizetők, akkor
ebből jó lenne minél többet kihozni. Ez a művészeti ág, a magyar
előadó-művészet nagyon jól értékesíthető az európai és a világ
kulturális piacán. Ezért érdemes lenne támogatni, és sokkal, de sokkal
kevesebbet kell áldozni rá, mint más fejlesztési ágazatra. És van még egy nagy
ereje, amit főleg a politikusok hajlandók elfelejteni. Van egy mondás,
miszerint diplomácia nélkül nincs kultúra. Ezt mi meg szoktuk fordítani, és azt
mondjuk, hogy kultúra nélkül nincs diplomácia. A kultúra olyan kapukat nyit
meg, amelyekről nem is gondolják, hogy megnyitható.
- Ez egy intézmény a Duna partján, s programjaikkal
eljutnak a világ számos pontjára.
- Eddig ez nem volt ennyire hangsúlyos a Müpa munkájában. A Müpa nem egy
impresszáriós cég –, de már a létrejövő produkciók kapcsán folyamatosan
gondoltunk arra, hogy saját és koprodukciós produkciókon keresztül a magyar
művészeket ismertté és keresetté tegyük a világban. Ez az egyik irány. A
másik – és ez megint csak forrás kérdése is –, hogy Budapesten nagyon gazdag a
programválaszték, de eddig a hazai turizmus nem volt felkészülve arra, hogy a
kulturális turizmust támogassa, s az érdeklődőket idecsalogassa.
Átnéztünk nem is olyan régen egy nemzetközi kulturális turisztikai portált.
Ezen Budapest havi hét eseménnyel szerepelt, Bécs pedig nyolcvankilenccel. Azt
nem kell bizonygatni, hogy hétnél több kulturális program van Budapesten, s azt
sem, hogy a többlet milyen anyagi lehetőségeket rejt. Elkezdtünk
létrehozni egy klasztert, amely összegyűjtötte azokat a kulturális
intézményeket, amelyek a külföldiek számára érdekesek lehetnek. Ilyen a
Szépművészeti Múzeum, az Operaház, a Nemzeti Színház, a Madách Színház, de
sorolhatnám, és elkezdtünk összerakni olyan kulturális programcsomagokat,
amelyek a kulturális beutaztatóknak kiajánlhatunk. Erre az évre készítettünk
harmincat, és a beutaztatók nagyon megörültek. Reméljük, sikerrel járunk. A
kulturális turizmus olyan rétegeket mozgat meg, amelyek fizetőképes
kereslettel rendelkeznek a magyar turizmus számára is. Ők a minőségi
kultúrát szeretik, a minőségi vendéglátást, a minőségi étkezést, a
minőségi borokat. Ez is ugyanolyan fejlesztési ágazat. A stratégiai
együttműködést a Magyar Turizmus Zrt.-vel
fejlesztenünk kell. Már az idei Wagner- napokra is több külföldi érkezett, mint
az elmúlt években.
Mennyire tudják módosítani menet közben a
kívánalmaknak megfelelően a programokat? Milyen tartalékokkal rendelkeznek
a gazdagításhoz?
Ez a tartalék a kommunikáció. Például, mi a
kezdetektől fogva felvettük, vagyis rögzítettük és archiváltuk
programjainkat. Ez hatalmas érték. Az MTVA-val
sikerült egy komoly stratégiai együttműködés keretében elindítanunk a Duna
tévében a MüPartot és a MüPart
Classicot. A Bartók és Petőfi rádióval is
átértelmeztük a kapcsolatunkat és aktívabban együttműködünk. MüPartban, főműsoridőben láthatnak Müpa-koncerteket
a televíziónézők, illetve azok, akik egyéb okok miatt nem juthatnak el
hozzánk. Ez egy nagyon jelentős áttörés. A másik ilyen nagyon lényeges
irány – hiszen a kultúra is a kommunikáció részévé vált –, hogy minél többször
megjelenjünk az internetes felületeken is. Az internet életünk része, s ezért
van egy webcast adásunk is. Így a Művészetek
Palotája bizonyos koncertjeit az interneten keresztül élő egyenesben
közvetíti. Ennek nagyon nagy sikere van. Kaptunk már Sydney-től
kezdve Chicagóig levelet, amelyben megköszönik, hogy ők is részesülhetnek
a koncertek élményében.
