Farkas
Ferenc zenekari műveinek újabb CD-felvételéről
Mint a
Parlando 2014/3.
számában beszámoltam róla, a Toccata Classics kiadványaként – második
korongként Farkas Ferenc kompozícióiból – megjelentek kamarazenekari
művei. Most Farkas Ferenc oeuvre-jének hangzó megörökítése vonószenekari
darabjaival folytatódik. Ezúttal a Liszt Ferenc Kamarazenekar tolmácsolásában
csendül fel a muzsika, kicsit több a címben ígértnél (Orchestral Music, Volume
Two: Music for Strings), hiszen a Jelky András szvitben kitüntetett szerepet
kapott a zongora, és hallhatunk trombitára és vonószenekarra készült
Concertinót is.
A korong
(TOCC 0184) az előzőhöz hasonlóan kellemes hallgatnivalót kínál a
nagyközönségnek, a szakmabelieknek pedig megválaszol(hat)atlan kérdések
sokaságát teszi fel. A történeti érdeklődésűeknek különleges csemege,
hiszen elgondolkodhatnak: a változó idők folyamán, miközben továbbíródott
a zenetörténet, az egymás mellett élő stílusok sokasága óhatatlanul is
befolyásolta a szerzőket (állásfoglalásra késztetve, netán bizonyos
irányzatok merev elutasításával reagálva a nemzetközi termés kétségtelen
értékeire is, stb.). Ugyanakkor, született olyan életmű, amelyben
erősen érvényesül valami megfoghatatlan, ami nehezen ragadható meg
szavakkal, sokkal könnyebben a hangzó anyag befogadása által – ami
beskatulyázhatatlanná teszi a darabok többségét.
Farkas
Ferenc esetében stilárisan nehéz korszakolni az életművet – annál gyümölcsözőbb
szempontot kínál maga az életrajz, hiszen az élet és a sokműfajú
életmű szoros kapcsolatban van. A fősodor leginkább a különböző
időszakokban jellemző műfajok tükrében rajzolható ki –
ugyanakkor állandó retusáló szerepet tölt be a kor; a környezet annyiból, hogy
felkérések sokasága által kívülről befolyásolta az életmű alakulását.
„Nem
szeretnek a zenetörténészek” – mondta félig tréfásan egyik látogatásom
alkalmával, s ezzel e nem-szeretést bizonyos mértékig jogosnak fogadta el. Nos,
erről valójában nincs szó, arról viszont igen, hogy a szerzőre
jellemző az az attitűd, hogy nem könnyíti meg a jelen és a késői
utókor kutatóinak dolgát. Sokat komponált, valóságos labirintust teremtve az
őt beskatulyázni szándékozóknak. Ráadásul eszében sem volt „Entwurfkatalog”-ot
vezetni, mint pl. Haydn, aki az említett jegyzékben hosszú időn keresztül rendre
felsorolta készülő műveit. Nem látta el műveit opusz-számokkal,
s általánosságban elmondható, hogy – mint megannyi történeti hírességnél – nála
is nehéz időrend szerint felfűzni a darabokat. Ráadásul, felkérések
sokasága és belső inspiráció egyidejűleg is előhívhatott
elő egymástól jelentősen különböző darabokat.
Az
idő haladtával, lassan ráébredhetünk arra, hogy Farkas Ferenc zenei
világában korántsem könnyű a tájékozódás. Szívesen eljátszik a
legkülönbözőbb (egyszerű és bonyolult darabot egyaránt
eredményezhető) korszakok felidézésével, ily módon rendkívül értékes szolgálatot
is tesz, többek között régi korok elfeledett zenéjének felélesztésével, új
környezetbe helyezésével. Néha rácsodálkozunk a lemez hallgatása közben is, mi
mindenre volt képes reflektálni – és csak találgathatunk, vajon mennyi alapult
hangszeres (élő) zenehallgatáson (tehát „passzív muzsikáláson”) és hogy vajon
milyen mértékben igényelte/várta el művei értő hallgatását.
