A zenélés
egy életforma
Interjú Hamari Júlia művésznővel novemberi
mesterkurzusa előtt
Zsekov Éva Mónika (ZsÉM): Nagy öröm
számomra a szakma élő legendájával, egy igazi sztárral beszélgetni. Az én
generációm már csak hírből, felvételekről ismeri azokat a világhírű
karmestereket, akikkel együtt dolgozott: Solti György, Doráti Antal, Karl
Richter, Karl Böhm, Rafael Kubelik, Helmuth Rilling vagy a mostani „nagy ágyúk”
közül Claudio Abbado, Riccardo Muti, Daniel Barenboim . A sor hosszú és még nem
említettem a világ legprofesszionálisabb zenekarait, akik kísérték.
Külföldön él, mégis előszeretettel adja át
tudását a magyar énekeseknek. Közelgő mesterkurzusa miatt érkezett Budapestre.
Meddig fog itt tartózkodni?
Hamari Júlia (HJ):
Decemberig leszek itthon. Azt szoktam mondani, hogy Stuttgartban pihenem ki
magam. Évente egyszer általában sikerül hazajönnöm kicsit hosszabb időre.
Amikor hazajövök, pihenésről szó sem lehet.
ZsÉM: Az interjú időpontjának egyeztetésekor
is éppen tanított. Hány növendéke van Budapesten?
HJ: Nagyon sok, akiket többnyire a
mesterkurzusaimról ismerek. Legközelebbi kurzusom most lesz november 10-15-ig a
Duna Palotában, valamint jövő márciusban is jövök tanítani.
ZsÉM: Varga Viktória, Röser Orsolya
nyilatkozataikban csupa szuperlatívuszokban említették Önt emberi és művészi
vonatkozásban egyaránt. Fel tudna sorolni magyar tanítványai közül néhányat,
akikre büszke, akikkel sokat dolgozott az elmúlt időszakban?
HJ: Heiter Melindával vagy Birta
Gáborral, egy tehetséges kontratenorral dolgozom jelenleg, aki Angliába megy,
és előtte még meghallgatom. Simon Brigitta kint tanul Bécsben. Domingoval
énekelt, Domingo-versenyen helyezést ért el, ő is nagyon ígéretes tehetség. Én
indítottam el a pályán. Most nagyon jó tanára van, aminek örülök. Új
tanítványom: Benedekffy Katalin, aki számomra a legnagyobb meglepetés. Eddig
mindig klasszikus zenével dolgoztam, most pedig egy színésznőt, musical-,
operett- és nóta énekest állítok majd színpadra, aki szerette volna a
klasszikus éneklést is megtanulni. Első áriaestje október másodikán lesz a MOM
Kulturális Központban. Nagyon ígéretesen indul. Kata egy nappal előbb
született, mint én - persze más évben - és rengeteg hasonlót látok benne. Azért
vállaltam, hogy megismerjem saját magamat.
ZsÉM: Hisz ebben? A születés időpontjának
determináló hatásában?
HJ: Nem hiszek. Volt már sok
ismerősöm, akik egy napon születtek velem és mégis különbözünk egymástól. Én az
utolsó skorpió napon születtem (november 21-én), Kata pedig már nyilas, így van
mindkettőnkben mindkét csillagjegy tulajdonságaiból. Nagyon feltűnő nekem, ami
más, mert sok a hasonlóság.
ZsÉM: Mesterkurzusára korhatár nélkül lehet
jelentkezni. Milyen szempontok alapján választja ki azokat a résztvevőket,
akikkel foglalkozni kíván?
HJ: Ha
valami megfog és érdekel valakiben, azzal foglalkozom. Nem hangi szempontból
választok. A zeneiség a legfontosabb. Nem kell egészen készen lennie a
műveknek, de okosan kell hozzáállni. Tehetség legyen. Ha el is van kicsit
rejtve, az kihozható. A hang minőségét kell hallanom.
ZsÉM: Ha valakit kiválasztott a kurzusán,
az kiment Önhöz Stuttgartba a Főiskolára?
HJ: Akiket kivittem magammal, azok
nagy bátorságra tettek szert, előénekeltek és fel is vették őket Stuttgartban.
