FITTLER
KATALIN
Muzsikáló
tölgyfaerdő
Maratoni
muzsikálás a Budapest Központban
A Zuglói Filharmónia
ebben az évben ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. A születésnapi ünnepi
koncertre a Zeneakadémián került sor 2014. szeptember 14-én.
Az október 4-i
rendezvény korántsem duplázás, sőt. Ezúttal ugyanis a Zuglói Filharmónián kívül
(melynek zenekara méltán kapta meg a „Nemzeti Ifjúsági Zenekar” címet) pódiumra
léptek a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola
együttesei is. Tehát, keresztmetszetet kaphattunk abból a pedagógiai
(művészetoktatási) munkából, amelynek eredményeképp virágzó zeneélet jöhetett
létre Zuglóban.
Az intézmény
igazgatóhelyettese, Makovecz Pál a kis makk
példázatával szemléltetően mutatott rá arra a folyamatra, amelynek során
tölgyfaerdő jöhet létre – persze, könnyebben-hatékonyabban, ha értő kezek
vigyázzák kialakulását-fejlődését, innen az írás címe.
Záborszky József köszöntése
Hatvan év – nagy idő, a
műsorvezető Zelinka Tamás hangsúlyozta is a zenekart életre
hívó lelkes zenepedagógus-dirigens Záborszky József
munkájának egyediségét, s nem véletlen, hogy a dirigensi pálcával a vezetést
fiainak átadó, ám a munkafolyamatokban továbbra is részt vállaló
zenebirodalom-alapítót hosszantartó tapssal köszöntötte mindkét hangverseny
közönsége.
Ideális helyszínnek
bizonyult a Budapest Kongresszusi Központ díszterme, ahol megoldható volt a
népes fellépő-csoportok zökkenőmentes váltakozása. A pódium átrendezésének
idejét informatív ismertetőszöveggel töltötte ki a műsorvezető, aki - nem
tudni, véletlen vagy megtervezett - bakijaival is a figyelem folyamatos
ébrentartását szolgálta. A közönség jelentős részét nyilvánvalóan elsősorban az
együttes rendszeres hallgatósága, a szereplők rokonai-barátail-ismerősei
tették ki, s ez rendjénvaló is egy ilyen jubileum
alkalmakor. Ugyanakkor viszont éppen egy ilyen reprezentatív megmutatkozás
mindenképp szélesebb körű nyilvánosságot kívánt volna. Vagyis, elvárható lett
volna a szakmai érdeklődés zenei, intézményi berkekből, a felsőbb vezetést nem
is említve. Mert a csodákat (amik pedig, mint tudjuk, nincsenek!) épp a
beavatatlanok tudják leginkább hitelesíteni! Az elkötelezettek könnyen
megkaphatják az elfogult címkét (érdemes meggondolni: a pártos szó mennyire
félreértelmezhető a magyar nyelvben!), ám a kívülálló rácsodálkozása mindig
hatásosabb (és itt korántsem „az újszülöttnek minden vicc új” naivitására
gondolok!). Márpedig, nem lehet nem csodálkozni azon a komplex, minden
részletre kiterjedő munkán, ami létrehozta ezeket a bemutatókat. Bemutatók, de
nem elsősorban a műsort illetően (habár arra is volt példa, Mericske
Zoltán kompozíciójával, valamint több ismert műsorszám hangszerelésével), hanem
a fellépő együttesek szempontjából.
Egymást váltották a zeneiskolai
és szakközépiskolai együttesek-zenekarok, és még annak is álmélkodnia kellett,
aki elvileg tudott létükről. Mert más volt megtapasztalni a
muzsikus-kavalkádot, mint számszerűen regisztrálni az intézményben zajló
szakmai munka műhelyeit. (És aki foglalkozott már gyerekekkel rendszeresen,
akár egyéni, akár csoportos oktatás keretében, csak elismeréssel adózhat annak
a fegyelemnek, amely nem egyszeri alkalomra való beidomítás eredménye. Persze,
gyerekekről van szó, s a kamerák bizonnyal rögzítenek olyan ellesett
pillanatokat, amelyek nem igazán pódiumra valók – de bőven kárpótol ezekért az
a magabiztosság, amellyel otthonosan mozognak a színpadon, alkalmanként
besegítve a hangszerek elrendezésének munkájába.)
Ünnepélyes nyitányról
gondoskodtak a Rézengúzok. Battyányi
István zeneiskolai rézfúvós együttese reneszánsz táncokkal nyitotta a délutáni
hangversenyt. Érdemes lett volna látni-hallani őket megannyi rézfúvós tanárnak
és diáknak!
