HAJDÓ
KÁROLY
Ki
hűséget vet, életet arat”
50 év hűség és alázat a
kóruséneklés és a közösség szolgálatában
Hajdó Károly marosszentgyörgyi zenetanár-karnagy,
Kodály, Bartók, Bárdos szellemiségétől áthatott, sikerekben is
gazdag 50 éves pályájának élményeit elevenítette fel “Ki hűséget vet, életet arat – 50 év hűség és alázat a
kóruséneklés és a közösség szolgálatában c. könyvében. A képekkel gazdagpon
illusztrált munkája példát mutat arra, hogyan lehet és érdemes a
zenetanári-karnagyi munkát felelősségtudattal, hozzáértéssel,
ügyszeretettel – sikerélményekben is gazdagon – végezni. Alkotói
munkájában hűséges párja, segítője félévszázada Mária Magdolna.
A Hajdó Károly által vezetett Soli Deo Gloria
Egyesített Vegyeskar félévszázados jubileumi hangversenye 2014. április 27-én
volt Marosszentgyörgyön. Az alábbi képek 2011.május 7-én a marosvásárhelyi
Kultúrpalotában készültek. Előtérben áll Sófalvi Sándor Szabolcs
polgármester, kedves tanítványa, aki 10 évig énekelt az együttesben.
Hajdó Károly és Mária Magdolna
Hajdó Károly boldog nagycsaládi életét
illusztrálják az alábbi képek: fia, Attila Debrecenben lakik, Mária
Várospércsen tanít, leányuk Bíborka az ELTE BTK IV. éves hallgatója, a 10 éves Hanna
pedig háromszoros országos sakkbajnok Magyarországon.
Fejezetek Hajdó Károly: “Ki hűséget vet, életet
arat”.
50 év hűség és alázat a kóruséneklés és a közösség szolgálatában c.
könyvéből:
Az életben betöltött szerepünk felismerésében a
többiekkel való kapcsolatunk lehet segítségünkre. A keresztény ember tudja,
hogy Isten már az Édenkertben kinyilatkoztatta: „Nem jó az embernek egyedül
lennie”. Társra, közösségre van
szüksége. „...ezt a közösséget tervszerű munkával
megteremteni: első és fő feladata, kötelessége mindenkinek, aki a
magyar kultúra és a magyarság felemelkedését akarja.” (Kodály) Ő mint hívő ember tudatában volt annak, hogy ezt a
tervszerű munkát át kell hatnia a HIT-nek, amely szeretet által
munkálkodik: megtisztítja a szívünket, megigazulunk általa, kifelé és felfelé
mutat, fénybe és békességbe vezet. A hit nem érdem, hanem kéz, amellyel
Krisztusba kapaszkodunk.
Vargyas Lajos, találóan, a nemzet géniuszának
nevezi Kecskemét város nagy szülöttjét, Kodály Zoltánt: „A
megtisztult és átlényegült nemzeti szellem őrzője, a nemzeti jellem
megtestesítője és a közösségi ének nemzeti imádsággá hevítője.” „Az
Ő műve ma az egész világ megbecsült szellemi kincse – írja Szabolcsi
Bence –, ...a maga útját járó, új távlatokat nyitó
tünemény. Alkotóművész, aki a maga teremtette szókinccsel beszélt, s a
maga teremtette világ szépségével ajándékozta meg mindnyájunk életét, aki
felfedezte és feltárta a magyar nép zenei anyanyelvét,
ezt a nyelvet a nemzeti műveltségünk középpontjába állítva megtanította
egész népét erre az ősi-új zengésre.”
Kodállyal együtt valljuk, hogy a kóruséneklés a
közösségformálás egyik leghatékonyabb eszköze. Eredményességét az új kulturális
évadban azzal fokozhatjuk, ha udvariasabbak, tapintatosabbak, türelmesebbek
leszünk egymáshoz, ha tiszteletben tartjuk az egymás közötti különbségeket.
Közösségünk csak akkor válhat megtartó erővé, ha gyakran és rendszeresen
találkozunk. Nem fog azok által erősödni, gyarapodni, akik csak úgy
tekintenek rá, mint a szabadidő kellemes eltöltésére. Meggyőződésem,
hogy a mi közösségünk továbbra is a szeretetben fog épülni, lelkileg és
szakmailag „izmosodni”.
