A Jeruzsálemi Zeneakadémia
Kamarakórusának hangversenye a Régi Zeneakadémián
Két éve kezdődött
intézményi és művészi együttműködés a jeruzsálemi és budapesti Zeneakadémia
között. Minden bizonnyal ez a tény is közrejátszhatott abban, hogy az idei
Zsidó Nyári Fesztivál vendégei sorában – első ízben – fővárosunkba látogatott a
Jeruzsálemi Zeneakadémia Kamarakórusa.
Szeptember 3-án, szerdán
léptek fel a Régi Zeneakadémia Kamaratermében. Az érdeklődők zsúfolásig
megtöltötték a termet, noha a bejutás nem volt zökkenőmentes. Mint a hasonló
rendezvényeknél már-már hozzászokhattunk, az előzetes műsorajánlókból nem
derült ki egyértelműen, hogy az ingyenes programhoz regisztráció szükséges –
így sokan voltak, akik a „helyfoglalás érkezési
sorrendben” megjegyzést véve csupán alapul, a belépést megelőzően hosszas
várakozásra kényszerültek (más kérdés, hogy a regisztrációs lista körül is
mindig akadnak problémák). De az érdeklődés őszintének és intenzívnek
bizonyult, úgyhogy amire megjelentek az előadók, mindenki túltette magát az
apró kellemetlenségeken.
A 30 tagú együttes
1969-ben alakult, s már több évtizede dolgozik együtt vezető karmesterével,
Stanley Sperberrel (akinek helyettesi tisztét Tami Kleinhaus tölti be, az a
karvezető, aki átdolgozásaival hozzájárul a kórus repertoárjának alakulásához,
s aki ezen az estén maga is beállt az énekesek közé.
Az ilyesfajta
rendezvényeknél megszoktuk, hogy szünet nélkül, körülbelül egyórás műsort
kapunk. Most módosult a helyzet, mivel az elején rövid köszöntő-köszönő
beszédek hangzottak el (Dr. Vígh Andrea, a Zeneakadémia rektora, valamint Ilan Mor, Magyarország izraeli
nagykövete), ráadásul a műsorvezető nem csupán bőséges konferált, hanem
információkban gazdag, összekötő szövege rövid zeneirodalmi ismertetővel ért
fel. Így aztán maga a műsor is két órássá duzzadt (közben egyszer, rövid
pihenésképp, elhagyta a pódiumot a kórus, de a hallgatóságról az alatt az idő
alatt is gondoskodott a műsorvezető), és utána sorjáztak a változatos stílusú
ráadások.
Megtudtuk: a kórus
nőikarát a jeruzsálemi Zeneakadémia ének tanszakos hallgatói alkotják, míg a
férfikar tagjai javarészt zeneszerző és karmester tanszakosok. Énekeltek
héberül, angolul és magyarul, ez utóbbit meglepő anyanyelvi értelmezettséggel
(tehát nemcsak a hangzókat lehetett tisztán érteni, hanem már-már dallamosan
mondták a szöveget, olyasmiként, aminek jelentésével tökéletesen tisztában
vannak). Műsorukat zsoltárszövegeket megzenésítő
kórusokkal kezdték (S. Rossi, Purcell, Byrd), majd Misna-szöveg
következett, a néhány napja elhunyt Yehezkel Braun
megzenésítésében. A nagylélegzetű kompozíció ősbemutatóként hangzott el.
A következő tartalmi
egységet az izraeli zenei életben jelentős szerepet játszó magyar
(Kodály-növendék) zeneszerzők művei alkották (Pártos Ödön, Andre Hajdu), majd
Kodály héber nyelvű vegyeskara következett; hogy vajon ez is ősbemutató, miként
a műsorvezető kommentálta, vagy csupán az együttes repertoárjának újdonsága,
annak eldöntése hosszasabb utánjárást igényelne – mindenesetre ezúttal
élménytadó előadásban csendült fel. Nem vitás, elsősorban izraeli együttesekre
vár a műnek hangzó életben tartása.
Az első magyarországi
haszid rabbi, Taub Izsák két kórusműve közül a
második a híres „Szól a kakas már” feldolgozása volt (vélhetően ezúttal is,
csakúgy, mint Yoni Rechter
műve esetében, Tami Kleinhaus
átdolgozása elsősorban arra irányulhatott, hogy a jelenlegi apparátus számára
alakítson a cappella tételeket).
A kórus rövid pihenését
követően a klasszikus kórusrepertoárból következtek szemelvények. Verdi Ave Mariáját az „enigmatikus skála” ismeretében
szólaltatták meg, Britten műve is (Hymn to St. Cecilia) elhitető erővel
csendült fel. A műsor hátralévő részében saját zeneirodalmi anyanyelvükből
adtak ízelítőt az énekesek, a budapesti Zeneakadémia egykori növendékének, Yochanan Zarainak művével fejezve
be a hivatalos műsort.
A kórus: érzékeny
„hangszer”, ideális esetben az orgonához hasonlítható, amennyiben sokféleképp
lehet regisztrálni. Általában veszélyes, ha többé és kevésbé képzett hangok
alkotják, ilyenkor „kiszólnak” az erősebbek, a hangzás homogeneitását
veszélyeztetve. Nos, ezúttal másfelől érdemes megközelíteni a kérdést, ha
szavakkal akarunk képet adni a hangzásról. Rendkívül különböző, „karakteres”
hangokat hallhattunk a hosszabb-rövidebb szólókban, s minden elismerésünk az
izraeli énekoktatásé és a karnagyé, aki oly módon volt képes egységes hangzást
produkáltatni énekeseivel (mindez elsősorban a markáns-szép női hangokra
vonatkozik), hogy egyéniségük feladása nélkül járultak hozzá az elképzelt
hangzásképhez. Rendkívül fontosnak tartom ezt a mozzanatot, ugyanis minden
bizonnyal ez is hozzájárul ahhoz, hogy valamennyi műsorszám megszólaltatását
áthatotta az éneklés szeretete. Oldottság jellemezte a produkciókat – s amikor
ki-ki kedvére való, egyéniségéhez-ízléséhez közelebb álló énekelnivalóhoz
jutott, többletként ragyogtatta fel önfeledt dalolását.
A ráadások sorát – s ezt
már az első hang megszólaltatása előtt érezni lehetett! – Kodály Esti dala
volt. Túl azon, hogy a mindvégig érthető magyar szövegnek csupán egy rövid
részletében lehetett erősen érezni, hogy „törik” a magyart, a legnagyobb
élményt a professzionális színvonalú együttesnek az érzelmi hozzáállás
jelentette: már-már himnikus bensőséggel hangzott az egyszerű fohász. Aztán
mind személyesebbé-felszabadultabbá vált a műsor, igazi ráadásszámok sorjáztak,
az izraeliek nemzeti dalának számító énektől a könnyebb műfajokig.
Az est végén a karnagy
korántsem protokollárisnak ható udvariassággal, őszinte örömmel köszönte meg a
lehetőséget, hogy Liszt Ferenc Zeneakadémiáján felléphettek. Remélhetőleg
legközelebb azzal örvendeztethetjük meg őket, hogy Európa legnagyobb
zsinagógájában is kapnak fellépési lehetőséget.
Fittler Katalin