SOLTI KÁLMÁN
„Zene
nélkül lehet élni, de nem érdemes”
/ Kodály Zoltán /
A Miasszonyunkról elnevezett Iskolanővérek 1860. szeptember
8-án érkeztek Kalocsára. A szétszóratásig leánynevelő iskolákat tartottak
fenn, egészen a tanítónőképző intézettel bezárólag. A
rendszerváltozás ismét lehetővé tette, hogy iskoláikat újra indítsák.
Ennek köszönhetően Baján, Kiskunfélegyházán és Kalocsán megszervezték az
oktató-nevelő munkát.
Kalocsán a Nagyasszonyunk Katolikus Intézményben,
2006-ban újra szerveztük az emelt óraszámú énekes osztályt, melyre a városi
érdeklődés a várakozásnak megfelelően alakult. Az óratervet,
tanterveket a kerettantervvel összhangban a kecskeméti Kodály Zoltán iskolától
vettük át, és mielőtt az ellentmondásokat elemezni szeretném
a Kodály-módszer egy-két lényeges elemére hívom fel az olvasók figyelmét.
„Zene nélkül lehet élni, de nem érdemes”
(Kodály)
Kodály Zoltán nevelési filozófiájának alapja, hogy
magában foglalja a teljes ember neveléséhez vezető, a zene, az ének-zene
tantárgy által megvalósítható utak sokszínűségét, a fejlesztendő
területek lehetőségét.
Tulajdonképpen Kodály Zoltán zenepedagógiája a test, a lélek, az ember
életében elérhető belső és külső harmóniájára való
törekvésről, a nemzeti tudat kialakításáról, a gyermekek korai zenei
fejlesztése által történő teljes ember neveléséről szól. Koncepciója
megismertet, hogy miként lehet a zenével nevelni. Az egyik kodályi
alapgondolat, mely szerint a zenei nevelést a szülés előtt kilenc hónappal
érdemes elkezdeni. E koncepció alapján átfogó képet kaphatunk a zene
személyiségfejlesztő hatásáról. Megismerhetjük a zene személyiség-, és
kognitív képességeket, fejlesztő hatásait, és egyéb funkcióit. (pl.
megnyugtató, szemléltető, motiváló, ellazító hatását.
Miről
szól a Kodály-módszer?
1906-ban megjelent az első kiadvány azokból a
népdalokból, amelyeket Kodály Zoltán falun gyűjtött. 1923-ban „Psalmus
Hungaricus” című oratóriumának bemutatója volt, ennek kapcsán fordult a
gyerekkar, illetve a gyerekkari irodalom felé. Ezután születtek szebbnél szebb
gyermekkari művei. A Kodály- módszer egyik fő vonása, hogy minden zenét
tanuló számára vonatkozik, bárhol éljen az illető, bármennyi pénze legyen
is, vagy, hogy van-e vele született zenei adottsága. A Másik fő vonása az
egységesség. A módszert olyan tanárok továbbítják a tanulóik felé, akiknek
képzése is az egységen alapul. A mai tanítók már Kodály-módszeren nőttek
fel.
Kodály megírta a „333 olvasógyakorlat”-ot az „Ötfokú
zene” négy füzetét, a „Bicinia Hungarica” négy füzetét, melyek egy célt
szolgáltak: visszahozni az elfeledett népdalokat a köztudatba. (Ma is nagy
szükség lenne erre a zenei ízlés elsilányosodása miatt.)
Kodály járt Párizsban és Angliában is. Angliai útjai
során megfigyelte az ottani zeneoktatást, a zenészek szakképzettségét és az
egész országot, átfogó kóruskultúrát. Magyarországon évek teltek el, amíg a
régi rendszer megszűnt.
A II. világháború után Békés-Tarhos, majd a kecskeméti
énekes iskola indítása tette általánossá e módszer hatékonyságának ismeretét és
több mint száz iskola vezette be ezt a módszert közel egy évtized alatt.
