M. DIETRICH HELGA
Forrai Katalinra emlékezünk
„ Az,
hogy a gyermekünk milyen képességeket kapott, nem szégyen, s nem dicsőség.
Az örök tarka tulajdonságaiból húzta ki az
élet lottója. Gyermekeinket tehát úgy kell
tekinteni, mint az emberi
jövő ránk eső hányadát; kis testeket,
akikben a jóakarat
állandó, csendes
sugárzásával kell a lehetőség csírázását támogatni…”
Németh László
Már tíz éve, hogy
Forrai Katalin nincs közöttünk. A kisgyermekkori zenei nevelés ügyének
hazai és nemzetközileg is széles körben elismert követe 2004. december 30-án elment - és mégis velünk maradt.
Kati néni…
így szólította őt talán az egész ország. Egyéniségének kisugárzása, a
belőle áradó harmónia gyermeket és felnőttet egyaránt magával ragadott.
A fenti idézetben megfogalmazott gondolatok benne testet öltöttek - amint a kicsinyeket ,neveltjeit , barátait, vagy kollegáit bíztatta
és őszinte nyitottsággal nyitottságra sarkallta. Erőt sugárzott -
személyes oda fordulásával, mindenkor érdeklődve figyelt. Építő módon
kritikus szavai - gyakran fűszerezve messze földön híres humorával -
hosszú évtizedeken átívelve egyengették tanítványok egész sorának útjait.
Szakmai
tudásának mélysége, haladó tendenciájú elméleti /módszertani naprakészsége
tekintélyt parancsoló volt itthon és határainkon túl egyaránt.
Iskolateremtő módszertani kultúrája irányadó mérce volt évtizedeken át. És az ma is!
Szellemi
öröksége gazdag, hihetetlenül színes. Hálásak lehetünk a Sorsnak mindazok, akik
ismerhettük. Feladatomnak érzem, hogy életének néhány fontos állomását azok
számára is felemlítsem, akik személyesen már nem ismerhették őt.
Természetesen, egy gazdag- és szerteágazó életút valamennyi, fontos momentumát
nehéz lenne felsorolni jelen keretek között. Ám, méltatni annál inkább
szükséges és időszerű!
Debrecen,1926.
Szeptember 25. - zenét szerető és azt magas
szinten művelő családba született, s ez meghatározó volt számára a
pályaválasztás tekintetében is.
A
40-es évek közepén a tanítói - és énekszaktanítói képesítés megszerzése
után bátyja, Forrai Miklós révén,
személyesen találkozhatott Kodály
Zoltánnal. Ez a találkozás egész további életútjának, szakmai feladatainak
felfedezését is jelentette.
Kodály
tanár úr arra biztatta, hogy még két diplomát szerezzen! Ezen felül nagy
ívű feladatokkal, személyre szóló tanácsokkal látta el. Kati néni a
kihívást megtiszteltetésként élte meg. Mestere buzdítása a továbbiakban is
motiválta.
Budapesten
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán középiskolai énektanári - és karvezetői diplomát
szerzett, majd az 1947-től 1967-ig terjedő időszakban - Kodály
Zoltán haláláig - avatott tanítványként, elkötelezett munkatársként dolgozott a
hazai zenei nevelés ügyének megreformálása érdekében.
A
diploma kézhezvételét követően általános iskolában kezdett el tanítani,
majd álmaihoz híven óvodás korú gyermekekkel is foglalkozni kezdett. Személyes
feljegyzéseiből tudjuk, hogy a budapesti Dob utcai óvodában töltött évei
alatt egy alkalommal Hermann Alice - a fővárosi vezető felügyelő
- figyelt fel kiváló pedagógiai vénájára, énekes foglalkozásainak
játékosságára, szívet melengető énekhangjára. Közbenjárását követően
került a Huba utcai, majd a Brunszvik
Teréz Óvónőképzőbe az ötvenes évek elején, ahol nyolc tanéven át,
énektanárként dolgozott. A pedagógusjelöltek oktatása mellett újra és újra
elvarázsolta a kicsinyekkel való foglalkozások élménye.
