Sass
Sylvia MosonmagyaróvároN
Időben
érkezett a meghívó: az Újjáéledés Alapítvány jótékonysági koncertet rendez
2014. július 5.-én Mosonmagyaróváron, a Szt. Gotthárd templomban.
Több szempontból
is érintve éreztem magam: szülővárosom eme templomában csaknem egy
évtizeden át orgonáltam a diákmiséken, valamint a város (ill. a hitközség)
kiemelkedő eseményein (püspöki látogatás, éjféli mise, stb.). Nyilvánvaló:
a közönség látni is akarja az előadókat. Ének-zongora: tehát, feltehetően
az oltár előtt lesz a „pódium”, alkalmi zongorával. Féltem:
legegyszerűbb megoldásként szintetizátor lesz a kísérő hangszer – de
félelmem alaptalan volt: Flügel, azaz szárnyzongora
kapott helyet a megszentelt területen. De örömöm csak a megszólalásáig tartott:
minősége méltatlan a rendezvényhez, s főképp, az előadókhoz.
Sass Sylviát (nem először) Nagy Márta kísérte, s csupán a zene és a
zenélés iránti elkötelezettségük biztosította az élvezhető hangzást. Mert
a zongora (akár lecsukott fedéllel, akár többé-kevésbé kinyitva) korántsem
bizonyult megfelelő „partnernek”, nyikorgott, időnként
flamenco-hangzásra emlékeztetett. Minden elismerés az előadóknak, akik nem
hagyták magukat zavartatni a tényleges hangzástól!
A jótékonysági
koncert meghirdetett kezdési időpontjára megtelt a templom – igaz, a
térség lakosságát kellőképp tájékoztatta a média. Sokan eljöttek tehát,
hogy élőben lássák-hallják a ritkán fellépő énekesnőt. Volt
előre megadott műsor is – szinte felesleges, hiszen a művésznő
személye jelentette az érdeklődés forrását. Liszt-dalokkal kezdődött
a koncert, Liszt-zongoraátirattal folytatódott, majd szabadon csapongott,
felidézve ismert és ismeretlen műveket, a zongora-közjátékokban Bach-Busoni átirattól Domenico
Scarlattiig. A hangzás igazolta a koncepció létjogosultságát – a meghirdetett
műsor R. Strauss Ajánlás című dalával ért véget, s ettől a zenei
élmény mintegy „visszacsatlakozott” a kiváltó rendezvény
céljához/rendeltetéséhez.
Megkülönböztetett
hely illeti a jótékonysági rendezvények sorában ezt a hangversenyt! A több
múzsa kegyeltje énekesnő (aki, mint ismeretes, fest, ír és komponál is),
az MMA rendes tagja példaadóan komolyan vette ezt a fellépési
„lehetőséget”. Lehetőség? Igen, az elkötelezett művész számára a
fellépés helyszíne – ha nem is elhanyagolható szempont, de mindenképp –
másodlagos. A hangsúly a kifejezés lehetőségén van, a művészi értékek
megoszthatóságán-terjeszthetőségén.
Műsortól,
tehát művektől és interpretációtól elvonatkoztatva is nagy élmény
volt ez a hangverseny. Sass Sylvia a lényével hozta magával a színpadot.
Dalról-dalra más részletét aktivizálta a templom-térnek. Néha pár lépéssel
behatárolható mini-színpadon nyilatkozott meg, máskor különböző irányban
„bejárta” a teret. A hátsó padokban ülők számára kétségkívül az jelentette
a legnagyobb élményt, amikor a művésznő a padsorok között haladva
énekelt. Személyesebbé vált ily módon az élmény, és megszólítottabbá a
közönség. A hallgatóság rendkívül fogékonynak bizonyult. Ugyan számonként
tapsolt (ami a dalok okozta örömforrást tekintve érthető), de már-már operai
közönségként viselkedett, amikor nem köszöntötte tetszésnyilvánításával a
belépő művésznőt. Mert Sass Sylvia mindegyik 2-3 dalból álló
blokkot színpadi jelenésként élte meg, éppen ezért - megélésből adódóan –
valamennyit egyfajta saccra rapprezentazioneként
élhettük meg.
Működött a
zene varázshatalma; Sass Sylvia egyszerre volt a művészet felkent
papnője, a művészet elkötelezettje és varázslónő (ha úgy
tetszik, sámán), aki szabadon irányítja a közösség érzelmeit. Megidézte a
műveket – olyan bensőséggel, ami néha azt eredményezte, hogy szinte
befelé fordulva, magamagának mondta a szöveget, miközben annak zenei köntösével
közösséggé formálta a hallgatóságot.
Nagy Márta
érzékeny muzikalitással kísérte előadását, szólistaként pedig
elsősorban D. Scarlatti két szonátájával aratott sikert.
Ráadásokat is
kaptunk – talán olyan meggondolásból, hogy oldódjék az élmény
feszültsége-koncentráltsága. S a koncert után közelről gyönyörködhettünk
az énekesnő immár oldott, kedves-közvetlen mosolyában.
Nyár?
Uborkaszezon? Zenei élmény, amely vetekszik a megtervezett-meghirdetett
koncertszezonok rangos eseményeivel.
A bevétel a
Rákbeteg Támaszadó Szolgálat működését segíti – az élmény pedig
örömforrásul szolgált, valamennyi hallgatónak!
Fittler Katalin