ASZTALOS
ANDREA*
A jó zenepedagógussá és zenei nevelővé
válás útja
Előszó
A
zene iránti önfeledt és, azóta is töretlen szeretetem óvodás koromtól indult,
ahol imádtam énekelni és hallgatni a szépen éneklő óvó nénit. Nem zenész családba
születtem, de a szüleim az óvónő tanácsára ének-zene tagozatos általános
iskolába írattak be, ahol nagyszerű ének-zene tanáromtól olyan zenei
alapokat kaptam játékos eszközökkel, amelyekre könnyedén építhettek a további
tanáraim. Zeneiskolában nagy örömmel tanultam zongorázni. Zenei tanulmányaimat
Szegeden ének-zene tagozatos gimnáziumban folytattam és ezzel párhuzamosan
külön jártam egy zenekonzervatóriumi tanárhoz szolfézst és zeneelméletet
tanulni. 1999-ben végeztem ének-zene, szolfézs, karvezetés szakon
a Szegedi Tudományegyetemen. Tanulmányaim során nagyszerű tanároktól
tanulhattam egyéni hangképzést, kórushangképzést, karvezetést, zongorát,
ének-zene és szolfézs módszertant. A főiskolai tanulmányaim utolsó évében
már elkezdtem zenetanári munkámat szolfézs-, és zongoratanárként egy szegedi
zeneiskolában, ahol az iskolai gyermekkórus zongorakísérője is voltam.
Kezdő tanárként rengeteg impulzus ért és itt fejlesztettem ki magamban,
saját tapasztalataim, illetve főiskolai módszertan tanárom bölcs tanácsaira
hallgatva, azt, hogy hogyan, milyen eszközökkel tudok minden csoportnak mást és
máshogyan tanítani, úgy, hogy közben alkalmazkodjak a gyerekek képességeihez,
folyamatosan motiváljam őket és nem utolsó sorban mindenki (tanár és diák)
élvezze az órákat a diákok aktív részvételével. Így szinte játékosan jutnak a
gyerekek újabb ismeretekhez. Minden órára rendszeresen és változatos
módszerekkel kell felkészülni, így a gyerekek élvezni fogják az óra minden
percét.
Fokozatosan
az éneklés és az ének tanítás művészete egyre jobban magával ragadott,
melynek következtében Budapestre jöttem tanulni, ahol Adorján Ilona nemcsak
énekelni, az énekhanggal jól bánni, hanem az énektanítás mesterségét, annak
minden csínját-bínját megtanította nekem, amiért a mai napig is nagyon hálás
vagyok. Olyan megfigyelési szempontokat és módszereket mutatott nekem,
amelyeket kiválóan tudok alkalmazni ének és hangképzéstanári munkámban. Adorján
Ilonka nénit tartom a legnagyobb példaképemnek és igyekszem olyan sokrétű,
sokoldalú, képzett, nagyszerű tanárrá válni, mint amilyen ő volt. Az
igazi olasz „bel canto” technika, filozófia
elsajátításáért hálával tartozom Dékány Endre tanár
úrnak, aki mondhatom az igazi énekmesterem volt. Ők ketten nemcsak arra
fektettek nagy hangsúlyt, hogy jól tudjak énekelni, hanem arra is, hogy mindezt
hogyan tanítsam, hogyan adjam majd át a tudásom a leendő növendékeimnek,
gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Budapesti
tanulmányaimmal párhuzamosan először egy gimnáziumban és egy műszaki
szakközépiskolában kezdtem tanítani ének-zenét, amely eleinte több nehézséget,
kudarcot okozott nekem. Itt szembesültem azzal a ténnyel, hogy a középiskolai
diákok nem szeretnek énekelni és az órán semmit sem akarnak csinálni. A
gimnáziumi énekkönyvet egy kicsit félretéve meg kellett ismernem a diákok zenei
érdeklődési köreit és miután erre több órát rászántam, egy idő után
egyre többen kíváncsivá váltak, arra hogy én milyen zenét szeretek. Így szép
folyamatosan egyre közelebb hoztam a tanulókhoz a komolyzenét. Ennél a korosztálynál
még nagyobb figyelmet kellett fordítanom a diákok motiválására és az órai aktív
részvételükre. Heti egy ének-zen órának a lényege a zene megszerettetése lett
aktív zenéléssel. Kicsit rögös volt az út a célig, de akkori egyéb tárgyat
tanító kollégáim készséggel segítettek nekem a diákokhoz való közelebb
kerüléshez. Egy tanítványom fővárosi népdaléneklési versenyen is elindult,
amire én készítettem fel és 3. helyezést ért el. Itt szerveztem két alkalommal
a diákjaim énekes és táncos szereplésével egy-egy musicalgálát, amelyet egy
több száz nézőt befogadó színházteremben tartottuk teltházzal.
Nagyszerű élmény volt.
2006-ban
hangképzés tanári állást ajánlott nekem Sapszon
Ferenc tanár úr a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában, amelyet újabb kihívásként
értelmezve, boldogan elvállaltam. Ebben az iskolában teljes mértékben
megvalósul Kodály Zoltán nevelési eszménye, ahol nemcsak a zeneoktatás, hanem
ezzel párhuzamosan a zenével való nevelés is rendkívül magas színvonalon
folyik. Azóta is itt tanítok hangképzést, magánéneket és egy kamarakórust
vezetek. Rendszeresen készítek fel növendékeket fővárosi, megyei, országos
és nemzetközi zenei versenyekre, ahol diákjaim szép eredményeket (1-3.
helyezést) értek el. Magam is szervezek iskolai versenyeket és növendékkoncerteket.
Saját
magam tovább fejlesztése, képzése, ismereteim bővítése érdekében 2008-ban
a SZTE ének-zene tanár mesterképzési szakát, 2014-ben pedig a salzburgi
zeneakadémia gyermek-, és ifjúsági hangképzés és kórusvezetés szakát végeztem
el. Ezen felül tudományos munkát is folytatok: rendszeresen jelennek meg
tanulmányaim a Parlando című zenepedagógiai
folyóiratban (1.); aktívan dolgoztam az alapfokú művészetoktatás
zeneművészeti ágának módszertani fejlesztő csoportjában és
előadóként illetve hallgatóként vettem részt hazai és nemzetközi
zenepedagógiai konferenciákon, szimpóziumon.
A
következőkben sorra veszem mindazokat az elemeket, amelyek ismerete és
alkalmazása véleményem szerint fontos motívumai, építőkövei a jó tanárrá
válás útjának.
Pedagógus-kulcskompetenciái
A pedagógia kompetencia
fogalma készségek és képességek összességét jelenti, melyek segítségével a pedagógus
képes egy adott területen a problémamegoldásra. Emellett jelenti azt a
hajlandóságot is, hogy a problémamegoldásra való képességét alkalmazza és
kivitelezze. A fogalom magában foglalja a tanár tudását, tapasztalatait és
személyes adottságait. A kompetencia a döntést, kivitelezést, megvalósulást
szolgáló képességrendszer.
A kompetencia
összetevői:
·
ismeretek, tudás
·
készségek-jártasságok
·
személyes értékek
·
attitűd
·
motiváltság
„A kompetenciák a szakmai felkészültség komponenseit:
a tudást, az attitűdöket/nézeteket és a képességeket foglalják magukba”.
„A tanári hivatás gyakorlásához különféle személyiségvonások meglétére és
szakmai felkészültségre van szükség”. (A tanárképzés
képesítési követelményei. ELTE PPK, kézirat, 2005)
A tanári kompetenciák vonatkozásában nyolc főbb
tartalmi területet különíthetünk el:
1.
A tanuló személyiségfejlesztése;
2.
Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése;
3.
Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása;
4.
A pedagógiai folyamat tervezése;
5.
A tanulási folyamat szervezése és irányítása;
6.
A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének
folyamatos értékelése;
7.
Szakmai együttműködés és kommunikáció;
8.
Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
Az iskolában a tanár elsődleges és egyben
legfontosabb feladata a tanulók személyiségének fejlesztése, mely
elsősorban a tanuláshoz kötődik. Fontos, hogy a tanulási folyamatban
az ismeretelsajátítás, a képességfejlesztés és a tapasztalatszerzés megfelelő
arányban legyen jelen. Az egész életen át tartó tanulásra való felkészülés
logikája is a diákok önállóságát, önálló tanulását kívánja meg.