1952-től
- Kodály tanácsára - a főváros nyolcadik kerületében délutáni, úgynevezett zeneóvodai foglalkozások vezetését
vállalta a Csobánc utcai óvodában.
Szerény anyagi körülmények között élő családok zeneileg fogékony
gyermekeivel foglakozott. Hamarosan híre ment a zeneovinak és a szélrózsa
minden irányából érkeztek gyerekek a foglalkozásokra, hetente kétszer - nem
ritkán művészcsaládok gyermekei is. Közülük, azóta többen sikeres
zenészekké lettek, illetve elmondható, hogy mindannyian zenét szerető emberré váltak. Mintegy fél évszázadon át tartó
pedagógusi munka - egy emberöltőnyi ragaszkodás! - fűzte Kati nénit a
fenti óvoda gyermekeihez, pedagógusaihoz, a
zeneovihoz.
Generációk
jártak csodájára gyümölcsöző pedagógusi törekvéseinek a kicsinyek körében.
A foglalkozásokon gyakran hospitáltak szakmabeliek és pedagógusjelöltek is.
Majd’ minden alkalommal külföldi vendégcsoportok tagjai vettek részt nem csupán
a foglalkozásokon, hanem az azt követő - estébe nyúló - szakmai
megbeszéléseken is. Ezek a konzultációk, elemzések nagyon sokat jelentettek
számunkra - különösen, akik rendszeresen, tanítványokként voltunk jelen. Kati
néni soha nem lehetett annyira fáradt - látszólag! - hogy elmaradjanak ezek a
megbeszélések. Kérdéseinket mindig meghallgatta, majd feladatokkal látott el
bennünket pl. mondókák, dalos játékok elemzése, memorizálása, újabb zenei
anyagok gyűjtése, vagy tervezetek elkészítése célzott zenei
képességfejlesztési feladatok köré. Ezekre mindig visszatért, az elvégzett
munkát számon kérte, értékelte - értő megjegyzéseivel mindig tovább tudott
minket lendíteni. Hihetetlen munkabírása, elhivatottsága élő példa volt
számunkra. Partnernek tekintett bennünket, a szorgalmat elvárta és
buzdításaival megelőlegezte a magunkba vetett hitet.
Az
emberi kapcsolatok építésének művésze
volt. A vele való találkozás szakmai- és emberi szempontból is meghatározó
jelentőségű volt, mind gondozónő, vagy
fejlődéspszichológus, mind gyógypedagógus, óvodapedagógus számára, vagy
akár gyermekműsorok szerkesztője esetében is.
Az
ötvenes évek elején Kodály tanár úr biztatására óvodai énekes könyv szerkesztésébe kezdett. A Magyar Népzene Tára akkor frissen megjelenő I.
kötetéből, kollégáival - Andor Ilonával, Katanics
Máriával és Kerecsényi Lászlóval - ezernél is több
népi gyerekdalt néztek át. Szigorú szempontsor alapján elemeztek és válogattak
ki mintegy 150 gyermekdalt, melyeket megfelelőnek gondoltak arra, hogy a
kicsinyeknek szánt játék- és dalanyag darabjaiként bekerülhetnek a készülő
könyvbe. Kodály azonban csak mintegy 45-öt ítélt alkalmasnak közülük, melyeket
az életkori sajátosságoknak megfelelően zenei képességfejlesztéséhez is
javasolt. Így, a dalanyagot még további játék-válogatással egészítették ki,
mesterük instrukcióit figyelembe véve.
Ezen
időszak tapasztalataira visszaemlékezvén Kati néni minket, tanítványokat
is elemző mérlegelésre, mértéktartó
válogatásra, átgondolt dalanyag tervezésre buzdított. Úgy tanította, hogy a
kicsinyeknek az éneklés, mondókázás élményén túl a közös játék közben
kibontakozó személyes kapcsolat is életre szóló, emberformáló erővel bír.
Előadásaiban, írásaiban, szakmódszertani könyveiben mindenkor hangsúlyozta
a felnőtt modell szerepét,
hiszen a gyermek minden iránt nyitott, befogadni, utánozni, tanulni vágyik.