Ezen csodálatos gondolatok szellemében óhajtom – a
vezetőséggel karöltve – indítani, a két közösség által megfogalmazott
célok mentén, a munkát az új évadban. Kodály születésének 125., halálának 40.
évfordulója újabb kihívások elé állítja együtteseinket, hogy jobban
odafigyeljünk gondolatainak mélységére, a jelenre érvényes és a jövőbe
mutató intelmeire. Bartók és Kodály gondolatai egybecsengenek a Robert Schumanéval,
aki az európai egyesülés új korszakát nyitotta meg az emberiség történetében.
Európa egyetemes küldetése, integráló természete mellett a nemzeti jelleg
elsőbbségét hangsúlyozza: „Az Európa-léptékű politika egyáltalán
nem ellenkezik a valamennyünk által vallott hazafias eszményekkel.”
Őrködjünk, gyarapítsuk nemzeti kulturális értékeinket, mert ettől
lesz gazdagabb európai közösségünk. A zenének és általában a művészeteknek
fontos szerepük van az érzelmi kultúra ápolásában. Rá kell éreznünk, hogy
szükség van az együttműködésre, a kölcsönös bizalomra és jó szándékra.
Ebben az új légkörben kell élnünk, dolgoznunk, képességeinknek megfelelően
a legtöbbet nyújtanunk a nagy közösség számára is. Értékeket! Reményt! Békét
szívünknek, családunknak, közösségeinknek. Békét nemzetünknek! Békét a
világnak!
Bartók Béla születésének 125. évfordulója kötelez
bennünket, hogy jelszóvá nemesedett intelmét – „Csak tiszta forrásból!”
– megszívlelve pallérozzuk közösségünk zenei ízlését, mert „A
rossz ízlés lelki betegség, amely kiéget a lélekből minden
fogékonyságot. A zenének éppen az a feladata, hogy lelki egészséget biztosítson
művelőinek, kifejezésmódot az érzelmeknek, enyhítse a bánatot, oldja
a keserűséget, s kiteljesítse az örömöt, hűségre, önfeladás nélküli
befogadásra, szeretetre tanít bennünket”.
Ezen évadnyitó gondolatokkal hívom a Soli Deo
Gloria vegyes kar tagságát, valamint a marosvásárhelyi Keresztelő Szent
János-plébánia Laudate Dominum ífjúsági kórusát a próbákra. Jöjj, ha lelkileg
is szeretnél „izmosodni” a Kodály-évben!
Hajdó
Károly
Zenei nevelés az
iskolában és iskolán kívül
Már maga Platón, a nagy filozófus a zenei nevelés
óriási fontosságát hangsúlyozta, „mert
a ritmus és a dallam hatolnak be legjobban a lélek belsejébe, azt hatalmas
erővel megragadják, s jó rendet hozva magukkal, azt, aki helyes elvek
szerint nevelkedik, rendezett lelkű emberré teszik”. Ezt a munkát már
zsenge korban el kell kezdeni, „a gyermek születése előtt kilenc
hónappal“, és így folytatja Kodály: „Hozzon a gyermeknek
mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet. De hogy mit fogad el: azt bízzuk
rá. Csak az a lelki táplálék válik javára, amit maga is kíván”.
E csodálatos kodályi gondolatok vezérelték
tevékenységemet 1964. szeptember elsejétől napjainkig, nyugalomba vonulásom
után is, a Marosszentgyörgyi Általános Iskolában négy és fél évtizeden
keresztül. Már az első években sikerült környezetemet „megfertőznöm”, a fogalom nemes értelmében. Munkámat hivatástudattal,
nagy lelkesedéssel végeztem. Elérhető, reális célokat fogalmaztam meg a magam
és a közösség számára.
Már kezdetben éreztem, hogy a „magokat” termékeny talajba vetem.
Törekvéseimben megértő, sőt támogató tanári közösséget tudhattam
magam mellett. A hivatalos sugallatokkal ellentétben „békét kötöttem” a sport-testnevelő tanárokkal: serkentve a kórusba és a
zenei tevékenységbe bekapcsolódott tanulóimat, hogy sportoljanak is.
