Beszámoló a Csongrádi
Zenei Táborról és Akkreditációs Továbbképzésről
2014. augusztus 3-a és 9-e között került megrendezésre immár
kilencedik alkalommal Csongrádon a Zenei Tábor és a táborhoz kapcsolt Zene és
Mozgás elnevezésű akkreditációs továbbképzés.
A tábor szervezője a Szegedi Tudományegyetem Vántus István
Gyakorló Zeneművészeti Szakközépiskola vezetősége. Újvári István igazgató és
táborvezető megfogalmazása szerint céljuk a 70-es, 80-as évek Csongrádi Zenei
Táborának újjáélesztése azzal a szándékkal, hogy a felnövekvő
zenészgenerációnak felejthetetlen élményt nyújtsanak.
A zenei táborban ebben az évben 120 zenét tanuló növendék vett
részt a legkülönbözőbb hangszereken. A mindennapos zeneórákat a szakiskola
tanárai tartották. A növendékeknek kétszer volt alkalmuk szóló művekkel
bemutatkozni, valamint a táborzáró hangversenyen minden hangszercsoport
tanárával együtt kamara produkcióval is szerepelt.
A zeneórákon kívül a táborlakók részt vehettek az Újváriné Illés
Mária által vezetett rendhagyó zeneirodalom órán, melyen három olyan
zeneszerzőről (Richard Strauss, Carl Philipp Emanuel Bach és Willibald Gluck)
volt szó, akiknek évfordulóját ünnepeljük. Másnap az érdeklődők megnézhették
Gluck: Orfeo és Euridice című operáját. Ezekből a témákból volt a táborzáráskor
vetélkedő.
A szakiskola tanárai a nyitó koncerten, valamint egy templomi
hangversenyen mutatták be tudásukat a tábor résztvevőinek.
Az ifjú zenészek két alkalommal is részt vehettek magyar népi
táncházban Monori Gyula szabadidő szervező vezetésével. A második alkalommal a
Mentés Másként trió (tagjai Fábri Ivánovics Tünde, Fábri Géza, Lipták Dániel)
„húzta a talp alá valót”, mely által a táncház még élményszerűbbé vált.
A tábor vonzó színfoltja szokott lenni a Körös-torkolati
kirándulás, ami ebben az évben az esős időjárás miatt elmaradt, helyette a
kollégium tornatermében Monori Gyula programszervező vezetésével játékos
vetélkedők várták a táborlakókat.
A
továbbképzést alapfokú művészeti iskolákban és szakközépiskolában hangszert
tanító zenetanárok részére szervezték.
A
képzés tematikája három részre tagolódott. Az első egység előadója, Masopust
Katalin a zenei mukaképesség-gondozás (Kovács-módszer) elméletével és
gyakorlatával ismertette meg a hallgatókat. Szóba kerültek a zenei foglalkozási
ártalmak kialakulásának okai, az emberi test felépítésének és működésének zenéléssel
kapcsolatos vonatkozásai, a foglalkozási
ártalmak megelőzésének módjai és a hangszeres mozgás-előkészítés főbb elvei.
A
reggeli tornákon a hallgatók a tábor növendékeivel együtt vehettek részt. Mivel
ebben az évben a táborozók két kollégiumban laktak, a másik szálláshely
lakóinak Újvári Borbála tartotta a játékos mozgás órákat.
A
továbbképzés második egységében a hallgatók a SZTE Vántus István Gyakorló
Zeneművészeti Szakközépiskola tanárainál hospitálhattak a következő szakokon:
zongora, ének, hegedű, cselló, gitár, fuvola, oboa, klarinét, fagott, trombita,
kürt.
A
harmadik egység keretében Ujváriné Illés Mária tartott előadást a zene és
gesztus kapcsolatáról, számos érdekes filmfelvétellel illusztrálva.
Szintén
a harmadik egységhez tartozott Kovács Gábor előadása a barokk táncokról,
valamint a korabeli táncok tanulása.
A
továbbképzés hallgatói zene és mozgás kapcsolatáról szóló önálló véleményt
megfogalmazó dolgozattal foglalták össze élményeiket.
Masopust Katalin