Dr. Ábrahám Mariann
EPTA OSLO
Nemzetközi
Konferencia, 2014. június 26-29
a Norvég EPTA elnöke |
a Norvég EPTA alelnöke a |
||
Az EPTA
OSLO Nemzetközi Konferencia beszámolójában említett előadók: |
|||
|
|
a |
|
|
|
|
|
|
|
|
a |
Az
Európai Zongoratanárok Szövetsége (EPTA) ebben az évben ünnepelte
megalakulásának 36-odik évfordulóját. Mint köztudott ez a szervezet minden
évben másik országban tartja összejövetelét. A vendégfogadó ország biztosítja
azokat az ünnepélyes kereteket és feltételeket, melyek annyi muzsikust vonzanak
erre a szakmai találkozóra. 2014-ben, június 25-29 között az EPTA Norvégiában,
Oslóban tartotta ez évi, 36. konferenciáját.
Norvégia
egészen különleges történelmi pillanatban várta a több mint 35 országból
megjelent előadót, akik most egy megadott témakörben képviselhették
hazájukat. A szervezők a konferencia kiírt témája szerint 1814-2014
közötti időszakot feldolgozva a népzene műzenére gyakorolt hatásáról
vártak információkat.
Valamilyen
módon minden előadó tartotta magát ehhez a 200 évet átfogó periódushoz.
Egyesek országuk egy-egy reprezentatív szerzőjének munkásságát emelték ki
és járták körül, mások több szerző művéből tartottak bemutatót,
ismét mások olyan kortárs szerzők munkásságáról beszéltek, mely mögött
kissé rejtve maradnak a népzenei szálak, de az összefüggések annál mélyebben
nyomon követhetők.
Norvégiában
zsúfolódtak a kerek évszámú események ebben az évben. Mindenekelőtt május
17-én Norvégia nemzeti ünnepén ünnepelték Alkotmányuk
megszületésének 200. évfordulóját (1814).
Ez évben
ünnepelték nem kis büszkeséggel a Norvég
Zenetanárok Társasága megalakulásának 100 éves évfordulóját (1914).
Norvégia az Európai Zenetanárok Szövetségébe (EPTA) 1987-ben lépett be. Az
ország azóta a szervezetnek folyamatosan tagdíjfizető tagja és minden
évben megtartják saját tanáraik számára is az összegyűlt problémák
megbeszélése céljából éves konferenciájukat. Ennek az eseménynek az országon
belül alkalmanként másik nagyváros zenei intézménye ad otthont.
Aki
június végén időben megérkezett Oslóba, a konferencia kezdete előtt
tanúja lehetett egy nemzetközi kétzongorás versenynek is, melyet Grieg nevéhez
kötöttek.
A
Nemzetközi Konferenciát professzor Einar Steen-Nokleberg, a Zeneakadémia tanszakvezető
egyetemi tanára és egyben az EPTA elnöke nyitotta meg, köszöntve a világ
számtalan tájáról összegyűlt vendégeket. Rövid hangverseny követte a
köszöntőt, melyben norvég szerzők műveiből hangzott el
válogatás.
A három napos rendezvény a norvég Zeneakadémia
két előadó termében zajlott, sajnos párhuzamosan. A résztvevők így az
előadások, koncertek fele részét hallhatták csak. A 18 európai állam képviselői mellett
megjelentek Argentína, Ausztrália, Dél Afrika, Irán, Izrael, Japán, Mexico,
Uruguay, USA delegáltjai is. Büszkeséggel töltötte el a norvégeket, hogy ezek
közül az országok közül sokan első alkalommal képviseltették magukat EPTA
konferencián. Lehetetlen lenne röviden leírni azt a sokszínűséget, amelyen
keresztül széles palettán bepillantást nyerhettünk a világ zenéjébe. A
legfiatalabb generáció képviselőitől az idősebbekig soha nem
hallott nevű szerzők jobbnál – jobb darabjait hallhattuk jobbnál –
jobb előadásban. És minden prezentációban valamilyen formában jelen volt a
népzene, a népi hagyomány nyomon követése.
Néhány
előadást megemlítenék, kezdve azokkal, melyeknek magyar vonatkozása
rendkívül megérintett.