A
képzelet, az intuíció, a gondolatok áramlása, rendezése illetve az
összefüggések megkeresése, megteremtése nemcsak a tudományban, hanem a
művészetben is nagy jelentőségű.
A nevelés nem mást, mint amikor a gyermek a felnőtt segítségével
felfedező útra indul a tudomány és a művészet világában. A gyermekek
által felfedezett szépségben, igazságban a tanár együtt gyönyörködik a
gyerekekkel.
Az ének - zene és az
agy
Az
általános iskolai tanítás-tanulás nagyrészt a gyerekek azon képességeit veszi
igénybe, amiket a bal agyfélteke működése fejleszt, vagyis ez az
iskolatípus főleg a bal féltekét fejleszti, melynek következtében a
gyerekek egyoldalú intellektuális megterhelést kapnak. Emiatt is nagy
felelősség hárul a zenetanárokra, hogy a gyerekek zenei képességeit az
életkornak megfelelően, fokozatosan fejlesszék, mellyel hozzájárulnak a
jobb agyfélteke minél hatékonyabb működéséhez és a két agyfélteke
működésének eredményes összehangolásához. „A két félteke közötti 200
milliónyi idegrost jelenti az összehangolt működés lehetőségét. A két
agyfélteke közti összehangolt működés maximalizálja az agyműködés
eredményességét. A két félteke közötti harmonikus együttműködés azonban
nem működik automatikusan, hanem csak akkor, ha mindkét féltekét
fejlesztik, foglalkoztatják.” (Hámori József: Az emberi agy aszimmetriái,
Dialóg Campus Kiadó, Pécs, 1999, 2005)
Hámori
József nemzetközileg elismert agykutató az agyféltekék funkcióit rendszerezve
rámutatott arra a tudományosan bizonyított tényre, hogy a zenei érzékelés
elsősorban a jobb agyféltekéhez köthető, míg a beszédtanulást a bal
agyfélteke irányítja. Így nagy jelentősége van a közoktatási
intézményekben a zenei nevelésnek, az éneklésen alapuló ének-zene óráknak.
Bal
agyfélteke az alábbi érzékelési funkciókért felelős:
·
beszédkészség, nyelvi
központ (pl. beszédértés, beszédelemzés)
·
időérzékelés, a muzikalitáshoz
kapcsolódó ritmusérzék a bal agyfélteke kizárólagos tulajdonsága
·
a jobb kéz
mozgatója
·
logikus gondolkodás
Jobb
agyfélteke a következő érzékelési funkciókért felelős:
·
zenei képességek egy
része: pl. hangmagasság, hangszín, abszolút hallás, harmóniák érzékelése
·
térérzékelés,
látás
·
a bal kéz
mozgatója
·
absztrakt gondolkodás,
kreativitás, képzelőerő, új dolgokra való fogékonyság, zeneértés,
éneklő vagy zenei kommunikáció megértése, feldolgozása
·
emóciók feldolgozása,
érzékenység nonverbális hatásokra, a zene élvezete
·
asszociatív régió,
dallammemorizálás, felidézés képessége
A
beszéd és a zene fejlesztését párhuzamba állította Hámori professzor és
felhívta a figyelmet arra, hogy a beszédfejlődéshez hasonlóan, ha a zenei
fejlesztés az első években hiányzik vagy hiányos, akkor kijavíthatatlan
hibák rögzülnek a gyerekekben. Később egyre nagyobb űr lesz a zenére
való fogékonyság, a zeneértés, a zenei megnyilvánulások helyén, és nem fog
kialakulni a gyermekben az igény a zenei önkibontakozásra és a zenehallgatásra.
„ Az ének-zene, a muzikalitás éppolyan
alapvető eleme a teljesebb emberi személyiség kialakulásának, mint
általában is az emberi beszéd. A jobb
félteke kommunikációja, nyelve a muzsika, amelynek a születéskor kapott
adottságokra alapozó kifejlesztése éppolyan fontos (lenne), mint a verbális,
illetve más – matematikai etc. – képességek (jó-rossz) kialakítása.” (Hámori
József: „Az emberi agy és a zene”, Hang és lélek, Budapest, Magyar Zenei
Tanács, 2002.)
Zenei képességek
A
zenei képességek óvodás vagy kisiskolás korban megkezdett zenei neveléssel
fejleszthetők ki a legeredményesebben. Az ének-zene tanítás legfontosabb
eszköze az éneklés.
A zenei képességek két csoportra oszthatók:
1. Egyszerű
képességek, amelyek szabállyal leírhatók.
2. Komplex képességek:
összetettebb szerkezetek, amelyek "több egyszerű képesség egymásra
épüléséből, vagy ismeretek és készségek szerveződéséből
állnak."/ (Erős Istvánné: Zenei alapképesség. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1993, 10. old.)
A zenei alapképesség rendszerében mindkét képesség típus megtalálható. „A zenei alapképesség tehát a zenei
képességeknek az a központi magja, alapja, amelyben a dallam, a harmónia, a
ritmus, a hangszín és a dinamika a zenei kommunikáció funkcióiban /a hallásban,
a közlésben, az olvasásban és az írásban/ realizálódik". (Erős Istvánné: Zenei alapképesség. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 22. old.)
1. táblázat: Zenei képességek
|
hallás |
közlés |
olvasás |
írás |
előadás |
improvizáció |
alkotás |
dallam |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
harmónia |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
ritmus |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
hangszín |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
dinamika |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
metrum |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
tempó |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
forma |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
|
REPRODUKTÍV
TEVÉKENYSÉG |
PRODUKTÍV TEVÉKENYSÉG |
A zene kétféle megjelenési módja: a hangzás és a
kottakép. A zenei képességek e kettő összefüggéseire; illetve a hangzás vagy
a kottakép realizálására irányulnak.
A
zenei képességek egymástól függetlenül nem léteznek és ezek szoros kapcsolatban
állnak egymással.
Fontos
a részképesség-fejlesztés elkezdése énekkel, zenével, mozgással már az
óvodában. E képességek (nagymozgások, egyensúlyérzék, finom-motorika,
érzékek közötti koordináció – pl. kéz-láb, szem-kéz stb. –, szemmozgás,
testséma, lateralizáció (a páros érzékszervek,
illetve végtagok, valamint ezek központi idegrendszeri kapcsolatának kiépülése,
differenciálódása, központi idegrendszeri leképeződése) jól
fejleszthetők a népi mondóka és gyermekdalkinccsel.
Az
énekkel, mozgással, ritmussal telített zenei nevelés kiválóan szolgálja az
agykérgi és a kéreg alatti működés optimális egyensúlyát. Az énekes és
egyidejűleg mozgásos tevékenységek érzelmekkel serkentik az agy
működését. A különböző hallási, látási, mozgásos (audutív,
vizuális, motoros) ingerek aktivitásra kényszerítik az agyat. Az ének és a
mozgás együtt lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermek kulturált formában
élje ki aktivitás- és mozgásigényét. Az éneklésnek – főként a közös
éneklésnek – bő érzelmi tartalma van. Az érzelmi tartalom és az aktív
pihenés serkenti, felfrissíti az agy működését, tevékenységét.
A
zene: érzelmek kifejezője és egyben motivációs forrás is. A gyerekek aktív
zenei tevékenység során létrehozzák és átélik az érzelmeket, melyekből a
zene mintájára érzelmi modelleket építenek ki. A zenei nevelés ezzel
élménymintákat ad, amelyekre később rámintázódhatnak más élmények. Ez a művészet
aktív befogadásának folyamata, amellyel megtanítjuk a gyermeket arra, hogy a
művészet a harmonikus életérzéshez nélkülözhetetlen. Az emocionális minták
előhívása így válik szükségletté.
Tehát
a zenével való foglalkozás nem öncélú, csak az esztétikai élményt biztosító
tevékenység, hanem már a kezdetektől a személyiség alakulását,
egészségessé formálódását nagyon is befolyásoló hatás.
