Héthy Apor hegedűművész emlékére
Életének
71. évében, 2014. november 27-én váratlanul elhunyt Héthy
Apor hegedűművész, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának volt
ügyvezető igazgatója.
Az MR nívódíjával többszörösen kitüntetett zenész a Liszt Ferenc Zeneakadémia elvégzése után 1965-től a Rádiózenekar hegedűművésze, majd 1993-tól 2007-es nyugdíjba vonulásáig a Rádiózenekar zenekari igazgatója volt. Magyarország 1999. évi brüsszeli bemutatkozása, az Europalia ’99 Hungaria kormánybiztosi irodájában a zenei programok előkészítését irányította. Ezekre Vásáry Tamás és a Rádiózenekar hangversenye tette fel a koronát a Koekelberg Bazilikában, ahol másfél ezer néző, köztük az Európai Unió több vezetője hatalmas ovációval köszöntötte a magyar zenekultúrát.
Tévénézők milliói csodálták Héthy Apor páratlan emlékezőtehetségét a nyolcvanas évek közepén – no meg mostanság az M3 csatorna ismétléseit látva és a YouTube-on –, amikor Magyarország elmebajnoka lett az Egri János vezette, rendkívül magas színvonalú szellemi vetélkedőn.
Héthy Aport a Magyar Rádió Nonprofit Zrt. saját halottjának tekintette. Gyászszertartásán a budapesti Farkasréti temető Makovecz ravatalozójában december 18-án hosszú sorokban rótták le kegyeletüket családtagjai, zenész- és munkatársai, barátai, tisztelői.
Elsőként Szirányi János, a Magyar Rádió
korábbi elnöke, művészeti igazgatója búcsúztatta a
hegedűművészt.
Vannak pillanatok, amikor a kétségbeesés és a
tehetetlen düh kéz a kézben cibálja lelkünket, amikor a hit és értelem
döbbenten vitatkozik egymással – és mi csak kételkedve zokogunk, hogy ez nem
lehet igaz.
Leginkább perlekedni lenne okom, Drága Apor, hiszen
nyár derekán, amikor egy születésnap ürügyén olyan szép estét tölthettünk
együtt népes társaságunkkal, nem erről volt szó! A nagy diófa hűsében
önfeledten idéztük immár több mint félévszázados, közösen megélt zenei és
rádiós életünk, hol humorral fűszerezett, hol szomorkás, hol élményekkel
teli vagy éppen kudarcos, de mindenképpen jelentősnek hihető
eseményeit. A fiatalságunkról is szóló nosztalgiázásokat aztán lelkesülten
követték a jövőbe tekintő tervek, a színes, immár felhőtlennek
látszó úti programok, a sokszorosan kiérdemelt, végre ráérős pihenés
határtalan örömével megáldott évek ígérete.
Egykor a zenei gimnáziumban lettünk iskolai
évfolyamtársak, miközben zenei tanulmányaidban a szakiskola grádicsain Te már
akkor is előttünk jártál. Zárt, sajátos közösségünkben hamar kiderült,
hogy – akkor még Kelemen Aporként – a kiemelkedőség szándékának, még
inkább a kivagyiságnak a legkisebb jele nélkül, a zenén túl is mindannyiunknál jóval érettebb, sokoldalúbb és
érdeklődőbb diáktársunk voltál. Természetes szerénységgel viselted,
hogy jószerivel rendre Téged nyaggattunk meg nem értett matematika vagy fizika
feladatainkkal, a Te segítségedet vártuk írásbeli vizsgáink előtt, és
gyakorta éppen Veled konzultáltunk, készültünk fel Balázs Ica néni legendás
művészettörténeti stúdiumaira.
Amolyan korosztályos tisztelettel, de néha bizony – ma
már bevallhatom – kicsit irigykedve ámultuk bravúros gyorsolvasási készségedet
s a hozzá társuló kivételes memóriádat. Mindvégig szinte észrevétlenül voltál
évfolyamelső, miközben annál észrevehetőbben lettél mindenkori
társaságunk sziporkázón szellemes, önfeledten szórakoztató játékmestere.
