Elizabeth Watson
A XVII.
Nemzetközi Viola d’amore Kongresszus
Budapest
és Kaposvár, 2014. június 25-29
Több
éve hagyomány már, hogy kétévente találkoznak viola d’amore előadók,
készítők, zeneszerzők és zenetudósok Európa vagy az Egyesült Államok
különböző helyszínein. A találkozók eddig az Amerikai Viola d’amore
Társaság, dr Myron Rosenblum és dr Daniel Thomason igazgatók bölcs és
hozzáértő munkája eredményeként jöttek létre és mindig ösztönző és
felejthetetlen élményt nyújtottak a résztvevőknek.
Ebben
az évben létrejött az International Viola d’amore Society e. V. (Nemzetközi
Viola d’amore Társaság) Hans Laurerer elnökségével és Rüdiger Müller-Nübling
helyettes-elnökségével. A Társaság első kongresszusát Budapesten és
Kaposváron rendezték meg, melyen dr Daniel Thomason és dr Gordon Childs
(korábbi társasági elnök) is részt vettek. Dr Myron Rosenblum sajnos nem tudott
velünk lenni, de mindvégig figyelemmel kísérte az új Társaság kezdeti
tevékenységeit. A magyarországi kongresszus a már megszokott módon teljesen
nemzetközi találkozó volt német, francia, spanyol, osztrák, olasz, belga, cseh,
lett, katari, angol, amerikai és magyar résztvevőkkel. Számomra különösen
kedves volt, hogy a kongresszus két nyelven folyt, angolul és németül is. Sok
régi baráttal találkozhattam és örömmel szereztem újakat.
A
magyarországi helyszín kiválasztása után a Társaság az egyetlen magyar tagot,
Urbanetz-Vig Margitot kérte fel a kongresszus előkészítésére.
Margit
nem csak az események szervezését, hanem a háziasszonyi szerepet is magára
vállalta, és a kongresszus szakmai és zenei alkalmain túl egyéb kulturális
programot is szervezett a résztvevőknek. A találkozó helyszínei rendkívül
színesek és érdekesek voltak és betekintést nyerhettünk általuk Magyarország
gazdag történelmébe, melyet a kelta, római, hun, magyar, német, török, Habsburg
és orosz mellett még számtalan más nép hatása alakított. Első esténken a
Magyar Állami Operaházban Erkel Ferenc: Hunyadi László c. operáját ismerhettük
meg – a képzelet gazdagon színpadra állított előadás igazi zenei csemege
volt. Pesti szálláshelyünk, Hotel Medosz, Budapest kávéházakkal zsúfolt, hangulatos
negyedében volt található. Alkalmunk nyílt meglátogatni a Nemzeti Múzeumot ahol
dr. Radnóty Klára kalauzolt minket a történelmi hangszerek között. Láthattunk
többek között három viola d’amoret, az Esterházy barytont és megtekinthettük
Beethoven egyik legkedveltebb zongoráját, melyet annak idején maga az angol
gyártó, Thomas Brodwood adományozott a zeneszerzőnek. A kaposvári
kitérő utáni második fővárosi szálláshelyünk a Budai Vár melletti
Hotel Castle Garden volt, nagyon közel a kongresszus másik fővárosi
helyszínéhez, a Zenetörténeti Múzeumhoz illetve a Zenetudományi Intézethez. A
múzeumban dr Gombos László megismertetett minket számtalan különleges formájú
és hangú népi hangszerrel valamint egy viola d’amoreval és cimbalommal.
Megcsodálhattuk a híres hegedűművész és hegedűtanár, Hubay
Jenő fehér zongoráját, mely annak idején a szalonjában állt. (A szalon
jelenleg a Viktória Hotel része, és Margitnak hála, itt is járhattam.)
Különösen bájos volt az a hangfelvétel és fénykép, melyen egy férfi hegedül és
mellette egy asszony ütőgardonon játszik.
A
kongresszus koncertjei során számtalanszor hallhattuk kedvenc hangszerünket. A
Liszt Ferenc Emlékmúzeumban (a régi zeneakadémia kamaratermében) tartott nyitó
koncerten először Margit fiatal növendékei, Veronika Hecher, Séra Anna,
Németh Ágnes és Kovács Kata, Biber VII. Partia-t játszották. A Toeschi: Sonata
közben Margit virtuóz játékát Herencsár Viktória erőteljes cimbalomjátéka
majdhogynem elnyomta - élőben hallhattuk micsoda különbség van a régi
„cimbalom” (psalterium) és egy modern, előadótermekre tervezett cimbalom
hangzása között. Utána Burgsteiner trióját hallgathattuk Michel Pons
(Franciaország) brácsa, Kakuk Balázs baryton és Németh Ágnes barokk cselló
előadásában. Ezt követően egy másik Erkel operából, a Bánk Bánból,
Melinda áriáját Kertesi Ingrid adta elő, viola d’amore (Botos Veronika),
cimbalom, angolkürt és hárfa kíséretében. A nyitóelőadást Rüdiger
Müller-Nüblin - mindenkinek csak Nuffi (hisz, hogy is boldogulhatnánk másként a
sok-sok umlauttal!) – nyitotta meg. „Hét nyelven beszélt” – pont annyin, ahány játszó
húrja van a viola d’amorénak.