Arra intett minket, hogy a felnőtt gondozó, óvó- és tanító feladata, s
egyben felelőssége is, hogy vezesse a gyermeket, igényeit és ízlését
alakítsa, valamint képességeit egyénre szabottan formálja.
Fáradhatatlanul
dolgozott gyermek- és felnőtt közösségek oktatása - nevelése érdekében. Az
elmélet és gyakorlat összekovácsolásának, művészi egésszé varázsolásának
mestere volt.
Híven
Kodály egyre szélesebb körben kibontakozó, meghonosodó zenei nevelési elveihez
a népi dalos játékok mellett komponált
gyermekdalok születésénél is - ahogy mondta - ’bábáskodott’.
Kodály 333 olvasógyakorlatát Ő vitte el Weöres Sándorhoz. A mesterien megkomponált olvasógyakorlatokat heteken
át, mintegy előénekelte a költőnek, aki rímes sorokat alkotott a
dallamokhoz. Így született meg a kisgyermekeknek ajánlott remekművek egész
sora, melyek egyre többször csendültek fel gondozók, óvodapedagógusok ajkán. Ki
ne emlékezne a Kis emberek dalai
megkapó, máskor humoros darabjaira: Tarka
kutya, Jön a kocsi most érkeztünk, Azt mondják, hogy a cipő, Fut, szalad a
pejkó…, stb.,
melyek később a pedagógusok által forgatott szakkönyvekbe is szép
számmal bekerültek.
Hasonlóképpen,
az Európai gyermekdalok 2 kötete és a Szomszéd népek dalai is hosszú
gyűjtő- és úttörő munka eredménye volt.
A
neves költők által művészien magyar nyelvre fordított dalszövegek
igen népszerűvé tették a fent nevezett gyűjteményeket - Csukás István, Károlyi Amy,
Weöres Sándor,…
tollából - és azok ma is. Külön öröm, hogy napjainkban új kiadásban is
elérhetők. A dalok eredeti szövege is megtalálható az igényes
gyűjteményekben. Mintegy 46 európai
nép dalait adják közre ezek a kötetek, pl. a Hull a hó is / finn /, Ág, ág, kicsi ág /mari/ , Hipp, hopp, huss/német/ …gyermekdalok.
Hihetetlen
teherbírását példázza, hogy párhuzamosan a fent említett munkáival,
időközben a Magyar Rádió által rendszeresen sugárzott Óvodások műsorát is vezette, évtizedeken át. Az országszerte
igen népszerű műsor az óvodásokat éneklésre, együttjátszásra
buzdította, de nagyszerűsége, népszerűsége abban is rejlett, hogy az
óvónőknek nyújtott magas színvonalú mintát. Számtalan ötletet adott
dalcsokrok, játék füzérek összeállításához és játékos megvalósításához. Az
éteren át is sugárzott az az utánozhatatlan játék kedv, huncut cinkosság a
gyerekekkel - akiknek mindenkor őszinte partnere, játszótársa tudott
lenni. Nem ismertem senkit rajta kívül, aki úgy szeretett és tudott játszani a
kicsinyekkel, mint Ő! Nagy ajándék ez a képesség - és nekünk is az volt,
akik a szárnyai alatt nőttünk fel és testközelből figyelhettük, majd
próbáltuk ellesni azokat a pedagógiai fogásokat, melyek egyéni/egyedi
módszerének morzsáit jelentették.
