Emlékmorzsák, emléklapok
Muzsikus
életemnek aktív évtizedeiben, természetesen, nagyon sok muzsikust ismertem;
sokukkal állandó, napi kapcsolatban álltam, és számtalan akkori történetre, beszélgetésre
(vagy azok summájára) ma is világosan emlékszem. Olykor (ébren vagy álomban)
felidéződnek régi események részletei, helyszínek, emberek, arcok,
mozdulatok – vagy éppen hangok, beszédtöredékek. Sorra életre kelnek
előttem a már eltávozott, hajdani növedéktársak, zenekari, tanár- és
művészkollégák, kamarazene-partnerek és még sokan mások. Rájuk gondolok,
róluk emlékezem a következő írásokban.
Egy-egy
régi kollégámból kiváló koncertező művész lett. E művészek
hangversenyeire ma is sokan emlékeznek, lemezeiket őrzik; róluk is írok.
Azokról
is írok, akiknek a neve néhány évtizede még ismerősen csengett, de mára
hírük talán halványulni látszik.
És
írok sok kitűnő muzsikusról, akikre talán már csak leszármazottaik,
vagy egykori növedékeik gondolnak néha.
Víg
Árpád volt az első hegedűtanárom. Emlékszem barátságos hangjára,
mozdulataira, ahogy a kezembe adja, vállamra illeszti az első
(valószínűleg Ľ-es méretű) kis hegedűt, eligazítja ötéves
ujjaimat a hegedű nyakán és a vonón, „húzza velem” a vonót, megismertet az
első hangjegyekkel. Két-három évi hegedűtanulás után „Víg tanár
bácsi” mutatott be Gábriel Ferencz Zeneművészeti főiskolai tanárnak,
akinek – sikeres felvételi után – a növendéke lettem (körülbelül nyolc évig
tanultam Gábriel tanár úrnál).
Deák István
(Budapest, 1916 – London, 1999.) hegedűművész, tanár;
Hegedűtanulásom
első napjától kezdve bátyám rendszeresen felügyelte gyakorlásomat (eleinte
naponta, később ritkábban). Ő volt az első, aki felhívta a figyelmemet
arra, hogy a lecke sokszori, gépies eljátszása, ha nem javítom ki a hibát, csak
felesleges időtöltés, nem eredményes gyakorlás. „Így csak az idő
telik, és minden hiba egyre jobban berögződik” – mondta.
Amikor
1939-ben, hegedűművészi diplomája (Zathureczky Edénél) megszerzése
után – részben továbbtanulás céljából, részben a háború fenyegetése miatt –
elhagyta Magyarországot (Brüsszelbe, Gertler Endréhez utazott), egy ideig
kollégája, Zöldy Sándor vette át ezt a feladatot.
Zöldy Sándor
hegedűművész;
Zöldy Sándor is 1939-ben Zathureczky Edénél kapta meg
hegedűművészi diplomáját. Az Ő instrukcióiból is arra emlékszem
leginkább, hogy többször is elmondta: „Jól gondold meg, mit miért akarsz
megismételni, hogy ne váljon gépiessé a gyakorlás... javítsd ki, ami hibás
volt, s a jót ismételd meg többször, hogy az rögzüljön.”
Gábriel
Ferencznél volt növendéktársaim közül elsőként Schönfeld Jutkának
szeretnék emléket állítani.
Schönfeld
Jutka Gábriel kiváló tehetségű növendéke volt. Magam előtt látom a
nálam körülbelül két évvel fiatalabb kislányt (tizenkét éves lehetett
akkoriban), látom a hegedűre oly odaadóan ráboruló fejét, hallom
szenvedélyes vibrato-ját, telt, érett, zengő tónusát, amiben már érezni
lehetett a leendő kiváló előadóművészt.
A
felszabadulás után véletlenül találkoztam Schölfeld Jutkának a
munkaszolgálatból nemrég visszatért édesapjával, aki elmondta a család sorsát.
Jutkát, négy, nála kisebb testvérét, édesanyjukkal együtt Pest környéki
otthonukból deportálták Auschwitz-ba; feltehetően ott ölték meg
mindannyiukat.
Hidy
Mártával és két másik tanulótársunkkal együtt kvartettezni kezdtünk; Mártával
felváltva játszottuk az első és a második hegedűszólamot. Haydn és
Mozart vonósnégyeseket blattoltunk nagyon lelkesen, s nagy terveink voltak. Ám,
amikor egy bizonyos mű kidolgozására került volna a sor, hamar be kellett
látnunk, hogy ehhez még túl gyakorlatlanok vagyunk (akkoriban még egyikünk sem
tanult kamarazenét, sem Weiner Leónál, sem Waldbauer Imrénél). Gyerekes vitáink
és időegyeztetési gondok miatt a kvartettezést hamar abbahagytuk.