„Énekelni mindenki tudhat” - mondta Kodály, azonban a
zenei írás-olvasás elsajátításához feltétlenül meg kell ismerkednünk a mindenki
számára hozzáférhető hangszerrel, az emberi hanggal. Zenei nevelésünk
alapja a karéneklés. 1929-ben „Gyermekkarok” című tanulmányában leírja,
hogyan lehetne az iskolai énektanítást érdekesebbé tenni. Minden
zenepedagógiával foglalkozó írásában kiemeli az iskolai énektanítás
színvonalának emelését.
Ezek:
·A zenének központi szerepe legyen a nevelésben
·A zenei analfabétizmus akadályozza a zenei
műveltség fejlődését és a hangversenyek látogatottságát.
·Zenetanítást meg kell javítani a
tanítóképzőkben.
·Már gyermekkorban el kell kezdeni a
gyermekeket a zenére nevelni és csak a legjobb zenei anyagot szabad nekik adni
a megfelelő szinten.
·A napi éneklés ugyanolyan fontos, mint a napi
torna.
·A gyerek zenei anyanyelve a népdal legyen.
·Az emberi hanggal, az énekléssel jussunk el a
zenei tehetséghez.
·Nagyon fontos a karéneklés és a megfelelő
magyar és megfelelő külföldi remekművek megszólaltatása.
·A zene tanítása állami feladat, ezért a
kormánynak pénzt kell rá fordítani.
Az óvodás korú gyermekeknél a zene és a mozgás
szorosan összekapcsolódva örömforrásként, az önkifejezés, érzelmek kifejezési
módjaként és társas élményként jelenik meg (Forrai K. 1991). Az iskolába
lépéskor a zenés játék megkönnyítheti a társakkal való ismerkedést, a zenei
írás-olvasás elsajátításával megfejthetik a fekete kottafejekbe rejtett
dallamokat. Ezek a folyamatok mélyülnek el az iskola további éveiben is, más tantárgyak
tanulásánál pedig kiegészülhetnek a zene funkciói a szemléltetés és a tanulási
folyamatot motiváló, segítő funkcióival. (Kokas 1992)
Az 1950-60-as években Kodály zenepedagógiai munkássága
három fő alapelvre épül:
·Minden nép zenei
nevelésének alapja, kiindulópontja és egyik legfontosabb célja az adott nép
zenekultúrájának;csak ez lehet biztos alapja annak, hogy a gyermek más népek
zenekultúrájával is mélyrehatóan megismerkedjen.
·Maxima debetur puero reveretia. Szentnek kell
tartanunk a gyermek érintetlen lelkét, amit abba ültetünk, minden próbát
kiálljon.
·A zenei írás-olvasás elsajátítása- lásd, amit
hallasz, halld, amit látsz.
Ezek közül az első olyan tétel, mely a
történelmüket végig önállóságban élt nemzetek számára teljesen magától
értetődő. Számukra semmi új nincsen: Kodály gondolatait olvasván
legfeljebb csak tudatosodik bennük, hogy eddig is ilyen alapelv szerint
tanítottak. Franciaországban senkinek sem jutna eszébe francia dallamok helyett
magyar népdalokkal kezdeni a kisiskolások nevelését. A lapp gyermekeknek
viszont az okoz(na) nehézséget, ha svéd vagy norvég
dúr-moll hármasokon és futamikon alapuló svéd dalocskákat kellene kezdet
kezdetén elsajátítaniuk. Hiszen az ő pentaton világukban diatonizmus 4. és
7. fokai nem léteznek. A lapp gyerek számára viszont a maga zenei anyanyelve
lesz viszonylag könnyen elsajátítható. Egy általános tévedésre kell felhívnom a
figyelmet. Gyakran hallani „a kodályi zenepedagógia? Hát az az, amelyik a
népdalokra alapoz mindent”. Nem erről van szó, s ezt maga a Tanár úr is
sokszor leírta. Nem a népdal itt a fontos, hanem a népcsoport, vagy a zenei
kisebbség anyanyelve. A közép-és kelet európai népeknél ez a zenei anyanyelv
még élő népzenehagyományokban található meg. Ezzel szemben a
nyugat-európai népeknél a népzene már régen, még a középkorban, de
legkésőbb a polgárosodás kezdetén fölszívódik az adott nép magas
kultúrájába. Az utóbbi népek esetében tehát a zeneoktatás inkább hagyatkozhat a
maga klasszikusaira, mint a már nem is mindig létező népdalokra.
