DR. ERDŐS ÁKOS*
Gondolatok
az iskolai és kórushangképzés „időszerű”
kérdéseiről
1982-ben,
friss diplomás karvezetőként, kilépve a Zeneakadémia kapuján alig vártam,
hogy kórust alapíthassak. Az addig szerzett tapasztalatok alapján
körvonalazódott előttem, hogyan képzelem ezt megvalósítani, de ezek között
a gondolatok között alig fordult elő a hangképzés kérdése. Az eltelt több
mint 30 évben sok különböző élmény ért: gimnáziumi énektanárként,
kórusvezetőként, magánének növendékként, majd tanárként, hangversenyénekesként,
szaktanácsadóként, vezénylés- és szakmódszertan-tanárként igen sok irányból
találkoztam a hangképzés problematikájával. Az iskolai keretek között és
kórusban történő éneklés, énekeltetés területén nagyon sok és sokféle
tapasztalatra sikerült szert tennem. Az eltelt évtizedek során már a kezdet
kezdetén kialakult és a mai napig egyre inkább erősödött az a
meggyőződésem, hogy a hangképzés az egyik, ha nem a legfontosabb terület
az énekhanggal foglalkozók, énekeltetők, számára. Számos esetben tartottam
tanfolyamokat, továbbképzéseket a témában országszerte. Az ELTE BTK Zenei
Tanszékén bevezetésre került a kórusvezénylés-módszertan nevű tantárgy,
melynek keretében hosszú éveken keresztül terítéken volt az iskolai hangképzés
elmélete és gyakorlata. Jelenleg a szakmódszertan tantárgy keretében fél éven
keresztül foglalkozunk ezzel a témakörrel.
Tapasztalatom
szerint az iskolai és kórushangképzés kérdései a mai napig megoldatlanok. A
címben szereplő „időszerű” kifejezés idézőjelei arra
utalnak, hogy sajnos sok esetben ugyanolyan a mai helyzet, mint az elmúlt
évtizedekben bármikor.
Mik
ezek a mindenkori súlyos problémák?
Nem
mondhatjuk, hogy nincs bizonyos fejlődés. Míg 30 éve az jelentette a
fő gondot, hogy sok kórus munkájából teljesen hiányzott a hangképzés, a
beéneklés, ez mára már általánossá vált, a karvezetők belátják, hogy
szükség van rá. Ma a fő gondot a dolog mikéntje jelenti. A majdani
énektanárok, karvezetők ez irányú képzést tulajdonképpen nem kapnak. A
beéneklő gyakorlatok szájról szájra terjednek, apáról fiúra szállnak,
olykor messziről jött ember (külföldi szakember, vagy idegenben tanult
kolléga) ötletei színezik a hazai palettát. A beénekléseket a kollégák
főként az itt-ott hallomásból hallott gyakorlatokból, esetlegesen állítják
össze. Nagyon kevés azoknak a kórusoknak a száma, amelyeknek az énekén
hallatszik, hogy rendszeres, tudatos és főként helyes, vagy legalább is az
énekesek hangjára nézve nem káros hangképzés, beéneklés folyik.
Elengedhetetlenül
fontos lenne ezen a területen is feltenni a kérdéseket: mit, miért, hogyan?
Amíg a karvezető nem tud a beéneklő gyakorlatok elvégeztetése kapcsán
ezekre a kérdésekre világos választ adni saját magának és énekeseinek, addig a beéneklés
nem lehet hatékony, sőt súlyos veszélyeket rejt az éneklők számára.
Többször találkozunk azzal a jelenséggel, hogy egy kórus külön hangképzőt
alkalmaz. Az illető esetleg felkészült énekművész, vagy magánének tanár,
de a csoportos hangképzés, a kóruséneklés területén nem sok tapasztalattal
rendelkezik. Így az amatőr énekesek számára sokszor érthetetlen módon
közelít a témához. A karnagy szempontjából ez a jelenség felveti azt a kérdést
is, hogy milyen művész, aki nem tud saját maga szép hangot kicsiholni a
hangszeréből, csak játszani akar rajta?