- Ön műszaki egyetemet végzett, aztán Színház- és
Filmművészeti Főiskolát, majd számos operát rendezett sikerrel. A
műszaki egyetemtől hogyan vezetett az út a Müpa
vezérigazgató székéig?
- A műszaki egyetem nagyon fontos volt számomra.
- Miért oda jelentkezett?
- Nagyon fiatal koromtól fogva festőművész
szerettem volna lenni. Eléggé sikeresen indult a gyerekkorom ebből a
szempontból. Több gyermekrajzpályázatot nyertem – közte nemzetközieket
is –, és már tizenkét éves koromban volt egy kiállításom. Ez azért eléggé
jelentős siker volt, és elkezdtem azon gondolkozni, hogy a
képzőművészeti főiskolára megyek. Gyerekkoromban eléggé aktív
tagja voltam a tokaji művésztelepnek. Ott olyan mestereim voltak, mint
Birkás Ákos és Bak Imre, s komoly felkészüléssel teltek a csodás nyarak.
Tizenhét éves koromban elkezdett érdekelni az építészet, az építészetnek egy
olyan ága, amely a szerkezeteket vette alapul. Akkoriban készült el a müncheni
olimpiai stadion, ami valójában egy szerkezeti bravúr. Úgy éreztem, hogy a
szerkezeti építészet a legcsodálatosabb dolog a világon. A műegyetem
szerkezeti mérnöki karán nagyon jó közösségben voltam. Ennek a közösségnek egy
részét nagyon érdekelte a színház is. A műegyetem – mint egyedüli
alternatív színházat játszó hely – otthont adott a Szkéné Színháznak (most itt ott lehet látni őket). Fantasztikus volt. Minden
évben rendeztek egy mozgásszínházi találkozót, s mi láthattuk Európa
legprogresszívebb megnyilvánulásait. Miközben még érdekelt az építészet,
érzékeltem, hogy elképzeléseimtől nagyon messze áll a valóság. Az akkori
magyar építőipar a müncheni stadionnak egy csomópontját sem tudta volna
kivitelezni, nemhogy az egész rendszert. Ekkoriban kitöltötte életemet a filmklubosdi. Volt egy barátom, Havasi Zoli, aki szervezett
egy sorozatot Bunuel műveiből, és az engem
nagyon megfogott. Negyedévesek voltunk, de eldöntöttük, hogy elmegyünk a
Színház- és Filmművészeti Főiskolára felvételizni. Az esélytelenek
nyugalmával tettem ezt, mert hatszázan jelentkeztek és talán hat hely volt. Ám,
egyszer csak azon vettem észre magam, hogy bent vagyok a legjobb tizennégy
között. Akkor már komolyabb volt a tét, s végül felvettek Makk Károly
osztályába. A dolog szépséghibája, hogy még egy év hátravolt a
műegyetemen. Az akkori rendelkezések nem engedték, hogy egyszerre két
egyetemre járjunk. De nem volt a beiratkozási lapon olyan kérdés, hogy járok-e
másik egyetemre. Így beiratkoztam. Akkor az nagyon
kemény évem volt, egyszerre a kettő, az első év a színművészetin
és az ötödik a műegyetemen... Az az igazság, hogy fél évig bírtam. A
diplomamunkámat a következő évben fejeztem be, s természetesen egy
színházat terveztem az Astoriánál, a régi színház mögötti részen. A
műegyetem után a színművészeti pedig hihetetlenül nagy szabadságot
nyújtott.
- Életútja szempontjából mit adott a műegyetem,
és mit adott a színművészeti?
