A tanítás és a zene éltet
Botvay Károly 81 éves,
1983 óta tanít és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar művészeti vezetőjeként
is lassan kerek évfordulót ünnepel, mégsem fáradt meg bele a sok munkába,
sőt, ahogyan ő fogalmaz, ez élteti. Zenekarával 2015. január 1-jén
különleges újévi koncertre készül a Corinthia Hotel
Budapest báltermében, de számos izgalmas programot kínálnak az évad hátralevőrészére is. Rengeteg feladatot vállal, szinte
már túlteljesít.
(A kép forrása: www.mma.hu)
B.
K.: Ezek a dolgok tartanak életben. Amíg egészséggel
és érdeklődéssel bírom, éltet a tanítás és a zene. Mert minden mű egy
kihívás még akkor is, ha nem tűnik újdonságnak. Nemrég például Radnóti
Miklós halála 70 éves évfordulójának alkalmából előadtuk Bartók
Divertimentóját és ugyan a zenekar már többször játszotta korábban ezt a
művet, ahányszor újra elővesszük, új kihívást jelent, hiszen mindig van
előrelépési lehetőség. Ugye a művet legjobban a szerző
tudta, ő álmodta meg, azóta pedig mi, akik előadjuk, próbálunk a
nyomdokaiba lépni, és igyekszünk azokat a hangulatokat, jelentéseket átvenni és
közvetíteni a közönség felé, amit a szerző szeretett volna elmondani. És
ugyanezek a feladatok megjelennek tanítás közben is, ahol szinten próbáljuk
megoldani a megoldhatatlant.
Azzal, hogy két éve nem szólamvezető,
kevesebbet játszik.
B.
K.: De a hangszert nem tettem le soha, most is sokat
kamarázok, nemrég pedig két japán növendékemmel léptem fel az Óbudai Társaskörben,
ahol Haydnt es Beethovent játszottunk. Vagyis mindig van feladat, sok változást
nem jelentett, hogy már nem vagyok szólamvezető. Annyit talán, hogy kívülről
mértékadóbban lehet ránézni a zenekarra úgy, hogy nem ülök benne. Jobban látom
így az arányokat és a fontossági sorrendet, könnyebben tudok tanácsot adni,
segíteni. Ez akkor is előjön, amikor olyan művet tanítok a növendékeimnek,
amit en magam is játszok. Itt aztán később én is tudom hasznosítani azt,
amit kívülről, a növendékeim játékán megfigyeltem.
A huszonéves diákok nagyon mást
gondolnak a zenéről, mint Ön?
B.
K.: A zeneszerzők egyetlen módszere arra, hogy
hátrahagyják a műveiket, az, hogy papírra vetik. A kotta valóban fontos,
hiszen az közvetíti a hangokat, de ahogy Mahler is mondta, a zenében a hangok a
legkevésbé fontosak, mert a zene a legfontosabb. Ezt persze könnyű
mondani. Vagyis a diákokkal együtt gondolkodva a kottától elindulunk a zene
felé és megpróbálunk eljutni a szerzőig. Valóban változnak egy kicsit a
generációk. A mai fiatalság például sokkal gyorsabban reagál, talán gyorsabban
a természetes emberi reakciónál. A művek viszont nem komputerrel és okos telefonon
íródtak, hanem megálmodták őket, és közben lélegzetet is vettek. Bach
idejében a gyorsaságot egy ló futása jelentette, ma meg már egy Forma-l-es autó
mutatja ugyanezt. Vagyis az arányok megváltoztak, de nem szabad, hogy a zene
ilyen tempóban változzon. Ezért van, hogy az ifjúságot sokszor meg a
levegővételre is meg kell tanítani.
A Budapesti Vonósokkal azért igyekeznek
nyitni a fiatalok, az újdonságok felé.
B.
K.: Tudomásul kell vennünk, hogy együtt élünk a fiatalokkal,
ezzel pedig mi is változunk. A fiatalsággal külön is foglalkozunk, hiszen a
Weiner Leo Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola növendékeivel
rendszeresen összeülünk játszani, es minden évben kétszer koncertezünk is. Ez
alatt pedig tanulhatnak tőlünk és nyílván mi is tanulunk tőluk.
Az
újévi koncerten pedig talán a fiataloktól is inspirálva rengeteg zenei stílus
előkerül.
B.
K.: Felfedeztük ezt a csodaembert, Orosz Zoltán
harmonikást, akivel közösen játszunk a Corinthia Hotel
Budapest báltermében. Újévkor mindig valami különlegességet adunk és igyekszünk
ilyenkor lazítani magunkon is. Orosz mesterrel közösen állítottuk össze az est
műsorát, de azon kívül, hogy a
klasszikusoktól a francia sanzonokon és a Balkán zenéjén át az argentin
tangóig mindenfélét játszunk. Vannak azért komoly sorozataink is még az évadban.
Idén indult el a Bach közelében, melyben a Művészetek Palotájának
Üvegtermében dr. Kamp Salamon elemzésével és
vezényletével a Lutheránia Énekkarral és szólistákkal
együtt különböző Bach-kantátákat adunk elő. A Klasszikusok tükrében című sorozatunkban pedig a klasszikus és a
modern kortárs műveket fűzzük egy csokorba a jövő évben is a
Budapest Music Centerben. A 2015/16-os szezonban egy spanyol és két
németországi turnénk is lesz a zenekarral, amik szinten izgalmas feladatnak ígérkeznek.
Hetente lepnek fel a fővaros,
de az egész ország, sőt, ahogy említette, Európa koncertszínpadain...
B.
K.: Volt olyan hónap is, amikor egy este két koncert
volt, sőt, olyan is, hogy egy időben adtunk két koncertet. Egy Eötvös-opera
ősbemutatója ment a Zeneakadémia Solti Termében, miközben a Vigadóban a Kollár
Éva Monteverdi Kórusa által adott koncert volt, a Budapesti Vonósok pedig
mindkét műsorban képviseltette magát néhány taggal.
Az 1977-ben alakult zenekar
hamarosan negyvenedik születésnapját ünnepli. Ennek megnyugtató tudatában játszhatnak
a nagy klasszikus műveket, Önök azonban mindig kitalálnak valami újdonságot.
B.
K.: Nagyon színes manapság a koncertéletünk itthon a
sok nehézség ellenére is, koordinálva sincs, igazából egymást megkérdezve
igyekszünk elkerülni, hogy egy este két helyen ne játsszak ugyanazt a művet.
Vagyis a színes kínálatból csak valami még színesebb műsorral lehet
kitűnni. Örökösen újítani kell, hiszen az elmúlt negyven évben nemcsak a
repertoár, de a koncertek hossza is jelentősen megváltozott.
(Szepesi Krisztina, Pesti Műsor, 2015. január/MMA 74. sz. Hírlevél)