Nagyon
fontos lenne pedig kiskortól, már az iskolában helyes hangadásra neveli a
gyerekeket. Ekkor még nyitottak, fogékonyak, könnyen alakítható a hangjuk,
könnyedén, szinte észrevétlenül, játékosan, az utánzás ősi eszközét
kihasználva lehetne helyes beidegződésekre nevelni őket. Később,
vagy felnőtt korban, a felvett hibák már egyre nehezebben, vagy egyáltalán
nem javíthatók.
Alapvető
gondot jelent, az énektanár és karvezető képzés ebbéli hiányossága.
Énektanításunk ének centrikus, a tanár, a karvezető hangokkal dolgozik,
mégis sok esetben hiányzik az alapos, elméleti tudás, pedig csak gyakorlati
tapasztalatok alapján nem lehet hatékony a hangképzés. Léteznek magánének órák,
de az ezeken folyó munka bár esetleg szépíti az adott növendék hangját és
bizonyos ismeretanyag és énekkészség elsajátításához vezet, mégsem készít fel a
majdani ének tanári és karvezetői munkára. Tanácstalanok a hallgatók abban
a kérdésben, hogyan tudnák a későbbiekben alkalmazni a magánének órákon
szerzett esetleges jó tapasztalatokat az iskolai gyakorlatban. Teljesen
hiányzik a képzésből a különböző korosztályokhoz alkalmazható
csoportos hangképzési módszertan. Értetlenül állnak a gyerekek az iskolában,
amikor olyanokat hallanak a tanárjelölttől, hogy „támasszatok, vagy
helyezzétek pozícióba a hangot” (és így tovább). A gyerek kellő ismeretek hiányában
azt se tudja, mit kéne csinálnia, sokszor a tanár is csak elszajkózza a
magánének órán hallott instrukciókat, de nem tudja megítélni, hogy saját maga
jól csinálja-e, főként, hogy a gyerek mit tesz egy adott utasítás hatására.
Az óraszámok nagyon szűkösek, a próbaidő véges. Olyan rövid, világos,
az adott korosztály számára könnyen érthető instrukciókra lenne szükség,
amelyeket a gyerekek meg tudnak valósítani, és amelyek hosszabb „tudományos”
fejtegetések nélkül, nagy létszám mellett is célra vezetnének. Például: ülj
egyenesen, húzd ki magad, tedd le a lábad, mélyre vedd a levegőt, tedd
csípőre a kezed és érezd, hogy a tüdő alsó része is megtelik,
áramoltasd kifelé a levegőt, lazán, könnyedén énekelj, puhán indítsd a
hangot, ne erőlködj, ejtsd az állad, nyisd a szád. Természetesen ez csak
néhány példa arra, milyen módon lehetne a legalapvetőbb dolgokra
rászoktatni a gyerekeket. Nagy létszám és rövid idő mellett, véleményem
szerint ez vezethetne célra. Fontos lenne, hogy a tanár a rövid, egyszerű,
érthető, a gyerekek számára könnyen megvalósítható instrukciókat adjon, majd
a hallottak alapján időről időre tudatosan tudjon javítani,
továbbfejleszteni.
Mindennek
eléréséhez alapos elméleti tudásra lenne szükség. Az énekeltetőnek
tisztában kéne lenniük a témát érintő anatómiai, fizikai, fiziológiai,
fonetikai kérdésekkel. Ezeknek az ismereteknek a hiányában – mint ahogy az a
legtöbb esetben tapasztalható – a karvezető csak sötétben tapogatózhat, hallomásból
szerzett tapasztalatokra, vagy saját ösztöneire hagyatkozhat. Ebből adódik,
hogy a kórusok hangzása sok esetben kívánnivalókat hagy maga után, az énekórákról
pedig a nagyon ritka kivételektől eltekintve teljesen hiányzik a
hangképzés, a beéneklés. Az énekórák esetében bizonyos mértékben
helyettesítheti a beéneklést az óra kezdetekor népdalok, műdalok éneklése,
de ezek kiválasztásánál fontos ügyelni azok hangterjedelmére, regiszterére,
hogy ne állítsanak hangi nehézséget a tanulók elé és valóban bemelegítő
jelleggel bírjanak.
