Czigány György
Napsugarak zúgása
Füst Milán Rácz
Aladárról beszél
„Azst ugyan le nem tudod írni, amit én
játcsom…” – mondta Rácz Aladár a genfi Maxim-bárban, ahol Stravinsky
elbűvölve hallgatta az ő rögtönzéseit, igyekezvén hamarjában ingujja
szélére feljegyezni a dallamokat, ritmusokat, bonyolult trillákat. Monoklit
viselt, piros nyakkendőt, zöld mellényt, és igen szűk ruhában
feszengett… Azután cimbalom-órákat vett
Rácz Aladártól, cimbalmot vásárolt s megszületett a Rig-Time, meg a Renard, a
Róka című darab és amit
Aladárnak írt: a Valse és Polka.
Megkezdődött Svájcban, Franciaországban a jászság
cigány-cimbalmosának diadal útja: Bach, Lully, Couperin, Rameau, Scarlatti
műveivel. Rácz Aladár a huszadik
század Liszt Ference, mondogatták róla. Élete utolsó két évtizedében a város
szélén lakott, túl a Farkasréti temetőn.
Zeneakadémistaként jártam nála, muzsikált nekünk, felesége, Yvonne
Barblan kísérte zongorán… Halála után, róla készítendő
rádióműsorunkhoz akartam költő barátját is megszólaltatni: Füst
Milánt. Aki akkor már Budán, a Hankóczy
Jenő utcai villában lakott, talán épp túl egy lakásfelújításon, aminek
örülhetett, mert mindenáron meg akarta mutatni
a fürdőszobáját… Tüneményes volt roskatag öregségében is, nem
sokkal halála előtt.
Rácz Aladár és
Yvonne Barblan (Forrás: www.romnet.hu)
Már
legenda volt Shakespeare tanulmányai, a középkori zsoltárok hangján megszólaló,
remek szabadversei, drámái, regényei sugárzásában. A Lear király fordítását ajánlotta
fel (kötelező penzum jegyében) Rákosi elvtárs 60. születésnapjára… Kosztolányi,
Karinthy Frigyes egykori barátja sokáig egy Dohány utcai trafikhoz kapcsolt
kicsi lakásban szorongott édesanyjával, mint elszegényedett, zsidó kispolgári
család gyermeke, akinek a bohém apa délszláv királyi sarj nevét szánta: így
lett Milán. Tanulmányt írt Berzsenyi
versei elé, vonzotta őt e költő méltósága, nemes elvontsága. A
klasszikus formában feszülő
indulatok szépsége. Akkoriban jelölték Nobel-díjra, amikor én Budán
felkereshettem őt. Erről nem esett szó, csak a zenéről: Rácz
Aladárról. Éneklő, vontatott volt az intonációja, céduláról olvasta
kéziratát. Az utolsó mondatban elcsuklott a hangja.
„Miért
telik meg könnyel a szemem, valahányszor rágondolok? Talán azért is, mert
nemcsak, hogy meghalt, hanem még el is égették. Így semmi, de semmi nem maradt
belőle, abból a csodálatos emberből, aki a legszebben élt, szebben
mint bárki más, akit ismernem adatott, s ezenfelül nem hogy nagy művész
lett volna, dehogy is, minél jobban távolodik tőlem az alakja, minél
áttetszőbb, megfoghatatlanabb lesz művészete képzeletemben, annál
inkább hiszem, hogy a zene lelke ő volt. Hogy soha többé és sehol ilyen
egyszerűségben, az egyszerűségnek ilyen tündöklésében nem lehet
részem. Milyen pedagógus is volt? Nem sokat magyarázott, helyette inkább
bemutatta, hogy a szóban forgó zenedarabot például Landowska, vagy más
művészek hogyan szokták játszani, és íme, rendesen kiderült, hogy
bármennyire tetszett nekem azelőtt a mások játéka, az ő felfogásában
a mű mégiscsak új életre kelt. Ebben a házban különben is – Buda távoli,
legszebb tájékának kellős közepén –, itt alig volt másról szó, mint
művészetről, vagy hogy ezt, vagy azt a művet hogyan kell
eljátszani. A mester maga már alig-alig ment be a városba, már nagy zenéket sem
hallgatott, annak a jelentéktelennek látszó kis hangszernek élt egész szívével
és minden tehetségével, amelyet a régi, feltűnést kereső hangos
cimbalomból ő maga mesterkedett, épített ki magának. Mikor utoljára mentem
ki hozzá, kint ült éppen az úton jó feleségével – aki egyébként zongorán
nagyszerű kísérője is volt – és így kiáltott felém: várj egy kicsit,
itt jönnek a szamaraim! És csakugyan a szomszéd jött arra, a szamaras
kocsijával. És tudta is kötelességét, leszállott kocsijáról és hagyta, hogy
Aladár szokása szerint dédelgesse szamarait. Ő pedig nem is zavartatta
magát, ölelgette, csókolgatta a derék füleseket, persze cukrot is adott nekik,
mi pedig ott álltunk az országúton és néztük őt. Mivel hogy nálam, öreg
koromban az könnyen megy, az én szemeim pedig megteltek könnyel. De meg is
lehetett rá minden okom, mintha éreztem volna, hogy utoljára látom Rácz
Aladárt.”