Zeneakadémiai éveid már főként zenei
sokoldalúságodról szóltak, s szőttek jogos legendákat: amellett, hogy
briliáns virtuozitással hegedültél – például oly emlékezetesen Paganini ördögi
nehézségű caprice-ait vagy éppen Zsolt Nándor
bájos Szitakötőit –, professzionális biztonsággal játszottál el szinte
bármit zongorán is, vagy éppen continuót csembalón,
orgonán. De kiváló muzsikusként már ekkor sem igazán a szólista lét
kiteljesítése, a hangszerek mutatványossága érdekelt – mondogattad is gyakorta önironikusan: én csak amolyan „muszáj-Herkules” vagyok –,
hanem a zene egésze, harmóniai rendje, alkotói csodája. Épp ezért végezted el a
zeneszerzői fakultást is, s képességeid próbájaként lettél egy ízben az
országos felsőfokú szolfézsverseny győztese. Pályád mindenesetre már
e tanulóévek alatt eldőlt: 1965-ben még negyedéves akadémistaként kaptál
meghívást a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarába – ahol aztán egyik énedet,
negyvenkét esztendőn át, megélted.
Azonban, mint egy reneszánsz polihisztornak, jó néhány
további éned versengett benned a muzsikuséval: a szenvedélyesen alkotó
ezermesteré, a széles látókörű történészé, olvasott irodalmáré, vagy éppen
hivatásoddal összefonódva a mindent látni és megismerni vágyó világutazóé. A
dolgokat nemcsak megérinteni, hanem teljes mélységében megérteni akartad.
Trabant-szerelési jártasságod, elektronikai vagy éppen kémiai ismereteid, a
fémmel, fával kapcsolatos mestermunkáid barátaid között messze földön
elhíresültek – élükön talán, a televíziózás hőskorában szinte a
semmiből megalkotott, ragyogóan működő színes masináddal.
Műveltséged sokoldalúságáról, szellemi
teljesítményed szinte határtalanságáról pedig már ország-világ előtt
tettél tanúbizonyságot, amikor a ’80-as évek derekán sorra nyerted az
újdondász televíziós vetélkedőket, s lettél egy ízben Egri János
műsorában az ország „szuper elmebajnoka” is. Kedvesen mosolyogva,
szerény egyszerűséggel, szeretetre méltó természetességgel.
Azonban nevedet örökérvényűen a Rádiózenekar
Aranykönyvébe írtad be: bő negyedszázadon át a prím hegedűszólam
művészeként, majd 1993 elejétől az együttes igazgatójaként. És innen
közös történetünk már nagyon is személyes, hiszen az intézmény egyik
vezetőjeként magam is mindvégig felhőtlen bizalommal számíthattam
kivételesen értő, az együttes életét meghatározó munkádra. Muzsikusként
mindent tudtál a zenekar belső titkairól – nem hiába voltál évtizedeken át
amolyan érdekvédő szószólója is a társulatnak –, a jobbító szándékot, a
közösségi tenni akarást aztán a másik oldal felelős
szerepében is hittel megőrizted. A képzeletbeli lécet magasra tettük,
pedig céljaink roppant egyszerűek voltak: teremtsünk olyan művészi,
szakmai, szervezési és anyagi körülményeket, amelynek eredménye, a Rádió és
egész zenei kultúránk dicséretére, határainkon túl is messze hallatszik.
Mindezek érdekében lettél amolyan cinkos lobbistája Vásáry Tamás főzeneigazgatói meghívásának, és
mindehhez sikerült nagyon hamar megnyerned muzsikus társaid bizalmát,
támogatását is. Aztán következett a „boldog” évtized, nagyszerű zenei
élményekkel, teltházas koncertbérletekkel, maradandó lemezekkel és örökre
emlékezetes külföldi turnésikerekkel. Idetartozóan hadd idézzelek szó szerint
is Téged, amikor oly fájdalommal búcsúztattad egykori zeneigazgatói
elődödet, Bogár Pistát:
„..rengeteget köszönhettem annak, amit ellestem
tőle; sohasem felejtem el például, hogy mindig utoljára foglalta el
szállodai szobáját, meggyőződve arról, hogy mindenki elhelyezkedett
már, de általában is, mindannyiunk apjaként intézte hivatalos és személyes
ügyeinket, segítve, ahol csak lehetett.” Nos, ma ebben a szomorú percben is csak megerősíthetem: kiváló
tanítványnak bizonyultál. Odaadó, fáradhatatlan, önmagát a legnehezebb
megpróbáltatásokkor sem kímélő barát, társ, kolléga.