A második alapelv, hogy művészetre csak
művészettel lehet nevelni. E szerint a felfogás szerint fércművek a
rossz zenei ízléssel készült művek nem vezethetnek el a művészet, a
művészi zene megértéséhez. A pszichológiai kutatásokból mára már tudjuk,
hogy az ízlés (zenei ízlés) kialakulása 16-17. életév körül befejeződik.
Ha a gyermeket későn (8-10 éves kora után) akarjuk rávenni tartalmas zenei
gondolatokat tartalmazó művek élvezetére, akkor az örökre
erőszakoltnak tűnik.
A művészetre nevelés sarkköve azonban már Platón
szerint is az, hogy a gyermek sok-sok mű átélése során hozzászokjon,
megtanulja átérezni, hogy mi a művészet. Elmondható, hogy a fércművel
eltöltött idő a művészetre nevelés ellen hat. (Biztosítja a silány
„zenei érték” továbbélését.) A zenei írás-olvasás technikai dolog, eszköz a
zene jobb megértéséhez, illetve segítség a kottaolvasás megkönnyítéshez. Ehhez
javasolta Kodály elővenni a régi mesterek által kidolgozott relatív
szolmizációs neveket. A szolmizációs nevek tulajdonképpen a zenei hang
értelmezései. Ennek segítségével kialakítható a tiszta belső hallás.
Nagy Márta doktori (Phd)
értekezését Kodály koncepció hatásvizsgálatáról írta, amelyben a következő
feltételezéseket írja le:
· A zenei tagozaton történő éne-zene
oktatás pozitív hatással van más tantárgyak eredményeire.
· Az emelt szintű ének-zeneoktatásban
résztvevő diákok jobb eredményt érnek el a memóriavizsgálatok során
(verbális memória, vizuális memória).
· A zenei tagozaton történő ének–zene
oktatás a gyermek közösség attitűdjét pozitívan befolyásolja.
· A zenei tagozaton történő ének-zene
oktatás hatására a gyermek erkölcsi beállítódása pozitív irányban módosul.
· A zenei tagozaton tanuló diákok empátia
készsége magasabb szintű, minta a nem zenei tagozaton tanuló diákoké.
A vizsgálata során az általános iskola 4.,6.,8., osztályosait mérte fel:
egyrészt az Erkel Ferenc Általános Iskola és Gimnázium,
melyben speciális, emelt szintű ének-zeneoktatás folyik, másrészt a Pécsi
Sebestyén Általános és Zenetagozatos Iskola zenetagozatos és nem zenei
tagozaton tanuló diákjai között.
A kutatás igazolta a doktorandus feltételezéseit,
annak ellenére, hogy az adatok egyszeri, pillanatnyi helyzetet mutattak.
Célszerű lenne a kutatást egy országos reprezentatív vizsgálattal
alátámasztani.
Az elméleti módszer és az eredményvizsgálat ilyen
pozitív képet mutat. Akkor hol a gond teheti fel az olvasó a kérdést.
A bevezetőben írtam, hogy 2006. szeptember
1-jétől ismét indíthattunk Kodály módszerrel énekes tagozatot, melyet ma emelt
óraszámú énekes osztálynak nevezhetünk. A doktorandus többször kiemelte, de
szerintem, nem hangsúlyozta eléggé az ének-zene tagozatot. Itt a zenén van a
hangsúly. Mi is úgy gondoltuk, hogy 3. évfolyamtól a városi zeneiskolában zenei
képzésbe is részesülhetnek növendékeink. Sajnos falba ütköztünk, pedig annak
idején, amikor Kodály kidolgozta a módszerét, mellyel az ének-zeneiképzést
alapozta meg. Ezt alátámaszthatom azzal, hogy mit gondolt arról, hogy ki a jó
zenész:
„a jó zenész kellékeit négy pontban foglalhatjuk
össze:
1. kiművelt hallás
2. kiművelt értelem
3. kiművelt szív
4. kiművelt kéz.”
