PAP JÓZSEF
GONDOLATOK A zeneiskolAI
KORREPETICIÓRÓL
Hadd
kezdjük mindjárt örömhírrel! A színvonal jó, mert mindenütt magasan képzett
diplomások tanítanak. Eddigi eredményeinkre azonban nem szabad ráülnünk, mert
az élet egyre merészebb próbák elé állít. Ha egy zongorakísérő többször is
leszerepel, vagy elutasít felkéréseket, kétségessé válhat szakmai
megbízhatósága.
A nagy
elődők
Elmúlt
korok legendás kottaolvasói (pl. Liszt és Dohnányi) makulátlan
dicsőségüket őrzik. Nagy tisztelettel, ugyanakkor sajnálkozva
gondolunk Rájuk, mert csodáik megtapasztalásában nem részesülhettünk. A lapról
játszásnak e koronázatlan királyai pedig nem sok esélyt adtak az utókornak
leutánzásukra.
Kell néha egy kis szerencse is!
Az
átlag jóval sebezhetőbb! Az is előfordulhat, hogy egy szerény
képességű, de becsületes muzsikus egész életén át megússza a nagy kihívásokat,
míg egy nála sokkal ütőképesebb társa többször is „kihúzza a gyufát".
Ehhez kapcsolódik két személyes élményem, egy pozitív és egy negatív.
-
Egy Waldorf-iskolai tanárképző évfolyam diploma záróvizsgáján a 40-50-es
évek történéseit ábrázolta korhűen, színjátszással, szavalatokkal és zenei
betétekkel. (Seress Rezső: Szomorú
vasárnap, Szeressük egymást gyerekek, stb.) A dallamok alatti akkordjelzések
egyértelműen utaltak Esze Jenő tánczenei könyvére, melyet már két
évvel korábban megvásároltam, talán megérzésből. Az akkordok
begyakorlásával meglepő hitelességgel sikerült rekonstruálnom az akkori
idők slágerhangulatát.
-
Másodéves pályakezdő, naiv kamasz koromban minden rám bízott feladatot
kutyakötelességnek éreztem elvállalni és végrehajtani. Így engedtem a
rábeszélésnek, hogy egy „volt növendékek hangversenyén" kísérjem le egy
modern lengyel szerző trombitadarabját is. A gyors tempójú
trombitaszólónak olyan aránytalanul nehéz zongorakísérete volt, hogy egy
virtuóz trombitással lóversenyezni reménytelen vállalkozás lett volna.
Szerencsére a „művész úr" fölöslegesen izgatott, se a próbákra, se az
előadásra nem jött el. E számomra kedvező kimenetelű incidensnek
köszönhetem, hogy aktív pályafutásomat megúsztam bukás és visszautasítás
nélkül.
Korszellem
A
zeneirodalom három dimenzióban is tágul, majd szépen beszivárog
tananyagunkba.
-
Időbeli tágulás: a régi korok értékeinek őrzése mellett a legújabb
zeneművekkel is foglalkozni kell.
-
Térbeli tágulás: az amerikai zene már visszavonhatatlanul megérkezett hozzánk!
Lehet, hogy csak idő kérdése, mikor kopogtat ajtónkon az egyelőre még
titokzatos távol keleti (pl. kínai, japán, indiai) zenekultúra.
-
Műfaji gyarapodás: 50 évvel ezelőtt a jazz-et ki se szabadott ejteni
a szánkon! Most már mellette nálunk van a népzene, filmzene, sőt bizonyos
százalékban a könnyebb műfaj is.
Önképzés
A
korszellem legfőbb tanulsága, hogy mindent előre megtanulni
képtelenség! A biztos lábon maradáshoz szükséges egy alapos önképzés, mely a
diploma kézhezvételével indul és muzsikáló képességeink végéig
tart. Javasolt formái: blattolás, hangszertechnika fejlesztése, kiegészítő
anyagok tanulmányozása.
Blattolás
-
Dr. Pogány Imola énekes korrepetitor doktori disszertációjának (www.parlando.hu – 2012/2.) „hangverseny"
c. fejezetében olvashatjuk. „A lapról
játék sok-sok gyakorlással fejleszthető, bizonyos fokig megtanulható.
Akinek ez a fajta adottsága hiányzik vagy csekélyebb, annak létfontosságú, hogy
tudatos gyakorlással megszerezze."
-
Tanuló éveim alatt egy Bach-fúgák játszásakor nem bírtam megállni a
J. S. Bach: Asz-dúr fúga (facsimile)
szabadkozást: „elnézést, hogy ilyen nehezen tanulok Bachot!"
