Parlando 1999/5, 20.-24. p.
A KA-HANGRENDSZER 9-ES OSZTÁSA
Előző
cikkem megjelenése óta hosszú idő telt el, ezért röviden visszatérek a
KA-hangrendszer fejlődésének korábbi állomásaira.
Hangrendszerem
alapja egy általam felfedezett matematikai táblázat. Az ebben szereplő
számokat frekvenciaként alkalmaztam (ennek mértékegysége a Hertz, amely
a másodpercenkénti rezgések számát fejezi ki). Az új hangrendszer
egyidejűleg megszólaltatott hangjai egymással olyan kombinációs hangokat
keltenek (ezek közül legfontosabb a frekvenciák különbsége), amelyek maguk is
részei a hangrendszernek. A KA-hangrendszer legfontosabb hangköze az aranyszext,
amely itt úgy viselkedik, mint a dúr-moll tonalitásban az oktáv. Egy aranyszextet
eleinte 8, később 11 különböző hanggal töltöttem ki. Az aranyszext
kivételével kevés ismétlődő hangközt találtam. Végül a 11-es
rendszerben kialakult a hangközök bizonyos köre, ahol az ismétlődések
előfordultak. Ezek mentén hangrendszeremet további azonos
hangközlépésekkel fejlesztettem tovább. Melyek is ezek a hangközök?
(Nagyságukat cent-ben adom
meg. 1 temperált félhang = 100 cent, 1 tiszta oktáv = 1200 cent.)
·
aranyszext 833
cent (kisszext + 1/3 félhang)
·
arany terc 366
cent (oktáv és aranyszext különbsége)
·
aranykvart 560
cent (tiszta kvart és tritonusz között)
·
aranyszekund 193
cent (nagyszekundnál alig kisebb)
I a hangrendszer
kiinduló hangja
I – L aranyterc
I – L’ tiszta oktáv
I – N aranykvart
L – N aranyszekund
I – L – N az
alap-„hanghármasok” egyike.
A
hanghármas úgy viselkedik a KA-hangrendszerben, mint a hármashangzat a diatóniában.
(A többi hangnevet itt nem részletezem.)
A
KA-hangrendszer 11-es osztásában előforduló hangközismétléseket a
következő hangközdiagram ábrázolja:
1.
ábra. Hangközdiagram. (Ha az ábrán felfelé haladunk, aranytercet lépünk, ha
átlósan jobbra föl, aranykvartot, ha pedig jobbra, aranyszekundot. )
Ezt a
diagramot olyan új hangokkal egészítettem ki, amelyek a meglevő
hangkészletből ugyanezen hangközökkel érhetők el. Egyúttal elhagytam
a régi hangok közül mindazokat, amelyek nem illettek bele az új
hangköz-struktúrába.
2. ábra.
A KA-hangrendszer 9-es osztása − hangközdiagram és a legfontosabb
hangközök
Az
eddigi rendezetlen hangközviszonyokkal szemben nagy előrelépés, hogy a
szomszédos hangok között most már összesen háromféle, közel azonos nagyságú
hangköz szerepel. Ezeket a görög ábécé első három betűjéről
neveztem el. Nagyságuk a következő:
· γ
99 cent (majdnem pontosan kisszekund)
· β
93 cent (alig kisebb)
· α a
79 cent (a kisszekund 4/5-e)
Ennek
a felosztásnak az a hátránya, hogy az új hangkészlet az alap-hanghármasnak
mindössze egyetlen újabb transzpozícióját tartalmazza
Ekkor
fordult figyelmem a tágfekvésű hanghármasok felé. (A KA-hangrendszer
legkézenfekvőbb szólambeosztása 3 magas szólamból és egy mély fekvésű
szólamcsokorból áll, amely önmagán
belül 3 szólamú, hangközei egymáshoz képest aranyszextek − ez a jelenség
a diatonikus hangrendszer oktávban kettőzött basszusára emlékeztet. A
szűk- és tágfekvés a KA-hangrendszerben is a felső három szólamra vonatkozik.)
A tágfekvés használatát az is indokolja, hogy a KA-hangrendszer hanghármasai
egy aranyszexten belül helyezkednek el, így sűrűségük körülbelül a
dúr-moll tonális rendszer négyeshangzatainak felel meg. A dúr-moll tonalitás
hármashangzatainak megfelelő szólamsűrűsége a KA-hangrendszerben
éppen tágfekvéssel érhetjük el. Ezek körül az I – L – I’ és az I – I’ – L’
– típusúak a legalkalmasabbak. Tekintve, hogy ezeknél csak kétféle hangra van
szükség a szűkfekvés 3 különböző hangjával szemben, tágfekvésben
újabb alaphangokra is építhetünk hanghármast.