Karin
Wagner Ausztriából,
Bécsből érkezett, és előadásának témájául Kurtág: „Adoration, adoration,
accursed desolation” (Szerelem, szerelem, átkozott gyötrelem – JÁTÉKOK
III/32) című művét választotta. Köztudott, hogy ez a csodálatos kis
miniatűr egy magyar népdal reminiszcenciája. Feldolgozása három részes. Az
első és harmadik rész maga a dal, a középrész ennek táncos karakterű
feldolgozása. Az előadó megkapó és értő érzékenységgel elemezte a
darabot. Mint megtudtam, több kortárs szerző művének ismertetése
mellett Ausztriában tanári kurzusokon Kurtág műveinek elemzésével,
ismertetésével is intenzíven
foglalkozik.
Hasonló
meglepetés volt a nyugat Ausztráliából érkező Faith Maydwell
bemutatója. Előadásának címe: Century – A Compelling homage a Mikrokosmos
(Évszázad – hódolatra késztet a Mikrokozmosz előtt). A mű
szerzője Larry Sitzky. Az
1982-ben megjelent sorozat egyik legfontosabb mű az ausztráliai
zongorapedagógiai irodalomban. Példaképe a Mikrokozmosz nehézségi fok szerinti
felépítése. A szerző a világ számtalan tájáról származó népzenei idézetet
épít bele a sorozat darabjaiba.
Emlékezetes
maradt néhány nagyszerű és különleges prezentáció is. Ezek közé tartozik a
világjáró fiatal török zongoraművész, Hande Dalkilic bemutatója, akinek
előadásában hazája kortárs szerzőinek műveiből már 6 CD is
készült, köztük sok olyan darabból, melyet neki ajánlottak. Jelenlegi
műsorát négy török szerző művéből állította össze.
Ugyancsak
rendkívüli élményt és ismeretanyagot nyújtott az 1979-ben Iránban született Pooyan
Azade. Klasszikus európai és klasszikus perzsa zenét is tanult.
Iránban, Németországban és az USA-ban is működik, mind előadói, mind
professzori minőségben. Előadásában felvázolta azt a notációt, amely
a perzsa zenét a zenetörténetben először ültette át speciális módon
európai írásmódra. Az UNESCO ezt Irán Nemzeti Kulturális Örökségeként
regisztrálta 2013-ban. Programjában emellett a XX. század két ismert perzsa
szerzőjének műveiből játszott, melyekben már az európai és
perzsa zenei stílus is ötvöződik.
Hasonlóan
különleges volt a Mexikóból érkezett Mario Pech előadása, aki saját
műveiből adott elő, a maya népzenét átültetve a kortárs zongora
zenébe. Előadása közben zenéjét a maya kultúra monumentális építészetének
romjairól, maradványairól vetített képekkel illusztrálta.
Különleges
élményt nyújtott a Belgium vallon részéből érkezett Marie-Dominique Gilles
hangversenye, melyen Pierre Bartholomée
2003-ban komponált 13 Bagatelljéből adott elő. A Ligeti Etűdök
nehézségi fokát meghaladó műveket egészen briliáns technikával és
előadói igénnyel szólaltatta meg. Többen is feltették a kérdést: hogyan
lehet egyáltalán egy ilyen művet ilyen virtuozitással megtanulni? A
kérdésre szerencsére felkészülten és átgondoltan kaptunk is választ.
„Kezdetben
tanácstalanul állunk az ilyen zene előtt, de legyünk detektívek és
kreatívak. Ez a darab a szellemi virtuozitás és szervezettség terén új utakat
és eszközöket fedeztet fel. Az új
nyelvezetnek kellő kíváncsisággal és megismerési vággyal, új közelítés
móddal kell párosulnia a napi munkában is. A zongorista számára ezeknek a daraboknak
újdonsága, hogy nem csak hangszeres, hanem szellemi virtuozitást is
megkövetelnek. Kiváló lehetőség arra, hogy új szellemi erőket
fedezzünk fel magunkban, kiküszöböljük a hangok folyamának olvasása közben az
idő előtti kifáradást, és poétikusak, érzékenyek maradjunk. Ki kell
fejlesztenünk a kottaolvasás és a „hideg fej” együttes technikájának
egyensúlyát a rendszeres és fokozatos tempógyorsítást, analizálást, türelmet,
az időbeosztás megszervezését, sőt a fizikai bemelegítést is. A
muzsikus végül érzi, hogy elméjében elég szabad hely van, mely garantálja a
darabra való művészi rálátást. Majd élvezni tudja azt, hogy képzelő
ereje és poétikus kreativitása számára kellő tér áll szellemileg
rendelkezésre.”