Zolnai tanár úr humánus ember lévén vigasztalni próbált: „Hát ez tényleg úgy hangzott, mintha nagyon jól blattolnád!" -
majd a fúga mintaszerű megszólaltatása után így folytatta: „Blattolni úgy kell, hogy sose azt kell
nézni, ahol vagy, hanem jóval előbbre!" A Tanár úrnál ez a
különbség kb. négysornyi volt! Zolnai Jenő Dohnányi Ernőnél tanult -
e mesterséget elég magas fokon birtokolta.
-
Daniel Barenboim is így érvel (Pogány - Disszertáció
65.oldal): „A
lapról játszónak a kottakép teljességét egyben kell felfognia. Pontosan
meghatározva ez azt jelenti: előre nézni, szemmel és aggyal az 5. ütemben
lenni, mikor az újak az elsőt játsszák.”
A
legnagyobbak valóban képesek egyetlen szemvillanással nagy zenei egységeket is
„lefényképezni". De mit tegyen egy kezdő, aki erre még képtelen,
mégis ezen az úton szeretne elindulni? Aki a játszandó ütemmel is bajlódik, az
hogy merjen ránézni még a következő taktusra is?
-
Földes Andor pesti kurzusán a hallgatóság ama kérdésére, hogy fontosnak
tartja-e az előadóművészeknél a lapról játszást, így válaszolt: „Nagyon fontosnak tartom! Mozartnál nem is
beszélek lapról játékról, ott mindent előre ki
lehet számítani, de pl. Chopin-polonézeinél már rágni
kell a hangokat! Ha nem megy gyorsan, játsszuk őket lassabban!"
-
Schmidt Eleonóra 120 perces kurzusán kifejezetten blattolni tanított minket,
változatos módszerekkel és színes zenei anyaggal. Legjobban a klasszikus
szimfóniák 8 kezes átiratait élveztük. A Tanárnő fölhívta figyelmünket
néhány általános blattolási csapdára: kulcsváltás, oktávváltás, pótvonalak.
Csapdának minősül még bármilyen meglepő zenei fordulat, akár
ritmikai, dallami, harmóniai vagy technikai eredetű.
A blattolás maga is lehet csapda!
Aki
azt hiszik, hogy a lapról játék mindent megold, az egy bizonyos szintnél
feljebb sose jut az igényesség terén. Ide is kívánkozik, hogy a koncertpódiumon
már ne legyen blattolás!" A próbák során észlelt hiányosságokat a
koncertig gyakorlással pótolni kell!
Miért kellene mégis blattolnunk?
Ha
a lapról játszás nem old meg mindent, miért nem helyette is inkább
gyakoroljunk?
-
Egy korrepetitor néhány hónapon belül megkap 50 zongorakíséretet (nem ritka
eset!) különböző nehézségi fokozatokban egész
könnyűktől extra nehezekig. Nem mindegy, hogy az illető blattoló
tudása meddig terjed. A kezdők be is dobhatják a törölközőt, mert
mindegyik kigyakorlására nem lesz idejük. Aki nem képes legalább a felét rögtön
lejátszani, az esélytelen marad ekkora mennyiség megtanulására.
-
Milyen jó lenne tanítványainknak is mindent egyből lejátszanunk! Nem
kellene a nehezebb művek bemutatását óráról órára tolni, szakmai
tekintélyünk pedig nőne!
Egy másik ellenvetés, hogy a blattoló olyan „ákom-bákom" újrendeket használ, melyeket nehezebb
kijavítani, mint újat megtanulni. Ez nem teljesen igaz.
-
Az „össze-vissza" ujjrend csak a kezdőket jellemzi. A gyakorlottak,
akik már sok mindent előre látnak, igyekeznek rendezetten játszani.
Ha
már a zenemű tényleg "bennünk van", a rossz ujjrend ellenére is
hamar kialakul a megfelelő.
-
Ha az ujjrendeket is helyre szeretnénk rakni, vegyük még lassabbra a blattolás
tempóját!
Hangszertechnika fejlesztése
Ezt
minden valamire való zenész erkölcsi kötelességének érzi és legjobb tudása
szerint végzi, de nem csak szólóműveink nehezek. A dalirodalom és
kamarazene bővelkedik a megoldhatatlanság határát súroló problémákban.
