Világhír és ismeretlenség - Egy megíratlan napló
bejegyzései
Helen Donath Budapesten (2014.
szeptember 23.)
Kár, hogy nem
számozottak az oldalak, s nincsen benne névmutató. Így csak emlékképek alapján
villannak fel egy örök-élmény emlékezetes mozzanatai:
Bach-passió a bécsi
televízióban – egy szoprán hang, amely ellenállhatatlanul vonzza a figyelmet, s
arra készteti a húsvétra készülőket, hogy minden munkát félretéve, átadják
magukat a zenének. A lekonferálásból derül ki, hogy a szoprán: Helen Donath.
Beszédtéma lenne,
megosztandó az élményt – de sajnos, a kisvárosban ismeretlen e név, említésére
nem csillannak fel a szemek. Hasonló a helyzet később a megyeszékhelyen is, a
Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézetének diákjai és tanárai
között.
A lemezgyűjtő is egészen
addig sikertelen, amíg egy leértékeléskor nem fedez fel egy felvételt, amelynek
borítójáról a feledhetetlen arc tekint vissza. Mozart: Exultate,
jubilate és egy Bach-kantáta, késmárki zenekar
kíséretével, a dirigens: Klaus Donath. A korong
elnyűhetetlennek bizonyul; még évtizedekkel később is illusztrációul szolgál
főiskolai zenetörténet- és esztétikaórákon.
Az általános
iskolásrajongóból zeneakadémista lett, amikor Helen Donath budapesti fellépésére került sor. A
felvétel-élmények hatványozottan felerősödve érvényesültek a hangversenyen.
Amelyen – s itt egy másik, kevéssé dicsőséges történet kezdődik – alig
lézengett a közönség. Az „ismeretlen” név keveseket vonzott. Helen Donath hazai
népszerűsítésének egyetlen hatásos fóruma a rádió lett, ahol Kroó György az Új Zenei Újság következő adását teljes
terjedelmében ennek a koncertnek szentelte. Lelkesen elemezte az énekesnő
művészetét, megannyi hangképpel illusztrálva az elmondottakat. Ember-közelbe
Varga Bálint Andrásnak adott – ugyancsak az Új Zenei Újságban elhangzott –
interjúja által került, amelyből kiderülhettek azok az alap-információk,
amelyek azóta az interneten könnyen hozzáférhetőek.
Az énekesnő, aki Corpus Christiben született 1940-ben, 14 éves korában kezdett
énekelni. Hamarosan iskolája kiválósága lett – amikor diákokat toborzó útra
indultak, mindig szerepelnie kellett. Miután megnyert egy énekversenyt, s
Európába került, új élményben részesült: a szerelem első látásra kölcsönös
érzését élte meg Klaus Donath-tal, akivel hamarosan
házasságot kötöttek. Klaus Donath széphangú
gyermekként arról ábrándozott, hogy énekes lesz, Taminoként
a Képária megszólaltatója. De a sors másként akarta: hangja baritonra
változott, s belőle az énekhanghoz értő karmesterek egyike lett. Felismerte az
amerikai lány hanganyagának kivételes értékét, s megtanította mindarra, ami az
európai zenetörténet remekműveinek értő tolmácsolásához szükséges: stílusra, a
szöveg iránti érzékenységre, s az előadói praxis megannyi értékes hagyományára.
Megismertette a német dal, a Lied műfajával is. Helen nemcsak kiváló tanítványnak bizonyult, de azonnal
integrálta művészetébe az újonnan megtanultakat, azzal a magától értetődő
természetességgel, amellyel kivételes hangjával bánt.
A férj zongorakísérőként
és karmesterként egyszerre volt zenei partner és mentor – ez utóbbi minőségben
főképp kezdetben rendkívül gondosan ügyelt arra, hogy csak és kizárólag a
hangilag és zeneileg „testhezálló” szerepeket, feladatokat vállalja el a
Salzburgi Ünnepi Játékokon Paminaként egyszeriben a
nemzetközi zenei élet reflektorfényébe került szoprán. S a későbbiekben arról
szólt ez a muzsikuspálya, hogy megannyi visszautasított felkérés, lehetőség
ellenére rangos-értékes életmű született.
Világhír és
ismeretlenség – az első a nagyvilágra vonatkozik, a második, sajnos,
meghatározó a hazai fogadtatást illetően.
Helen Donath
később többször fellépett Budapesten – többnyire minden PR-tevékenységet
nélkülözően, de arra is volt példa, hogy beugrás-jellegű fellépéséről a koncert
helyszínén értesült a Zeneakadémia közönsége. Valamennyi fellépése (dalestje,
vagy zenekarkíséretes mű szólistájaként) rendkívüli
élményt jelentett a jelenlévők számára – de mintha valahol másutt (feljebb, a
szervezők kiismerhetetlen világában) nem figyeltek volna oda. Csakúgy, mint a
szűkebb értelemben vett muzsikus-szakmában (énekeseink körében). Néha az
időzítés lehetett rossz, máskor program-ütközések akadályozták azt az áttörést,
amelynek eredményeként a zenekedvelők elsöprő erejű szeretete nimbuszt teremt.
De ő, mindennek
ellenére, jött. S ha észrevette is a plakátok hiányát, túltette magát rajta.
Jött a Fesztiválzenekarhoz beugróként, s most – immár 74 évesen! – Csaba Péter
felkérésére, a MÁV Szimfonikus Zenekar évadnyitó koncertjére.
