Ian
Bostridge énekét hallgatva –
koncerten és hangfelvételről
Dalestek a
Zeneakadémián
Ian Bostridge és
Thomas Adčs
Schubert:
Téli utazás (D. 911)
Ian
Bostridge (tenor); Thomas Adčs (zongora)
(Részlet a Zeneakadémia Koncertközpont hirdetéséből)
Immár hagyománya van annak, hogy az egyébként fogékony magyar
hangverseny látogatók időnként meglepetést okoznak tájékozatlanságukkal
vagy épp elhamarkodott, nagyságot félreismerő értékítéletükkel. Nem egy
világsztár (amennyiben szabad történeti muzsikák megszólaltatóira ezt az
elcsépelt kifejezést használni) részesült kedvezőtlen fogadtatásban (akár
pillanatnyi indiszpozíció, akár bármilyen más zavaró tényező miatt), és
számottevő azoknak a listája, akiknek budapesti bemutatkozó koncertje
korántsem vonzott teltházat (pedig gyakran adnak hangot a panasznak, miszerint
mostohán bánnak a koncertrendezők a dalestekkel).
Amikor a kétségkívül világhírnek örvendő Ian Bostridge
(akinek már korábban nálunk is több hangfelvétele kapható volt) először
adott lépett fel a MüPá-ban (2010 októberében), meglepően kevesen voltak
kíváncsiak rá. A hangulat aztán a ráadásszámmal, Händel Ariodantéjának egyik
áriájával sokaságért kárpótlóan felforrósodott.
Amikor 2014 decemberében a Zeneakadémián adott dalestet
(műsorán Schubert Winterreiséjével), teltházat vonzott. Persze, ebben
kétségkívül a műsornak is része volt – rosszmájúak feltételezése szerint
nem is kicsi. (Sokan nem sajnálták az energiát, s felkészülten jöttek, hogy
szövegből követhessék az előadást.) A koncert végén örömmel fedeztem
fel, hogy visszatért a Zeneakadémiára a hangfelvétel-árusítás jól bevált,
kedvelt gyakorlata. Ian Bostridge több felvételét kínálták, és minden bizonnyal
az elhangzott előadást is minősíti, hogy szép számmal találtak
gazdára a korongok. Újak és régiek, s köztük egy öt korongot tartalmazó album.
A 2014. december 7-i esten Thomas Adčs volt a brit tenor
zongorakísérője, az albumban ugyanez a dalciklus Leif Ove Andsnes
kíséretével található (2004-ben készült felvétel).
A
legkésőbb, 2008-ban rögzített felvételen is Schubertet énekel (a
Schwanengesangot és további négy dalt), Antonio Pappano kíséretével. Talán nem
közismert, hogy muzsikus-pályáját zongoristaként és dirigensként kezdte, s e
kettős minőségében figyelt fel rá Daniel Barenboim, akinek
asszisztenseként a vezénylés irányába tért ki az érdeklődés és munkásság
iránytűje. Pappano briliáns kíséretével kerültek rögzítésre Wolf-dalok is
2005-ben (abban az évben, amikor átvette a római Santa Cecilia Akadémia zenekarának
vezető karmesteri tisztét). A sorrendet tekintve középpontba a
fennállásának 20. évében járó, brit együttes, az Orchestra of the Age of
Enlightenment kíséretével, Harry Bicket vezényletével stúdiófelvételen
rögzített Händel-program került (benne a Budapesten oly viharos sikert aratott Scherza
infidával). És nem lehetne az összeállítás teljes egy Britten-korong nélkül –
ezen Bostridge partnere a Sir Simon Rattle-vezényelte Berlini Filharmonikusok.
Valamennyi korong ideje meghaladja az egy órát (a Britten-programé
csaknem ötnegyed óra), de a hallgató korántsem észleli a reális időt;
belefeledkezik a hallgatnivalókba. Mindegyik műsorra igaz ez a
világból-kiragadottság, ha másként, más-más (egyébként aligha sorrendbe
állítható) mértékben és hatásfokkal is, ami viszont korántsem az interpretációt
minősíti, hanem annak a következménye, hogy ki-ki milyen zenei
„előélettel” hallgatja őket.
Bostridge-ot egyébként sajnálatos módon afféle
„csodabogárként” könyvelik el. Mindenesetre tény, hogy élete-pályája korántsem
mondható tipikusnak. Oxfordban és Cambridge-ben végzett egyetemi tanulmányok
után, amikor a démonológia területén már elismert szaktekintélynek ismerték el,
27 évesen kötelezte el magát az éneklés mellett (ebből a késői
pályakezdésből adódhat a Zeneakadémia programfüzetének az a megállapítása,
miszerint az idén ötven esztendős tenor: későn érő típus.
Ugyanott olvashatni, hogy „a mélyen intellektuális énekesek kihalófélben
lévő fajának képviselője, akit muszáj meghallgatni”. Hát… - aki már
hallotta valamely felvételét, korántsem a kihalófélben lévő típus miatt
kíváncsi rá. És néha oly mértékben érződik éneke szentimentálisnak, hogy
az ellentmond az intellektuális kategorizálásnak).