Mind a négynek párhuzamosan kell fejlődnie,
állandó egyensúlyban. Mihelyt egyik elmarad, vagy előre szalad, baj van.
Jelenleg az emelt óraszám nem teszi lehetővé, hogy
a zenei képzésben megfelelő alapnak tekintsék az iskolai munkát, melyre
zenei oktatást lehetne építeni. A Marcibányi téri Kodály nevét viselő
iskola tantestülete kidolgozott egy olyan ének tantervet, mely tartalmazza a
zeneiskolai szolfézs anyagot. Jelenleg bevezetéséről nem lehet szó - ki
tudja miért?!! A finanszírozás a gond, ha a zeneiskola
fejkvótát igényel, csak arra a tanulóra, kaphat, aki minimálisan 4-5 órát tanul
művészetoktatási alapintézményben. Tehát kötelező szolfézsra beíratni
a gyereket, ami számomra nem érthető.
Minden iskola kiskapukat keres azért, hogy a tanulóit
meg tudja tartani és ezek a kiskapuk nem az előírások szerint történnek,
mert akkor a gyerek sérül. Nem hiszem, hogy a heti iskolai 4 tanórai énekóra és
2 énekkar mellé szükséges a zeneoktatáshoz a heti 2 óra szolfézs. Egy ilyen
szabályozással a tönkre lehet tenni egy világhírű módszer alkalmazását,
melyre a Japánok külön finanszírozást vezettek be.
Kodály
módszer aktualitása
Ahhoz, hogy elgondolkodhassunk e módszer aktualitásán,
először is azt kell szemügyre vennünk, hogy milyen a korunk zenei élete,
amelyben a módszer hathat.
Megállapítható hogy háromféle zene különül el élesen:
· piacra termelt zene (a tömegkultúra zenéje)
· szórakoztató vagy könnyűzene
· Művészi céllal készült zenealkotások.
A kontrasztok annyira élesek, hogy különösebb
kutatásra nincs szükség, ahhoz, hogy kijelenthessük. Az euroamerikai féltekén
í8de talán az egész világon is) a tömegkultúra részét képező piacra termelt
zene rövid 50-80 év alatt a többivel szemben megsemmisítő előnyre
tett szert. A világban mindenféle lejátszott (megszólaltatott) zenék 60-80%-ban
(Európában valószínűleg nagyobb arányban) egészen biztosan a tömegkultúra
zenevilágából kerülnek ki. Valamelyest nemzeti jelleggel bíró könnyűzenék
lejátszottsága alig 20-30 %, míg a művészi igénnyel készült alkotások jó
esetben is talán 4-5%-ot tesznek ki. Eközben az iskolai énekórák száma
radikálisan csökkent, de mindez igaz a művészeti tantárgyak óraszámaira
is.
A kodályi alapelv szerint csak a legjobb legértékesebb
művek alkalmasak arra, hogy a gyermekeket művészetre neveljük.
1937-ben megjelent és már említett „Bicinia Hungarica”
című sorozat első füzete, később a második és harmadik kötet
majd az 1943-ban megjelent „333 olvasógyakorlat” mely a zenei képzésben
részesülők zenei ábécés könyve, de az „Ötfokú zene” négy füzete is ezt a
célt szolgálja. Ez a kincs adott csak ki kellene használni, és ezt a kincset
csiszolta Ádám Jenő, Bárdos Lajos, P. Szabó Helga és lehetne a sort
folytatni. Én szeretném kiemelni Nemesszeghyné Szentkirályi Márta munkásságát,
aki a kecskeméti Kodály iskola elindítója volt, és a módszer térhódításában az
érdeme elévülhetetlen. E módszer alkalmazásának köszönhetően érettségizhettem
ének-zenei tagozaton és elmondhatom, hogy osztályunkból mindenki megállta a
helyét és ez elsősorban a zenei nevelésünknek köszönhető.