Most, a távlatokból visszapillantva a bebarangolt
útra, úgy érzem, hogy a kodályi felszólítás – Tanügyi bácsik! Engedjétek
énekelni a gyermekeket! – a mi közösségünkre nem vonatkozott. Nem kellett
magyaráznom kollégáimnak, amit a
szülők is hamar megértettek, hogy a zenével nem csak zenét tanulunk: „Hogy az ének felszabadít, bátorít,
gátlásokból, félénkségből kigyógyít, koncentrál, testi-lelki diszpozíción
javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre, fegyelemre
szoktat. Hogy egész embert mozgat… Megszeretteti az iskolát. Fejleszti a
közösségi érzést. Kifejleszti a csírájában minden emberben meglévő zenei
érzéket, és ezzel megadja a zenei műveltség alapját, amivel aztán szebbé,
gazdagabbá lesz az egész élet. Mindezt persze nem érti, aki a zene
felemelő, boldogító hatását saját magán sohasem érezte. Ezek a gyermekek
jobban számolnak, mert a szám nem elvont fogalom nekik, testükben érzik a
ritmussal. Hamarabb olvasnak folyékonyan, mert a mondatban érzik, éreztetik az
összefüggő zenei formát. Szebben, pontosabban írnak, mert a kottaírás
nagyobb vigyázatra szoktat. Végül: nő a gyermek önérzete, valamit tud,
amit a felnőttek sem kicsinyelnek vagy éppen nem is tudnak. Kénytelenek
emberszámba venni”.
A korszak „ízlésének” megfelelő
nevelési célok mellett igyekeztem, hogy lehetőleg a zenei nevelés ne
sérüljön: az énekóra minél inkább gyakorlati zenélés, frissítő zenei élmény
legyen, ne unalmas okoskodás. Lelkesedés nélkül a művészetben semmi jó nem
születik, nélkülözhetetlen talán minden sikeres emberi tevékenység esetében,
főleg a nevelésben, azok számára, akik arra szánják életüket, hogy a zene
áldásait a legszélesebb rétegekre kiterjesszék, hogy az élet szebb és boldogabb
legyen. „Sokan süketen élik le az életüket, úgy
is boldogok.” De miért ne nyitnánk meg fülünket sokkal nagyobb boldogságra? –
teszem fel a költői kérdést Kodállyal együtt. „Van a gégétekben olyan hangszer, hogy szebben szól a világ minden hegedűjénél,
csak legyen, aki megszólaltassa! Ezzel a hangszerrel eljuthattok a legnagyobb
zenei géniuszok éltető közösségébe, csak legyen, aki vezet!”
Erre a vezetésre vállalkoztam élettársammal, Hajdó
Mária-Magdolnával. Nyilvánvaló, hogy nem minden tanítványunk jutott el a Kodály
által megjelölt magaslatra. Azonban a zenei nevelés iskolánkban három és fél
évtizedeken át rangos helyet vívott ki magának: a tanulók százai énekeltek az
iskola kórusában, kamarakórusban, ének- és hangszeres együttesben,
dalcsoportokban iskolai ünnepségeken, hivatalos ünnepeken, kórustalálkozókon,
fesztiválokon, helyi, megyei, országos vetélkedőkön, a rendszerváltás után
(1989) már templomokban is, határon innen és túl. Részben ennek tudható be,
hogy ma községünkben, Marosszentgyörgyön öt kórus és több zenekar is
tevékenykedik.
A legtöbb gyermekben él a művészi önkifejezés
vágya és a tiszta lelkesedés ösztöne. Ha értő munkával plántáljuk bele a
zene szeretetét, olyan kinccsel gazdagítjuk, amely később sokféle öröm és
haszon forrásává válhat. A jól végzett munka termése a siker. Erre az élményre
szüksége van pedagógusnak, felnőttnek és gyermeknek egyaránt. A
művészi tevékenységhez közlési vágy is társul, éppen ezért igyekeztünk
minél több fellépési, megmérettetési lehetőséget biztosítani együtteseinknek.
Érezzék, hogy munkájukra, teljesítményükre odafigyelnek tanáraik, szüleik,
tanulótársaik, a község lakói, a vidék, a média és a nagyvilág. Szakmai és
baráti kapcsolatot építettünk ki számos gyermekkórussal. Megszerveztük és
hagyománnyá varázsoltuk a marosszentgyörgyi gyermekkórus-találkozókat,
amelyeken a „fekete kottamagokból zengő
virágoskertek” születtek több éven keresztül május első vasárnapján. Ezek
programját, tematikáját már egy évvel előtte elkészítettük, meghatároztuk
Magdó Idikó és Teszler Otília kitűnő marosvásárhelyi zenetanárokkal.