Mindegyik növendék felvételije előtt volt legalább egy év előkészítés, hogy a
technikán, a hang szépségén segíteni tudjak. Előfordult, hogy és nem vettek fel
valakit az elmélet miatt. Nem tudott az illető németül. A jelenlegi
tanítványaim hetven százalékban készen vannak.
ZsÉM: Mit ért az alatt, hogy készen vannak?
HJ: Magasra teszem a mércét.
Miklósa Erika például világkarriert csinált. Magyarországon akart maradni, itt
szinte mindent elénekelt. Főszerepe az Éj királynő, azzal futott be. Mindenhol
szerették. Nem fog lemenni boldogtalanul a színpadról. Tehát szerintem akkor
van kész valaki, ha boldog. De akkor kezdődik a szenvedés.
ZsÉM: Micsoda ellentmondás! Miért kezdődik
éppen akkor a szenvedés, amikor az ember látszólag révbe ért?
HJ: Mert
ez a pálya borzasztóan nehéz.
ZsÉM: Ön 1987-ben Kodály-díjat kapott.
Novemberi mesterkurzusát a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület
szervezi, mely Kodály szellemiségében működik. Kodály dal is szerepel az
előéneklés anyagában. Miért? Mit jelent az Ön számára Kodály Zoltán zenéje?
HJ: Ő számomra nem modern.
Zenéjében nagyon fontosnak tartom - és a gyerekektől rendkívüli módon
megkövetelem - a nyelvezetet, a magyar nyelv használatát. Szép dalokat sokan
írtak, de Kodálynak van egy abszolút sajátos dallamvezetése, hangulatfestő
feldolgozásmódja, amit nagyon szeretek. Az Erkel verseny után - amit én annak
idején megnyertem-, Kodály feljött a színpadra és azt mondta, hogy „a
Nausikaa-t magának is írhattam volna”. Ez engem felhatalmazott belülről arra,
hogy a zenéjét közelebbről megismerjem. Szerintem furfangosak a hangsúlyai,
melyeket ki kell egyenlíteni. Kodály Zoltán nagyon szerette a magyar nyelvet,
annak minden gyönyörűségét, de a dalaiban egészen mást használ, ami rettentő
érdekes. Ezen sokat gondolkoztam.
ZsÉm:
Úgy tudom, hogy volt tanítványai a világ bármely pontjáról fölhívhatják
tanácsért vagy akár skype-on énekelhetnek Önnek… Igazán modern a Művésznő.
HJ: Megtanultam skype-on tanítani.
Facebook-on szeretek vitatkozgatni olyanokkal, akik nagyon okosak akarnak
lenni, ami az éneklést illeti. Boldog vagyok, ha kritizálnak, de bizonyos
dolgokhoz érteni kell. Enélkül legfeljebb azt lehet mondani, hogy „nekem nem
tetszett”. Épp a múltkor volt egy nagyon szép, hosszú vitám valakivel, aki
elmondta, hogy neki a lélek, a mindene a Bach Erbarme dich áriában Kirsten
Flagstad. Egyszerre írtak rá körülbelül nyolcvanan, hogy nekik a Hamari. Erre
visszaírta az illető, hogy szerinte nagyon jó Hamari Cenerentolának, meg
koloratúrának, de az Erbarme dich Kirsten Flagstadnak a lelke. Olvastam ezt egy
darabig, aztán nekem kellett beleszólnom, hogy figyeljen mind a két párt rám.
Nagyon köszönöm, hogy ide vagyok sorolva, de nekem Kirsten Flagstad volt a
gyerekálmom, állandóan őt hallgattam. Írtam nekik érdekességeket az
énekesnőről, tanácsoltam, hogy mit hallgassanak meg vele. Erre mindenki őt
kezdte el hallgatni, én meg jót mulattam a dolgon. Nagyon örülök, hogy sokan az
én Erbarme dich-emet szeretik.
ZsÉM: Ezek szerint vannak példaképei.