Énektanárként
évek óta szembesülök a gyerekek és a fiatal felnőttek komolyzenéhez való
viszonyulásának egyre növekvő zavaraival, gátlásaival. Az óvodás gyermekek
nagy része még önfeledten énekel, és fenntartás nélkül használja a zene
nyelvét. Egy kisgyermek ösztönösen különböző hangmagasságú szavakba,
gazdag dallamú mondatokba fejezi ki változó érzelmeit. A változás, a törés
valahol hatéves korban, az iskolába kerülés időszakában következik
be. Ekkor szembesül először a
gyermek különféle mércékkel, példákkal, amelyeket követnie kell, ha eredményes,
sikeres akar lenni. A mérce lehet az éneklő, hangjával többé-kevésbé bánni
tudó óvónéni vagy tanító, és lehet – ma már egyre
inkább – valamely hangfelvételen megszólaló énekes. Ennek következtében
általában kisebb vagy nagyobb kudarcot élnek meg a gyerekek, és rövid időn
belül féket tesz a kreativitásra. Némi időbeli eltéréssel ugyanez a
folyamat játszódik le a gyermeknek a képzőművészethez (rajz,
kézművesség) és a mozgáshoz (tánc, drámajáték) való viszonyában is. A
gyermek érezni kezdi, hogy a zene, a rajz, a festés, a tánc, a drámajáték,
tehát a „művészetek” birtokbavételéhez rengeteg munkával kikövezett
hosszú, rögös út vezet. Az az elementáris élmény, hogy indulatait, érzéseit
hangok magasságának, hosszúságának és erejének változásaiba öntse, és ezzel
magáról közöljön valamit, egyre ritkábban adatik meg az iskolába járó gyerekeknek,
míg a zene fogalmi és technikai szabályait sajátítja el.
Az
elsöprő többség a szabályok elsajátítása során valahol elveszíti a
fonalat. Elhisz magáról, hogy „botfülű”, és nem ért a zenéhez, ezért
elfordul attól, amit zene címén tanítottak neki.
Ez
óriási probléma, hiszen a gyermekek egészséges személyiségfejlődéséhez
elengedhetetlen a zene szeretete, és aktív művelése. Az ének-zene óráimat
gyakran építettem és építem ma is a gyerekek kreatív képességeire,
aktivitására, improvizációjára, figyelembe veszem zenei képességeiket és
érdeklődési területeiket. Fontos hogy ne egy száraz, elméleti anyaghalmaz
legyen az óra, hanem minden résztvevő által élvezhető, színes
foglalkozás, amelyben örömünket lelhetjük.
Zenei nevelés folyamata
Kodály
koncepciójának legfontosabb pontja, hogy a zenei nevelés nem szorítkozik csupán
a zenei képességek fejlesztésére. A zenei nevelés célja a teljes személyiség
formálása. Kodály a zenei anyanyelvre, éneklésre és a zenei írás-olvasásra
épülő nevelési koncepciójában az érzelmi, akarati, morális és
intellektuális szféra harmonikus fejlesztését tűzte ki célul.
A
gyermekek zenei nevelése már kisgyermekkorban (0-3 éves kor) elkezdődik,
amikor az anya hangja, gesztusai, mimikája nagy hatással vannak rájuk. A
kellemes hanginger, a dalok szép csengése, ritmusa, a kísérő mosoly és
mozgás együtt a gyermek fiziológiai jóérzésének egyik kiváltója. A hang, a
ritmus első benyomásai (altatódal, ringató) a bensőséges személyes
kapcsolat megerősítését segítik. Az 1-3 év közötti kisgyermekkori zenei
nevelés a befogadáson alapszik. A gyermekek elegendő zenei, ritmikus
impulzusokhoz jutását a ritmikus mondókák, gyermekversek szolgálják
ringatással, hintáztatással vagy más ritmikus mozgással kísérve. A zenei
élmények befogadásához elsősorban személyes kapcsolatra van szükségük.
A
befogadás még az óvodáskor kezdetén is erős, de kezdi ezt felváltani a
közös játék öröme. Az óvodáskori zenei nevelés helyes eszköze a közös dalos játék mozgással egybekötve. Óvodáskorban érzelmi
hatóerő a társakkal együtt átélt ritmikus mozgás, szerepjátékokhoz
kapcsolódó dalok szövegének és dallamának átélése, a körjátékban a középpontban
forgó gyermek társválasztása, egymás kezének érintése. A közösséghez kell
igazodnia lépésében, tartásában, mozgásában, ritmusában, hangadásában. Mindezt
örömmel megteszi, mert vonzó számára az éneklés a közös mozgás. A játszó
gyermekközösség a maga módján átéli a megismert társadalmi kapcsolatokat és
ennek az átélésnek mély nyomai maradnak benne. A dalos-táncos játékok
mozgásformái kedvező feltételeket teremtenek az óvodás és kisiskolás
gyermek mozgásának fejlődéséhez és tökéletesedéséhez. Az énekes játékokban
a gyermek, mozgási képességeivel egy időben fejleszti érzelmi képességeit
is. Nemcsak a dalok szövegét és dallamát kell megjegyeznie,hanem ehhez
kapcsolva egész sor különböző mozgásformát
(kifordulás, átbújás, leguggolás stb.) adott szövegrésznél. A dalos játékok
érzékszervi mozgásos funkciókon kívül differenciált fejlesztő szerepük is
van. Az énekes játékok során érzelmi viszonyba kerül a gyermek a dallal. „Ezt
az örömteli viszonyt vegetatív idegrendszeri és külső kifejező
reakciók is kísérik, amelyek szintén kapcsolatba kerülnek a játékdal
emlékképével. A mozgáshoz, játékhoz, tánchoz, a derűhöz, a kergetőzéshez
és kacagáshoz kapcsolódnak, így a hallási és ritmikai képzetek emlékképei is.
Ha a zenei ismeretek ehhez az érzelmi felerősítéshez csatlakozhatnak,
akkor az érzelmi reakciók megfelelő alapot adnak a zenei fogalmak
memorizálásához. Ha a zenei motívum hallási, mozgásos,
látási begyakorlással, az említett érzelmi reakciókkal együtt épül be
szolmizált vagy ritmizált nevekkel, akkor a társult szolmizációs
név, illetve kottakép is felidézi a dalokban, játékokban megszerzett érzelmi
reakciókat. Ez alkotja a zenei írás-olvasási tevékenység motivációját” (Kokas,
1972, 27.)
A
szervezett tanulás első szakasza (kisiskolás kor: 6-10 éves kor), a
tudatosság fejlettebb periódusa. A fejlődés menetében a hatodik életévnek
jelentős szerepe van. „A játszó természetes muzsikálás a zenei benyomások
helyes visszaadására és tudatos átvételére megy át.”(Révész, G: Einführung in die Musikpsychologie, 1946, Bern, 227.o.) Révész erre a korra
teszi a zenei formaérzék kifejlődését is. A zene, még kisiskolás korban
is, a játék, ritmikus mozgás, együttes éneklés örömét jelenti, de ebben a
korban már az ismeretszerzés új forrása is. Az érdeklődés tárgya ekkor már
a zenei írás-olvasás alapismeretei.
A
zene hallgatásához vezető leghatékonyabb módszer a gyermek saját
tevékenységéhez kötött információ felvétel: éneklés, később hangszeres
muzsika, kamaraegyüttesek, kórus, zenekar.
Minden
lehetőség, amellyel a gyermek aktivitását bevonhatjuk a folyamatba, az
maradandóbbá teszi az emlékképeket és intenzívebbé a mű hatását.
Zenei
nevelésünk megvalósítja a mozgások és az érzékelés összehangolását
többszintű és sokrétű kapcsolatok révén. A dalos játékok, majd egyéb
dalok anyagára épülnek a hallás- és ritmusképzetek. Ezek variációi, a
hangmagasság, hangszín, tempó, dinamika szélső különbségeinek összehasonlítása,
mind mozgáshoz, érzékeléshez kötött. Ezekhez kapcsolódik a zenei jelrendszer
ismerete: a kottaolvasás.
Az
felső tagozat (10-14 éves kor) a tudatos intellektuális tevékenység kora.