A zeneiskola fafúvós
együttese (a műsorhoz szükséges további hangszerekkel bővítve) Fanyűvők névre hallgat. Ők, Balázsi Katalin vezényletével,
populárisabb programmal készültek. Úgy tűnik, nemcsak a tréfás-szellemes
névadások, hanem a játszanivaló összeállítása is maximálisan figyelembe veszi a
gyerekek életkori adottságait és szükségleteit. Akik ilyen légkörben
nevelkednek, korántsem érzik áthidalhatatlannak a komolyzene és könnyűzene
közti szakadékot, és örvendetes módon az ismert számok megszólaltatásának
feladatát is hasonlóképp igényesen teljesítik. Hogy is ne, hiszen „mindenki
ismeri” ezeket a számokat, vagyis, a hallgatók észrevennék a hibákat!
Ugyanez a szellem
hatotta át a G. Marek Katalin irányításával muzsikáló
Ormányos falka játékát is. Ezúttal talán méginkább
ritkaságszámba menő látványban gyönyörködhettünk. Fagottos-parádé volt – s a
hangszercső-erdőt látva sokkal életszerűbbé váltak a létszám-adatok. Még az is
hasznos lett volna, ha „savanyú a szőlő” hozzáállással, az „így könnyű”
nézőpontjából szembesültek volna zeneiskolai tanárok ezzel a látvánnyal, s a gyerekek
által életre hívott hangzással. A kicsik könnyű részfeladatai komplex hangzást
eredményeztek – és ami szintén fontos tanulság lett volna
pedagógus-kollégáknak: a hangképzés bátor intenzitása, a kezdet kezdetétől.
Piazzolla Libertangójához
táncospár is jutott.
Makovecz Pál vezényletével
lépett fel a szakközépiskola fúvószenekara. Élettel teli muzsikálásuk Márquez Danzón 2. című darabjával, Dubrovay
László Berregő polkájával és Bernstein Mambójával egyaránt lelkes tapsot
váltott ki. Sikerszámok – mondhatná az örök elégedetlen, de az tagadhatatlan,
hogy igényes játékot, biztos intonációs készséget, jó ritmusérzéket igényelnek.
Tehát, fejlesztik a tanulókat, szinte észrevétlenül. És eközben szemmel
láthatóan élvezik az együtt muzsikálást, a hangversenyen való szereplés életük
szerves részévé válik.
A szakközépiskola
vonószenekara az énekkarral együtt szerepelt. Bartók egynemű karainak zenekari
kísérettel ellátott tételeiből négynek a megszólaltatásában Balassi Barnabás
vezényletével vettek részt felváltva a fiúk és a lányok, majd az egész kórus
Karai József – emberöltőnyi idővel korábban rendkívül népszerű – Estéli
nótázását tűzte műsorra, Szalai András zenekar-kíséretes verziójában. Ekkor
Tőkés Tünde fogta össze a produkciót.
Mericske Zoltán – maga is
egykori „istvános” – pezsgő életről gondoskodik a
zeneiskola ütőseinek. Öröm volt látni azt a lelkesedést, amellyel segédkeztek a
gyerekek a színpad átrendezésében, és azt a boldog villódzást, amellyel hol
koncentráltan játszottak hangszerükön, hol pedig felszabadultan vettek részt az
szférateremtő csengés-bongás kialakításában. Mericske
„Magyar földrajzi fúgá”-ja
bevallottan „lekoppintott” ötlet – de nem is újszerűségével akart hatni. A
ritmikus szövegmondás játékos gyakorlása viszont olyasmi, ami készségként épül
be a résztvevők muzsikus-gyakorlatába, megannyi élménytelen gyakorlatot
pótolva.
A több mint két óra
elrepült – s a rövid szünet után érdeklődéssel tért vissza a korábbi közönség
is a terembe.
Sokan itt
szembesülhettek azzal, hogy a Tücsökzenekar – nem csupán „tücskökből” áll,
hiszen a mélyvonós szólamok erősítésre szorulnak. A fegyelmezett vonósjátékot Purcell Rondójában csodálhattuk meg. A műsorban nem
szereplő informácuióként megtudhattuk, hogy Ránki György Csűrdöngölőjét zenekarra maga Záborszky József hangszerelte az ifjú muzsikusok számára.
Zempléni László Dobbantósa elkönnyítő finálé és lehetett volna, ha nem
következik, mindnyájunk örömére, Leroy Anderson
sikerszáma, osztozott a sikerben.