A Winterreise egyébként végighúzódik énekesi pályáján: azzal
debütált 30 évesen a Purcell Hallban, három évvel később a Channel 4
számára filmet készített belőle, 40 éves korában rögzítettük az albumban
szereplő felvételt, s néhány nappal 50. születésnapja előtt könyve is
megjelent a Winterreiséről.
Keresve is nehéz lenne hibát keresni Bostridge német
szövegmondásában – az öt korongon halljuk még angolul (Britten, Händel),
olaszul (Händel) és franciául (Britten) énekelni. (Valószínűleg az
érthető szövegmondás is „intellektuális” alkatával függ össze?!) Énekesi
tanulmányairól nincsenek adatok – innen a feltételezés „autodidakta”
képzéséről. Az viszont tény, hogy behatóan tanulmányozta Dietrich
Fischer-Dieskau felvételeit, s annál az „akusztikus távoktatásnál” keresve sem
találhatott volna jobbat (nem tartotta fontosnak, hogy valamennyi példaképével
és ideáljával „elszámoljon” a nyilvánosságnak).
Tény: kivételes adottságokkal kellett, hogy szülessen, ha különösebb
énekmesteri irányítás nélkül is ilyen ellenállhatatlanná tudta képezni magát.
Mert Bostridge hangja rendelkezik valami „mágikus erővel” (függetlenül a
démonológiai jártasságától!): mágnesként vonzza a hallgatót, azaz képes fogva tartani
figyelmét az első pillanattól az utolsóig, legyen szó rövid dalról vagy
terjedelmes jelenetről/áriáról. És a hang szépségétől elvarázsolt
hallgató csak nehezen tudja rákényszeríteni magát, hogy olyasmiken
gondolkozzon, mint hogy „mi a titka?”.
Bostridge hangjának sajátossága, hogy a mély tartományban
„testes”, mélytüzű – s miközben „töréspontokat” nem észlelünk, szín- és
árnyalatváltozásokon megy keresztül. Mintha színjátszó lenne, valamiféle
belső fénnyel megvilágítva, ami időnként kiragyog, elementáris
boldogságérzetet keltve. Éspedig nem akármikor, nem is valamely hangmagasság-területen,
hanem az énekes által szabályozva, a dalok-áriák jelentős pillanataiban.
Az alkat az intellektuális, nem az éneklése – ésszel aligha lehetne olyan
differenciáltan megjeleníteni érzelmi rezdüléseket, hirtelen felhorgadó
indulatokat. Néha az éneklés tartalmi közvetlensége lep meg, máskor pedig az a
pszichoanalitikus érzelmi mélyfúrás, amellyel értővé-beavatottá teszi a
hallgatót. Mert Bostridge hangja közvetítésével a szerző által hangokba
foglaltakat hozza a hallgató tudomására. Rácsodálkoztat, akár láthatóról, akár
láthatatlanról van szó. A mesterségét művészetté fokozó kivitelező
maximalizmusa kell ahhoz, hogy állandóan a szépség bűvöletében tartsa
hallgatóit. Maga talán megelégszik eme értékek létrehozásával – erre vall
koncentrációja, s az, hogy közvetlenségével nélkülözi a
pódiumművésztől már-már elvárható attitűdöket. (Talán ugyanezzel
magyarázható, hogy ő nem az énekelnivaló átélésében „erős”, hanem
abban, hogy kinagyítja juttatja kifejezésre mindazt, amihez a szöveg kevés
volt, s aminek a zenével való felerősítése indokolta magát a komponálást.)
A Zeneakadémia pódiumán olyan fesztelenül mozgott, mintha
csak kísérőjével kettesben lenne egy stúdióban – az is szokatlan volt,
hogy szükség esetén elfogulatlanul odament ásványvizes üvegéhez és diszkréten
ivott.
Korántsem tartott a dalciklus egységének a megbontásától - a
hallgatóságot mérhetetlenül zavaró óra-pittyegések pedig mintha el sem jutottak
volna hozzá. Mintha természetesnek tartaná a reális idő és a
műalkotások által strukturált idő tökéletes függetlenítését. És azt
is, hogy ha ő mozgását, mozdulatait és gesztikáját a hang ideális szépsége
megteremtésének rendeli alá, akkor az látványként nem vonhat le semmit a zenei
teljesítmény értékéből. Tény: azoknak adott maradandóbb élményt, akik nem
korábbi Winterreise-élményeik valamelyikének felidézését várták el tőle.
Bostridge autonóm jelenség a színpadon, kiváló
muzsikus-partnerei számára egyszerre jelenthet kihívást és örömet énekének
kísérete. Az album örömteli felfedezése számomra a zongorista-kvalitásait
karmesterként is megőrző Pappano volt; mindenkor a kifejezés dominált
játékában. Amivel még barátkoznom kell: Radek Baborák (natur)kürthangja Britten
tenorra, kürtre és vonósokra komponált Serenade-jában (tudom, a felvétel idején
Baborák a Berlini Filharmonikusok szólókürtöse volt).
Talán több zeneműbolt polcain megtalálható ez az album.
Ha nincs a koncert, minden bizonnyal nem kerül tulajdonomba ez a példány.
Remélhetőleg sok társa gazdára talált aznap este – és azóta. Ez utóbbihoz szeretne
kedvet csinálni ez az írás.
Fittler Katalin
zenetörténész, újságíró, szerkesztő, zenetanár