A mozgalmi dalok mellett madrigálokat, népdalfeldolgozásokat,
gyermekjátékdalokat, népdalokat szólaltattunk meg. A marosvásárhelyi zeneszerzők
művei mellett felcsendültek Bartók, Kodály, Kocsár, Bárdos, Liszt, Enescu,
Vidu, Rimszkij-Korszakov, Marenzio, Szőnyi Erzsébet, Jagamas csodálatosan
szép gyermekkari alkotásai és a közös záró kórusmű. A találkozókon a
meghívott vendégeink mellett jelen voltak a környék zenetanárai, a média
képviselői, zeneszerzők és Birtalan József tanítványai, a
tanárképző főiskola zeneszakos hallgatói. A kórustalálkozók
pedagógia-lélektani szempontból is hatékonyabb zenei tevékenységi formák, mint
a vetélkedők. Itt nincs vesztes, csak győztes! Ezeket karolja fel a
változások után a romániai Seprődi János Kórusszövetség, amely későb
Nagy Ferenc elnök következetes, céltudatos, küzdelmes munkája nyomán Kárpát-medencei
szövetséggé növi ki magát, a Magyar Dalosszövetség és a Bárdos Lajos–Nagy István nevével
fémjelzett nemzetközi zenei fesztivál rendezvényei. A nyárádmenti kórustalálkozók
Kárpát-medencei találkozókká terebélyesedtek. Cél: az érzelmi kultúra, a zenei
anyanyelv és hagyományaink ápolása.
A Marosszentgyörgyi Általános Iskola gyermekkórusa
valamennyi kórustalálkozón fellép: Karácsonyfalván, Szentmártonban, Szovátán,
Ákosfalván, a parajdi sóbányában, a marosvásárhelyi Kultúrpalotában, Aradon,
Tiszavasvárin és Jászberényben. Szakmai és baráti kapcsolatok születnek. Az
egyik műsorfüzet 1995-ben ezeket írta az együttesről: „A Soli Deo Gloria vegyes kar
utánpótlásaként működő gyermekkar műsora magán viseli karnagya
egyéniségét. Kimunkált művek, szép hangzás,
árnyalt dinamika, derűs életkedv sugárzik a kórus műsorából.
Dalaikkal jelen vannak minden jelentős hazai gyermekkari találkozón s
rendszeresen szerepelnek anyaországi fesztiválokon is. Elsők között lépett
be a kórus a Seprődi János Kórusszövetségbe, példát szolgáltatva ezáltal más gyermekkaroknak is a csatlakozásra. Ez
alkalommal a kórus egy Kocsár-, egy Voiculescu- és három Jagamas-művet – Három
szabólegények, Ég a gyertya, Széki nóta –
szólaltat meg. Zonda Attila a kis dalosokat a találkozón ekképp biztatja: – Énekeljetek
és kezdjétek újra és újra, napról napra a munkát, a tanulást, a próbákat, a
küzdelmet, mert rátok van bízva, torkotokba és szívetekbe van rejtve
megmaradásunk egyik záloga: a magyar dal. Kapaszkodjatok időbe-térbe,
bércekbe-lankákba, bölcsőbe-kopjafába, kimondott és énekelt magyar szóba!
A marosszentgyörgyi gyermekkar négy alkalommal
képviselte Maros megyét sikeresen a ’60-as és a ’80-as években: Kolozsváron,
Nagybányán, Marosvásárhelyen és Brassóban. Érdemes megemlítenem, hogy a nagybányai
versenyen a kórus Chilf Miklós vásárhelyi zeneszerző Tavaszi hívogatójának
sikeres ősbemutatójával szerzett örömet a közönségnek és a szerzőnek.
A szerző ezt a csodálatosan szép zenei gyöngyszemet a marossszentgyörgyi
gyermekkórusnak dedikálta. Az országos
harmadik díj új lendületet adott közösségünk számára. Nemsokára a
marosvásárhelyi Kultúrpalotában megrendezett országos döntőn
(Megénekelünk, Románia) már a legmagasabb kitüntetéseknek örvendezhettünk. A
bíráló bizottság közelében lévő kollégák, mikor levonult a kórus a
színpadról, közölték velünk, hogy elámítottuk a zsűrit. – Incredibil –
mondták. Hihetetlen.