FÉL
ÓRA UNGÁR IMRE OTTHONÁBAN
Igaza
van Ungár Imre vak zongoraművész tanítványának, Németh Tamásnak: „Akinek
egyszer módjában volt Ungár Imrével csak egy fél órát beszélgetni, az utána
jobb ember lett.” Két évvel halála
előtt, 1970-ben kerestük fel a világhírű zongoraművészt a
Szemlőhegy úton, a régies, kertes házban, mely már akkor is azért a
Margit-híd felől föláramló forgalom kis szigete volt. Ungár Imre muzsikus,
tanár fia édesapja halálakor verset írt, ebben a magán-rekviemben írja: „szíve
mindnyájunknál távolabbra látott…” Fiát is, mint annyi tanítványát (köztük Baranyay
Lászlót, Durkó Zsoltot) a zene által tette örökre boldoggá.
Ungár Imre
Hollandiából
1943-ban tért haza, a nyilasok elől Jármer Lajos zenetanár rejtegette. 1949-től
haláláig a Zeneművészeti Egyetem tanára volt. Becses emlékem, hogy valahol a XII.
kerületben, az ötvenes években, egy nőnapi rendezvényen találkozhattam
vele. A meghívottak közt ott volt Devecseri Gábor is, akit akkor még nem
ismertem. Talán tiszti egyenruhát viselt épp. És ott volt Ungár Imre, akit
meghívtak, hogy Chopin darabokat adjon elő a műsorban. Nem tudom, hogyan lehetséges, még csak a
Konzervatórium növendéke voltam, de én is szerepelhettem a műsorban. Sugár
Rezső Barokk szonatináját
játszottam. A „szonatina” elnevezés senkit meg ne tévesszen: igen virtuóz,
nehéz darab ez, harmadik tétele bonyolult, modern fúga! Ungár Imre is meghallgatta előadásomat,
s kezet fogott velem: kitűnő előadás volt, gratulálok, - mondta.
A sivár, kerületi rendezvény piros zászlai, terítői közt felszabadult és
boldog lehettem Ungár Imre néhány szavának hatására. És persze, az általa
játszott Chopin darabok miatt. Mind, akik hallgatói voltunk, köszönetet
szerettünk volna neki mondani. A televíziós adás vetítése után talán ezért
jelent meg, Ady versét idézve a recenzió, ezzel a címmel: Napsugarak zúgása…
Tudjuk,
zongoraművészi, tanári életútja igen változatos, gazdag pálya. Életében
volt olyan évtized, amikor világjáró művészként hihetetlen mennyiségben
adott szólóesteket (heti két koncertje volt), bejárva Európa különböző
országait, Görögországtól, Törökországtól kezdve Palesztináig. Egyiptomig.
Évekig élt Hollandiában. És mindig vissza-visszatért Lengyelországba, Varsóba,
ahol 1932-ben életre szóló sikerét aratta a II. nemzetközi Chopin versenyen.
Lámpák
bekapcsolva, hangosztály kész, a kamera forog… Fél óránk van a felvételre.
Elhangzik a bevezetőm, első kérdésem. Ungár Imre, alig látható, de
annál inkább érezhető „mozarti mosollyal” kezd beszélni.
