Beszámoló az EMMI tanévnyitó konferenciáJÁról
2014.
augusztus 26-án Budapesten, augusztus 27-én Miskolcon,
augusztus 28-án Pécsett csaknem 3000 pedagógus értesült az ágazat legfontosabb
újdonságairól, többek között a pedagógusminősítési és a tanfelügyeleti rendszer
bevezetéséről.
Tiszteletre
méltó fegyelmezettséggel küzdik végig a pedagógusok a köznevelés megújítását,
amely az elmúlt 25 év legnagyobb átalakítása – jelentette ki Balog Zoltán, az
emberi erőforrások minisztere a Szakmai Tanévnyitó Konferencia fővárosi
rendezvényén. Az idei évben megújult a tanévnyitó konferencia: három egymást
követő napon, három különböző helyszínen, ugyanazzal a programmal zajlott a
rendezvénysorozat. 2014. augusztus 26-án Budapesten,
augusztus 27-én Miskolcon, augusztus 28-án Pécsett csaknem 3000 pedagógus
értesült az ágazat legfontosabb újdonságairól, többek között a
pedagógusminősítési és a tanfelügyeleti rendszer bevezetéséről.
A
budapesti nyitórendezvényen az emberi erőforrások minisztere, Balog
Zoltán elmondta: a köznevelési ágazat megújítása nem pont-, hanem
rendszerszerű. Az átfogó köznevelési stratégia megvalósításához mindenekelőtt
bizalom szükséges a pedagógusok és a szakmai irányítás, a kormány, valamint a
pedagógusok és a szülők, a szülők és a kormány között. A miniszter a
pedagógus-életpálya kapcsán megjegyezte: a változások közepén járnak, de bízik
benne, hogy az előnyöket már érzékelik az érintettek. Az új tankönyvekről
szólva kijelentette: felelősséget éreznek a minőségi javulásért. Balog Zoltán
szerint minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév:
a hit abban, hogy összefogással meg tudják valósítani a céljaikat, a szándék a
partnerségre, az együttműködésre, a bizalom és a szükséges infrastruktúra,
taneszközök, tantermek, megfelelő tantervek és a pedagógusok.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár beszédében hangsúlyozta, hogy az
iskolának a tudás mellett identitást is kell adnia. A pedagógusokat arra kérte,
hogy tapasztalataikkal segítsék a tankönyvfejlesztést. A szaktanácsadás és
tanfelügyelet rendszerének kiépítéséről elmondta, hogy ez is segíti a
köznevelés minőségi megújulását. A pedagógus-életpályamodellel kapcsolatban
fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a fejlődést díjazandó, anyagi elismerést
kapnak a pedagógusok. A köznevelést érintő fejlesztések legfontosabb célja,
hogy a tanulók jobb ellátáshoz juthassanak – zárta beszédét a köznevelésért
felelős államtitkár.
Pölöskei
Gáborné helyettes államtitkár a
köznevelés fejlesztési irányairól tartott előadásában többek között arról
beszélt, hogy az ágazatirányítás struktúráját hozzá kell igazítani az új
feladatokhoz. Úgy vélte, hogy az infrastruktúra fejlesztése mellett tartalmi
fejlesztésre, továbbá az egyes szakmai folyamatok fejlesztésére is szükség van.
Jelezte, hogy 2015. szeptember 1-től bevezetésre kerül a hároméves kortól
kötelező óvodai ellátás, nemcsak az óvodapedagógusok számát szükséges növelni,
hanem fontos az infrastruktúra bővítése is.
Sipos
Imre köznevelésért felelős
helyettes államtitkár ismertette a tanév fontosabb feladatait, menetrendjét.
Tájékoztatott arról is, hogy integrált elektronikus nyomon követő rendszert
vezetnek be a sajátos nevelési igényű gyermekek intézményváltásához
kapcsolódva. A szakszolgálati intézményekben dolgozóknak is biztosítják a
pótszabadság intézményét, és feladatként említette a fizikai állapotfelmérés
pontosítását, kiegészítését. (Sipos
Imre prezentációja ide kattintva érhető el »)
Pósfai
Péter, az Oktatási Hivatal
elnöke bejelentette: a Hivatal honlapján, a www.oktatas.hu oldalon már elérhető
a 2015. évi minősítővizsgára, illetve minősítési eljárásra készülő pedagógusok
munkáját segítő Útmutató második, javított kiadása. Előadásában
ismertette a 2014-es átmeneti minősítési eljárás fontosabb adatait, a
pedagógusminősítési és tanfelügyeleti szakértői képzés előrehaladását, valamint
szólt a 2015-ben esedékes tanfelügyeleti és pedagógusminősítési eljárásokról is.ÂÂ (Pósfai
Péter prezentációja ide kattintva érhető el »)
Dr.