Különösen
nehéz a helyzet a médiából áradó legkülönbözőbb stílusban éneklő,
előadók, a tehetségkutató adásokban megjelenő önjelölt éneklők
megítélésében. Sokszor elhangzik: „szép hangja van” „jól énekel”, vagy „jó
hangja van”, „szépen énekel” és még sok méltató megjegyzéssel találkozhatunk.
Az operában majd megszakad a tenorista, a magasban egy szó se érthető a
szoprántól, néha egy rock énekes minden szava kristálytisztán érthető, de
egy ép hangmagasságot sem énekel, az operett bonviván csodálatosan lágy
hangszínnel szólal meg, de végtelenül mesterkélten ejti a szavakat, és így tovább.
Nagyon nehéz eligazodni és a gyerek helyes ítélőképességét megfelelő
irányba terelni. A szép hang (hangszín) veleszületett adottság, a jó éneklés
hosszú tanulási folyamat eredménye.
Nos,
akkor mi a szép és mi a jó? Adódik a válasz: szép és jó az, ami természetes. De
azonnal tisztáznunk kell, hogy mit értünk ez alatt. Semmiképpen nem a
képzetlen, „natúr” éneklést, nem beszélve a néptánc-mozgalomban hallható nyers,
feszített, préselt népdaléneklési módról vagy a népi énekstílus címén olykor
hallható szélsőségekről, amikor tizenéves gyerekeket hallunk
idős paraszt nénik hangütését utánzó hangon megszólalni. Természetesnek
azt a hangadást kell tekintenünk, ami a hangadószervek természetes
működéséből fakad. Ez nagyon ritkán hallható. Születésünk után
folyamatosan torzul hangadásunk, számos hanghibát veszünk fel, mire szervezett
keretek között énekeltetni kezdenek bennünket. A hangképzés elsődleges
feladata a hibák kiküszöbölése, az ezekről való leszoktatás lenne, a mínuszból
a nulla szintre való eljutás, a természetes, szabad hangadás beidegzése, csak
ez után kezdődhetne a hang jó irányba történő fejlesztése. Először
ki kell munkálni a hangszert, utána következhet az állandó karbantartás és a
tudás fejlesztése. Ezen a ponton lép be a tudatosság fontossága elsősorban
az énekeltető részéről, de a korosztálynak megfelelő mértékben
az éneklő részéről is. Ne felejtsük el, hogy a mai gyerek sokkal
nehezebb helyzetben van, mint évszázadokkal ezelőtt élt társa. A középkorban
a gregorián kultúrán nőttek fel az éneklők, az angol katedrálisokban
„gyerek- és hangbarát” muzsika szólalt meg, szemben azzal, amit ma elvárnak egy
gyerektől. Olykor oratóriumot (pl. Orff: Carmina Burana
– gimnazisták előadásában…) vagy leküzdhetetlen nehézségű modern
darabokat kell megszólaltatniuk a gyerekeknek, melyek betanulása sokszor lélekölő,
fárasztó, terhes munka számukra és sok esetben veszélyezteti hangjuk épségét.
