HECZ DORMAN ALIZ
Zenetanár-képzés
Szlovákiában
Az óvodai zeneoktatást választók Szlovákiában vagy „oktatási-társadalmi akadémiákon” végeznek négyéves képzést, mely 15 éves korban kezdődik, és olyan vizsgával végződik, amely egyetemi felvételre jogosítja fel őket, vagy „iskola előtti nevelés” szakon szereznek diplomát egyetemi képzésben – ez öt évig tart: az első három BA-, az utolsó kettő mesterkurzus.
Az általános iskolai zenei oktatás első szintjén (6-10 éves gyermekek) oktató zenetanárok öt évig tartó, iskola előtti és általános iskolai oktatói egyetemi képzésben részesülnek: az első három év alapképzés, az utolsó két év mesterképzés. A zene minden hallgató számára kötelező, de lehetőség nyílik magasabb szintű zenei tanulmányokra is.
Az általános elemi iskolai oktatás második szintjén (11-15 éves gyermekek), a szakiskolákban (óvodai oktatóknak) és konzervatóriumokban (15-18 évesek közt) oktató zenetanárokat egyetemen képzik egy három éves alapképzésből és két éves mesterképzésből álló kurzuson, melynek neve „Oktatási és Művészeti Tárgyú Tanárképzés” – a zenét általában egy másik szakkal történő párosításban tanulják a hallgatók. Szlovákiában mesterfokú diploma szükséges a tanári hivatás gyakorlásához, az alapfokú diplomával rendelkezők jelenleg csak segédtanárként vagy iskolán kívüli területeken dolgozhatnak (pl. szabadidő-központokban, kulturális menedzserként – lásd az 1. táblázatot).
1.
táblázat: A BA zenetanár
képzésben oktatott tantárgyak (60 kredit)
Tantárgycsoportok |
Tantárgyak |
Kötelező |
Fakultatív |
Művészeti tárgyak |
Hangszer, ének, karvezetés |
X |
|
Énekkar, kamarazene, népzenei együttes (ének, tánc, zenekar), ... |
|
x |
|
Zenetudomány |
Zenetörténet |
X |
|
Zeneelmélet |
Hallásgyakorlat, összhangzattan, ellenpont, formatan |
X |
|
A
teljes alapképzés 180 kreditet tartalmaz, melyből 60 kredit fordítandó
zenére,
1.
ábra: A képzési területek aránya
2.
táblázat: A zenetanár mesterképzésben oktatott tantárgyak (90 kredit)
Szakok |
Tantárgyak |
Kötelező |
Fakultatív/ Kötelező |
Fakultatív |
Művészeti tárgyak |
Zeneszerzés, hangszerelés, improvizáció, együttesek |
x |
|
|
Énekkar, kamarazene, népzenei együttes (ének, tánc, zenekar), |
|
x |
|
|
Zene és informatika, népzene |
|
|
x |
|
Zenetudomány |
20. századi zene |
x |
|
|
Pop- és rockzene, egyházi zene |
|
|
x |
|
Zeneelmélet |
Zeneművek elemzése |
x |
|
|
Zenei nevelés |
Módszertan, oktatási műhelyek |
x |
|
|
A zenei tárgyak tanulása során megszerezhető 60 krediten kívül további 60 kredit szerezhető a második tárgyban. A kötelező, a kötelezően választható és a választható tárgyak aránya 70:20:10 százalék. Az iskolai gyakorlat a mesterképzés első évében szemeszterenként két hetet, a második évben pedig hat egymást követő hetet vesz igénybe.
A szlovák zenetanárképzésben a hagyományos egyetemi módszereket használják: előadásokat, szemináriumokat, gyakorlatokat tartanak (egy tanítási óra 45 percig tart). A kétszakos képzésben 18 óra van egy héten: hét zeneóra, hét óra a másik tárgyból, valamint négy pedagógiai, pszichológiai, filozófiai és szociológiai témájú előadás. A hangszeres tárgyakat egyénileg oktatják, az énekes-képzés és a tanulóközpontú zenejátszás két-vagy három fős kis csoportokban folyik.
3.
táblázat: értékelés / vizsgáztatás
Felvételi vizsga |
Hangszer; Ének; Zeneelmélet és zenetörténet (írásbeli) Hallásgyakorlat |
Tanulmányi évek alatti vizsgák |
Minden félév során 5 vizsgát kell letenni: kettőt zenéből (1-1 elméleti és gyakorlati tárgyból), kettőt a választott második szakból és egyet Pedagógia-pszichológia tárgykörből. |
Záróvizsga |
Bachelor vizsga: hangszer, ének és karvezetés. Disszertációvédés: Bachelor: 50 oldal, Master: 80 oldal. Szóbeli vizsga: pedagógiai elmélet, pszichológia, zenetörténet, összhangzattan, polifónia, formatan, népzene. Szóbeli vizsga: Bachelor: zeneoktatás, művek elemzése, Master: oktatási elmélet és módszertani projekt teljesítése. |
Jelenlegi és jövőbeli
kihívások
Az alsóbb fokú elméleti iskolák (középiskola I. szint) számára történő zenetanár-képzésben jelenleg folyamatosan csökken a kontaktórák száma (kilencről hét órára a kétszakos képzésben). Az önálló tanulásra helyezett egyre nagyobb hangsúly és az óraszámok csökkentése a minőség hanyatlásához vezet, különösen a gyakorlati tantárgyakban, az egyetemi művészeti tárgyú tanárképzésben. Az új iskolareform hatása még nem még nem mérhető a zenetanár-képzésben.
A képzésre jelentkezők száma 1990-től folyamatosan csökken, az egy félévet külföldi egyetemeken elvégző hallgatók száma viszont növekszik. A „Hangszeres zenetanítás oktatáselmélete” a zeneiskolákban tanító zenetanárok számára hiányzik a felsőoktatásból: ez összeegyeztethetetlen az ilyen típusú iskolákban tanító tanárok felsőfokú képzése iránt támasztott követelményekkel.
A
szerzőről:
Hercz Dorman Aliz egyetemi adjunktus (tanszékvezető-helyettes ELTE-BTK Zenei Tanszék) doktori disszertációjának az a fejezete, amelyből a jelen számunkban idézünk, érdekes és tanulságos betekintést nyújt az európai országok zeneoktatási rendszerébe. A kutatómunkát a doktorjelölt szerző, dr. habil. Fehér Katalin CSc javaslatára kezdte el, és dr. Bodnár Gábor (DLA egyetemi docens, tanszékvezető, ELTE BTK Zenei Tanszék) szakmai irányításával fejezi be és készül műhelyvitájára A téma aktualitását jelzi az is, hogy az ELTE BTK Zenei Tanszéke milyen nagyon fontosnak tartja az európai egyetemek közötti átjárhatóságot, különös tekintettel a náluk végzett nagyszámú hallgató okleveleinek külföldi egyetemeken történő elfogadása érdekében. (A Szerk. megj.)