Szívügye
volt a bölcsődei gondozókkal
folytatott munka is, valamint a kicsinyek körében végzett pedagógiai célú
megfigyelések sora. Évtizedeken át behatóan tanulmányozta a bölcsődében
megvalósítható zenei fejlesztés lehetőségeit. Már 1955-ben kapcsolatba
került Akócsi Ágnessel, aki naprakész,
közérthető szakanyag elkészítését kérte tőle a kicsinyek zenei
nevelését célozva. A hatvanas évek közepén a Heim Pál Gyermekkórház Módszertani
Bölcsődéjében zenei megfigyeléseket végzett, módszertani- és kontroll
gyermekcsoportokban. A kicsinyek hangicsálásait, a játéktevékenységeiket kísérő
spontán rögtönzéseket jegyezte le, majd adta közre az elemzéseket
követően. 1971-től már a Bölcsődék Országos Módszertani Intézete
(BOMI) első módszertani munkatársai közé tartozott, akik feladatként
tűzték ki egy jól megalapozott nevelési
- gondozási program kidolgozását. Megfigyelései arra irányultak, hogy
hogyan hat az énekes környezet, illetve a felnőtt énekes modell a 0-3 éves
korú gyermekek zenei fejlődésére, beszédfejlődésükre.
Gondozónőket mozgósító továbbképző tanfolyamain a gyerekeknek szóló játékok,
ritmikus mondókák, zenehallgatásra szánt dalok tanítása mellett a
gondozónők énekhangjának és éneklési kedvének fejlesztése, hangszerjátékra
való motiválásuk is hangsúlyt kapott.
Mindeközben
társszerzőként is megismerhettük pl. az Átmenetek iskoláskorig, a Művészetre
nevelés a családban, Esztétikai nevelés az óvodában c. könyvek
fejezeteiből, melyek születését minden
bizonnyal az is elősegítette, hogy aktív tagja volt a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztályának.
Az
Országos Pedagógiai Intézet
munkatársaként, mint egy hőskor részeseként, kiváló munkakapcsolatban
dolgozott együtt Szabadi Ilonával,
Bakonyiné Vincze Ágnessel - megalkotva egy rugalmas, modern szemléletű
pedagógiai programot,/ Az Óvodai Nevelés
Programja, OPI 1971/ mely maximálisan tiszteletben tartotta a gyermek játékhoz való jogát, lelki szükségleteinek
biztosítását és a játékos ismeretszerzés alkalmainak tervezését is
előírta. A programot nagyra értékelték országhatárainkon túl is. Nem
csoda, hiszen szakmailag alaposan elő volt készítve, majd a bevezetés
utáni években országos szintű eredményvizsgálatokkal is mérték hatását. 1989-et
követően, a továbbfejlesztett program
útját is figyelemmel kísérte (1989). Általános pedagógiai felkészültsége, a szakirodalmi
források naprakész ismerete, következetessége, igényessége sokak számára
példaképpé emelte Őt.
Tapasztalatait
megosztotta az általa kezdeményezett országos tanfolyamok résztvevőivel
is, pl. 1977-től kétévente - más és más megyében - kerültek megrendezésre
az Ének Munkaközösség Vezetők Tanácskozásának alkalmai, ahol a
bölcsődei zenei nevelés helyzetével, az ÓNP elveinek zenei neveléssel
kapcsolatos gyakorlati megvalósulásával, az ének módszertankönyv használatával, ...foglalkoztak a résztvevők. A tanácskozást mindig
gyakorlati bemutatók és azok elemzése egészítette ki. Lenyűgöző volt,
hogy milyen érzelmi intelligenciával fordult a számára ismeretlen gyerek
csoportok felé, mikor vendégpedagógusként foglalkozott velük. A kijelölt
óvodapedagógus kollegák által vezetett foglalkozásokat is mindenkor részletes,
tudatosan célzott elemzés követte - arra is mintát adva, hogy mennyire
autentikus módon adta a résztvevők tudtára a módszertani tanulságok sorát.
Akár több száz résztvevő is összegyűlt ezekre a
műhelyfoglalkozásokra, köszönhetően kivételes egyénisége
kisugárzásának és a feladatok gyakorlati hasznosságának is. Az elengedhetetlen
közös éneklések hangulata, a kánonok íze, a népdalcsokrok és
népdalfeldolgozások élménye sokunk emlékezetében él, mindmáig.
Kati
néninek, saját bevallása szerint, mindenkor egyik legkedvesebb - általa magas
rangra emelt - feladata volt, hogy a közös játékok során sok helyi népdalt,
népi gyermekjátékot tanultunk az aktuálisan meglátogatott táj-egység
kincseiből. A helybéli pedagógusokat gyűjtőmunkára is buzdította
az elveszőben, vagy már kihalóban lévő népi hagyományok megőrzése érdekében.