De azt hiszem, nagyon hiányos lenne szerény emlékezésem,
ha megkerülném a legnagyobb titkot, Téged, magadat. Ugyanis őszintén
gondolom, hogy szárnyaló szellemed, fanyar humorod, csillogó tűzijátékként
röpködő, szórakoztató sziporkáid, egyszóval az örökös siker mögött mindig
ott rejtőzködött a boldogság és szeretet iránti mérhetetlen vágy. Roppant
igényes voltál a társválasztásban, s mindvégig nagyon is a magadhoz
mérhetőt akartad. És végül - bizony olyan jóleső kikiáltani – Ági
kedves, évtizedeken át odaadóan hűséges lényében – talán életed legnagyobb
ajándékaként – ezt a boldogságot is elnyerted.
Drága Apor, tudom, ma azért hívtál egybe minket, hogy
búcsút vegyünk Tőled. De azt is tudom, érzem és hiszem – ez lehetetlen.
Jómagam a baljós hír szárnyra keltétől rendre arra ébredek, hogy talán az
egész csak tüneményes humorod egy újabb fejezete, hogy ne mondjam, tréfája – s
Te valahol éppen egy felhő csücskéről kajánkodva lesed-figyeled
barátaidat, egykori társaidat, az élet tovarepülő forgatagát –, hogy aztán
egyszer csak soha nem múlóan elénk toppanj mosolygós tekinteteddel, pompásan
szóló hegedűddel, ezernyi ötleteddel, alkotásoddal, minden szereteteddel.
Mert lelkünkben mindvégig élni fogsz.
Vásáry Tamás, Kossuth-díjas zongoraművész
és karmester, a Nemzet Művésze zenei társaként köszönt el Héthy Aportól, akinek az életszeretetét ragályosnak
nevezte:
Szeretnék Szirányi
János gyönyörű búcsúztatójához csatlakozni, és nem jön ki szó a torkomon,
csak sírás…
Márai a Gyertyák csonkig égnek
című könyvében azt mondja, hogy a legfontosabb emberi kapcsolat a
barátság. Ezzel teljesen egyetértek. A barátság szónak e legteljesebb
értelmében lehettem Héthy Apor barátja és ő az
enyém. Ez a barátság tényleg a szó
legnemesebb és legpraktikusabb értelmében valósult meg kettőnk közt.
Tudniillik életem egyik legnehezebb periódusában, amikor a Rádiózenekar élén
kellett dolgoznom, valóban probléma problémát adott, és mégsem tűnt annak,
hanem egy nagyszerű bridzspartinak vagy sakkpartinak, amelyben a partnerem
Apor volt. Tulajdonképpen rendkívül színes, szórakoztató, izgalmas és
felemelő munkát jelentett vele együtt dolgozni.
A humoráról nem érdemes beszélni,
mert mindenki tudja, hogy milyen volt. Az ő mondásai közé tartozott – ha
temetésről esett szó –, hogy minden temető tele van pótolhatatlan
emberekkel.
Ő valóban pótolhatatlan.
Azok közé az egyéniségek közé
tartozik, akikkel megismerkednem kitüntetett az élet, mint Fischer Annie, Tóth
Aladár, Weiner Leó. Héthy Apor is ide tartozik,
pótolhatatlan, egyedüli egyéniség volt.