HJ: Természetesen nekem is vannak
mesternőim, példaképeim: Kirsten Flagstad és Kathleen Ferrier. Amikor Mario
Lanzát meghallottam énekelni, bőgtem. Nem is tudtam, hogy ki ő, de a lelke
hozzám beszélt. Hiába volt tenorista. Ugyanilyen volt Németországban Fritz
Wunderlich, aki egy hónappal azelőtt halt meg, hogy én megérkeztem oda. Az ő
zongorakísérője lett az enyém, aki azt mondta, hogy „Fritz leküldte maga
helyett Hamarit a földre”. A mai napig sírok, hogy nem találkozhattam velük. A
lelki találkozások óriásiak. Rettenetesen sűrű volt az életem. Ha hazajövök, ez
folytatódik, de kint megpróbálok relaxálni, mert már nem vagyok gyerek.
ZsÉM: Honnan van mégis a vitalitása, a
hihetetlen lendülete, energiája? Tele van tetterővel, tervekkel. Mi a titka a
„jóllétének”?
HJ: Ez az, amit nem tudok. Sokszor
én magam csodálkozom. Szerintem a titok a rendkívüli hit, ami bennem van. Azt
használom fel, amikor már összeomolnék. Ebbe kapaszkodom. Másba nem lehet, mert
a gondokat az ember csak maga tudja megoldani, ha millió barátja van, akkor is.
Mindenki segíteni akar, de nem tud. Önbizalomnak kell lenni, hogy az ember
lábra tudjon állni. Mostanság kicsit kiestem a tanításból az operációim miatt.
Három éve volt az első csípőműtétem, most karácsonykor a második. Azidőtájt
szinte ki sem léptem a lakásból. Végleg be akartam fejezni a tanítást.
Benedekffy Katinak köszönhető, hogy mégsem tettem, mert nem hagyta.
ZsÉM: Hála Istennek felépült, ismét tanít és
utazni is tud úgy, mint azelőtt. Mit tud tanácsolni az énekeseknek a fizikai erőnlét megtartására?
Sportoljanak? Van valami életmódbeli trükkje, ami segíthet hosszú távon?
HJ: Mindenki azt csinálja, amit
szeret! Lehet sportolni. Benedekffy Kata fut, Miklósa Erika „rohan”, Varga Viki
aerobikozik. Elárulom viszont az összes tüneményes énekes hallgatónak, hogy én
soha semmit nem sportoltam. Nem bírtam. Vigyáznom kellett, hogy az asztmám
vissza ne jöjjön, ugyanis eltűnt.
ZsÉM: Az énekléstől eltűnt a gyerekkori
asztmája?
HJ: Abszolút. Nagyon súlyos
asztmám volt. Azt mondta három orvos, hogy ne is álmodjak énekesi karrierről.
Én pedig csak álmodtam tovább. Amikor kijelentettem, hogy holnaptól nem
énekelek, egy hétre rá fél évig tartó köhögés jött rám. Korábban voltam rekedt
megfázástól, de soha nem köhögtem.
ZsÉM: Ön híres arról, hogy nem vállalt el
olyan szerepeket, melyek nem a hangfekvésének megfelelőek. Hallottam olyan
esetről, hogy a hangját, a pályafutását tette tönkre valaki azzal, hogy nem
neki való magasságú vagy mélységű műveket énekelt.
HJ: Óriási szerencsém volt.
Nagyon fiatalon, tizenöt és fél évesen kezdtem énekelni. Igen mély hangom volt,
kifejezetten altistának tartottak. Drága Fatime tanárnőm (Martin Fatime- a
szerk.) mindent egy terccel lejjebb transzponált nekem. Nagy áriákat énekeltem
így. De mindig azt mondta:”majd meglátod, te mezzoszoprán leszel!”. ( Még csak
nem is mezzoaltot mondott. ) Éppen most a facebook-on volt egy nagy vita a
hangomról, hogy „a Hamari nem altista, hanem mezzoszoprán”. Egy ideig olvastam,
aztán én is beleszóltam. Leírtam nekik, hogy a hangom lényege az volt, hogy nem
volt benne törés. A régi felvételeimet ma már a tanítás szempontjából hallom és
igenis volt benne váltás, de az olyan hangon volt-a tanárnőm ragyogóan
megcsinálta-, hogy nem lehetett hallani. Idejében kellett leváltani, le lett
gömbölyítve az egész, így soha nem tört le. Amikor ez a váltóhang kezdett
feljebb jönni vagy épp lejjebb és kellett volna törni, akkor mondtam NEM-et.