Dékány Béla
hegedűművész;
Dékány
Bélával vizsgák előtt együtt gyakoroltunk, figyeltük, javítgattuk egymás
játékát. Főleg a skálák lassú gyakorlásában és felgyorsításában
segítettünk egymásnak (különös tekintettel a kromatikus skálákra és a ritmikus
lüktetésre).
Akkoriban
(legalábbis a hegedűtanszakon) csak a tanév végén volt vizsga, félévkor a
tanár osztályozott. Gábriel az órán is és a vizsgán is saját maga kísért
zongorán.
Évtizedekkel
később Londonban vendégeskedtem Dékány Bélánál; Ő is, mint bátyám, a
Philharmonia, később New Philharmonia zenekar tagja volt. Sokat
beszélgettünk régi tanáraink tanítási módszereiről. Gábriel Ferencznél
nagyon sok etűdöt, kis darabot, Schülerkonzert-et tanultunk (a
vizsgaanyagot és az évi anyagot a vizsgalapon külön-külön fel kellett
tüntetni). Béla nem tanult Rados Dezsőnél, de tőlem és másoktól sokat
hallott róla. Rados Dezső kevesebb anyagot tanított, és nagyon alaposan, a
legapróbb részletekig kidolgoztatott mindent. Dékány Bélával eltöprengtünk
azon, hogy szerintünk milyen is lenne az ideális tanár: aki a Rados-féle
részletező munkát Gábriel nagyvonalúságával ötvözné...
Balogh Ferencz
(Aszód, 1920 – 2005, Kolozsvár) hegedűművész, a kolozsvári
Zenekonzervatórium hegedűművész-professzora;
(A
portré forrása: www.muvelodes.ro - Művelődési
közművelődési folyóirat - Kolozsvár)
Balogh
Ferencz javaslatára, csak a magunk örömére, Bartók Béla hegedűduóival
foglalkoztunk (akkor szerettem meg ezeket a műveket, amiket később
játszottam és tanítottam).
Amikor
Balogh Ferencz jóval később, Erdélyből újra Budapestre költözött,
megint találkoztunk, s több ízben hallgattuk együtt Beethoven-kvartettek
jobbnál jobb felvételeit.
Nagyszerű
virtuóz adottságú hegedűs volt. Bármit kérdeztem tőle, például hogyan
gyakorolja Dinicu Hora Staccato-ját, vagy Paganini
Martzy Johanna
(Temesvár, 1924. október 26 – Rüschlikon, 1979. augusztus 13.) hegedűművész;
Martzy
Johanna is Gábrielnél tanult; ő néhány évvel idősebb volt nálam, és
sokszor előttem vagy utánam volt hegedűórája. Mindig örömmel
hallgattam az órán vagy az óra előtt, míg a tanár úr érkezésére vártunk.
Egy alkalommal Bach a-moll Fuga-szonátájának Allegro tételét gyakorolta, és
„Jancsi” szívesen megmutatta nekem az ismételt frázisok echo-hatásának
vonótechnikai megoldását, a vonóbeosztás és a megszólaltatási pont változtatásával.
Johanna
nagyon kedves, segítőkész kollegina volt. Amikor növendék-hangversenyre
készültem, Johanna segített a felkészülésben; tanácsolta, hogy néha csukott
szemmel gyakoroljak, és mozogjak, ne mindig egy helyben álljak. Arra is
figyelmeztetett, hogy ne mindig elölről kezdjem a darab gyakorlását:
szükség szerint emeljek ki egyes részleteket, s amikor a részleteket már
megfelelő tempóban, kotta nélkül, biztonsággal tudom, akkor építsem be a
nagyobb egységbe.
Bizonyos
osztálytól kezdve mindenki kamarazene-oktatásban is részesült. Weiner Leónál
tanultuk a zongorás és a fúvós kamarazenét, Waldbauer Imrénél vonós darabokat:
vonóstrió, vonósnégyes stb. Martzy Johanna, én és még három tanulótársunk (a
kvintettben a többiek, emlékezetem szerint: első brácsa Pallagi János, aki
2013-ban hunyt el, második brácsa Herzfeld Sándor, cselló Varga László, a New
York-i Filharmonikusok egykori első csellistája, amerikai és kanadai
egyetemek tanára, aki a napokban hunyt el) Brahms G-dúr két-brácsás kvintettjét
tanultuk Waldbauernél. Koncertre készültünk, és Waldbauer a „hivatalos” órákon
kívül eljött a próbákra a Zeneakadémia III. emeleti, legendás, akkor még a
mainál sokkal nagyobb, XXIII-as termébe, ami Waltbauer és Weiner állandó
tanterme volt. Martzy a próbákon nem csak Waldbauer intencióit kérte számon
tőlünk, hanem bíztatott mindannyiunkat, hogy játsszunk bátrabban, ahol
kell, akár szinte szólisztikusabban. Például az első tételt bevezető
G-dúr harmónia duruzsolásába, amit a négy felső hangszer játszik, szinte „robbanjon
bele” a cselló drámai főtémája.