Az élményanyag a már megszerzett zenei írás-olvasási alapkészségek segítségével
bővül. A tudatos improvizáció a formai készséget alakítja a már rögzült
hallási és ritmikai képzetek variálásával. A főszerep ebben a korban a
kórusé kellene, hogy legyen. A testben megzendülő hang érzékelése a társak
hangjának összhangjával olyan erős impulzus, amelynek motivációs hatása
felmérhetetlen. A zenéhez kapcsolódó
társas érzés jelentős személyiségformáló tényező válik. Mérei ír arról, hogy az együttes élmény hatása a csoportban
lévő embereknek többletet adhat, készségeit magasabb intenzitásra
emelheti. (Mérei Ferenc: Az együttes élmény.
Csoportlélektan c. gyűjtemény, Budapest, 1969)
Különleges
örömforrás az együttesen átélt és a közös produkcióból eredő zenei élmény.
A
dalos játékok közvetlen folytatása a kisebb-nagyobb csoportok együtt zenélése,
éneklése, a kamarazene és a kórus. Az egyén egy zenei közösségben
fejlődik, egyéni felelősséget vállal a közösség teljesítményéért: egy
pontatlan ritmus, egy hamis hang, pontatlan belépés az együttes hangzást tönkre
teszi. A gyermekek az együtthangzás öröméért és szépségéért törekednek
optimális teljesítményre. Közösen élik át zenei élményeiket, az énekóra, próba,
gyakorlás együtt csiszolja, tökéletesíti tevékenységüket. Az esztétikai
élmény-befogadás képességének ki kell alakulnia az ifjúkorra.
Az
énekórának oldott, szorongásmentes légkörben kell lezajlania, amely így segíti
a tanulási teljesítményt. Az eredmény értékelése nem csupán osztályzatokban
fejeződik ki, hanem az óra minden pillanatában változatosan adódó
teljesítmények sikerében.
Az
óra menete folytonos visszajelentések sora, a hibák javítására, elemzésére
azonnal sor kerül. Az egyéni tévedés a tömeges visszajelentésből, azaz a
csoportos éneklésből is kiderül, ami azonnal korrigálható. Külön
előny, ha a korrigálást többnyire maguk a tanulók végzik, eleinte hallás
útján, később egyéb eszközökkel.
Viszont
a felidézést gátló negatív motivációs tényezők súlyos követelményekkel járnak és a szorongás állandósul. (pl. az iskolai közösség
előtt megszégyenült gyermek számára bezárul a hallási fejlődés kapuja
a tanító hibája folytán.)
Éneklés fontossága
Éneklés
a legfontosabb tevékenység, amelyre a zeneórákat építeni kell.
Napjainkban
nagyon sok gyermek és felnőtt valamilyen mentális betegségben szenved.
Elfelejtődött a test, a lélek és a szellem elválaszthatatlan egységének
ereje, mert az önmegvalósítás beteges hulláma háttérbe szorította az érzelmi
intelligenciát, azt az erőt, amely az élet valamennyi területén,
valamennyi korosztály számára nélkülözhetetlen. Az érzelmi intelligencia
azonban csak szépséggel, katartikus művészi élménnyel, egyetemes és
autentikus értékek közvetítésével, valamint olyan önmegvalósító életfelfogással
őrizhető meg, amely közösségépítő jelleggel funkcionál. Sőt
mindennapi táplálékként öngyógyító hatást kifejtve, elősegítheti és
helyreállíthatja a természetes és harmonikus testi – lelki – szellemi
egyensúlyt. Minden zenei élmény: fokozza az önértékelést, az
önkifejeződést, a kommunikációt, az empátiát, az önuralmat, a memóriát, a
szellemi fejlődést, a rendezettség érzetét. Támaszt nyújt, feszültséget
old, fájdalmat csillapít, megvigasztal, lelkileg megtisztít, konfliktusoldó. reszocializáló, energetizáló,
hangulatjavító, inspiráló, stresszoldó, relaxáló, nyugtató, aktivizáló, emóciós, fantáziát
fejlesztő, esztétikai ízlést alakító hatása is bizonyított.
Kodály
az éneklést tartotta az aktív zenélés legtermészetesebb módjának. Szerinte „az
ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít.
Koncentrál, testi- lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá
tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Egész embert mozgat, nemcsak egy-egy
részét. Fejleszti a közösségi érzést. Kifejleszti, csírájában minden emberben
meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a műveltség alapját, amivel eztán
szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.” (Uő:
Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyerekeket! 304-306. o.)
A
hang az önkifejezés egy eszköze. Attól függően intim, vagy intimebb, hogy
eszközzel hozzuk-e létre, vagy közvetlenül, például énekléssel. Az eszköz
használata ugyanis a külvilággal szemben védelmet jelent, bár a zenélőt
fejezi ki, hiszen ő szólaltatja meg általa a zenét, de eszköz nélkül a
zenélő sokkal mélyebbről és mélyebben nyilvánul meg.
Sajnos
ma már a szóbeli megszólalás is gondot okoz sok gyermeknek és felnőttnek,
nemhogy az éneklés! Pedig Kodály figyelmeztet arra, hogy az ének felszabadít!
Igen, ha mernének énekelni! De nem mernek sem énekelni, sem érzelmeiket
kimutatni, mert szorongnak, félnek
a
vélt vagy valós elvárások miatt, helyette sokszor szomatikus tüneteik lesznek,
s ezek is meggátolják őket az éneklésben. Dr. Szendi Gábor szerint jól
ismert, hogy a nyálkahártyák nagyon érzékenyek a szorongásra, melynek
következményeként a rekedtség, torokkaparás vagy gyulladás, orrdugulás,
kötőhártya-gyulladás alakul ki. Szemben az elterjedt orvosi nézetekkel,
miszerint ilyenkor csak beképzeltek a tünetek, fontos kihangsúlyozni, hogy
ilyenkor valóban kialakulnak reverzibilis elváltozások a szövetekben, ahogy a
szorongás sem pusztán 'lelki élmény', hanem a pszichológiai rendszerek
helyzethez inadekvát működése. Ez is bizonyítja, hogy van
pszichoszomatikus összefüggés a szorongás és a hangadás kapcsolata esetében.
Ilyen helyzetben az elvárt teljesítménynek nem megfelelve pl. tiszta, átélt
éneklés vagy összefüggő szóbeli megnyilvánulás - önmaguk előtt (s
mások előtt) is megszégyenülnek, s ez a frusztráció egy életre
összekapcsolhatja a szorongást a hangadással. Pedig mindenféle hangadásnak
kommunikációs szerepe van: a gyerek gőgicsélésének, a bánat sóhajának, az
öröm kacagásának, a vidámság hahotázásának, a fájdalom kiáltásának, a düh
fogcsikorgatásának, ordításának. A probléma az, hogy a társadalmi
viselkedésnormák vélt, vagy tényleges elvárásai miatt - önkifejezési skálánk
közel sem ilyen differenciált, inkább csak a szavakra korlátozódik, s e
szavakhoz kapcsolódó érzelmeket még olyan esetekben sem jelezzük, illetve
mutatjuk ki, vagy csak részben tesszük ezt, amely esetekben ezt a közös
megegyezésen alapuló viselkedési szabályaink lehetővé tennék. Nagyon fontos, hogy ismerjük meg magunkat,
lelkünket, testünket, érzéseinket; hogy tanuljuk meg rezdüléseinket észrevenni,
kifejezni, megérteni és kezelni, mert így másokat is jobban megértünk majd, s
empátiánk is érzékenyebb lesz. Erre vezessük rá növendékeinket is. Megkeresni
az örömforrást, tenni, dolgozni azért, hogy örülni tudjunk, és örömet adni
tudjunk, ehhez lelkierőre van szükség.
Zenepedagógusként
szem előtt kell tartanunk a következőket:
1.
„Az egyik legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a
gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy
hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finom
motorikus gyakorlat, és ugyanakkor feltétele minden későbbi, nagyon
differenciált gondolkodásmódnak is.” (Gerald Hüther német agykutató és fejlődés neuropszihológus,
Élet és Tudomány 2009/13)
2.