A
hetvenes években megjelent az új - módszertani tartalmában is újszerű - Ének az óvodában, c. óvodai énekes
könyve. Időközben, szorgalmazta a zenehallgatással, mozgással, tánccal
foglalkozó kézikönyvek megjelentetését is. Részt vett az óvónői szakközépiskolák zenei tanterveinek szerkesztésében is,
valamint készülő tankönyvek lektorálásában is szerepet vállalt.
Szívesen
vállalt zsűri elnöki tisztséget pl. az Országos
Énekfoglalkozási Versenyeken, melyek időszakosan kerültek
megrendezésre, óvodapedagógus hallgatók részvételével - a hazai
pedagógusképző intézmények szervezésében. Bíráló, értékelő, empatikus
szavai, az építő jellegű elemzések, továbblendítő gondolatai
mindenkor tanulságosak voltak valamennyi résztvevő számára - beleértve a
felkészítő tanárként jelenlévőket is.
Bárhová
hívták az országban, szívesen utazott - szárnyakat adott a nála
tapasztalatlanabb kisgyermeknevelőknek is. Egy riport során így vallott:
„…
bárhová elmegyek, ha hívnak, nem engedhetem meg magamnak, hogy ne tiszteljem
meg azokat, akik segítségre várnak. Ha Texasban vagy Ausztráliában foglalkozom
gyerekekkel, tanárokkal, ’Karakószörcsögre’ is kötelességem
elmenni, ha várnak.”
Azon
kevesek közé tartozott, akik tudtak maradandót alkotni - több területen is. A
Pannónia Filmstúdió megbízásából (1983-84) ’Kodály szellemi öröksége - A zene mindenkié’ címmel négy részes videofilm
készült (Forg. Kultúra V. rendezte Kiss J.). Ennek
szakmai, szakértői előkészítésében, megvalósításában oroszlán
szerepet vállalt. Később a film 5 nyelven - szakmai tolmácsolást
illetően - került forgalmazásra.
Sokfelé
hívták a nagyvilágban, személyét tisztelet övezte, nemzetközi megbecsülés vette
körül. Nagy elhivatottsággal képviselte mindenütt azt a zenepedagógiai
irányzatot - a Kodály Zoltán nevével fémjelzett zenei nevelési elvek sikeres
megalapozottságát, - melynek révén hazánk egyre több figyelmet kapott a
hatvanas évektől.
A
Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság (ISME)
konferenciáját, Budapesten tartották, 1964-ben. Ennek egyik programjaként, Kati
néni óvodásokkal tartott bemutatóját élvezhették a résztvevők, a
Zeneakadémián. Az élő példa mindennél meggyőzőbb volt: az éneklésre
alapozott zenei képességfejlesztést már koragyermekkorban kell elkezdeni. A gyakorlatban
bemutatott példa segítségével nyert bizonyosságot, hogy a népi játékok stabil
bázist nyújtanak a kicsinyek számára a játékos tanuláshoz ,
kiváltképp’ 6 éves kor alatt. A résztvevők számára is meggyőző
volt a gyermekek mindent elsöprő játékkedve és könnyed, játékos feladat
megoldásaik. Mintegy ’tapinthatóan’ jelen volt az
élő tanulság: hatékonyan járulhatnak hozzá a zenei írás/olvasás alapjainak
tudatos letételéhez a jól felépített - már óvodás korban megvalósítható - zenei
játékok és mindezeken túl a közös éneklés akár élethosszig ható élményekhez juttatja
gyermekeinket.
A
konferenciát követően Kati néni nemzetközi pályája felfelé ívelt. A világ
számos országába kapott meghívást /élete során majd’ minden földrészen
megfordult/. Konferenciákon, szimpóziumokon tartott előadásokat és
beszámolt gyermekek körében végzett zenei vizsgálatairól. Ha gyermek
csoportokkal is vállalt bemutató foglalkozásokat, már utazásait
megelőzően tájékozódott az adott - meghívó - náció zenei
hagyományait, zenei nevelési elveit illetően is. Amennyiben dalaik,
mondókáik hozzáférhetőek voltak, szép számmal megtanult közülük (eredeti nyelven!) olyan
játékokat, amelyeket együttes játékként tervezett majd eljátszani a gyerekekkel.