A
koncert nagyon jól sikerült; a Népszavában Jemnitz Sándor szép kritikát írt
róla. (Abban az időben Gál Endre a Magyar Nemzetben és Jemnitz a
Népszavában többször is írt a Zeneakadémia növendékhangversenyeiről.)
A
fent fölsorolt régi növendéktársak, ahogy én is, mind Gábrielnél tanultak
ezekben az években.
Küllei Angéla
(1945) zongoratanár;
Küllei
Angéla volt az első szonáta-partnerem Weiner Leónál. Együtt próbálgattuk a
kamarazenélés alapelemeit. Hová álljon a hegedűs, hogy jól lássák egymást?
Hogyan „intsen be” a zongorista? Hogyan emelkedjen ki az együttes játékból a
fontosabb szólam? Meddig tartson a pedál-hangzás?
Egy
ideig együtt jártunk Weinerhez, később aztán másokkal is szonátáztam.
Solt Ilonka
zongoratanár;
Solt
Ilonkával Weiner Leó kamarazene-óráin sokszor játszottunk együtt, koncerteken
is többször szerepeltünk.
Solt
Ilonka, zenét nem tanuló kisiskolások számára, fél- egyórás hangversenyeket
szervezett, általános iskolákban. Ilyen alkalmakkor nagyon érthetően
magyarázta el az egyes zenei formákat. Egyszer eljátszottuk Bach E-dúr
hegedűversenyének harmadik tételét (rondó-forma). Bemutattuk a
rondó-témát, azután eljátszottuk az egész tételt; a kicsik az ujjaikon
számolták, hányszor veszik észre az előbb hallott dallamot.
Fülep Tamás
(Debrecen, 1926. január 27. – Budapest, 2004. december 27.) zongoraművész,
főiskolai zongoratanár;
Fülep
Tamás évekig volt szonáta partnerem Weiner Leó kamarazene óráin. Már akkor is
többször szerepeltünk együtt koncerteken, s ez a kapcsolat a zeneakadémista
korszak után is sokáig tartott. Ezekről a közös muzsikálásokról
később írok még.
Ötvös
Magdi évekig padtársam volt Ádám Jenő (szolfézs) és Molnár Antal (összhangzattan
és formatan) óráin, a Zeneakadémia II. emeletének XVIII-as termében. Egymást
segítettük a számozott basszus feladatok kidolgozásában.
„Rizsbiter” (? összhangzattan) példákat zongoráztunk egymásnak, ezeket minden
hangnemben, jó tempóban kellett tudni (ez a feladat a nem zongoristák számára
elég nehéz).
Gerle
Róbert Kresz Géza növendéke volt. Tőle hallottam először arról, hogy
a húrváltás műveleteiben a bal karnak és a bal kéznek is van szerepe.
Erről valószínűleg eddig is tudtam, de ekkor tudatosodott bennem.
Cserfalvi Elíz
hegedűművész;
Cserfalvi
Elíz Rados Dezsőtől került Zathureczky Ede osztályába. Tőle
hallottam először Rados Dezsőről; sokat beszélt Rados tanítási
módszeréről, a hegedűs egyensúlyozásról (nem csak bal lábon, hanem
két lábon állás), a jobb kar súlyérzetéről, a jobb felkar nagyobb
szerepéről, ami erőlködés nélkül teszi lehetővé a teltebb
hegedűhangot.
Ha
felidézem Kótai Erika nevét (tanára: Temesváry János), rögtön eszembe jutnak
dr. Bartha Dénes zenetörténet és dr. Kókai Rezső zeneesztétika órái.
Együtt hallgattuk az előadásokat, együtt készültünk a vizsgákra. (Kótai
Erikával később, mint az Operaház zenekarának egyik tagjával találkoztam
újra.)
Flesch Imre
(énektanár, karnagy)
Flesch
Imre, „Musica Classica” néven vonószenekart alapított, olyan fiatal muzsikusok
számára, akik az akkor érvényes zsidótörvények miatt már nem lehetettek a
Zeneakadémia növendékei.
A
zenekarnak én is tagja voltam; ennek hatására szerettem meg annyira a barokk
(akkor preklasszikusnak nevezett) zenét, hogy vonzalmam, érdeklődésem a
mai napig megmaradt. (Flesch Imre, mint feleségétől később megtudtam,
a Bor-i munkatábor áldozatai közé tartozott.)