A műegyetem egy hallatlanul érdekes aspektusát
adta az életnek. Egy nagyon egyszerűt, és a ház építéséből ered.
Mindennek van alapja, falai és teteje. Ez a nagyon egyszerű strukturális
gondolkodás minden műegyetemistába beleivódott. Ugyanakkor, emellé
egyfajta pragmatizmus is társult. Nem elég a fokozatosságot megtanulni,
praktikusan kell a téglákat egymásra rakni és kiszámítani mindent, például a
nyílászáró helyét is pontosan. Ezt örök életre megtanultuk. A
színművészeti számomra már a felvételin üdítőnek tűnt. A
műegyetemen mindig addig tartott egy vizsga, addig kérdeztek, amíg valamit
nem tudtál, s akkor azt mondták, kolléga, ez alapvető, ha ezt nem tudja,
összedől a ház. Tessék hazamenni és megtanulni. A színművészetin azt
kérdezték, hogy ki a kedvenc festőm. S ha azt mondtam, hogy Goya, akkor
abba nagyon belekérdeztek, hogy valóban ő e, hogy miért kedvenc és miért
fontos a számomra. Tehát nem azt kérdezték meg, hogy ki az a Goya és arra
kellett válaszolni, hanem egy szubjektív dolog mentén próbáltak közelebb jutni
a személyiségemhez. Csodálatos tanáraim voltak. Az osztályfőnököm, Makk
Károly, aki azóta – nagy örömömre – barátom és
mesterem lett. Nagyon boldog vagyok, hogy most az ő retrospektív sorozatát
vetítjük a Müpa-ban. Előtte Fábri Zoltán
életművét láthatták itt. Nagyszerű tanáraink voltak.
Évfolyamvezető tanárunk Szabó István volt, no és Szőllősiné, aki
művészettörténetet tanított. Csodálatos asszony volt nemcsak kultúrtörténetet
tanított, hanem élettörténetet. Imádtuk. Zenét Petrovics Emil tanított, aztán
később Selmeczi György. Petrovics olyan alapossággal, hogy aki nem tudott
kottát olvasni, attól megpróbálta behajtani, hogy tanulja meg.
- Az ön életéhez hogy
kapcsolódott a zene?
- Anyai ágon a családomban nagyon sok zenész van.
Gyakorlatilag, én otthon a zenét természetes alapként megkaptam. Az oktatási
részével nem volt szerencsém, mert az előképző után eltanácsoltak a
zeneiskolából.
- Milyen hangszer lett volna?
- Trombita, ami nem volt a kedvencem. Két nagybátyám
is trombitás. Én zongorázni szerettem volna. Otthon közel kerültem a zenéhez,
és valamilyen szinten megtanultam kottát is olvasni.
Érdekelt a zene és a zenének az építészethez is köze van. Nagyon izgatott, hogy
az emberiségnek van egy ilyen kincse, amely nem értelmezhető logikai úton.
Volt ugye a Harmadik típusú találkozások című film, amelyben az idegenek
mindent tudtak értelmezni csak a zenét nem. A pentatóniában felfedezhető
ugyan a logika, de nem a logika a zene lényege. Az én egész életemet
végigkísérte a zene. Egy ideig a magyar zenetévének én voltam a megalapító
producere.
- A producerség is végigkísérte az életét.
- Ez már a főiskolán elkezdődött. Mi a
legizgalmasabb időben végeztünk, mert épp akkor megszűnt a
szocialista filmgyártás. Mi voltunk az első munka
nélküli osztály. Ugyanakkor, akkoriban jöttek divatba a videoklippek, és az én első tevékenységem az volt,
hogy nagy nehézségek árán leforgattam a főiskola első videoklipjét. A
filmgyártás megszűnt, ugyanakkor nagy igény volt a nyugati típusú
reklámokra. Több száz reklámfilmet készítettem, amelyek egy részének a
producere is voltam. A producerség sokak számára nem egy tiszta dolog. Mi az,
hogy producer? A szót talán úgy lehetne lefordítani, hogy a tartalmi és a
kivitelezési oldalért is felelős személy, menedzser vagy igazgató, aki az
egész folyamatot levezényli. Egyrészt tehát igényel egy komoly szakmai
felkészültséget, más részről egy olyan kapcsolatrendszert –
legfőképpen a gazdasági világgal –, amely alapján megszülethet a
gondolatból a valódi produktum. Tulajdonképpen egy mérnök is ugyanezt csinálja.