„A hangképzés használata, a játék, beszéd, dudorászás, éneklés során fejleszti
a térbeli tájékozódást, a figyelmet, a hangok egymástól való megkülönböztetését
és a memóriát. A zenén át az érzékszervek működése finomodik, és a nyelv
zenei és ritmikus összetevői elősegítik a magasabb szintű
megismerő tevékenységét. A zene segíti az agy és a test
együttműködését a hangok együtthangzására, és így a test önmaga egy
kifejező eszközzé, hangszerré válik.” (Sally Goddart Blyte A
kiegyensúlyozott gyermek című könyve)
3.
Az énekhang teljes szépségében akkor szólal meg, ha a légzés, gége, (a
hangindítás), a rezonancia viszonyok, és az énekes zene fonetikai jelenségei
helyesen működnek. Ahogy a zenei elemek tanítása korosztályonként másfajta
megközelítést kíván, ugyanúgy a hangképzésnek is minden szempontból
alkalmazkodnia kell az ember életkorához.
4.
Mihelyt a lélek szabadon, akadályok nélkül közölheti magát, előáll a
hiánytalan művészi hatás. Kodály:
Visszatekintés I.(Gyermekkarok) 45 p./ -41 p.
5.
„Az énekkel és mozgással telített tevékenység érzelmekkel serkenti az agy
működését, változatos hallási, látási, mozgásos (auditív, vizuális,
motoros) ingereivel aktivitásra készteti." (Kokas Klára:
Képességfejlesztés zenei neveléssel)
6.
„Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” (Kodály)
7.
„Van az emberi érzés- és gondolatvilágnak egy rétege, amit csak a zene tud
kifejezni, és semmi más.” (Kodály)
8.
„A zene azon hatalmas eszközök egyike, amellyel a pedagógusok a lélek
formálására rendelkeznek.” (Duhamel)
Előfordulhat,
hogy a hangadó szerv teljesen egészséges, mégis hang alig vagy egyáltalán nem
keletkezik. A jó hangfunkcióhoz több szükséges, mint a jó szervi működés.
Szükséges az egész organizmus, az egész személy belső késztetettsége, hogy
a szerv teljes mértékben megfeleljen feladatának. Ha minden rendben van, akkor
jó a hangulatunk, és akkor van rendben a hangunk is. A hang azonban visszahat a
hangulatra és javíthatja azt. A hangélmény visszahat a személyiségre: A
hangtudatban mindig változik lényünk, ami annyit jelent, hogy amikor a saját
hangomat megtapasztalom, és intenzíven megélem, valami megváltozik a
személyiségemben.
„Mihelyt
a lélek szabadon, akadályok nélkül közölheti magát, előáll a hiánytalan
művészi hatás.” ( Kodály: Visszatekintés I.- Gyermekkarok)
Csak
az aktív zenélés, éneklés s az ahhoz kapcsolódó igazi élmény adja a
zenéről a hiteles tudást, s adja a valódi érzelmi meg- és átélés
lehetőségét.
·
az aktív zenélésnek
személyiségformáló hatás, ereje van;
·
az élményen alapuló, a
zenei tudásnál sokkal tágabb, a személyiségfejlődés szempontjából
különösen fontos tapasztalatokra már megelőzési céllal is nagy szükség
lenne
·
a pszichés eredetű
problémák, és a pszichoszomatikus megbetegedések számának rohamos emelkedése
figyelmeztető jel, melyet a zenélés, a művészetekkel való foglalkozás
megelőző lehetőségei szempontjából figyelembe kellene venni az
oktatás alsó, középső és felső szintjén egyaránt.
·
a hangnak, az
éneklésnek közlő, önkifejező funkciója mára nagyrészt elveszett, s
ennek újratanulása segíthetné egyrészt a pszichés problémák megelőzését,
másrészt az örömteli éneklés, zenélés élményének megszerzését mindenki számára
·
A cél (önkifejezés,
öröm, személyiségfejlesztés) összekapcsolja a zenei nevelést a zeneterápia
hasonló célkitűzéseivel A zenei nevelés és a
zeneterápia nem kioltják, hanem erősítik egymást. Cél: a harmonikus emberi
lélek kialakítása. Fontos egy felszabadult, kreatív és sikerélményt nyújtó
légkör megteremtése, amelyben lehetőség nyílik a felszabadult
önkifejezésre, az önmagunkra és egymásra figyelésre, kommunikációra zenén és
mozgáson keresztül. Eredményképpen oldódnak azok a blokkok, melyek gátolják a
megfelelő viselkedést, teljesítményt.
Az
éneklés, zenélés önmaga olyan élményt ad a tevékenységet folytatónak, ami
belső összerendezettséget eredményez. A zene képes felkelteni és fokozni
az aktivitást, feszültséget szabályoz, indulatokat kelt és levezet, nyugalmat teremt,
a legkülönbözőbb érzelmeket mobilizálja, serkenti a képzeletet,
képzettársítást, fantáziát, emlékeket; befolyásolja a közérzetet, alakítja a
viselkedést. Mindezek mellett jelentős az esztétikai hatása. Beszéd nélkül
is kapcsolatot teremt a gyermekek között, segít a gátlások leküzdésében, és a
feszültségek oldásában, és felébreszti a szunnyadó képességeket. Különösen
ajánlatos az éneklés, zenélés: tanulási nehézségek, tanulási zavarok,
magatartási zavarok, önkifejezési problémák, kapcsolatteremtési nehézségek,
gátlásosság, közösségbe illeszkedési nehézség, figyelemösszpontosítás
nehézsége, és figyelemzavar esetén! Azok a gyerekek, akik megtapasztalják a
zene varázslatos erejét, szívesen barangolnak a hangok, ritmus és a lüktetés
csodálatos világába.
„Mindenik
embernek a lelkében dal van, és a saját lelkét hallja minden dalban. És akinek
szép a lelkében az ének, az hallja a mások énekét is szépnek." Babits
Mihály
Mai
rohanó világunkban egyre több olyan gyerekkel találkozik az ember, akik
valamilyen hangképzési zavarban és / vagy hangképzési hibában szenvednek. Ezek
mind visszavezethetők a rossz testtartásra, nem megfelelő
levegővételre (magas légzés; üres légzés), különböző izmok alul-,
vagy túlműködésére, a test túlfeszítettségére vagy éppen petyhüdt
tartására, az ajkak és a nyelv nem megfelelő mozgására, a természetellenes
szájnyitásra, sőt mindennek pszichés okai is vannak. Ezek mind
befolyásolják a gyerekek személyiségének fejlődését. Ugyanakkor
különbséget kell tennünk a hangképzési hibák és a hangképzési zavarok
között.
Hangképzési zavarok alatt a beszédhang különösen rossz hangzását értjük,
amely minden esetben károsító hatással van az énekhangra is. Itt a beszédhang
és az énekhang is károsodást szenved. Ennek gyógyításához, javításához feltétlenül
a képzett hangképzéstanáron kívül foniáter,
logopédus, illetve terapeuta segítségére is szükség van.
Hangképzési zavarokra utalhatnak a következők:
1. Ha gyermek beszédhangja:
· jóval mélyebben szól, mint az ugyanilyen korú
gyerekeké
· jóval magasabban szól, mint a többi gyereké
· élesen, visítva szól
· túl halkan szól
· túl hangosan szól
· suttogva, akadozva. szinte hallhatatlanul szól
· nyomottan, préselten, túlzott feszességgel szól
· rekedten szól
· fátyolosan szól
· egyhangúan, monotonon szól
2. Ha a gyermek hallhatóan, kapkodva veszi a levegőt
3. Túl gyorsan, hadarva beszél.
4. A beszédhang torz és érthetetlen.
Ha a gyerekek beszédhangja rekedten és préselve vagy
túl mélyen szól, akkor az éneklésnél egyáltalán nem találják a hangokat.
Hosszabb, tartósabb terhelés következtében az izmok teljesen elfáradhatnak és a
hangszálak komplett zárása teljesen lehetetlenné válik. Ennek következménye, a
levegős és erőtlen beszédhang és a kapkodó levegővétel.
A hiperfunkcionális diszfónia a hangképzési zavarok leggyakoribb formája a
gyerekeknél, ami a hangképző szervek túl erőteljes használatán,
túlerőltetésén alapszik, melynek következtében a hangszálak állandóan
túlterheltek.