Elég, ha csak
Schubert: Erlkönig-jét és Weber: Grand duo concertant-ját említjük, nem
beszélve a Brahms - művekről és egyebekről. Szó sincs tehát
arról, hogy egy zongorakísérőt csak a blattolási csapdák buktathatnak meg!
Kiegészítő anyagok tanulmányozása
Idegen
vizekre evezve iránytű nélkül céltalan bolyongáshoz vezet. Ha van egy
ügyes, irányító szakmai kéz, annak segítségét érdemes elfogadnunk.
- A jazz felé - Gonda
János: A rögtönzés világa I-III. kötetei.
- A tánczene felé - Esze
Jenő: Tanuljunk zongorázni tánczenét!
-
A klasszikus rögtönzés, személyiségformálás: Apagyi Mária: Zongoraálom.
-
Énekes zongorakísérés: Hegedűs Gönczy Katalin: A
dalkísérés művészete. (Parlando 2010/6. szám)
-
Énekes zongorakísérés és korrepetitori betanítás dr. Pogány Imola doktori
disszertációja. (www.parlando.hu –
2012/2.)
A
felsorolás nem teljes, csak irányadó.
Mi a teendő?
-
Fejlesszük hangszertechnikánkat, ahogy egyébként is tennénk!
-
Tanulmányozzuk a kiegészítő anyagokat kedvünk és szükségletünk
szerint!
-
A gyakorlás bizonyos hányadát viszont fordítsuk rendszeresesen lapról játékunk
fejlesztésére!
Mit blattoljunk?
Lehetőleg
ismeretlent!
Igazi
formánkat akkor mérhetjük le, ha minden hangjegy meglepetés!
Felhasználható bármilyen zongorára írt kotta, még
operák és szimfonikus művek zongorakivonatai is. A partitúrajátszás
viszont már különleges produkció (ld. később) és inkább karnagyi, mint
zenetanári feladat. A stílusokat váltogassuk reneszánsztól napjainkig, a
tájegységeket Albeniztől Csajkovszkijig! Még a
műfajokat is válthatjuk, ha megfelelő kottaanyagunk van rá.
Hogyan blattoljunk?
Először
csigalassan, és mindig csak a következő hangra vagy akkordra koncentrálva!
Célozzuk meg a pontos metrumot és a hibátlan játékot! Lehetőleg ne
akadozzunk!
-
Ha már jól körbejártuk a stílusokat elkezdhetjük emelni a játszási tempót és az
előretekintés mértékét. Könnyebb daraboknál megpróbálhatunk előbb
csak ütemrészeket, később egyre több ütemet is szemmel előre befogni.
Természetesen
ez sokkal könnyebb egy Mozart - menüettnél, mint Bach - fúgánál, vagyis: az
előre befogadás volumenje nem csak a játékos
egyéni képességeitől, hanem a zenei szöveg bonyolultságától és
szokatlanságától (modern művek, más műfaj stb.) is függ.
Nyaktörő zenei mutatványok
-
Blattolva transzponálás és partitúrajátszás (esetleg azt is transzponálva!).
-
Számozott basszusról blattolás különböző stílusokban és műfajokban.
-
Pódiumon rögtönzés.
-
Ismert opera- vagy szimfónia részlet emlékezetbeli rekonstruálása zongorán.
-
Elhagyott zongorakíséret fejből való pótlása.
-
Áramkimaradásnál produkció folytatása sötétben.
(A
felsorolás itt sem lehet teljes!)
Mire
jók ezek az attrakciók?
-
Virtuskodás esetén vagy a zsenialitás fokmérői, vagy a középszerű
önteltek lecsendesítését szolgálják.
-
Ha viszont ilyen műveletet a szükség diktál, akkor azt gondosan elő
kell készíteni, bőséges időt hagyva a felkészülésre! Itt nyugodtan
vállalhatja a felelősséget megbízó és szerepvállaló egyaránt! Főleg
nem szabad ilyenkor az időt helyszíni blattolásig húzni!
Befejezés
A
szerencsét bízzuk a sorsra, egyebet nem tehetünk! Az önképzést viszont vegyük
komolyan és akkor talán a szerencse is mellénk áll majd!
A szerzőről
Pap József zongoratanár és korrepetitor. 1967-ben diplomázott
Budapesten.
1975-ig
Nagybátonyban, majd 2007-ig Solymáron tanított, jelenleg nyugdíjas pedagógus. Akkreditált
továbbképzések szorgalmas látogatója, valamint a Tanárok Országos Liszt Ferenc
Zongoraversenyeinek állandó résztvevője Szekszárdon.
1989-ben
miniszteri dicséretben részesült.