Egy mérnök is lerajzol, fölvázol valamit, és egyszer csak lesz belőle ház,
lesz belőle egy autó vagy bármi.
- Bár rendezett filmeket is, operarendezőként
vált ismertté a neve.
- Én filmrendezőnek tartom magam. Amikor operát
rendezek, akkor is filmrendező vagyok. Főleg, itt a Müpa-ban nyílik arra lehetőség, hogy különböző
vetítésekkel, fényeffektusokkal különleges környezetben hozzunk létre
operaélményt. Ami a filmben és az operában is lenyűgöz engem, az a gesamtkunstwerk, az összművészeti
jelenség, hatás. Ugyanis, mind a kettőben erről van szó és mind a
kettő drámai műfaj. Az is nagyon érdekelt, hogy a filmekben is nagyon
nagy jelentősége van a zenének. Még akkor is így van ez, ha nincs benne
zene, de a vágások ritmusa ad egyfajta zeneiséget. Ez a két dolog számomra
összefügg.
- Hiányként éli meg, hogy nem tud játékfilmet
készíteni? Lakoznak filmek a lelkében?
- Nemcsak a lelkemben lakoznak filmek, hanem rengeteg
forgatókönyvem és filmtervem is van. Hét éve van egy Toldi-filmtervem, aztán
megkeresett egy ausztrál producer, hogy készítsek filmet egy ottani
bestsellerből. Nem sorolom. Sok van. Sajnos, jelenleg nemcsak a magyar,
hanem az európai filmgyártási szisztéma sem működik. Hollywood
dominanciája olyan erős, hogy gyakorlatilag belehalt az európai
filmgyártás. Talán majd a televíziók meg az új technikák lehetőséget
teremtenek arra, hogy újra talpra álljon. Nagyon nagy szüksége lenne Európának
a filmekre. Az emberek nagy része a filmekből tanul meg élni, és ezért sem
mindegy hogy milyen üzenetük van a filmeknek. Az amerikai filmek üzenete az
amerikai álmot erősíti. Azokat az erkölcsi és viselkedési és egyéb
formákat próbálja közvetíteni, amit az amerikaiak gondolnak az életről.
Nagyon nagy szükség lenne arra, hogy az európaiak is elmondják, hogy mit
gondolnak erről. Ilyen szempontból az opera és a film nálam összefügg.
- Vezetőként ön választja, amit rendez?
- Ilyen is van és olyan is, amikor felkérnek. Az opera
műfajához való vonzódásom eleinte abban volt lemérhető, hogy
szerettem szabadidőmet a világ nagy operaházaiban eltölteni. Még 1996-ban
a veronai Arénában pár napot együtt tölthettem Zeffirellivel,
aki épp egy Carment rendezett. Az is meghatározó élmény volt. A legnagyobb
lökést az operarendezésekhez az adta, hogy összebarátkoztam Vashegyi Györggyel.
Ő létrehozott a Zeneakadémián egy eredeti
hangszereken játszó zenekart és kórust. Barátságunk odáig fajult, hogy 1999-ben
létrehoztunk közösen – nem államilag támogatottan – saját produkcióban, Bán
Teodóra segítségével egy operaelőadást. Mozart Cosi
fan tutte című operáját adtuk elő a Várban,
a Dominikánus udvarban. Ez volt az a bűvös küszöb, amit át kellett lépni.