Ezekre a feladatokra a mai átlag énekesek messze nincsenek felkészülve, feltétlenül
figyelembe kell vennünk, hogy adott korú és tudású énekeseink mit bírnak
megerőltetés nélkül megvalósítani. Minden szempontból fontos tehát a
fokozatosság elvének betartása az énekléssel kapcsolatos valamennyi területen. E
mellett lényeges a gyakorlás mikéntje, akár a hangképzésről, akár a dalok,
kórusművek betanításáról beszélünk. Feltétlenül részenként,
részproblémánként haladjunk, értve ez alatt a hangképzés egyes elemeit (légzés,
hangindítás, artikuláció, hangzó formálás…), vagy a darabok egyes részeit,
egyes problémaköreit (dallami, ritmikai nehézségek, intonáció, pregnáns szövegejtés…)
Tudatos instrukciókkal éljünk és fokozatosan haladjunk a nehézségek és az egész
felé. A jó irányú gyakorlás, fejlődéshez vezet, de ugyanannyi
időbefektetéssel, ha rossz az irány, stagnálás vagy romlás figyelhető
meg.
Külön
érdemes foglalkoznunk azzal, mik azok a területek, amelyek leginkább
veszélyeztetik a növendékek hangját, milyen súlyos hibákat követhet el az
énekeltető. Komoly felelőssége van a mindennapi munkában annak, aki
gyerekekkel, fiatalokkal dolgozik. Mindenekelőtt vigyáznia kell a rá
bízott gyerek hangjára, miközben fejleszt, nem szabad túlerőltetni a
hangot. Mindig veszélyes a hangerő forszírozása, valamint a hangterjedelem
kortól függő határainak túllépése. E tekintetben ne féljünk az általunk
használt tankönyvek esetleges felülbírálásától, a tananyag azon dalait, amelyek
a lejegyzett magasságban túlzott nehézséget jelentenek, bátran transzponáljuk.
Veszélyes terület a kórusok szólambeosztásának kialakítása. Mindenképpen fontos,
hogy a gyereket meghallgassuk, mikor a kezünk alá kerül, bármit is mond (ha
egyáltalán tisztában van vele) hangfaját illetően. Lehet, hogy korábban
nem megfelelő szólamban énekeltették, vagy változhat a hangja az évek
során. Szükséges a szólambeosztást is időről időre újra
felülvizsgálni, mindig abba a szólamba tanácsos osztani a gyereket, amelyben
huzamos ideig könnyedén, megerőltetés nélkül tud énekelni (ez a kérdés
felnőtt énekeseknél kevésbé égető probléma). Talán az egyik
legsúlyosabb veszélyt a karvezetők saját ambíciói jelentik a hanggal
szemben. A darabok kiválasztásakor nagyon nehéz megállnunk, hogy vágyaink ne
győzzenek, lehetőségeink rovására. Tilos a kórus képességeit
meghaladó nehézségű darabokat énekeltetni. Ha túlzó a választásunk e
tekintetben, nagy veszélynek tesszük ki énekeseink hangját. Még Kodály és
Bartók egyneműkarai esetében is veszélyek leselkednek ránk. Meglepő,
hogy Bartók a hangfekvés tekintetében sokkal mértéktartóbb: a 27
egyneműkarban mindössze egyszer, átmenő hangként érinti a fisz” hangot és az alt számára sem ír le
kis g-nél mélyebb hangot. Kodálynál a
helyzet sokkal veszélyesebb: mind a szólamszám, mind a magasság, mind a mélység
tekintetében jóval nagyobb szélsőségekkel
találkozhatunk, nem beszélve arról, hogy a gyermek- és nőikarokban a címadáson
kívül semmilyen útmutatást nem kapunk arra vonatkozóan, hogy mely darabok
énekeltethetők gyerekkarral, ifjúsági leánykarral, kamarakórussal, vagy
nőikarral. Leszámítva az egyértelmű eseteket, e kérdésekben a
karvezető sokszor magára van utalva és különösen vigyáznia kell, hogy
kórusa életkorát és hangi adottságait tekintve ne essen túlzásba a darabok
kiválasztásakor.