Szamosi Lajos
((1894-1977) énektanár;
(A
portré forrása: www.liberoszamosi.org)
Szamosi
Lajos beszélt nekem a belső hallás fejlesztéséről, ami minden
muzsikus számára elengedhetetlen. „Képzeld el előre, lehetőleg a
legapróbb részletekig,
mit
akarsz játszani, hogyan, s ezt az izmaidban is érezd. A belső hallás
mindig valamivel előrébb járjon, mint ahol éppen tartasz a játékban.”
Móri
Béla bátyám jó barátja volt, és engem kicsi gyermekkoromtól fogva ismert. Már a
háború előtt is voltak növendékei. A háború után, hosszas
munkaszolgálatból visszaérkezve, természetesen újra találkoztunk. Ekkoriban,
hogy megélhetését biztosítsa, villamoskalauz lett, s mellette igyekezett
magántanítványokat vállalni. 1947-ben vagy 48-ban feleségével Brazíliába
készült kivándorolni, ezért növendékeit nekem adta át. A tanításhoz ellátott a
szükséges instrukciókkal, hiszen addig még soha nem tanítottam.
Élete
végéig Sao Paolo-ban élt, zenekarban játszott és tanított. Rendszeresen
leveleztünk és egyszer bátyámnál Londonban, valamint többször Budapesten is
találkoztunk.
Három
évig, 1955 és 1958 között voltam a Magyar Állami Operaház zenekarának tagja.
Jáki Tóth Pál
(hegedűs, zenekari tag)
Jáki
Tóth Pál, mint „újonc”-ot, sokszor maga mellé ültetett, s figyelmeztetett az
egyes művek nehezebb helyeire. Megismertetett a karmesterek elvárásaival,
mindenben segítségemre volt.
Felvinczi Takács Alice
(hegedűművész, hegedűtanár, zenekari tag)
Felvinczi
Takács Alice minden előadás előtt hat óra – negyed hétkor már jelen
volt (az előadások hétkor kezdődtek), és gyakorolta az aznap sorra
kerülő mű nehezebb részeit. Ezen a példán okulva magam is így tettem,
hiszen Takács Alice régi, rutinos zenekari játékos volt, s mégis mindig
átismételte, amit szükségesnek tartott. Takács Alice alsófokon tanított is,
nagyon jól és igényesen; egyszer hallottam növendékei hangversenyét.
Bárány Sziszi
(hegedűművész, hegedűtanár, zenekari tag)
Addigi
zenekari gyakorlatom nem terjedt túl a napi három-négy óra ülve hegedülésen. Az
Operaház zenekarának munkája – próba + előadás – viszont napi hét-nyolc
órát is elérhetett. Bárány Sziszi mutatta meg, hogyan lehet úgy ülve hegedülni,
hogy ennyi idő alatt se fájduljon meg a játékos háta. Ezen kívül arra is
bíztatott, hogy a nehezebb művek szólamát vigyem haza, s otthon is
gyakoroljam.
Jámbor Böske
/Schillerné/ hegedűtanár (Fodor Zeneiskola), zenekari művész;
Jámbor
Böske az Erkel Színház zenekarának második hegedűszólamában játszott. Bár
nem volt szokás, hogy egy I. hegedűs helyettesítsen egy II. hegedűst,
elvben ez mégis megtörténhetett. Ezért Jámbor Böske azt javasolta nekem, hogy
egyes nehezebb művek II. hegedű-szólamával is ismerkedjem meg.
Fenyő
Ferenc gyakran volt „pulttársam” az Operaház zenekarában (egymás mellett
ültünk). Amikor két tanéven keresztül (1960-1962.) Pekingben tanítottam,
Fenyő Ferenccel többször váltottunk levelet; én a pekingi
növendékeimről írtam, Ő pedig az operaházi „pletykákat”, az
újdonságokat írta meg.
Varjas Anna
(Budapest, 1921. január 10. – Budapest, 1999) zongoraművész-tanár, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet, később a Gödöllői Állami
Zeneiskola tanára;
Varjas
Annával átjátszottuk Brahms három hegedű-zongora szonátáját; egyet vagy
kettőt alaposan kidolgoztunk (nyilvános előadásra sajnos nem került
sor). Anna itt arról beszélt, hogy Brahms, ha mosolyog is, muzsikája akkor is
őszies. Az A-dúr szonáta első tételének főtémájában a kérdés:
sóhaj, a válasz: lemondás.
***
Deák Ágnes
hegedűművész-tanár (Budapest, 1927. jan. 31.) A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán Gábriel Ferenc és Rados Dezső voltak a
mesterei. Tanított a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában és docensként a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Miskolci Tanárképző
Intézetben. 1948 és 1965 között számos európai országban szerepelt és sikeresen
vett részt nemzetközi zenei versenyeken is.