Mint barát, hogy csak egy esetet
mondjak, dél-amerikai turnénkon a hírhedten veszélyes városba, Rio de Janeiróba érkeztünk. Én szokásom szerint minden este
elmegyek sétálni lefekvés előtt, különben nem tudok jól aludni, s szóltam
Apornak, hogy akkor menjünk sétálni. Mire ő: „megőrültél, nem szabad,
itt éjszaka az ember ki sem teheti a lábát!” Mondtam, hogy én kiteszem, és hát
akkor majd holnap találkozunk. „Olyan nincs, nem hagylak egyedül.” Mondtam
neki, ne reszkírozd az életedet, de hát nem lehetett vele beszélni, és jött
velem. Már egy kicsit kezdett megnyugodni a végén, hogy életben maradtunk,
amikor hazaérve, a hotelben megkérdezte a portás, merre jártunk. Mondtuk, hogy
itt a tengerparton. Erre keresztet vetett magára, és utána Apor is.
Tényleg rendkívül önfeláldozó volt,
nemcsak mint barát, hanem mint édesanya! Például amikor Tajvanon voltunk, el
kellett menni egy templomot megtekinteni, arról szólt ugyanis a tajvani
mű, amit ott előadtunk a zenekarral. Én előző este az
utcáról ettem egy nagyon finom ételt, amitől majdnem meghaltam reggelre.
Nagyon beteg voltam,
de mentünk Aporral megnézni ezt a templomot, amiről szólt a
mű, és én ott rettenetesen rosszul lettem, Apor meg tényleg, mint egy
mama, jött velem, a rosszullétem közben fogta a fejem, és utána elvitt a
doktorhoz.
Apor minden pillanatban ott volt. Ott volt, amikor a legnagyobb
szerelmi problémában szenvedtem, ott volt, amikor tényleg lehetetlen feladatok
előtt álltam, és mindig azzal segített, amivel csak lehetett.
Elsősorban szeretettel. Elsősorban barátsággal, azzal a mélységes és magasságos barátsággal,
amit ő tudott adni a környezetének.
Tőle kaptam a legszebb bókot,
amire mindig fogok emlékezni. Azt mondta, a
Te zeneszereteted ragályos. Ezt én most viszonzom neki azzal, hogy az ő életszeretete is ragályos. Ez
az életszeretet nem múlt el azzal, hogy azt mondjuk profán módon, meghalt.
Erről szó nincs. Én ezt akkor éreztem pontosan, amikor Kodály Zoltán
meghalt, és én ezt megtudtam. Ugyanis attól a pillanattól kezdve, hogy
megismertem Kodályt, mindig is rettegtem attól, hogy mi lesz velem, ha ez
megtörténik vele. És akkor azt éreztem, hogy dehogy halt meg! Hát most sokkal
jobban itt van, mert azelőtt
amikor nem voltunk együtt fizikailag, akkor külön voltunk.
Ugyanez volt Aporral, amikor nem
találkoztunk, ő valahol másutt volt meg én is máshol. Mostantól kezdve viszont együtt
vagyunk!
Ezt én pontosan tudom az első
feleségemtől, aki odaátról üzent, és az üzenetet én most szeretném Nektek
átadni, ami úgy szól, hogy:
„Tudod, mi itt szeretnénk veletek
kapcsolatot teremteni, de akkor, amikor ti szomorkodtok, egy olyan sötét,
fekete vagy szürke burába vagytok bezárva, hogy nem tudunk hozzátok férni”.
Engedjük, hogy Apor hozzánk férjen.
És ahogy rá gondolunk, ő is ránk
gondol, de egy sokkal boldogabb világból. Tudom a feleségemtől is, hogy az
egy sokkal boldogabb világ.
Apor itt, ezen a földön nekem egy
napsugarat jelentett, és ő úgy is nézett ki, mint egy sugárzó nap, és
amikor a nap ránk süt, abból egy sugár mindig az övé lesz
– fejezte be a gyászolókban reményt
keltő szavait Vásáry Tamás.