Ennél fogva sok japán, finn, német (stb.) dalt tudott, illetve angol nyelven
szóló dalos játékok egész sorát ismerte.
Több
hazai- és nemzetközi zenei szervezet kívánt vele együtt dolgozni. 1976-ban az ISME igazgatósági tagjának választották,
majd később annak elnöke lett. A Magyar
ISME Bizottság elnöki tisztségét is betöltötte. A Nemzetközi Kodály Társaság (IKS) alelnökeként is dolgozott. Ő
alapította meg az ISME Kisgyermeknevelési Szekcióját. Világszerte a
kisgyermekkori zenei nevelés nagykövetét
tisztelték benne.
Itthon
is vállalt közéleti megbízatást. 1990 decemberében, az akkor alakuló Magyar Zenei Tanács első
közgyűlése őt választotta meg elnökéül. Kati néni ,
mint vérbeli pedagógus - a mintegy 20 különböző zenei egyesületet
tömörítő Zenei Tanács tagjaiban is - erősíteni kívánta azt a
meggyőződését , hogy a zenei nevelés a társadalom egésze számára fontos,
és mint ilyen, nem lehet elszigetelt, ’csupán
oktatási jelenség’. 3 évig töltötte be ezt a tisztséget, a művészeti
nevelés sokszínűségét képviselte. Volt munkatársai ma is úgy emlékeznek
arra az időszakra, hogy kompromisszumkereső egyénisége sokban
segítette a nemes ügyek intézését - különösen egy társadalmi változásokkal terhelt
időszakban.
Elismerő
kitüntetései közül kiemelkednek:
Apáczai Csere János
–díj, a Brunszvik Teréz –díj, a Kiss Árpád –díj, a Budapestért –díj, a Magyar
Köztársasági Érdemrend Középkeresztje.
A bölcsődei területen kifejtett munkásságáért a Magyar Bölcsődék Egyesülete
Akócsi –díjjal tüntette ki.
Az
1990-es évek végén, az Alapprogram (Az
óvodai nevelés alapprogramja, 137/1996 Kormányrendelet) bevezetésének
időszakában aggódva olvasta a gyakorló intézményekből érkező
visszajelzéseket. Ő, aki a megőrizve
megújítani híve volt, hangot is adott véleményének, hogy egy programnak
mindig segítő, megerősítő jellegűnek kell lenni a gyakorló
pedagógusok számára - ugyanakkor, a haladó tendenciájú kimunkálást hiányolta.
Féltette az évtizedek alatt hatástanulmányokkal is alátámasztott, jól
működő ének-zenei program eredményeit. Valljuk be, aggodalmait,
észrevételeit ma sokan látjuk visszaköszönni.
Forrai
Katalin halála után családja, 2011 decemberében, a Kecskeméti Kodály Intézetnek ajánlotta fel szakkönyveit,
jegyzeteket, fényképeket, valamint azokat a video- és magnetofonszalagokat,
melyek Kati néni énekfoglalkozásait őrzik. A könyvtár dolgozóival együtt
egykori tanítványa, Elizabeth J. Moll (USA) kezdett
hozzá elsőként a hatalmas anyag feldolgozásához, rendezéséhez. Köszönet
nekik!
Könyvei
tehát megtalálhatók – az érdeklődők számára hozzáférhetők – az
intézet könyvtárának archív anyagai között - hogy néhányat kiemelve említsek - melyek közül igen
örvendetes, hogy az utóbbiak új kiadásban is megjelentek az elmúlt években.