Érdemes még felhívnom a figyelmet az 1961-1970-1980-as
évek kutatásaira, melyek Barkóczi Ilona, Pléh Csaba, Kokas Klára, Laczó Zoltán
nevéhez fűződnek.
Közösen gondolkodjunk el, hogy nemzeti értékeinket,
köztük Kodály Zoltán nevelési elveit megőrizzük, és büszkén alkalmazzuk
gyermekeink nevelésében.
Felhasznált
irodalom:
Barkóczi Ilona- pléh Csaba (1977): Kodály zenei nevelési
módszereinek pszichológiai hatásvizsgálata. Kodály Intézet kiadása Kecskemét
Falus Iván (szerk) (2004): Didaktika Nemzeti
Tankönyvkiadó
Forrai Katalin (1991): Ének az óvodában. EMB. cop. Bp.
Forrai Katalin (1972): Iskola előtti zenei
nevelés Zeneműkiadó Bp.
Gyarmathy Éva (2006): A tehetség, fogalma,
összetevői, típusai és azonosítása. ELTE Bp.
Kiss Jenőné Kenesei Éva (1966). A zene szerepe az
ifjúság nevelésében. Módszertani Lapok: ének-zene 1963/3.2.18-23.o
Kodály Zoltán (1974): Új utak a zenei nevelésben Bp.
zeneműkiadó
Kodály Zoltán (1974): Visszatekintés I-II.
Zeneműkiadó Bp. Szerkesztette és közreadta: Bónis Ferenc
Kokas Klára (1972): Képességfejlesztés zenei
neveléssel Zeneműkiadó Bp.
L. Nagy Katalin (2004): A kerettantervi kompetenciák
fejlesztésének lehetőségei az ének- zene területén I-II
Nagy Márta (2009): Zenei nevelés hatása a személyiség
fejlődésére SZIE Tanárképző Intézet Gödöllő
Nagy Márta (2003): A Kodály-koncepció alkalmazásának
hatásvizsgálata Tehetség 2003/1-2
Laczó Zoltán (2002): Zenepedagógia és a társadalom
Magyar zenei Tanács Bp.
Michel, Paul (1974): A zenei nevelés lélektani alapjai
Zeneműkiadó Bp.
Nemzeti Alaptanterv, 2004
Pukánszky Béla- Németh András (1998): Neveléstörténet
Nemzeti Tankönyvkiadó Bp.
Udvardi Lajos Endre (1991): A művészeti nevelés
módszertana Tankönyvkiadó Bp.
A
szerzőről:
Solti
Kálmán ny. igazgató, Kodály
Zoltán elkötelezett híve vagyok. 1946. szeptember 8-án születtem Kecskeméten
Iskoláimat helyben, Budapesten és Szegeden végeztem. A BME-n mérnöktanári
oklevelet Szegeden bölcsészdiplomát szereztem. Magam is ének-zenei tagozaton
érettségiztem. Fontosnak érzem az ének-zene oktatást.
(Hámori professzor úr cikke számomra fontos és mérvadó) Tanítottam Kecskeméten,
Kiskőrösön. Kalocsán és Kecelen.
Kiskőrösön a Petőfi S. Gimnáziumban,
majd Kalocsán a Nagyasszonyunk Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
igazgatójaként kerültem nyugdíjba. Kalocsán beindítottam az énekes iskolai
képzést 2007-ben. Kecelen az iskola egyházi átvételét irányítottam igazgatóként.
Jelenleg szakfelügyelőként tevékenykedem. mellyel a Kalocsa- Kecskeméti
érsek úr bízott meg.