2015. január 11-én lenne 65
éves Elek Tihamér (1950-2001) fuvolaművész-tanár*
Néhány hónapja tudtuk, hogy végzetes kórral folytatott hősies küzdelmet. Mikor legutoljára találkoztunk, vonásain látszottak a gyógykezelés nyomai, de a tekintete és a lelke éppoly élénk, szeretetteljes és figyelő volt, mint korábban mindig. Szomorúan vesszük tudomásul a sors visszavonhatatlan döntését: egy nagyszerű Baráttal, Művésszel, Emberrel lettünk szegényebbek.
Az Orosházán és Debrecenben nevelkedett fiatalember már több volt, mint
ígéretes reménység, amikor Budapestre került. Értékes tapasztalatokkal, önálló
véleménnyel és erkölcsi tartással rendelkező őstehetségnek ismertem
meg. Lenyűgözött az ügyesség, amellyel a fuvolán kívül más hangszereket is
kezelt, de fuvolázása a maga személyiségével, színességével és gazdagságával
páratlan volt. Ha fuvolázni hallottam koncerten, a rádióban vagy zenekarban
úgy éreztem, hogy a lelke szólt. Fénylőn, érzékenyen,
gyönyörűséget nyújtva mindazoknak, akik hallgatják. A hangszerjátékán
talán csak a szerénysége tett túl. Emlékezetes tanároknál tanult, az ország
legjobb zenekaraiban fordult meg, számos kiváló karmesterrel és hangszeressel
dolgozott együtt, akiktől saját bevallása szerint zenei
tudását és tapasztalatait szerezte. Ám szerény volt amikor tanult és szerény
maradt akkor is amikor tehetsége és tudása révén kiemelkedett.
Mindent tudott a fuvoláról! Mondhatni, belelátott a hangszerbe a szó konkrét és
átvitt értelmében egyaránt. Ha bárkinek gondja volt a hangszerével és felkereste,
mindjárt tudta, hogy hol kell és lehet igazítani. Segített akár puszta kézzel
is ha nem volt a közelben szerszám. Büszkén emlegette Kaskötő Géza bácsit,
akit mindenkor hangszerész mesterének tekintett tudásban és szerénységben
egyaránt. Értékes emlékké nemesültek azok a fuvolafejek és szájrészek,
amelyeket a barátoknak és tanítványoknak készített.
Nemcsak a hangszerbe, hanem a zenébe is belelátott. Egyszerűen,
plasztikusan, de a lényeget mindig megragadva. Nem voltak stiláris korlátai. Ha
arról volt szó régi zenét játszott, ha kellett, akkor kortársakat. Nem voltak
idegenek számára a fuvolahang új effektusai és örömét lelte abban, ha ezt akár
játékos formában is megmutathatta. Zenei gondolkodásmódja hihetetlenül széles
skálán mozgott. Nem a partnerektől várta el, hogy fuvolaszerűen
gondolkodjanak, hanem az ő fuvolázása volt képes átváltozni és igazodni,
mindig a zenei helyzeteknek megfelelően. Muzsikálását maximálisan
emberközpontúnak éreztem. Az ő világa nem a spekuláció volt. A
műveknek azokat a lehetőségeit emelte ki, amelyek számunkra akár az
első hallgatáskor is mindjárt élményt jelentenek. A csupán lejegyzett
zenét nagy művészekhez méltó és illő színvonalon, de a saját
egyéniségét mindig hozzátéve adta elő.
Rendkívüli módon látott bele a növendékek gondjaiba. Számos ifjú fuvolást
tanított, nevelt és fogadott barátjává, akik országszerte, világszerte
pedagógusként, fuvolajátékosként hasznosíthatják mindazt, amit tőle
kaptak. Tanítását találékonyság, tolerancia és magas színvonal jellemezte.
Képes volt egyetlen szóval helyére tenni olyan problémákat, amit én esetleg
hosszas magyarázattal oldottam volna meg. Tanítványait különbözőségeik
ellenére egyformán szerette és becsülte.
Számomra kivételes alkalom volt, ha együtt lehettünk. Akár az utcán
beszélgetve, akár a vizsgákat értékelve, akár a fehér asztal mellett a világot
megváltva. Nincs elég nagy E betű, hogy leírhassam Ember volt. Nagy Ember.
És nincs elég nagy Sz betű, hogy leírjam: Szegényebbek lettünk.
Köszönjük és megőrizzük mindazt, amit nekünk adott. Valamennyiünk örök
hálája és nagyrabecsülése kíséri ott, ahol most jár.
Tősér Dániel
* In memoriam…Elek Tihamér címmel megjelent a PARLANDO 2001/3. számában.