Felbecsülhetetlen értéket képviselnek - egy színes, tartalmas életút gazdag
termései. Ma is gazdagíthatják mindennapi munkánkat és válogatásra,
továbbtanulásra, újabb felfedezésekre ösztönzik a kisgyermekkorral foglalkozó
szakirodalom iránt érdeklődőket. Hozzáférhetünk a magyar és angol
nyelvű jegyzetekhez, előadásvázlatokhoz, a hazai- és nemzetközi
szemináriumokon elhangzott előadásaihoz készített feljegyzésekhez. Érdemes
utána nézni, felkutatni, felfedezni azokat a ritka kincseket is - pl.
szakdolgozók - melyek itt most nem nyertek említést.
Ma is, mint ’szak-bibliát’ lapozzuk fel könyveinek dalait, játékait,
módszertani ötletek sorát: Ének az óvodában, Ének a bölcsődében c. értékes
játék variációkat kínálnak a zenei anyag tervezéséhez.
Angol
nyelvű módszertankönyve, Music in Preschool címmel - a magyar Ének az óvodában tankönyv
’testvére’ - sok angol ajkú diáknak is segítséget
nyújthat. Jean Sinor
tanárnővel együtt állította össze a könyv anyagát és adaptált, angol
nyelvű dalanyaggal adták közre.
Még
mindig itt
van hát közöttünk…, noha egy más dimenzióból átsugározva érezhetjük
közelségét. Sokszor a meglepetés erejével hat, hogy mennyire élő ma is tanításainak, gondolatainak
frissessége, intelmeinek aktualitása.
A
kisgyermekkori művészeti nevelés létjogosultságáért, napi jelenlétéért ma
is ki kell állnunk. Komplex személyiségformáló erejét napjainkban is fontos
tudatosítani, kiváltképp’ a gyermekeinket hívatlanul is körülvevő
hangáradat, információ bőség forgatagában. Kati nénitől már
megtanultuk: a befogadás, befogadni tudás
képességét, a rácsodálkozás élményét, az alkotás örömét már 6 éves kor
alatt fontos, hogy gyermekeink megtapasztalják.
*
* *
Forrai
Katalin tiszteletére, egy nemzetközi bizottság - angol, amerikai, ausztrál,
kanadai, magyar pályatársai és tanítványai kezdeményezésével - díjat hozott
létre. A Nemzetközi Forrai Katalin Díj emléket kíván állítani
Forrai Katalin felbecsülhetetlen értékű pedagógiai munkásságának, melyet a
kisgyermeknevelés ügyéért fejtett ki. Cél, Kati néni szellemi örökségének
ápolása, szakmai hitvallásának mélyebb megismertetése, átörökítése. A díj
egyben buzdításul is szolgál azon pedagógusok számára, akik ma is az igényes
zenei nevelés megvalósításán munkálkodnak. Első alkalommal egy francia és
egy japán pedagógus vehette át a díjat: Christian
Pineau és Chinen Naomi Ők még személyesen ismerhették a
tanárnőt. Országukban évtizedek óta arra törekszenek, hogy a Kati néni
által felmutatott úton folytassák a kisgyermekek zenei fogékonyságának
gazdagítását, valamint pedagógiai tanfolyamok szervezésével is azon fáradoznak,
hogy az értékes zenepedagógiai örökség tovább élhessen - saját országukban is.
A
Nemzetközi Forrai Katalin Díj elnyerésére idén két magyar pedagógus is kapott
jelölést, a mintegy hét jelölt
között. A Parlando következő számában hírül adjuk
majd, hogy végül kik a díjazottak, 2015-ben.
Ó, ha cinke volnék,
útra kelnék / hömpölygő sugárban énekelnék… egyike
volt legkedvesebb dalainak. Emlékezzünk
Forrai Katalinra! Vágtasson akár
sárkány paripán az ének, vagy levegőben ide-oda kanyarogjon a dallam…, de szóljon!
A
gyerekek ma is nyitottak. Mindig legyen, aki velük, nekik énekel nap, mint nap!
Nőjünk fel a kisgyermekkori művészeti nevelés feladataihoz!
Köszönjük,
Kati néni!
A
szerző:
M.
Dietrich Helga ELTE TÓK Ének-zenei Tanszék
nyugdíjas docense