Emlékszem, amikor édesapám meghalt és a Rosinát énekeltem itthon, tíz Elenium
volt bennem, mert különben a számat sem tudtam volna kinyitni. Édesanyám ott
ült előttem és Rosinát mindenképpen el akartam neki énekelni. Mindenki segített
a színpadon. Akkor volt, hogy egyszer–kétszer kicsit „lemelleztem”. Az akkori
egyik legnagyobb opera-kritikus - aki a hangomat jól ismerte - nem értette: „mi
történhetett a Hamarival, hogy egy picit „mellezik”? Sosem szokott!” Annyi
nyugtatótól mindenki elaludt volna a színpadon. Nekem arra volt jó, hogy
megakadályozta a sírást.
ZsÉM: Az Elenium kapcsán jut eszembe a
kérdés: izgult-e valaha színpadon?
HJ:
Fiatalkoromban nem tudtam mi az az izgalom. Nekem a színpadi lét magától
értetődő volt. Egyedül az apukám halála utáni stresszt nem tudtam kezelni.
ZsÉM: Nyilatkozta, hogy nehezen szakadt el
a családjától, amikor ösztöndíjjal külföldre ment tanulni.
HJ: Nem sikerült „elvágni a
köldökzsinórt”, nem tudtam elszakadni anyukáméktól. A fent említett periódus
borzalmas volt, mert az előadás előtt apukám halt meg, az előadás után anyukám.
ZsÉM: Hogyan lehet biztosan megállapítani, hogy
valaki milyen hangfajú? Mindenképpen tanári segítség kell hozzá vagy esetleg
gégész?
HJ: A hangszalagok hosszúságtól
függ, hogy ki milyen hangfajú. Ezt szokták vizsgálni a gégészek. Az a probléma,
hogy az ember meg akarja határozni a hangfajt. Én elkezdek a növendékekkel
énekelni azt, amit ők szeretnének, aztán megpróbálok valami mást. Nagyon sok
mindent kipróbálunk. Van, amikor a koloratúrát, van, amikor nehezebb dolgokat.
A hang megadja magát, csak szépen meg kell zabolázni. Ezenkívül mindenkinek más
az ízlése. Elárulom, hogy én nem voltam Rossini imádó, mert inkább a nagy
romantikusokat szerettem. Kint bekerültem a legnagyobbak közé és kijelentették,
hogy Rossinit kell énekelnem. Erre én „húztam az orromat”, mert Mascagni vagy
Puccini sokkal klasszabb lett volna. Három hónapig tanultam a koloratúrát.
ZsÉM: Tehát a hang alakítható?
HJ: Igen. Röser Orsolya nagyon jó
példa erre. Gyerekkorától tanítottam, gyönyörű Bellini- szopránként indult. Ma
koloratúrszoprán, tehát benne volt-van ez is! Miklósa Erika azonnal
koloratúrszoprán volt, bár neki is mást-mást mondtak a tanárai. Először
mezzoszopránnak, aztán szopránnak tartották. Bakonyi Marcell növendékem
bekerült az Operaházba, ahol basszbariton szerepeket énekel. Mindig azt mondom
neki-harmincas évei elején jár-, hogy rengeteg ideje van. Majd hatvan éves
korában lehet, hogy basszus lesz. Ha kint előénekelnek, úgysem ők döntik el,
hogy milyen szerepet kapnak.
ZsÉM: Szerepre szerződnek külföldön az
énekesek?
HJ: Kap egy szerepet, megtanulja
és kiderül, hogy bírja-e. Ha bírja, fantasztikusan belenő a szerepbe. Ha nem
bírja, úgyis rá fognak jönni. Erre van Bécsben a próbaidő. Fiatal énekeseket öt
nap szereptanulással és öt nap próbával bedobnak a mélyvízbe.
ZsÉM: A tanítás igencsak energiaigényes
tevékenység, Ön mégis szívesen csinálja. Hogyan néz ki egy „tanítós” napja?