Kaposi József, az Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója ismertette a tankönyvek új
generációjának fejlesztési modelljét, amelyben a pedagógusoknak lehetőségük van
visszajelzéseikkel segíteni a tankönyvek fejlesztését. Előadásában a
követelményfejlesztés mellett a nevelési-oktatási programok fejlesztéséről, a
szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszerről, a pedagógusképzés szakmai
támogatásáról és az OFI-ban folyó kutatásokról is beszélt.ÂÂ (Dr.
Kaposi József prezentációja ide kattintva érhető el »)
Horváth
Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar
(NPK) elnöke beszámolt az NPK megalakulásának körülményeiről, majd részletesen
vázolta céljait és feladatait. Arra kérte a pedagógusokat, hogy mondják el
bizalommal az oktatással kapcsolatos problémákat, észrevételeket.ÂÂ (Horváth
Péter prezentációja ide kattintva érhető el »)
Az
Oktatási Hivatal szekciója: Tanfelügyelet,
önértékelés, pedagógusminősítés
·
A
tanfelügyeletet és minősítést meghatározó jogszabályi környezet (Thaisz Miklós, EMMI főosztályvezető)
·
A
2015. évi tanfelügyeleti látogatások előkészítése (Maus
Pál szakmai vezető)
·
Intézményi
önértékelés (Molnárné dr. Stadler Katalin szakmai szakértő)
·
Hogyan
készüljünk a 2015. évi minősítő vizsgákra és minősítési eljárásokra? (Tóth
Mária szakmai vezető)
·
Az e-portfólió
felület változásai (Fűrész Edit szakmai szakértő)
Az
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szekciója: Az új generációs tankönyvek fejlesztése, az új típusú
szaktanácsadás, a tanárképzés megújítása
·
Az
új generációs tankönyvek fejlesztése (Kojanitz László szakmai vezető)
·
A
közismereti szakiskolai tankönyv kipróbálása (Kerber
Zoltán témavezető)
·
Pedagógiai
szakmai szolgáltatások és az eredményesség (Sinka Edit szakmai vezető)
·
Az
új típusú szaktanácsadás eddigi tapasztalatai (Dr. Szabó Mária alprojektvezető)
·
A
szakmai fejlődési lehetőségek – szaktanácsadás, továbbképzések (Dr. Szvathné Dr. Szalay Márta szakmai szolgáltatási
főigazgató-helyettes)
·
A
tanárképzés megújulása – tervek és lehetőségek (Dr. Bodnár Éva szakmai
vezető)
Az
Educatio Nonprofit Kft. szekciója: Az Educatio Nkft. köznevelési rendszerhez kapcsolódó fejlesztései
·
Felkészülés
a 3 éves kortól kötelező óvodai nevelésre (dr. Nadrainé
Szent-Gály Viola óvodafejlesztési irodavezető)
·
Az
Educatio köznevelési rendszerhez kapcsolódó
fejlesztései I. (Koplányi Emil szakmai vezető)
·
Az
Educatio köznevelési rendszerhez kapcsolódó
fejlesztései II. (Nagy Regina Mária szakmai vezető)
·
A
pedagógiai szakszolgálatok megújulásának szakmai támogatása, eredményei (Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető)
·
A
protokollok szerepe a pedagógiai szakszolgálati feladatok ellátásának
támogatásában (Szitó Imre fejlesztés-koordinátor)
·
Az
Integrált Nyomonkövető Rendszer bemutatása (Kern
Zoltán közoktatási szakértő)
A
Nemzeti Pedagógus Kar szekciója: Etikai
kódex, a pedagóguspálya presztízse, tagozatok a karban
·
Etikai
Kódex - Elhivatottság – Felelősség – Szakmaiság (Járainé
Dr. Bődi Györgyi, az NPK EtikaiÂÂ Bizottságának
tagja)
·
A
pedagógus pálya presztízse - Erkölcsi elismertség – Hazai pálya – Jó hírnév
(Dr. Jeszenszkyné Dr. Gallai Gabriella, az NPK elnökségi tagja)
·
Tagozatok a
Karban - A tagozatok megalakulása és feladatai: 1.
ppt,ÂÂ 2
ppt (Dr. Szebedy Tas,
az NPK Tagozatokat előkészítő munkacsoportjának elnöke)
(Forrás: Oktatási Hivatal honlapja)