Számomra ma az is hihetetlen, hogy miképp is
voltunk képesek erre az óriási többletmunkára élettársammal, Hajdó Mária-Magdolnával!
A hetvenes években három éven át vezettem a helységben zeneóvodát.
Csodálatos élmény volt számomra ez a kapcsolat a kisemberpalántákkal.
– Szervusztok, prücskök! – így köszöntöttem
őket. Zúgott az örömtől, boldogságtól, ragyogó arccal, ajkukról a
válasz: „Kezeit csókolom, zenetanár bácsi!” És
kezdődött a munka, a játék: dallal, tánccal, xilofonnal,
műanyag kalapáccsal, tapssal, dobbal, zörgőkkel. Minden tevékenység
után büszkén vitték haza szüleiknek a jó munka jutalmát: a piros pontot és a szalagot
a nyakukban. Az első zenei élmények döntő jelentőségűek.
Ennek tudatában válogattam a gyermekjátékdalok kincsestárából a legszebbeket.
A szülők a zenei nevelés jótékony hatásának
tudatában anyagi áldozatokat is hoztak. Számos tanulónak házi zenetanára volt.
Nyugdíjas zenészek végeztek hangszeroktatást a családoknál. A hetvenes években
a marosvásárhelyi Népművészeti Iskola külön csoportot működtetett
Marosszentgyörgyön. Én is oktattam pár éven keresztül gitárt, csőrfurulyát
és mandolint. Tanulóim egy része a népművészeti és művészeti
iskolában folytatta tanulmányait. Ők alkották iskolánk ének-hangszeres együttesének
gerincét és öregbítették intézményünk jó hírnevét.
Egy fontos eseményre szeretnék kitérni. Hagyománnyá
vált a hetvenes, nyolcvanas években, hogy az iskola VIII. osztályos tanulóit,
akik érdemeket szereztek az iskolai karéneklésben, ünnepélyes külsőségek
mellett felvettük a kultúrotthon vegyes kórusába, majd később a
legjobbakat meghívhattam
a Soli Deo Gloria ökumenikus vegyes karba. A többiek is
felekezetük szerint kaptak helyet a katolikus Jubilate ének-hangszeres együttesben
és a református Reménység, Jóreménység vegyes karban. Később: a Jubilate
Deo, a Kolping és a Szent Cecília együttesekben.
Hajdó Károly
Muzsikáló
század, muzsikáló sors
Előttem egy közlésre váró hír. Konkrét, száraz és
tárgyilagos. Így szól: száz éve vette kezdetét Marosszentgyörgyön a
szervezett zenei tevékenység. Hajdó Károly 75 éves, és 45 éve folytat megállás
nélküli oktató-nevelői, zenei és művelődési tevékenységet Marosszentgyörgyön.
Egy helység, egy ember, aki eggyé vált vele.
Fogalom lett. Az örök életű muzsikáé.
Száz év csillagos ég, viharos tengerek, romba
dőlt századok, remények, szerelmek, álmok, hétköznapok, utak, nyomok,
emberek. Lebegő gondolatok az elmúlt idők megidézése folytán.
Nemes, ősi dacos kihívás egy változó,
fejlődő világban. Száz év újabb kihívásai mindennel szemben, ami
elmúlik, ami elszáll a világ mélabús folyásában. Csak egy dolog marad
változatlan: a végtelen esték csöndjében felcsendülő örök muzsika – az
apró helységekben elszórva az újjászületés forrásait fakasztotta életre,
amelyekből az ember fiai és leányai merítettek. Apró források, amelyek a
szürkülő, ködös határban is tiszták, sértetlenek maradtak.
A tisztaság korát sugalló, lappangó ösztönöket
felszabadító, zendülő elégtételt adó, hitet erősítő, álmokat
valósággá varázsoló muzsika. Vallomás és meggyőződés, hogy a zenei
tanítás célja nem csupán a zenészek képzése, hanem a civilizált életmód és
kommunikálás egy tébolyult világban.
Erős hit, hogy amíg vannak emberek, akik az
apró világosság mellett szeretnek olvasni és énekelni, addig lesznek felelőséggel felruházott személyek is, akik az ének
lényegével formálnak, küldetés- és hivatástudat árad tevékenységükből,
tudatosan vállalva az ősi értékek továbbadását, a haladást, a
korszerűséget, a nemzeti jelleget.