Az írógép. Szólistaként
Berecz Mihály
A Zeneiskolai
Szimfonikus Zenekar megmérettetés-számba menő feladatot teljesített, Gounod
Faustjának Balettzenéjével. Horváth Gábor (aki egyébként az operaelőadások
rendszeres karmestere) remekül bánik együttesével: választékos
mozdulat-készletével arra szoktatja a játékosokat, hogy kezdettől megosszák
figyelmüket a szólamkotta és a karmester között. Nemcsak ütemezéssel ad tempót,
hanem amikor szükséges, formál, s gondoskodik arról, hogy az új karakterek már
az első hanggal megjelenjenek. Állandó kapcsolatban van az egyes
hangszercsoportokkal, nemcsak a problematikus szólambelépéseket segít, hanem az
összhangzás színét-feszültségét meghatározó, pillanatnyilag legfontosabb
szólamot játszókat lelkesítően inspirálja.
Sajátos színfoltját
jelenti a keresztmetszetnek a Jubileumi Zenekar, amely az egykori Istvánosokból
alakult, hogy életüknek ismét része legyen az együttmuzsikálás. A játékosok
között felfedezünk „alkalmi” hangszereseket is, akik egy-egy ütőhangszer
kezelését vállalták. Ez az együttes, Ménesi Gergely irányításával, Kodály Háry
Jánosából adott elő részleteket, az Oratóriumkórus férfikarának
közreműködésével. Szólistaként Galgóczy Dórát és az
Istvánosok múltjának is aktív részese, Berczelly
István működött közre. Örömzenélés volt ez, a javából – a formálás
biztonságával.
Csak az óránkra
pillantva regisztrálhattuk, hogy a sok színpad-átrendezés miatt kényszerűen
elhúzódott a program – a résztvevők is aligha észlelték; mindenesetre, a
fáradtság legkisebb jele nélkül koronázta meg a programot a Zuglói Filharmónia
– Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus Kodály Kállai
kettősével, majd a zenekar Liszt komolyzenei örökzöldjével, a Les Préludes-del, Záborszky Kálmán
vezényletével. Ez afféle hangzó célfotó volt; ide fognak elérni, reményeink
szerint sokan a korábbi fellépők közül, a fiatalabb generációkból.
És korántsem szokásból,
hanem az élmény megunhatatlanságát hangsúlyozva említem meg ezúttal is, hogy a zeneközelben nevelkedő apróságok elképesztően jól bírják
figyelemmel a koncerttermi zenehallgatást. A hangsúly azon is van, hogy
„koncerttermi”, merthogy itt „viselkedni kell”, azaz, elfogadni az olyan
játékszabályokat, mint hogy nem beszélgetünk, s zajongás nélkül végigüljük a
műsorszámokat. Az igazsághoz tartozik, hogy volt fluktuáció a délután és este
folyamán, de sem a szereplőből nézővé-hallgatóvá váló fiatalok helyfoglalása,
sem a műsor végét a kicsikkel kivárni nem tudók távozása nem hatott zavaróan (a
pódium átrendezése elég időt biztosított ilyesmihez).
Nagy lehetőséget hagyott
ki minden távolmaradó – mert a közeljövőben tervezett tv-műsor aligha tudja
visszaadni a koncertlégkört, s a tervezett DVD is elsősorban azok számára lesz
kedves, akik jelen voltak az ünnepi hangversenyen. Az érdeklődő számára nem
volt másodpercnyi üresjárat sem – két zenei produkció között mindig volt
elgondolkodnivaló, zenei és szervezési tanulságok sokasága kínálkozott, és
megannyi önigazoló mozzanat pedagógusoknak.
Az ünnepi koncert
egyrészt – reprezentáció. Másrészt viszont életkép-sorozat, ha úgy tetszik,
szappanopera-epizódoké. Mert a szereplőket könnyen a szívünkbe zárjuk, és a
nem-muzsikus hallgató is azt érezhette, hogy belekapcsolódott egy áramkörbe,
részese lett ennek a tevékeny muzsikus-életnek.
És ne feledjük a
dátumot: 2014-et írunk! Olyan kor gyermekei – és fiataljai – muzsikáltak, akik
napjaink társadalmi-történelmi környezetében nevelkednek, a legújabb pedagógiai
reformok kísérleti alanyai (és haszonélvezői), a mostani tanterveknek
megfelelően kell teljesíteniük – és mindemellett, olyan életet képesek élni,
amelybe nemcsak hogy belefér, de szervesen beletartozik a zenélés időigényes
gyakorlata is.
A jól szervezett
intézményi háttér a napok 24 órájának nemcsak hasznos, de élményekben gazdag
kitöltését segíti – lehetővé téve, hogy mind többen részesüljenek az értékes
muzsika gyönyörködtető (és egyben emberformáló ) varázshatalmából.