Mert
Farkas nagyon rafinált; olyan módszereket is alkalmazott, amelyek módosítják a „terem”-akusztikát,
s nem utolsó sorban, figyelhette az azonnali visszajelzéseket, tesztelve a
közönség érzékenységét, zeneirodalom-ismeretét, s megannyi más dolgot.
A korong
műsora a Choreae hungaricus két ciklusával kezdődik. A Kájoni- és a
lőcsei kódexből való rövid tételekből varázsolt pódiumra-termett
muzsikát. Nincs kit faggatni a múltból, vajon érezték-e annak szerzői
gesztusnak a „modernségét”, hogy mert tízen-másodperces tételeket is
komponálni. Történt mindez 1961-ben, amikor a hazai régizenélés
gyerekcipőben is alig járt nálunk. Nem véletlen, hogy régi magyar táncai
(azaz, tánc-feldolgozásai) akár az ifjúsági vonószenekari repertoárt is
gazdagíthatták. Napjainkban a hallgató sajátos idő- (és stílus-) játékként
foghatja fel a mű előadását. A Liszt Ferenc Kamarazenekar (mármint a
mostani, tagságában csaknem teljesen kicserélődött, generációsan
megfiatalodott) élvezetesen szólaltatja meg a tételeket, ugyanakkor,
előadásuk akár zavaróan is hathat azokra, akiknek a fülükben
régizene-együtteseink hangzásképével élnek e tételek. A vonósok néha a népi hangszeres
játékot utánozzák, máskor éneklő, romantikus karakterrel lepik meg a
hallgatót. Vajon amikor ilyesfajta referencia-anyag nem állt rendelkezésre, kizárólag
a kottaképből kiindulva is ilyen merészen karakterizálták az előadók?
Mindenesetre, van játszanivaló, érzékeny kamaramuzsikusoknak szánt feladat:
hangszín-játékot eredményez, amikor az egységes vonós-tónuson belül a szólamok
között vándorol a dallam. Az pedig, hogy a szerző milyennek képzelte,
örökre titok marad.
A
műsorban többséget élveznek a (magyar) tánctételek, ciklusok. Ilyen a két
szólóhegedűs közreműködésével előadható Aria e rondo all’ungherese
(felvételünk szólistái: Stuller Gyula és Rolla János). De van jellegzetesen 16.
századi népszerű táncokat tartalmazó Partita all’ungaresca is, a világot
bejáró Jelky Andrásnak emléket állító Szvit, és a külföldi nagy
valószínűséggel tipikusan magyar zeneként ismerkedik a Musica
pentatonicával. Ennek az 1945-ből származó tételei ugyanakkor tipikus
barokk tételtípusokat sorjáztatnak; Toccata, Aria és Fuga követi egymást a most
első ízben hangfelvételen rögzített kompozíciónak. Hasonlóképp ez az
első felvétele a legkésőbb írt Jelky András szvitnek (itt érdemes
lett volna feltüntetni a zongorista nevét) és a Tóth László szólójával
előadott trombitás Concertinónak (az összeállításban a legsajátabbnak) is.
Nemzetközi kitekintést ad a műsor legkorábban komponált darabja, a Finn
népi táncok 1935-ből.
A magyar
hallgató csak sajnálhatja, hogy kizárólag angolul olvasható a
kísérőfüzetben Gombos László informatív ismertetőszövege.
A
felvétel 2013 szeptemberében, három nap alatt került rögzítésre az Olasz Intézetben.
Valószínűleg nem a felvételkészítők hibája, hanem a trackelés során
alakult ki a végleges hangzáskép többször visszatérő zavaró mozzanata,
amikor is egy-egy cikluson belül, az egymást követő tételek közti átmenet,
azaz a tételszünet bántó űrt eredményez, csúnyán levágott kicsengéssel,
vagy épp „belevágva” a lecsengés folyamatába. Digitális felvételek
utómunkálataként jogosan elvárható az igényes auditív kontroll és szükség
esetén a szépítő korrekció.
Fittler Katalin
zenetörténész, újságíró,
szerkesztő, zenetanár