Csepelyi Adrienn
Lángszóróval Kodály országában
Az írás a Népszabadság
2014. 11. 22. számában
jelent meg.
Egyest
kaptam énekből – néz rám tizenhárom évének minden bűnbánatával. –
Hogy lehet énekből egyest kapni? – kérdezem, és nem tudom elrejteni
megdöbbenésemet. – A kvintkörből. – Tudom, hogy nehéz, de be kell magolni.
Utáltam én is, de muszáj. – De az a baj, hogy nem értem. – Na, akkor hozd a
hangjegyfüzeted, és elmagyarázom.
Nem mozdul, csak néz
tanácstalanul. Mire kell a magyarázáshoz hangjegyfüzet? Szép lassan leesik a
tantusz: nem tud kottát olvasni. Nem azért, mert lusta volt megtanulni, hanem
mert nem tanították. Mert valakik valahol úgy ítélték meg, hogy nincs rá
szükség. Kodály Zoltán országában, 2014-ben.
Egy Bárdos Lajosról
elnevezett általános iskolában nevelkedtem. Heti öt énekóra mellett két
énekkari próba és ugyanennyi fuvolaóra volt a penzumom. A fúvós tanszakra
korengedménnyel könyörögtem be magam. Megtehettem: másodikos koromra – a
Kodály-módszernek és a csodálatos énektanárnőnknek köszönhetően –
ismertem a kottát és egészen jól játszottam furulyán. A szolmizációs
ismereteimnek hála, napok alatt váltottam az ábécésnevek használatára, egy
idő után pedig már fejben transzponáltam a basszuskulcsban írt darabokat
is. Nem csak én: az intézmény valamennyi hangszeres diákja. A zene volt a
második anyanyelvünk.
A mai magyar gyerekeknek
csupán a töredéke tud kottát olvasni és szolmizálni. Miért is tudna? Nem
követelmény. Ha megállítanánk ezer embert az utcán, hogy blattoljon az elé
tartott bicíniumokból, többségük már a kérést sem
értené. Sosem fogtak hangszert a kezükbe, senki nem vitte őket
hangversenyre, nem magyarázták el, ki az a Cavaradossi.
Legyinthetünk persze,
kinek van ideje ilyesmire manapság, amikor az erkölcstan kell, meg a mindennapi
testnevelésünket add meg nekünk ma, és amúgy is drága a jegy az Operába,
ráadásul oda ki is kell öltözni, inkább dobjunk be egy sört valahol. Csakhogy
ezek ugyanazok az emberek, akiknek „köszönhetően” százezres jogdíjakat
kapnak a minősíthetetlen számokat okádó popmajmok – örök undergroundságra
ítélve világszínvonalú előadókat. Ők azok, akik az életük árán sem
tudnának elénekelni egy valódi magyar népdalt, a mulatós repertoár ellenben
fejből megy nekik. Ők azok, akik nem értik, hogy a magyar nyelv
prozódiájával nem lehet tetszés szerint játszani egy ostoba dalszöveg kedvéért
– mert nem kellett ritmizálniuk és osztinátót ütniük
a levetett cipőjükkel. Számukra a kortárs zene szitokszó – és igen: azok
is ők, akiknek a félházas koncertterem üres székein kellene ülniük.
Miattuk – pontosabban az ő hiányuk miatt – nem lehet a könnyűzene
legizgalmasabb újdonságaira bulizni a hazai klubokban. Ugyanis ők töltik
meg a már tíz éve is szánalmasnak számító haknizenekar előtt a
nézőteret a fesztiválokon, és ők produkálnak milliós lejátszásokat a YouTube-on a dalnak csak némi eufemizmussal nevezhető
tákolmányoknak. Ők hozzák a pénzt, az új, a friss, az izgalmas és értékes
pedig nem.
„Kultúrát nem lehet
örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden
nemzedék meg nem szerzi magának” – írta Kodály Zoltán. Igaza volt. Ebben is. A
tehetséges zenészek ma is megtalálják az utat a Zeneakadémiára vagy – némi
protekcióval – a fesztiválszínpadokra. Csak éppenséggel – ha így haladunk – nem
lesz majd kinek játszaniuk. Kodály módszerének ugyanis nem az a lényege, hogy
Paganinit faragjon az emberből, ha megszakad is belé, hanem hogy a
megfelelő zenei alapműveltség birtokában képes legyen különbséget
tenni értékes és szemétre való zene között, s – ahogy a zeneszerző írta
1929-ben – „egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját”.
Na, mi aztán be vagyunk
oltva. Minden ellen.
Eleinte utáltam próbákra
járni. A hónapokon át tartó kimerítő próbák egészen az első
hangversenyünkig feleslegesnek és nevetségesnek tűntek. Abban a
pillanatban azonban, amikor a fellépés izgalmától kissé bátortalanul összeállt
és kinyílott az első harmónia az izzadt gyerektenyerek remegésében,
megértettünk mindent. Részesei lettünk valaminek, ami túlmutat önmagán.
Semmi nem tanít meg oly
könnyedén és észrevétlenül a helyes önértékelésre, mint a karének.