A hangképzési zavarban szenvedő gyerekek:
· kommunikációs képessége korlátozott
· érzéseket, hangulatokat rosszul tudják kifejezni
· problémájuk van a beszéddel
· nem szívesen olvasnak fel hangosan az iskolában
· gyakran nem tudnak együtt énekelni a többiekkel, mert
a hangokat egyáltalán nem találják (Nem keverendő össze a „dörmögve”
éneklőkkel!)
Hangképzési hibák esetén a hangproblémák elsősorban az énekhangban
jelentkeznek, itt hallhatóak jól, melynek bár nincs nagyon veszélyes károsító
hatása a beszédhangra, de az esetek többségében megfigyelhető negatív
következmény a beszédhangban is. (pl. levegős énekhang – levegős,
fátyolos beszédhangot is eredményezhet). Ezek a hibák megfelelő
gyakorlatokkal, célzott fejlesztéssel, kitartással, türelemmel és idővel
javíthatók, hangilag képzett, a gyerekhangok sajátosságait jól ismerő
hangképzéstanárok, illetve kórusvezetők segítségével.
Egy rekedt vagy rikácsoló hangzású gyermekhang nem
természetes!
A gyermekhangokat fokozatosan, lépésről-lépésre,
az életkornak megfelelően fejleszteni kell.
A test lanyhasága vagy túlfeszítettsége egyaránt
hangképzési problémákat eredményeznek.
Központi szerepet játszik a hangképzésnél a fül, az
agy és a hang közötti harmonikus kapcsolat. Ha e három terület között nem
megfelelő az együttműködés, akkor keletkeznek a hangképzésben hibák
és zavarok.
Első lépésben tisztázzuk, hogyan szól, és hogyan
nem szólhat egy egészséges gyermekhang, egy fiatal lány illetve fiú hang a
mutálás után.
Milyen az egészséges gyermekhang?
·
világos színű, könnyű, vékony, fejhangszerű, lebegő,
fénylő, csillogó, csengő, mozgékony, nem levegős, nem mesterkélt,
nyomás nélküli, természetesen nem túl hangos, mély regiszterben könnyű
Hogyan nem szólhat a gyermekhang?
·
keményen, nehézkesen, túl hangosan, sötét színezetben, fénytelenül, durván,
nyersen, érdesen, levegősen, rekedten, préselve, rikácsolva, nem
mozgékonyan, görcsösen, mély regiszterben túl vastagon (testesen) és ugyanakkor
magas regiszterben gyéren, üresen.
Milyen az egészséges fiatal lányhang a mutálás után?
·
kerek, teltebb és nőiesebb, mint a gyermekhang, fénylő, sugárzó,
puha, lágy, csengő, rugalmas, lendületes, mozgékony, nem levegős,
mély regiszterben is erőteljes.
·
A mutálás miatt időnként rekedtes időszakok vannak, amik maguktól
eltűnnek.
Hogyan nem szólhat a fiatal lányhang a mutálás után?
·
gyerekesen, csipogóan, nazálisan, üresen, gyéren, levegősen,
lenehezítve (mozgékonyság nélkül), csak mellhangon, rekedten, rikácsolva,
görcsösen nyomással, mesterkélten, operai hangon, túl sok vibrátóval
Hogyan szól egy fiatal férfihang közvetlen a mutálási időszak után?
·
korlátozott hangterjedelemben, még kicsit rezgő, kicsit kemény és
merev, néha kicsit csikorgó, néha rekedt és nyers, merev és fénytelen
Hangképzési hibák okai:
1. Megbetegedés:
A légút krónikus megbetegedése, különösen az asztma és
pszeudokrupp, súlyos köhögés vagy a légút
nyálkahártyájának allergiás reakciója, ami gyerekeknél gyakran és jelentős
befolyással van a hangi fejlődésre és hangi képességekre.
2. A gyakorlás
hiánya
Ha a gyerekekkel egyáltalán nem vagy csak keveset
éneklünk, akkor ők nem tudnak a hangképzéssel kapcsolatban tapasztalatot
szerezni. Ennek következtében a hangérzékelésnek és a hang produkálásának
együttműködése nem jön létre. Pl. a hiányzó gyakorlás miatt van az, hogy a
gyerekek egy része „dörmögve, morogva” énekel.
3. Hibás, rossz példakép
Sok fiatal az ö pop kedvence hangjának utánzásában
találja meg a saját hangi kifejezési lehetőségeit. Ezt gyakran
jelentős erőkifejtéssel (nyomással, préseléssel) vagy egyes
rezonancia területek túlhangsúlyozásán keresztül (pl. izolált mellregiszter
vagy nazalitás), illetve üres, gyerekes vagy durvább
rekedtes hangadással éri el.
4. „Magas légzés”
A belégzés többnyire a mell-, és a bordaközi izmokkal
történik, melynek látható jele a mellkas és a vállak felemelkedése, magasra
húzása. A felső bordák megnagyobbodnak, megemelkednek, hogy több
levegőt tudjon beszívni a gyerek eközben a
rekeszizom csak kicsit vagy egyáltalán nem vesz részt aktívan a légzésnél.
A leggyakoribb hangképzési problémák:
1.
éneklés levegős, fátyolos hangon
2.
éneklés üres, vékony (gyér) hangon
3.
éneklés nyomott, préselt, forszírozott hangon
4.
éneklés rikácsoló hangon
5.
éneklés izolált mellhangon
6.
éneklés „dörmögő, brummogó” hangon
A fent említett hangképzési hibákat, azok élettani és
látható jeleinek felismerése, okainak feltárása után rendkívül jól lehet
javítani célzott énekgyakorlatokkal, képek, képzetek, mozgások segítségével.
A hangképzési hibák, ahogy már említettem,
megfelelő gyakorlatokkal, célzott fejlesztéssel, kitartással, türelemmel
és idővel javíthatók, hangilag képzett, a gyerekhangok sajátosságait jól
ismerő hangképzéstanárok, illetve kórusvezetők segítségével. Fontos a
gyermekhangok sajátosságának alapos ismerete, hiszen anélkül
nem tudják eredményesen javítani a tanárok a hibákat. Lényeges lenne különválasztani
a gyerekhangokkal is foglalkozó hangképzéstanárokat a magánének tanároktól,
hiszen az utóbbiak csak és kizárólag a mutálás lezajlását követően, tehát
16 éves kor utánra vonatkozó, arra alkalmas magánének tanítási módszert
tanultak és alkalmaznak, így nem tudják hogyan, milyen módszereket kellene
alkalmazni a gyerekek hangképzésekor. Jó hangképzéstanár
meggyőződésem szerint ének-zene tanár, karvezető képesítéssel
rendelkező és egyben gyermek és/vagy ifjúsági kórusok kórusvezetőiből
kerülnek ki némi továbbképzés után. A gyermekhangképzés egyéni vagy kis
csoportos (2-3 fős) formában lenne a leghatékonyabb. (Nálunk a Kodály
Zoltán Magyar Kórusiskolában már 25 éve ilyen keretek között zajlik a
hangképzéstanítás). Fontosnak tartom, hogy a jelenlegi ének-zene tanárképzésnél
is jelenjen meg a gyermek és ifjúsági hangképzés tantárgy, mivel ők is
gyermekhangokkal fognak foglalkozni. Nagy jelentősége lenne a hangképzés
tantárgy, mint szabadon választható tárgy felvételének az alapfokú művészetoktatás
zeneművészeti ágának tantervébe. Egyrészt a zeneiskolákban
működő gyermek-, és / vagy ifjúsági kórusok tagjainak egyéni
hangképzési lehetőségeként szolgálna, amely a kórushangzást nagyon pozitív
irányban befolyásolná, másrészt lehetőséget teremtene minden diák testtartásának,
légvételének, izomműködéseinek, hangadásának helyreállítására is, amely
előnyös lehet minden hangszert tanuló gyermek számára, akik a tanultak
hasznát vehetik a hangszerórákon, szerepléseken, vizsgákon. A hangképzés
személyiségfejlesztő hatása nagymértékű, amit nem szabad figyelmen
kívül hagyni.
Alexander-technika
A helyes testtartás helyreállításához és a könnyű
levegővétel begyakorlásához nagyon ajánlom az Alexander-technika alkalmazását
már kisgyermekkortól kezdve minden korosztálynak!