Kiemelt
veszélyt jelent a mutálás időszaka. Sokszor találkozni azzal, hogy az
énekeltetők nem vesznek tudomást arról, hogy a lányok is mutálnak, bár
náluk nem olyan látványos a hang változása, mint a fiúk esetében. Súlyos hiba a
mutálás alatti énekeltetés, ilyenkor óvni kell a gyerekek hangját és
időről időre ellenőrizni, hogy éppen hol tart a biológiai
változás folyamata. Ez olykor néhány hét alatt lezajlik, de előfordulhat,
hogy évekig is elhúzódik. A mutálás időszaka alatti éneklés esetleg az
énekhang teljes elvesztéséhez vezethet, ezért különösen nagy ilyenkor az
énekeltető felelőssége, a megóvás területén. Hasonló a helyzet a
beteg gyerekek énekeltetése ügyében is: tilos megengedi, hogy fájós torokkal,
köhögősen, rekedten énekeljen a gyerek. Az pedig, hogy az oly sokszor, sok
betegséggel járó őszi, tavaszi fellépések idején a karvezetők esetleg
saját maguk kérik a beteg gyerekeket arra, hogy a hiányzók helyett is
énekeljenek, egész egyszerűen bűn.
Befejezésül
még egy gondolatot vetnék fel, a napjainkra egyre inkább elhatalmasodó
versenyszellem kérdését a kórusmozgalomban. Mélyen egyet lehet érteni Bárdos
Lajossal, aki nem támogatta, sőt elítélte a kórusok versenyeztetését. A
találkozók, fesztiválok, amelyeken az együttesek felesleges
erőfeszítésektől, stressztől mentesen, felszabadultan az éneklés
öröméért énekelnek és meghallgatják egymást, sokkal inkább szolgálják a kórusmozgalom
alapvető értelmét és a kodályi eszméket. Sajnos világunkban mindenki
mindenhol versenyezni kényszerül, nem lehet kivétel ez alól a kórusmozgalom
sem. A karvezetők szinte bele vannak kényszerítve ebbe a helyzetbe: aki
nem versenyez és nem ér el eredményeket, szinte nem is számít a szakmában, nem
veszik komolyan. Természetesen ez is lehet egészséges motiváció forrása,
megfelelő keretek között, például kategóriákban. De manapság már szinte
mindenhol nagydíjakért, sőt olimpiai bajnoki címekért folyik a küzdelem.
Pedig hát hogyan lehet egy gyerekkar teljesítményét összevetni egy felnőtt
vegyeskar énekével, vagy egy amatőr énekkart egy
hivatásos kórussal, amikor a kiírás még erre is lehetőséget ad.
Jelen
cikk nem nyújthatott lehetőséget arra, hogy a téma minden részletére
kiterjedő alapos és részletes képet adjak, de reményeim szerint arra igen,
hogy újra felhívjam a figyelmet énekoktatásunk és kórusmozgalmunk egyik
legégetőbb problémájára.
* Erdős Ákos DLA egyetemi adjunktus (ELTE BTK Zenei Tanszék). Oktatott tárgyak: vezénylési gyakorlat, kargyakorlat,
előadói gyakorlat, vegyeskar, szakmódszertan,
kórusirodalom-ismeret.
(A
portré forrása: bekasmegyer-ofalu.hu)
„1959-ben, Budapesten születtem, az I. kerületi Állami Zeneiskolában
zongora, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen középiskolai énektanár és
karvezető szakon végeztem – később a doktori fokozatot is itt
teljesítettem. Magánúton hangképzés-elméletet és magánéneket tanultam. 1997-től
oktatok a Zenei Tanszéken, ahol az ELTE Pro Musica
kórusával számos versenysikert értem el – közülük a legkiemelkedőbb a
2001-es Gradói Nemzetközi Kórusverseny Nagydíja. 25
éve vezetem a több mint 30 nemzetközi díjat szerzett, számos CD felvétellel
rendelkező Óbudai Kamarakórust és nemzetközi koncerteken lépek fel az
Óbudai Gimnázium énekkarával. Emellett rendszeresen tartok szakmai
továbbképzéseket, előadásokat.”
(A szöveg
forrása: ELTE BTK Zenei Tanszék honlapja)