Világéletemben szoprán akartam lenni, lehetőleg koloratúr, hogy szólókat
énekelhessek. Hetedikben rám osztották a legmélyebb szólamot. Ránéztem a
kottára: hosszan kitartott, összekötött, szár nélküli, üres hangjegyek. Remek,
gondoltam, fél órán át pótvonalas A-kat fogok énekelni, ez ám a karrier! Az
első összeéneklésnél azonban rájöttem: az én A-hangjaim
nélkül mit sem ér a szoprán csillogása. Ekkor tanultam meg, hogy – tűnjék
bármilyen jelentéktelennek is a szólamom – a nagy egésznek szüksége van a
teljesítményemre. Nem lenne jó, ha többen éreznék így ebben az országban?
Akárhol járok a világban,
két magyar fogalom örök: Puskás neve és a Kodály-módszer. Áhítattal beszél
róluk a libanoni karmester, a lengyel titkárnő és a dél-afrikai
basszbariton egyaránt.
A legbizarrabb élményem az
volt, amikor Juan Diego Flórez elmesélte nekem:
ő a Kodály-módszerrel tanult énekelni, a tanára pedig – aki Budapesten
végezte tanulmányait – álló nap a fővárosunkról áradozott. Napjaink
legkeresettebb tenorjainak egyike, aki hazájában a sarki kisboltba sem tud
leugrani anélkül, hogy ne törne ki tömeghisztéria, arra kért: énekeljek neki
egy igazi magyar népdalt. Vettem egy nagy levegőt, és előadtam az A csitári hegyek alatt
kezdetűt. A világ vezető operaházainak
sztárja pedig visszatapsolt: a Megyen már a
hajnalcsillagot is el kell dalolnom. Szédültem az izgalomtól. Flórez azonban nem a hangomat akarta tesztelni: benne
nyilvánvalóan élénken élt a Kodály-módszer, amely az éneklésre nem valamiféle
különleges és ritka produkcióként tekintett, hanem éppoly természetes
kommunikációs eszközként, mint a beszéd.
Sok évvel ezelőtt
megtanítottam egy kislányt a kottaolvasás rejtelmeire. Megküzdöttünk vele, de
sikerült. Sosem felejtem az eksztatikus örömöt, amikor először
furulyáztunk két szólamban: kipirult az arca a boldogságtól. Semmi kis dal volt
egy Walt Disney-meséből – ezzel terelgettem őt a komolyzene felé. Egy
pillanattal később a kétségbeesés vett erőt a kislányon: a szülei
biztosan nem fogják elhinni, hogy ő ilyesmire képes. Ekkora dolognak
gondolta a két szólamban furulyázást. Rögzítettem hát a produkciót a
telefonommal, s amikor később lejátszottuk a felvételt, a büszke
szülők megkönnyezték.
A szolmizáció
egyetemességét akkor értettem meg, amikor életemben először láttam eredeti
nyelven A muzsika hangja című musical klasszikus
filmfeldolgozását. Akkor már jó néhány éve a fővárosban éltem, a
szerkesztőségben azonban még mindig őrült jól szórakoztak a családi
telefonbeszélgetéseim második mondatánál kivédhetetlenül előtörő
erdőháti tájszólásomon. Sehol a világon nem beszélnek ugyanis olyan vaskos
kettőshangzókkal, mint mifelénk. Leszámítva Hollywoodot.
Ül Julie Andrews a
hegytetőn egy rakás gyerekkel, és pompázatos diftongusokkal énekli, hogy dóu, réi, mi – nekem meg fülig szalad a
szám örömömben. Jó, mi? Az Oscar-díjas Julie Andrews
és Cs. A. az ukrán határ
mellől ugyanúgy ejti ugyanazokat a szolmizációs
hangokat. És mindketten értik a muzsika erejét.
Tegnap Szent Cecília napja
volt. Ő a zene védőszentje, általában hangszerrel a kezében, ártatlan
szűzként ábrázolják. Elnézve a honi zeneoktatás állapotát, célszerűbb
volna aknavetővel meg lángszóróval fölfegyverkeznie és amazonként
szembeszállnia azokkal, akik úgy gondolják: 2014-ben, Kodály országában nincs
szükségünk a muzsika hangjára.
Olvasom, hogy a
Zeneakadémia mintatagozatot indított a Kós Károly Ének-Zene
Emeltszintű Általános Iskolával, a Városmajor utcai Óvodával és a
Városmajori Gimnáziummal karöltve. Valószínűleg Magyarország az egyetlen a
világon, ahol újra be kell bizonyítani a Kodály-módszer zsenialitását és
időtálló voltát. Meg a zenetanulás járulékos hasznát: hogy jótékonyan hat
a beszéd- és mozgáskészségre, a koncentrációra, a fantáziára. Hogy közösséget
teremt, ízlést formál, sikerélményt ad, segít a többi művészeti ág
megértésében és befogadásában, javítja a tanulási készségeket, a logikát.
A Kodály-módszer szolmizációs kézjegyeiből idehaza mára mindössze egy
pökhendin feltartott középső ujj maradt, amellyel bemutatunk a briliáns
metódusnak, amely gyermekek százmillióinak teszi gazdagabbá az életét
világszerte.