Úgy
gondolom, korunk zenéjének leolvasása pontosan az új szellemi eszközök hiánya
miatt jelent mindenki számára nehézséget. Nem kérdés, hogy a fiatal muzsikus
palántákat lépésről-lépésre be kellene vezetni ebbe a felfedezésre váró
világba.
Justin
Krawitz
Dél Afrikából, Cape Town-ból érkezett és az ottani egyetem professzora.
Bemutatójának címe: Afrikai népzene és Hendrik
Hofmeyr három tételes zongora szonátája, mely 2011-ben íródott.
Kiváló
zongoristaként ismertette és adta elő a modern hangvételű igényes
zongoraművet.
A
konferencia programjából nehéz válogatni, mert sokkal több előadóról érdemes
lenne szót ejtenünk.
Egy
különlegesen vicces „darabot” emelnék még ki, ami hat álló (!) és játék közben
egymást követő zongorista 12 kezére íródott. Címe: Multi Hands (Sok kéz), szerzője Wolfgang
Plagge. Az első zongorista 12 ütemet játszik, majd tovább megy és
átadja a helyét a következőnek. Ezután megkerülve a zongorát utolsóként
visszasétál, és ha ismét rákerül a sor, folytatja a darabot. A mű
2004-ben, egy új kulturális központ avatására íródott.
A Norvég
Zenetanárok Társasága 100 éves fennállásának évfordulóját egy jubileumi
hangversennyel az Egyetem gyönyörű aulájában ünnepelték. A terem falait
Norvégia világhírű festőművészének Edward Munchnek festményei
díszítik. Generációk óta rendszeresen itt tartják a legrangosabb
hangversenyeket és az ifjúsági zenei versenyeket is. Ennek az eseménynek
nagyságrendje természetessé tette a helyszín megválasztását. Bevezetésként
méltatások és köszöntők hangzottak el, mindenek előtt a Zenetanárok
Társasága elnökétől, Otto Graftól,
majd a Norvég Zenészek Egyesületének vezetőjétől, különböző
minisztériumi kulturális szervezetek vezetőitől, és Elin
Perssontól, az EPTA elnökhelyettesétől. Tanárok és díjnyertes
növendékek különböző hangszeren előadott kiváló hangversenye követte
a köszöntők sorát, melynek befejezéseként professzor Einar Steen-Nokleberg
Grieg műsorában gyönyörködhettünk. A Professzor Grieg valamennyi
művét CD-re játszotta. A 27 CD-n emellett több norvég szerző
műve is hallható. Elgondolkoztató - nincs itt alap-közép-felsőfok,
hanem teljesen más szellem dominál: a zeneoktatás csodálatos hivatásának,
eredményességének eggyé kovácsolni akarása, sikeressé tevése.
A
hatalmas sikerű hangverseny után a Városháza dísztermében, a Nobel Béke
Díj kitüntetés átadásának ünnepi helyszínén egy nem akármilyen fogadásban volt
részünk. Itt Oslo város polgármesterének köszöntője nyitotta meg a
felszabadult hangulatú fogadást. A ragyogó kilátás a kikötő esti fényeire
a „fehér éjszakák” szürkületében felejthetetlenül szép látványt nyújtott
valamennyiünknek. Nem kevésbé élveztük norvég vendéglátóink étellel, itallal
bőkezűen megterített asztalait sem.
Az EPTA
konferenciák időpontja és helyszíne a következő években már
tisztázódni látszik. A rendezést vállaló országok a következők lesznek:
jövőre Hollandia – Amsterdam,
időpontja: 2015. október 22-25, 2016-ban Izland – Reykjavík, 2017-ben Finnország, 2018-ban pedig Málta – Valletta. Tudomásom szerint
2018-ban Európa fővárosa Valletta lesz. Az EPTA konferenciáin hallgatóként
bárki részt vehet, és a Vezetőség a közönség soraiba szeretettel invitál
minden érdeklődőt.
Dr. Ábrahám Mariann
EPTA
Hungary - elnök