HOLLÓS MÁTÉ
Séta
Kiss Gy. Lászlóval
Most
60-ik évébe lépő Liszt-díjas klarinétművészünk,
Az utóbbi két évtizedben beköltözött Kiss Gy. hangszerparkjába a tárogató is. Beleszeretett a népi instrumentumba, amelynek modern kori repertoárja kiépítésében elévülhetetlen érdemei vannak: szóló- és kamaradarabok, sőt versenyművek komponálását serkentette.
Már két évtizede foglalkoztatja a népzene is, ezt két Hungaroton CD-n élvezhettük (Halld a tárogató hangját, 1999, Hangok a múltból, 2003).
Most pedig a FolkEurópa Kiadó jelentette meg a
Kapuvári séta című CD-t.
A tárogatót már Kiss Gy. előtt is a klasszikus zene szolgálatába állították, sőt, a világ távoli tájairól is birtokolok olyan CD-t, amelyen kortárs komolyzenei alkotások szólalnak meg ezen az emblematikusan magyar hangszeren (amelyet más nyelvek is a magyar elnevezéssel jelölnek). Aki azonban a Kapuvári séta tíz műsorszámára Kiss Gy. Lászlót elkíséri, különleges hangzást tapasztal meg. Valószínűtlenül gömbölyű tárogatóhangot, amelyet szívesebben hall kissé oboa-ízű klarinétnak, mint a Krasznahorka büszke vára ormáról messzire zengő búsongva lelkesítő öblös hangú tárogatónak. Sok munkája van ebben Kiss Gy. Lászlónak és hangszerkészítő barátainak: gondosan alakítottak a hangszer belső öblösségén és furatain, a fúvókákon és billentyűkön. Mindez a fejlesztés nem azt szolgálta, hogy a tárogató más hangszerré váljék, mint ami évszázadokon át tartott hagyománya szerint volt. Ha klasszikus zenei felvételek szólalnának meg e lemezen, azt hihetnők, ahhoz idomították a hangzást. Ám népzene szól a korongon. Mi történt hát? A szabad téren távolba harsogás helyett a kisebb teremben illetve stúdióban való megszólalásra tették alkalmassá a tárogatót. Olyanképp, ahogy más hangon szónokolunk, ha mikrofon nélkül kell százakhoz-ezrekhez szólnunk, mintha ugyanazt a mondanivalót teremben, netán mikrofonnal mondjuk el.
Az
így keletkező finomabban frazeálható, dinamikailag is formálhatóbb hang
jobban is illik a két- illetve háromtagú kísérethez. A korábbi lemezeken is
Kiss Gy. társa volt brácsán Árendás
Péter, nagybőgőn Lelkes
András. Két számban cimbalmon ezúttal
Árendás
Péter az ismertető füzetben alaposan, de közérthetően avat be a zenei
anyagba, amely
Miközben
egyre nagyobb élvezettel, már szinte az újrahallgatást várva forgattam a
lemezt, azon tűnődtem, kit is hallok, mit is hallok?
Apropó, humor: az is hallható a lemezen, méghozzá a zenei humor legjobb fajtájából. Nem a harsány ripacsból, hanem a zene „beszédével” kifejeződőből. Ilyet hallunk például a Betyárok nótáiban. Ugyanakkor a korong első számában arra is képes Kiss Gy., hogy magas regiszterben nosztalgikus hangot üssön meg. Virtuozitása magával ragadó: olyan futamokat és ugrós gyorsakat játszik, amilyenekre a tárogatót nem ismertük képesnek. Ám nem kísérti meg, hogy a műsor legvégén parádézzon. Elegánsan tesz pontot az utolsó hanggal az 53 percnyi „népmese” végére.
Hosszan volna még sorolható mindaz, ami megnyeri, elkápráztatja, elszórakoztatja, a tárogató vagy akár a népzene hívévé avatja a hallgatót. De itt abbahagyom. Aki nem indul el a Kapuvári sétán a hajdani falu tárogatóssá is fejlődött világjáró klarinétosával, sajnálhatja, hogy kihagyja e lehetőséget.
Végezetül fel kell tárnom egy tényt, mielőtt „lelepleződnék”. Kiss Gy. Lászlóval együtt jártunk a Zeneakadémiára, azóta a barátom. De fontos megjegyezni: nem azért írok így a lemezéről, mert a barátom, hanem – többek között – azért a barátom, mert így játszik!...