HJ: Rengeteg énekes van. Sajnos
mindig sokkal több jó hangot hallok, mint akit venni tudok. Már volt olyan,
hogy huszonhárom énekessel foglalkoztam a mesterkurzusomon. Alszászy Gábor volt
a kísérőm. Reggel tíztől este kilencig tanítottam megállás nélkül. Minden nap
mindenki énekelt. A Főiskolán délben kezdtem, este nyolcig, kilencig
tanítottam. Délutáni tanár voltam. A gyerekek mehettek előttem órákra és
fölébredtek, mire hozzám jöttek. Alvó növendékkel nem szerettem dolgozni.
Mesterkurzusokon megpróbálok mindent kihozni egy hangból, de forszírozni nem
lehet. Aki jön a novemberi mesterkurzusomra, az legyen nagyon kemény munkára
felkészülve. A végén egy gyönyörű koncert lesz szintén a Duna Palotában. Sőt a
legjobbak még egy másik koncertet is kapnak, nem mondom meg, hogy hol. Nagyon
szeretném, hogy sokan jöjjenek azt hallgatni is. Örülnék, ha nem csak azok
vennének részt, akikkel dolgozni tudok, mert az tulajdonképpen kevés. De abból
is lehet tanulni, ha az ember a másikat hallgatja. Pláne mesterkurzusokon úgy
tanítok, hogy azt –nevemhez híven-„hamar” sikerüljön megvalósítani. Az óbudai
saját kurzusaimon mindig teltház volt, rengeteg zeneiskolai tanár is
érdeklődött.
ZsÉM: A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai
Egyesület mottója Kodálytól származik ”A zene mindenkié”. Az egyesületi tagok
művészek, szakemberek, pedagógusok mind azon fáradoznak, hogy a saját
területükön zenével, tánccal, képzőművészettel alakítsák az embert. A Pető
Intézetben tapasztaltam például azt, hogy olyan kerekes székes gyerek, aki
beszélni nem tudott, mert a tüdeje nem funkcionált rendesen, szépen énekelt.
Mit gondol az éneklés jelentőségéről az átlagember számára? Az emberek egyre
inkább gátlásosak, ha éneklésre kerül sor, noha bizonyított a terápiás hatása.
Miért akarhatta Kodály közkinccsé tenni a zenét? Kérdezem ezt egy olyan
művésztől, aki a muzikalitásáról híres és arról, hogy éli a zenét, nem pusztán
technikáról vagy szerepekről beszél.
HJ: A dallam, mint olyan nekem
elképesztő gazdagságot ad. Dalolni, énekelni jó dolog akár tud valaki, akár
nem! Senkibe nem szabad belefojtani! Ha miséket lát az ember például a
televízióban, sugárzik a templomkórusban éneklők arca, betölti fénnyel a
templomot ez a ragyogás. Húsz éves koromig rengeteget jártam az Operába és
koncertekre egyaránt. Úgy éreztem, hogy rengeteg élmény van bennem felhalmozva,
amit fel kellett dolgozni. Ez egy élet munkája volt. Tehát megdöbbentem, amikor
egyszer megkérdezték tőlem, hogy ”szereti maga a zenét?” Egy pillanatra
elgondolkoztam, aztán rájöttem, hogy milyen okos ez a kérdés. Ahhoz, hogy az
ember zenéljen, az élete kell, hogy legyen a zene. Bele kell az életébe
olvasztania, mert akkor tud csak igazán zenélni. Sosem kérdeztem meg addig
magamtól, hogy szeretem-e a zenét? Hiszen kellett néha a Zeneakadémián is
modern dalokat előadni, s én nem vagyok modern zene rajongó, mea culpa mindenki
előtt. Azt a zenét, amit nekem ideadtak, feldolgoztam és átdolgoztam, hogy az
enyém legyen. Az ember akkor tudja csak igazán interpretálni, ha az övé. Tehát
én a zenét megeszem, megiszom, megtornázom és az az enyém. Amikor a színpadon
mozgok, azok az én mozdulataim, azokkal gazdagítom a zenét és a zene gazdagít
engem. A zenélés egy életforma. Ennek ellenére soha nem mondanám senkinek, hogy
ne zenéljen, mert nem ért hozzá, csak érzi. Én először éreztem a zenét, azután
meg is tanultam. Olyan dalokat énekeltem, amiket szerettem. A zene az életem, a
belsőm reagál rá.
Zsekov Éva Mónika