A
vetélkedős barátok, a Kvízjátékosok Klubja nevében Telegdi László matematikus-statisztikus emlékeztette a gyászolókat, hogy
szegényebbek lettek egy igaz ember barátságával, és hiányozni fog Apor végtelen
önironikus alázata, amely csak a legnagyobbak
sajátja. Megemlítette, hogy őket is megdöbbentette az a széles körű
tájékozottság, amire Apor még az internet előtti korban sok-sok olvasással
tett szert. Vetélkedőkön megismert sportszerűségét is felidézte: a
szoros küzdelemben megnyert döntő után javasolta, hogy a legyőzött
ellenfelét is tekintsék nyertesnek.
„Nem
volt olyan hadtörténeti, technikatörténeti, közlekedéstörténeti, informatikai
és – természetesen – zenetörténeti kérdés, amire ne tudta volna a választ, a
lexikális tudást messze meghaladó háttérismeretekkel együtt. Nem igazán
szerette a filmes és a sportkérdéseket, de hányszor előfordult, hogy
azokra is ő válaszolt először. Mondtuk is: mi lenne, ha még szeretnéd
is?!”
Szívesen
jártak az „okosfiúk” a Héthy
Apor által rendezett házi vetélkedőkre, melyeket otthonában gondoskodó
felesége, Ági társaságában izgultak végig, hogy vajon kié lesz a Héthy-kupa. A jövőben már csak Héthy
Apor Emlékkupát tudnak rendezni, mert egy igaz és jó embert elveszítettek.
„Gyászoljuk, ugyanakkor hálásak vagyunk a sorsnak, hogy Apor volt, köztünk
volt, hogy ismerhettük” – mondta Telegdi László.
Barátai
közül dr. Sinkovics Alfréd közgazdász
külön is elköszönt Héthy Aportól. Tizenkét éve
szerdánként beszélgettek pár órán át; a kandidátus megvallotta: ő ma is
folytatja a társalgást az eltávozott művésszel, mert nehéz lemondania a
szerdákról.
„Közgazdász
vagyok, nem muzsikus – mondta. – A zenekar dolgaival kapcsolatban mégis állandó
harcban álltunk, mert szerettem volna, ha megírja a magyar zenekultúrában
óriási szerepű Rádiózenekar történetét. Apor egész életében a zenét
szolgálta, és nagyon sajnálom azt is, hogy nyugdíjazása után Aport nem hívták,
hogy ezt a szolgálatot valamilyen módon folytassa.”
A
társadalomtudományokkal foglalkozó szakember elismeréssel szólt Héthy Apor szellemi kvalitásairól és technikai
intelligenciájáról is. „Amit nálam nem tudott megjavítani három úgynevezett
szakember, azt Aporka körülbelül öt perc alatt
megoldotta.”
Szellemi
párbeszédeik fura szereposztását felidézve pedig így folytatta: „Apor teljes
mélységben látta azokat az óriási ellentmondásokat, amelyekkel most az
emberiség szembenéz, a hihetetlen környezetszennyezés, a túlnépesedés, a
vízhiány és a többi. Apor tudta, hogy ezeket meg kell állítani, de azt is
érezte, hogy nemigen lehet megállítani. Én meg, egy kicsit optimistább, abban
reménykedtem, amit Bernard Shaw mindig gondolt: az ember az értelmével képes arra,
hogy a saját történelmének ne csak elszenvedője, hanem az ura is legyen,
ezért mindig amellett érveltem, hátha mégiscsak ez a pozitív irány sikeredik.
Ezek nagy harcok voltak köztünk.”
Végül a
sors igazságtalanságának nevezte dr. Sinkovics Alfréd, hogy ez a lángész ilyen
korán elment közülünk.
***
A
krónikás barátnak nem marad más hátra, mint arra emlékeztetni, hogy amikor az
ész legyőzi a szívet, a kívülállók már tehetetlenek. Héthy
Apor most már, ahogy a költő tartja, az érett magba zárt napsugár, az
őszi eső, a hó gyémánt ragyogása; ha nyugodt reggelen felébredünk, az
égre kelő madarak fürge szárnycsapásában viszontláthatjuk őt, amint bonmot-it, „aporiádáit” szórja az
örök körforgásban.
(A krónikás: Soós Kálmán)