Az Alexander-technika több mint száz éve az énekesek
eszköze szakmájuk megalapozására és/vagy képességük tökéletesítésére. Rodd-Marling mondta az éneklés megfogalmazásakor, az
éneklés és légzés mechanizmusát az a vágy tartja mozgásban, melyet önmagunk
kifejezésre juttatása mozgat. Ám az önkifejezés fokozására az élet más
területein is hajlamosak vagyunk arra, hogy mindent beleadva, izmainkat
megfeszítve, erővel hozzuk ki magunkból a legtöbbet. Ez nem minden
helyzetben előnyös, mivel ilyenkor a legtöbb izomcsoportot egységesen
feszítjük meg, nem természetes tónusában megőrizve azokat az izmokat,
melyeknek az adott szituációban bizonyos nyitásokat kellene, hogy lehetővé
tegyenek. A nyak szabadsága, és minden apró részletének feszültségmentessége
elengedhetetlen az énekléshez. Figyelembe véve a tényt, hogy szervezetünk
egységes rendszerként működik, nem szabad megfeledkeznünk a többi
testrészünkről sem, melyek működése hatással van a másikra.
Az Alexander-technika:
· megtanítja, hogy hogyan használjuk ki gerincünk teljes
hosszát (a szokásos összegörnyedés helyett)
· hogyan nyissuk mellkasunkat
· hogyan szabaduljunk meg a felesleges
feszültségtől
· a mozdulatokat vezetve segít megérezni, hogy testünk
hogyan működik optimálisan, rendszerként.
A kifejezésre juttatás vágya nélkül
hangképző szervünk nem tud együtt működni az egésszel, mint
rendszerrel. Ha valaki ekkor énekelni akar, figyelme főként torkára
koncentrálódik és úgymond „csinálja” az éneklést.
Mi az a hangképző szerv, mellyel a zenei világban csodát lehet
művelni? Kissé elvont
megfogalmazásban, ez az a részünk, mely fejünk tetejétől a talpunkig átjár
bennünket, és amihez hozzátartozik a tüdőnk és a gége is. Mindezek több
apró részből állnak, és mindnek ébernek és aktívnak kell lennie,
mielőtt az „egész” működni kezdene.
Ha a légzés, gége, (a hangindítás), a rezonancia
viszonyok, és az énekes zene fonetikai jelenségei az ember életkorához
alkalmazkodva helyesen működnek, akkor megszólal az énekhang a maga teljes
szépségében.
Szociális készségek
fejlesztése zenetanulással
A szociális készségek fejlesztése nagyon
fontos gyermekkorban.
A gyerek a szociális készségeket a
családban a szülőktől, közösségekben, az óvodában, iskolában, a
tanároktól, mint közvetítőktől (mintáktól) sajátítják el.
A játék a legfontosabb eszköz, hogy
megtanulják a megfelelő szociális készségek végrehajtását, teljesítését. A
zenés, dalos játékok szerepe jelentős, mely egyesíti a szociális
(társadalmi) csoportokat, a magának élőket a csoportba vonzzák, stimulálja
a részvételt, részesedést és az egyszerű zenei tevékenységeken keresztül:
alárendeli az egyéni kívánságot a csoport céljainak (kooperáció, együttműködés).
Megkülönböztetünk gátlásos és nem gátlásos gyerekeket. A gátlásos gyerekeknek
meg kell tanulniuk „szembeszállni” önmagukkal, kezdeményezni; beszédük, énekük
hangerején változtatni (növelni) és egyenesen állni. Ezzel szemben a nem
gátlásos gyerekeknek el kell sajátítaniuk az alkalmazkodás különböző
formáit, gátlást, érzelem-szabályozást és főként az empátiát.
Zenei tevékenységekből tanult
szociális készségek:
· pozitív
összefüggések, kapcsolatok létesítése és pozitív kölcsönhatás fenntartása a
társakkal
· szerephez
jutás igazságosan felváltva
· érdeklődés
mutatása a másik iránt
· a
társak elfogadása és élvezése
· kölcsönhatás
nem verbálisan más gyerekekkel, mosollyal és biccentéssel
· együttműködés
mutatása
· készségek
tudatos töltése, önbizalom növekedés
· önkontroll
· empátia
· előadás
csoportban – növekedik a tanulók önbizalma, társadalmi hálózatok, csoporthoz
tartozás érzése. Segíti az egyéni tanulást, támogatják egymást, és összefognak
a csoport céljaiért.
A zenei nevelés pszichológiai hatásai
Barkóczi
Ilona és Pléh Csaba Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai
hatásvizsgálatakor az alábbiakra mutatott rá:
-
A zenével rendszeresen,
szisztematikusan foglalkozó, katartikus zenei élményben részesülő gyerekek
kreativitása, gondolkodásuk áradása, hajlékonysága, eredetisége, fantáziája,
feldolgozó készsége kimutathatóan fejlődött.
-
Kimutatható a zenei
nevelésnek a kulturális hátrányt kompenzáló hatása
-
Megnő az
intelligencia és a kreativitás korrelációja
-
A kreativitás az
emocionális érzékenységgel és az élményfeldolgozásra, belső kontrollra
utaló jegyekkel kapcsolódik össze.
A
gyerekeknek – legyenek azok óvodások vagy gimnazisták - a zenei foglalkozás
folyamán feltétlenül aktívan kell zenélniük. A művészi katarzis iránti
fogékonyság csak a saját maga által végzett zenei produkció útján kelthető
fel.
Freud
óta tudjuk, az öröm aktivizál. Zenélésre nagyon is van igényük a fiataloknak,
különben nem lenne ennyi zenekar, lelkes gitározó, akik sokszor minden
előtanulmány nélkül kezdenek muzsikálni. De ezt az aktív zenélő
kedvet – amiben örömüket lelik -, többnyire sajnos nem az iskola élesztette!
Belső világunk fejlesztése
Belső
világunknak alapvető szerepe van abban, hogy milyen hatékonysággal
tanulunk, hogyan tudjuk elraktározni és előhívni az információkat. Az
agyhullámok és a kreativitás összefüggéséről Dr. Freund Tamás agykutató
vizsgálatát foglalom össze röviden. Belső világunknak hatása van a
tanulási és memória folyamatokra.
Az
agykéreg felelős a tudatos érzékelés, tanulás, memória folyamataiért;
megtervezi, levezényli mozgásainkat, cselekedeteinket; itt keletkeznek eredeti
új gondolataink, érzelmeink, motivációink; elhelyezi az „ÉN”-t
az anyagi világban, az agyak hálózatában. Érzelmeink, motivációink, több ezer
éves kulturális örökségünk együttesen „belső világunkat” jelentik.
A
belső világ a szelektív figyelem biztosítója; elősegíti a többféle
érzékszervi modalitás közötti asszociációt a tudatos érzékelés és előhívás
során; az emléknyomok tartósabbá, könnyebben előhívhatókká válnak; a
kreativitás kulcsa.
Hangulatbetegségeink
(szorongás, pánikbetegség, depresszió) a belső világ idegpályáinak kóros
működésére vezethetők vissza.
A
két legfontosabb nevelési / önnevelési feladat a kreativitás szemszögéből:
1.
Meg kell teremteni az IGÉNYT
arra, és a FELTÉTELEIT annak, hogy maradjon idő az agyi kapacitás a
belső világ részvételére a tanulási folyamatokban, hogy impulzusai a szinkronizáció segítségével hatékonyabbá tegyék a tárolást,
és fokozzák az előhívhatóságot.
2.
A „belső világ”-ot fejleszteni kell: az érzelem-gazdagság, motiváció,
erkölcsiség növelésével, a kulturális hagyományok jobb átörökítésével.
Az
információ-robbanás és a globalizáció korában
veszélyben az IGÉNY:
1.
Adaptációs nyomás alatt
az emberi agy: Terjednek a drogok, alkoholizmus, a pszichiátriai és neurológiai
betegségek.
2.
A kulturális örökség
továbbadása egyre rosszabb hatásfokú: a társadalmi fejlődés
torzszülötteket produkál, ilyenek a terrorizmus, vallási szekták,
elmagányosodás, és önzés.