Viola d'amore hét
játszóhúrral és hét rezonánshúrral, Jean Baptiste Deshayes Salomon, Párizs, 1740
körül (A képek forrása: wikipédia)
A
kongresszus másik helyszíne Kaposvár volt, Margit szülővárosa, egy bájos
kisváros sok-sok szökőkúttal, tornyocskákkal, harangjátékkal. A kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola adott
otthont a találkozónknak. Papp János, aki a Zeneművészeti Egyetemen
akusztikát tanít, érdekes és sok újdonságot felfedő előadásában
először különféle hangzású viola d’amorékkal ismertetett meg minket, majd
megmutatta, milyen különbség van a barokk és a modern vonó között, és hogy az
előbbivel mennyivel finomabb hangzást érhetünk el. Marianne Ronez nem
csupán finom technikájával, hanem elmélyült elméleti tudásával is
elkápráztatott minket. Számos példáját hallhattuk annak is, hogy a viola
d’amore hangzása milyen jól harmonizál az énekhanggal: régi barátunk, Doritha
Schwier, Wolfgang Anton átdolgozásában adott elő Dvořák, Mozart és Händel darabokat. Rachel Godsill Bach
játékához Rachel Stott improvizált káprázatosan és énekelt később
Skempton, Emily Doolittle és Holst műveket. Jónás Krisztina gyönyörű
énekhangját Margit kísérte Ariosti: Cantata-jában. Rachel kreativitásának példáját mutatta a
magyar népdal, „A csitári hegyek alatt”
átirata négy viola d’amore szólamra.
Hans
és Nuffi, Henrik Rung duókat adtak elő. Pallos László volt a partnerem a
Rust: Variációk-ban. Dan és felesége, Anita, Ernst Kubitschekkel játszotta
Vojta kedves darabját, a Parthia Amabilis-t. A kortárs zene sem maradt ki a
repertoárból: Ines Wein virtóz előadásában hallgathattuk Georg Friedrich
Haas: Viola d’amore Solo-ját és általam sor került Edwin Roxburgh: Soliloquy I.
művének ősbemutatójára. Felejthetetlen élményt nyújtott Hans
Vermeersch saját műveinek előadásával: Carlos Solareval és Anton
Gansbergerrel adták elő a Makbaraa-t (két viola d’amorera és csemballóra)
és a vidám hangulatú, modern hangzású Sootch című darabját (viola d’amore
és tape).
Margitnál
hangulatos esti partin gulyás- és gyümölcslevessel – és természetesen borral - ünnepeltük
Dan Thomason 80. születésnapját. Carlos Solare felevenítette Thomass Mann:
Doktor Faustus regényének viola d’amore darabjait (Waefelghen kiadás), amiket
aztán az erkélyről elő is adott.
Másnap
Vivaldi, Boehm és Telemann viola d’amoréra és fúvósokra írt kamaramuzsikáját
magyar fúvós művészek élvezetes előadásában hallhattuk. Joseph Fuchs:
F-dúr Concerto-ját Ria Marsalkova játszotta Kardos Kálmán zongorakíséretével.
Új
viola d’amore hangszerekkel is megismerkedhettünk többek között Jonathan Hill
angol hangszerkészítő jóvoltából.
Dr.
Sibylle Hoedt-Schmidt vezette az improvizációs műhelymunkát, melyen férje,
Ronald is aktívan részt vett. A Társaság tiszteletbeli címeket adományozott a
kongresszus során szervezett közgyűlésén többek között Dannek, Myronnak,
Gordonnak és Mariannenak – valamint Max Tonson-Ward, most 96 éves
zeneszerző és előadóművésznek, akinek én vittem el a címet
Angliába, ahol akkor éppen lábadozott.
A
kongresszus záróhangversenyét ismét Budapesten, a budavári Erdődy
Palotában (a Magyar
Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetben) hallgathattuk.
Fellépett Dan és Karlina Ivana, Huberty
viola d’amorékra írt duójával. Utána Karlina szólót játszott. További szóló
darabot hallhattunk Ria Marsalkovától (Kral) és Michel Ponstól (Stephan
Wiener). Margit, Hubay Jenő: Un conte” című darabját játszotta
Kecskés Mónika zongorakíséretével. Különleges pillanatok voltak, mikor apa és
fia, Paul és Christoph Angerer játszották Paul darabját zongorán és viola
d’amorén. A huszadik századi zenét Marianne és Albena Naydenova énekesnő
képviselte. És végül a desszert: Vivaldi: Glória, Birta Gábor kontra tenor, Viera Bilikova
viola d’amore és dr. Kecskés Mónika regal orgona előadásában.
A
tartalmas, sikeres és élvezetes kongresszust fogadás zárta a Hotel Castle
Gardenben. Őszinte elismerésünk a szervezőknek, különösen Margitnak,
valamint Hansnak és Nuffinak.