Azóta több mint harminc operaprodukción vagyok túl. Van, ami a Magyar Állami
Operaházban született van, ami a Millenárison, a Győri Nemzeti Színházban,
a szombathelyi Iseumban, és van
ami itt, a Művészetek Palotájában. Szerencsém, hogy annak idején Kiss Imre
felkért művészeti tanácsadónak. A feladatom az volt, hogy a
Művészetek Palotájába hozzuk be az opera műfaját. Nagyon büszke
vagyok arra, hogy a Fesztivál Színház Monteverdi Orfeo
című művével nyitott. Ez volt itt az első opera. Vashegyi György
vezényelt, s a darabot én rendeztem.
- Különleges élményt jelentenek ezek az úgynevezett, félszcenírozott opera-előadások, amelyben nincs
díszlet, a jelmez is sokszor jelzésszerű.
- Fischer Ádámmal szoktunk vitatkozni, hogy ez félszcenirozott-e vagy pedig már ez egy másfajta
operajátszás. A Bartók Béla hangversenyterem akusztikai adottságai több
dimenzióba helyezik a zenét. Olyan módon hallgathatjuk az operákat itt, ahogy
az operaházakban nem. Az operaházakban tradicionális az elhelyezés. Van egy
színpad, van a zenekari árok és a közönség a zenekari árkon túl ül. Nálunk a
zenei szövetet több részletében, több dimenziójában hallgathatjuk. Az
énekeseknek nem kell természetellenesen üvöltözniük, hogy hallják a hangjukat,
s nem kell erőteljesebben gesztikulálni sem. Ez azt jelenti, hogy az
operai szituációt sokkal finomabb eszközökkel tudjuk
itt megfogalmazni. Nem véletlen, hogy már túl vagyunk ötven előadáson.
Egyre nagyobb tábora van azoknak, akik elmennek az Operába is, de szeretik itt
is meghallgatni-nézni a művet.
- Ha megkérdezik Öntől, hogy mi a foglalkozása,
akkor mit mond?
- Foglalkozásom filmrendező, ment onnan van
diplomám. Ugyan van egy szerkezetépítő mérnöki diplomám is, de mivel ezt
foglalkozásként nem űztem soha, nem mondhatom azt foglalkozásként.
Jelenleg Magyarország legkomolyabb művészeti intézményének a vezetését
vállaltam el. Azt sokan megkérdezik, hogy ez hogy egyeztethető össze a
művészi meg egyéb dolgaimmal. Egy ilyen intézmény vezetéséhez ugyanakkora
kreativitás kell, mint egy művészi produkció létrehozásához. Ráadásul még
nagyobb kreativitásnak kell lennie abban a tekintetben, mert sokszor olyan
gazdasági nehézségekre kell megoldást találni, amire, ha nem ülnék itt, nem is
gondolhatnék. Elképesztő. Mi a tervem? Mindenképpen azt szeretném, ha ez a
magyar kultúra, az előadó-művészeti kultúra értékei kijutnának a
világba és abból mi magyarok is többet profitálhatnánk. Vegyék észre mindenütt,
hogy ez milyen hihetetlen érték, milyen csodálatos dolgokat tudunk belőle
teremteni. Ez egy fejlesztési irány, s valójában szellemileg, erkölcsileg és
anyagilag is tudunk ebből profitálni. Amíg tart a mandátumom, ezt
szeretném szolgálni. Az országimázs kérdése mindig is érdekelt. A hannoveri és
a sanghaji világkiállításon az én filmemet vetítették. Fontosnak tartom azt,
hogy rólunk mit gondolnak, hogyan látnak bennünket. Ha egészséges
életszemléletünk van és ehhez kapcsolódó véleményünk, morálunk, kultúránk,
akkor ezt képviseljük. Azt gondolom, hogy különösen az
előadó-művészetben van erre nagy esély.
Józsa
Ágnes
Forrás:
A cikk eredeti változata a 2013.01.02-i Népszabadságban és a Kritika 2013.
január
2.-i számában olvasható. Köszönjük a szerző
szíves hozzájárulását.