–
Mint négy-ötéves gyerek – mivel hogy nem láttam – rengeteget unatkoztam és
sokat lógtam a mamám szoknyáján… Emlékszem, nyafogtam, bőgtem: mama, mit
csináljak? Hatéves voltam, amikor zongora került a házba, tulajdonképpen a
nővérem sírta ki magának. Attól kezdve semmi baj nem volt velem: én
reggeltől estig ott ültem a hangszer előtt. Ez lett legkedvesebb
játékszerem. Az, hogy nincsen az ember számára szín, látvány, hogy a
természetnek rendkívül jelentős része gyakorlatilag hozzáférhetetlen
számomra – ez hiány, ezt hiába is tagadnám! Óriási hiány! Hogy ezt a hiányt
fokozottabb átéléssel, a zenében való teljes elmélyedéssel próbálja az ember a
maga számára pótolni, és hogy ez bizonyos értelemben erősebb kapcsolatot
jelent a zenével? – Talán igen. Ami nem azt jelenti, hogy a vak ember jobb
zenész (mert lehet olyan vak ember, aki egyáltalán nem zenész), de hogy ha egy
zenész vak is, akkor a zene számára többet kell, hogy jelentsen, mint más
muzsikus számára, ez kétségtelen. Ugyanakkor a vizualitás hiánya, a szabad
mozgás, a lendület természetes szabadsága és seregnyi csak szemmel finoman
kimérhető dolog hiánya mégis akadályt jelent, ez nem vitás. Nem mintha a
billentyűkre nézni kéne! De a szemnek adva van az a képessége, hogy aránylag
nagy területet aránylag alaposan, részletesen lát. Ezt nélkülözve a kéz nyilván
bizonytalanabb, maga a mozdulat sem olyan szabad. Hisz a vak embernek
mindennapi mozdulatai sem szabadok, nem beszélve arról, hogy például én
gyermekkoromban még nem sportolhattam úgy, mint ma már a vak gyerekek. Emiatt
sem elég szabadok az én mozdulataim. Mert még túl keveset szaladgáltam, keveset
tornáztam, bukfenceztem, ami hiba volt. A mai vak gyerekek már ügyesebbek.
Persze
ami a dologban döntő, az sokkal egyszerűbb: az ember, ember, akár
vak, akár lát.
Amikor
némileg egyszerűsítve a problémát, azt kérdezik tőlem, melyik
zeneszerzőket szeretem, akkor én azért megfelelek és azt mondom: Bachot,
Beethovent, Chopint, Bartókot. Nem mintha Mozartot, vagy Schubertet nem
szeretném és nem szeretném a többi nagy mester zenéjét. De mindenekelőtt
szeretek Bachot játszani, bár kétségtelen, hogy súlyos probléma ma is a
Bach-játék. Az utóbbi időben túlságosan is divatba jött, hogy Bachot nem
zongorán játsszuk, hanem inkább régi hangszereken. Mégis
meggyőződésem, hogy Bachot zongorán is kell játszani, még ha a
korhű régi hangszerek csábításának néha szívesen és jogosan enged is az
ember.
Érdekes
jelenség az is, hogy Bachot gyakran jazzesítik, vagyis a szórakoztató zene is
igényt tart Bachra. Nagy elismeréssel hallgatom a virtuóz feldolgozásokat,
elismerem, hogy ez szakmailag nagyon szép teljesítmény. Mégis, meg vagyok
győződve, hogy a jazzesített Bachban éppen az alapvető, éppen a
Bach által közvetített lényeg, e zene alapvető életérzése hamisíttatik
meg.
Az
a mondanivaló, az a belső tartalom, amit Bach közvetít, az valami nagyon
fontos és nagyon aktuális. Aktualitása éppen abban van, hogy a legtágabb
perspektíva, az egyetemesség, az emberiség és ha kell még ezen túl, az
örökkévalóság szempontjából nézi és éli az életet.
***
Czigány
György (Budapest,
1931. augusztus 12.)
Erkel Ferenc-díjas,
Liszt Ferenc-díjas
és József Attila-díjas
magyar író, költő, újságíró, szerkesztő, zenei rendező,
műsorvezető, a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze.