XVII. NEMZETKÖZI
VIOLA D´AMORE KONGRESSZUS MAGYARORSZÁGON (BUDAPEST/KAPOSVÁR)
2014 JÚNIUS 25-29.
CARLOS MARIA SOLARE
A 37 éve létező „Viola d´amore
society of America”
kétévenkénti ritmusban rendezett 16 kongresszust. A szervezet utódja, az „International
Viola d´amore Society e.V.” (Nemzetközi Viola d´amore Szervezet, Regisztrált Egyesület) 2014-ben
gördülékeny átmenetben tartotta meg az első kongresszusát. Ehhez, Urbanetz-Vig Margit, hosszúéves egyesületi tag hívott meg
bennünket magyar hazájába. A nyitó- és zárókoncert
Budapesten, reprezentatív helyeken zajlott, közöttük pedig a kaposvári Liszt
Ferenc Zeneiskola termeit foglalták el a résztvevők.
A tárgynak megfelelően – minden Viola d´amore játékosban ott lappang egy kutató – az előadásokon
és koncerteken sok felfedezés volt az új és elfelejtett repertoárban. Különösen
érdekes volt hallani, hogy a spanyol város, Saragossa
Katedrálisának könyvtárában található egy kötetecske, melyben több szonáta is
van viola d´amorera, kísérettel. Korábban még több
szonáta is volt, de sajnos a 19. sz. elején a nem kötött kottákat
kiselejtezték. Két szonátát – egy Anonymust és egyet Francesco Lenzi-től – felfedezője, a madridi Maria del Camino Bravo mutatott be.
Genovában is találtak egy versenyművet viola d´amorera
vonós kísérettel. Marianne Ronez
ismertette anélkül, hogy a zeneszerző kilétét meghatározta volna. A
címlapon „Nardini?“ áll –
beleértve a kérdőjelet – a basszus szólamon: Carl Michael Ritter von Esser. A kompozíció stílusából egyértelműen nem
dönthető el, ki is írta ezt a bájos darabocskát.
Magyar zenét viola d´amoréra
mindjárt a nyitókoncerten ismerhettünk meg, amikor is Botos Veronika, a
Budapesti Filharmónikus Zenekar tagja Erkel Ferenc
Bánk Bán c. operájából Melinda áriáját obligát viola d´amore
kísérettel bemutatta. Vajon mi vitte Erkelt arra, hogy a viola d´amore mellett hárfát, cimbalmot és angolkürtöt is írt elö – a virtuózan vezetett szoprán szólamhoz
?– a hangzás tényleg varázslatos volt. Ugyanúgy cimbalomra és viola d´amorera íródott Györe Gábor: Változatok egy XVI. századi
dallamra, mely ugyanazon koncerten hangzott el. Sőt continuo
hangszerként is szolgált a cimbalom – Herencsár
Viktória kezében – Giovanni Battista Toeschi
szonátájában, melyet Vig Margit adott elő.
Ezen kívül az eredetileg a cimbalommal rokon hangszerre,
a „Hackbrett“-re íródott
darabot, Paul Angerer: Trifolium
Octangulum-ját zongorás átiratban hallottuk. Szívesen
beletörődtünk ebbe a lehetőségbe: a 87 éves zeneszerző adte elö saját darabját. A viola
d´amore szólamot természetesen fia, Christoph Angerer játszotta, kettejük fellépése volt a zárókoncert fénypontja, mely a Zenetudományi Intézet ünnepi
termében a budapesti Várnegyedben zajlott. A műsorban még hallottunk – sok
más kompozíció mellett melyek felsorolása fáradságos lenne – két darabot Wladimir Pantschewtöl, melyek Marianne Ronez és a szoprán, Albena Naydenova finom érzésű
előadásában hangzottak el a zeneszerző jelenlétében. Megható volt
Anton Huberty két viola d´amore
írt duói az egyik legfiatalabb society tag, Karlina Ivana és az egyik alapító
tag, Daniel Thomason előadásában - az utóbbi két nappal korábban ünnepelte
80. születésnapját. Világosan éreztük, hogy a láng tovább adatott, és soha nem
volt jobb, biztatóbb kilátás a viola d´amore és
zenéje számára.