Legutóbb éppen egy
évtizede hallottam, akkor a Salzburgi Ünnepi Játékok Cosi
fan tutte előadásának Despinájaként
(e szerepben mintegy másfél évtizedig lépett fel, tehát körülbelül annyi ideig,
mint korábban az Otello Desdemonája).
Feledhetetlen már színpadra lépésének pillanata is; hirtelen új dimenzióval
gazdagodott a Grosses Festspielhaus
színpada, s a fesztiválközönség megújult érdeklődéssel követte az ismert opera
cselekményét.
Akiről leperegnek a
külsőségek, azon, úgy látszik, nem fog az idő sem. Titkát kutatni meddő
vállalkozás – egyénisége, életvitele nyitott könyvként áll az érdeklődők
rendelkezésére.
Helen Donath
a Zene vonzásában él – amit elvállal, az számára nem munka, s amit
visszautasít, az nem lemondás. Hangi adottságainak ismeretében alakult a
repertoárja, amelynek régi darabjait ugyanolyan örömmel szólaltatja meg, mint a
legújabbakat.
Harmonikus egyénisége
kihat környezetére a magánéletben, a pódiumon – és kisugárzik a mindenkori
nézőtérre is. Sugárzik belőle az őszinte öröm, amiért énekelhet, amiért
gyönyörködtetni tudja mindenkori közönségét, és elégedettség tölti el, amikor a
jól sikerült produkció értő hallgatóságra talál.
Élmény volt látni a
Zeneakadémia nagytermének pódiumán – közvetlenség az együttmuzsikálás jó
légkörének megteremtéséért, majd az első hangtól az utolsóig a Zene. Laurettája
gyűrű után vágyódott, Musette keringőjében az
ellenállhatatlanság átütő erővel érvényesült, Tosca Imája oly átélt volt,
mintha az opera kontextusában, nem pedig ária-sorozat keretében csendült volna
fel. Liù halálával búcsúzott, s tőle – ebben a
környezetben – elfogadató volt a feloldó hatású mozdulat-játék. (A ráadásszám:
Richard Strausstól a Zueignung, kedves aktualizálással magyar szöveggel fejezve be a dalt:
„Köszönöm”. A közönség tapssal fejezhette ki ugyanezt.)
Helen Donath
eszményi példa arra, hogy mennyire fontos a saját-hang jelleg kialakítása,
valamint e hanganyaggal való gazdaságos bánás. Tehát, nem „kispórolás”, hanem
célratörő koncentrációval oda irányítva az energiát, ahol-amikor az szükséges.
Olvasom a róla
hozzáférhető (művészi kvalitásához mérten szűkös-szegényes) szűkszavú szakmai
információkat. Több mint 100 hangfelvétele tanúskodik művészetének
sokoldalúságáról – nem szomorítom magam azzal, hogy konkrét információt kapjak,
hány kapható közülük jelenleg hazánkban. Arról is lehet értesülni, hogy
mesterkurzust tart – költői a kérdés, volt-e valaha magyar nemzetiségű hallgatója.
A MÁV Szimfonikus
Zenekar idei évadnyitó koncertjén e Puccini-áriacsokrot Wagner-nyitány (A
nürnbergi mesterdalnokok) és Liszt Faust-szimfóniájának eredeti (kórus-nélküli)
verziója keretezte. Erős évadkezdés, mind az előadók, mind a publikum számára. A
csaknem harmadfél órás program próbára tette a többségében kikapcsolódni vágyó
zenehallgatók figyelmét – az est végén őszinte lelkesedéssel ott tapsolt a
nézőtéren Helen Donath, aki
nem hagyta volna ki ezt a Liszt-művet!
Utána pedig őszinte
örömmel és közvetlenséggel fogadta a rajongók lelkes csapatát, akik több
országból érkeztek, több nyelven fejezték ki köszönetüket az élményért. A magyar
autogramkérők NDK-beli lemezeket dedikáltattak: A nürnbergi mesterdalnokok
felvételét, amelyen Évát énekelte („milyen fiatal voltam” – kommentálta a
képet), A rózsalovag LP-albumát
(„ez volt az első felvételem” – mondta), a Schubert-mise CD múltidéző
pillanatot okozott („de rég volt”).
A felújítás óta nem
árusítanak felvételeket a Zeneakadémián (nem úgy, mint a MüPában,
ahol a lemezboltokon kívül kihelyezett asztalokon válogathatnak az érdeklődők,
nyugati mintára, az aznapi est műsorán szereplő darabok különböző felvételeiből
és a közreműködők diszkográfiájából), az intézmény
„nem készült” a tetszésnyilvánítók fogadására. Spontán módon alakult a
„szellemi állófogadás”: csoportosulás a teremből kilépő művésznő körül, majd –
hála helyzetfelismerő képességének – ahhoz az asztalhoz vezette rajongóit, ahol
korábban a szakmai jegyeket osztották. Ott szék is volt, úgyhogy ülve
dedikálhatott – s „csak egyszer” oltották le figyelmeztetésül a lámpát,
figyelmeztetve az idő múlására.
A tanári páholyt
hivatalos-szakmai érdeklődő nem kereste fel, így legalább a Puccini-áriákban
nem játszó zenekari muzsikusok meghallgathatták az évad minden bizonnyal egyik
legjelentősebb vendégművészét.
Fittler Katalin