Azért,
hogy a KA-hangrendszer 9-fokú osztásából adódó harmóniai lehetőségeket még
jobban kiaknázhassam, a temperálás
mellett döntöttem. A hanghármasok legkisebb hangköze, az aranyszekund egy
β és egy γ hangköz összege. Abból indultam ki, hogy ezt a két,
majdnem azonos nagyságú hangközt kiegyenlítem. Ezt segítette, hogy egy
aranyszexten belül előfordulásuk közel azonos: 4 β és 3 γ
számtani közepével. Ennek az összetett feladatot felvállaló temperálásnak egyik
problémája, hogy vagy aranyszextre hibátlan, vagy oktávra. Az általam
választott temperálás alaphangköze az aranyszext 43-ad része. Ez majdnem azonos
az oktáv 62-ed részével. Az oktáv így kb. 1/1000-del nagyobb a tiszta oktávnál,
de fülünk sajátságai miatt az oktávot általában amúgy is kissé nagyobbra
szokták hangolni. A δ itt 5 osztásnak, az α 4-nek felel meg.
A
következő ábra a KA-hangrendszer temperálásának elvét mutatja be. A 9-fokú
rendszerben már sok, bonyolult módosítást szenvedett hangot kellett használnom.
Ezért új jelölésrendszert és új kottaírást alkottam. Ez az ábra együtt mutatja
a kétféle jelölést.
3.
ábra. A 9-fokú rendszer temperált változata
A
KA-hangrendszer 43-as temperálása kb. 10-szer olyan pontos, mint a 12- fokú
hangrendszeré! De mit jelent a temperálás a gyakorlatban?
A
temperált 9-fokú rendszerben a szomszédos hangok között már csak két
különböző hangköz szerepel. Ezek elhelyezkedése emlékeztet a diatonikus
hangsorok egész- és félhangjaiéra.
4. ábra.
Dúr hangsor egész- és félhangjai összehasonlítva a temperált 9-fokú
KA-hangrendszer egy aranyszextjének δ és α hangközeivel.
Mindkét
rendszerben egy cikluson belül 2 kisebb hangköz fordul elő, egymástól a
lehető legtávolabb. Az elemek száma itt is, ott is páratlan, ezért
egyetlen hangközcserével újabb, rokon rendszerbe (hangnembe) léphetünk. A
KA-hangrendszerben ezt bizonyára akkor érdemes kiaknázni, ha az eredeti
9-fokúság összes lehetősége szűknek bizonyul. Márpedig ezekből
bőven találhatunk!
A
temperálás új kapcsolatot létesített a 9 elemet tartalmazó hangközdiagram alsó
és felső csúcsának hangjai között. Ezért a temperált 9-fokú rendszer
hangközdiagramját végtelenített formában érdemes ábrázolni:
5.
ábra. A temperált 9-fokú KA-hangrendszer hangközdiagramja. Az egyes hangok
szimbólumai periodikusan ismétlődnek.
A
9 hangból 8-ra építhető tágfekvésű hanghármas (ugyanezeknek tiszta oktávjuk
is van), 5-re szűkfekvésű is, egyedül a 8-ra épített hangzat alkalmazása
korlátozott (mint dúrban a „ti”). Ha a basszus-szólamcsokor nem a hangzat
alapját, hanem aranytercét szólaltatja meg, a dúr-moll tonális zene
szextakkordjával analóg hangzatot kapunk, amely szintén 8 különböző fokra
épülhet. A hangzatok változatosságát a dúr-moll tonális zenéhez képest kétségtelenül
csökkenti, hogy nincs meg a dúr és moll hangzatok ellentétpárja. De ha arra
gondolunk, hogy a mollterc végül is akusztikailag idegen a harmóniában,
nyugodtan mondhatjuk, hogy a temperált 9-fokú KA-hangrendszer van annyira
megalapozott akusztikailag, mint a diatonikus dúr hangsor, és a disszonanciakezelés
eszközeivel, a kevésbé jól hangzó harmóniák használatával éppúgy élhet, mint sikeres
elődje. Ennek mértéke a zenei praxistól függ.
Kottapélda:
Részlet Ló-ének című darabomból
Következő
cikkemben a KA-hangrendszernek zeneszerzői stílusomra gyakorolt
meglepő hatásáról számolok be.
Kósa Gábor
Irodalom:
Magyar Zene
1994/4. Kósa Gábor: A KA-hangrendszer
PARLANDO 1993/6.
K. G.: A KA-hangrendszer a pedagógia útján
PARLANDO 1994/6.
K. G.: A KA-hangrendszer iskolája
PARLANDO 1995/3.
K. G.: A KA-hangrendszer 8-as és 11-es osztása