Mozgósító erejű prométheuszi erők,
tüzek, forradalmi erők az élet forgatagában. Varázspálcájukkal új
gondolatokat, érzéseket, vágyakat, álmokat ébresztettek.
100, 75, 45. Számok, korok, sorsok és emberek.
Történelem. Történelem egy megtisztulásra váró világban.
Száz év zene, hetvenöt év megállás nélküli munka, negyvenöt év
elhivatottság.
Egy picinyke hely a világ térképén, egy
egyszerű négy szótagos, muzsikáló név, akárcsak hordozója.
Marosszentgyörgy és Hajdó Károly.
Marosszentgyörgy fogadott második hazám, házam.
Hajdó Károly, bajuszos tanárom, mosolygós
munkatársam, fellegekben járó, álmodozó, segítő, szervező kollégám,
kicsik és nagyok Dallam bácsija! Köszönöm, hogy vagy. Köszönöm, hogy adni, nevelni tudtatok!
Lassan elhervad a hold, ránk borítja szárnyait a múló élet, de a kincs,
az igaz érték, az örök muzsika megmarad. Jövő század, vigyázz rá és
őrizd! Úgy legyen!
Moldovan Irina-Maria
A nyár legnagyobb ajándéka
A debreceni Bartók kórusfesztivál 2006-ban a világ
legrangosabb kórusvetélkedője minősítést vívta ki magának a kortárs
énekkari repertoár kategóriájában. Idén már 23. alkalommal csendült fel a
szignálja. Hajdó Károly karnagy, a marosszentgyörgyi Soli Deo Gloria kórus
vezetője nézőként vett részt a nagy zenei eseményen. A Tanár urat
arra kértük, ossza meg élményeit olvasóinkkal.
– Debrecen négy kontinens több mint ezer énekesét látta vendégül a világ
egyetlen kortárs zenei kórusversenyén. Tizenöt ország, köztük Románia mutatta
meg, hogy a zene – a csodálatos dallamok – nem ismernek határokat. A rendezvény
külön érdekessége, hogy a kórusok hazájuk folklórhagyományait, élő
népdalkincsének legszebb darabjait is megszólaltatták, akként téve látványossá,
hogy saját
népviseletükben léptek színpadra. A
nyitóhangversenyre a Kölcsey Művelődési Központ impozáns,
kitűnő akusztikájú nagytermében került sor. Ősbemutatók tették
páratlanná az emberi hang ünnepét: Csíky Boldizsár marosvásárhelyi
zeneszerző, Meskó Ilona, Zombola Péter
a’ capella műveinek és Selmeczi György A
szerelem és irgalom dalai című oratóriumának bemutatói. A műveket
Debrecen város felkérése nyomán komponálták ez alkalomra a szerzők.
Csíky Boldizsár – a tőle megszokott igényességel megkomponált – Ecloga
(hexaméterben írt pásztordal népi szövegre) című művét (sorrendben
harmadikként) a debreceni Kodály Kórus mutatta be nagy sikerrel, Ella István
karnagy vezetésével, csodálatos zenei csemegét nyújtva a nagyszámú
zeneértő közönségnek és szakembernek.
Marosvásárhely rangos zenei életének szellemisége a rendezvény minden
napját betöltötte, a megnyitótól a záróünnepségig. Orbán György,
marosvásárhelyi gyökerekkel rendelkező zeneszerző számos alkotása
kötelező vagy szabadon választott műként csendült fel a dalosok
ajkán: O gloriosa, Fülemüle, fülemüle…, Lauda Sion,
Coelo rores, Timor et tremor, Psalmus 126, Ó, pán, Daemon irrepit callidus,
Mundi renovatio, Paprikajancsi szerenádja, Ave Maria stella stb.
Kabdebó Sándor fiatal karnagy, akinek gyökerei szintén városunkhoz
kötődnek, a dél-pesti Vörösmarty-Erkel gyermekkarral harmadik díjat nyert.
Számomra ez volt a nyár legnagyobb ajándéka, igazi zenei élmény, amely
újabb lendületet ad további kórusvezetői tevékenységemnek.
Lejegyezte: Bölöni Domokos