3.
Önzés: - kulturális
hagyományok rossz átörökítése
-
kis közösségek hiánya
4.
Nem marad idő, agyi kapacitás a belső világ impulzusainak
bevonására a tanulási
folyamatokba
-
felületes
információszerzés – csökkent kreativitás
-
érzelmek kikapcsolása –
lelki elsivárosodás
-
a gyermekeknél a
pecsétlenyomó szerkezet még kialakulóban van: a számítógépes játékok virtuális
valósága, az agresszivitást sugárzó filmek torzulttá, hiteltelenné alakítják.
Hiába
vannak meg a feltételek és az igény a belső világ bevonására, ha az szegényes
és hiteltelen! A „belső világ” gazdagításának legfontosabb eszközei:
művészeti nevelés, katartikus élmények; erkölcs-etika
oktatás, példaadás; kis közösségek létrehozása, fenntartása
Tehát
Dr. Freund Tamás is megerősíti a kutatásaira alapozva, hogy korunkban
nagyon nagy jelentősége van a művészeti és egyben a zenei nevelésnek
és a kórusban (kis közösségben) való éneklésnek. Így ezért is nagy, de
ugyanakkor hálás és szép feladat hárul a zenetanárokra.
A jó tanár jellemzői
A
jó tanár folyamatosan figyeli, tudatosan elemzi a munkáját; tudja, hogy mit,
miért, hogyan csinál és semmiképpen sem rutinból dolgozik. Folyamatosan
figyeli, értékeli és módosítja az alkalmazott módszereket, és közben tudatosan
irányítja szakmai fejlődését is. Semmiképpen sem megfelelő hozzáállás
a megszokáshoz és egy már korábban bevált módszerhez való görcsös ragaszkodás.
A megfigyelésre, elemzésre és értékelésre való képesség a pedagógiai professzió
alapja.
A
professzionális pedagógus olyan gazdag eszköztárral rendelkezik, amelyben
szinte minden helyzetre van megfelelő megoldás. Gyakran észre sem veszi,
hogy valamilyen módszert alkalmaz, de ha rákérdeznek, mit miért úgy csinált,
ahogyan, akkor meg tudja mondani az okát. A reflektív magatartásnak az egész
életpályát végig kell kísérnie, nem állhat meg a kezdeti szakasz
különböző módszerekkel való próbálkozásai, sikerei és kudarcai
után. A tapasztalat és a tanításban eltöltött idő még senkit sem tesz
automatikusan kiválóvá vagy „szakértővé”, ehhez reflexióra is szükség van.
A
pedagógus az óráján gyakorlati tapasztalatokat szerez, majd végiggondolja miért
volt sikeres a tanítás és hogyan lehetne fejleszteni a módszert. Szakirodalom
rendszeres olvasása, kollégákkal való beszélgetések során továbbfejleszti a koncepciót,
majd kipróbálja az új, fejlettebb verziót.
A reflexió egyrészt ösztönöz arra, hogy jobban
megértsük a tanulókat, szükségleteiket és képességeiket másrészt a reflexió a
fejlődés kulcsa. Fejlődni csak úgy lehet, ha elgondolkodunk azon, ami
történt, elemezzük és további tudást és új utakat keresve folyton
kísérletezünk.
Tanácsok fiatal kollégáknak:
·
Mindig írjanak óra vázlatot
·
Óra végeztével fogalmazzák meg mi történt és mit tapasztaltak az órán;
milyen hatásai voltak a tetteinek; hogyan érezték saját magukat az órán; a
történések közül mi volt rossz és mi volt jó; miért történt úgy, ahogyan
történt
·
Majd a leírtakat célszerű elemezni és következtetéseket levonni.
·
Végül gondolják végig, és tervezzék meg, hogy legközelebb mit fognak másképp tenni.
·
Kérjenek tanácsot tapasztaltabb, idősebb kollégától
·
Rendszeresen olvassanak szakfolyóiratokat és szakirodalmat
·
Vegyenek részt zenepedagógiai konferenciákon, pedagógus továbbképzéseken az
ismeretek bővítése és napra készen tartása, új módszerek megismerése
érdekében.
Utószó
A pszichés eredetű problémák, és a pszichoszomatikus megbetegedések
számának rohamos emelkedése figyelmeztető jel, melyet az éneklés, a
zenélés, a művészetekkel való foglalkozás megelőző
lehetőségei szempontjából figyelembe kellene venni az oktatás alsó,
középső és felső szintjén egyaránt. A hangnak, az éneklésnek
közlő, önkifejező funkciója mára nagyrészt elveszett, s ennek
újratanulása segíthetné egyrészt a pszichés problémák megelőzését,
másrészt az örömteli éneklés, zenélés élményének megszerzését mindenki számára.
A cél (önkifejezés, öröm, személyiségfejlesztés) összekapcsolja a zenei
nevelést a zeneterápia hasonló célkitűzéseivel. A zenei nevelés és a
zeneterápia nem kioltják, hanem erősítik egymást. Cél: a harmonikus emberi
lélek kialakítása. Fontos egy felszabadult, kreatív és sikerélményt nyújtó
légkör megteremtése, amelyben lehetőség nyílik a felszabadult
önkifejezésre, az önmagunkra és egymásra figyelésre, kommunikációra zenén és
mozgáson keresztül. Eredményképpen oldódnak azok a blokkok, melyek gátolják a
megfelelő viselkedést, teljesítményt.
IRODALOM:
Andreas Mohr: Handbuch der Kinderstimmbildung;
Schott, Mainz, 1997
Asztalos
Andrea: Dallamírás a zeneiskolában, Parlando, 2012/3.
Asztalos
Andrea: Kottaolvasás – lapról éneklés,
Parlando, 2013/3.
Asztalos
Andrea: A gyermekek és fiatalok
hangképzése, hangképzési problémái, Parlando,
2014/2.
Babits Mihály: A
második ének (1928)
Barkóczi
Ilona és Pléh Csaba: Kodály zenei
nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata (Kecskemét, 1977, Bács
megyei Lapkiadó Vállalat) c. könyvből
Christiane Wieblitz: Lebendiger Kinderchor; Fidula Verlag, 2006
Erős Istvánné: Zenei alapképesség. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1993,
Evemarie Haupt: Hangterápia; Holnap Kiadó, 2006
Falus Iván: Didaktika; Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp. 2003
Freund
Tamás: Agyhullámok és kreativitás,
PTE Nyitott Egyetem 2014.
Hámori József: Az
emberi agy és a zene, Hang és lélek, Budapest, Magyar Zenei tanács, 2002
Heinrich von Bergen: Unsere Stimme; Müller & Schade
Verlag, Bern, 2002
Horváth H. Attila: A pedagógus-kulcskompetenciák szerepe a
tanulók versenyképességében, www.ofi.hu
Hunya Márta: Reflektív pedagógus-
reflektív gyakorlat, 2014, www.ofi.hu
Kokas Klára: Képességfejlesztés
zenei neveléssel, Zeneműkiadó, Budapest, 1972.
Kodály: Visszatekintés I.(Gyermekkarok), Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1982
Lindbergerné Kardos Erzsébet: Zeneterápia; Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005
Paul Lohmann: Stimmfehler – Stimmberatung;
Schott Verlag, Mainz,
Paul Nitzsche: Die Pflege der
Kinder-, und Jugendstimme; Schott,
Mainz, 1970
Robert Macdonald-Caro Ness: Alexander-technika,
Scolar Kiadó, Budapest, 2007
Sabine Horstmann: Chorische Stimmbildung; Verlag Merseburger,
1996Ulla Beushausen: Kindliche Stimmstörungen; Schulz-Kirchner
Verlag, 2009
Urbánné Varga
Katalin: Zene és terápia; Zeneterápia,
Kulcs a
Muzsikához Kiadó, Budapest, 2005
A tanárképzés
képesítési követelményei. ELTE PPK, kézirat, 2005
Asztalos
Andrea Parlandóban (www.parlando.hu) eddig megjelent
írásai:
Asztalos Andrea: A dallamírási készség (2012/3.)
Asztalos Andrea: Gyermekek és
fiatalok hangképzése, hangképzési problémái (2014/2.)