Az Óbudai Danubia Zenekar 2015-ös tavaszi meglepetései

 

A Danubia Ifjúsági Zenekar Héja Domonkos vezetésével jó húsz éve alakult meg, amikor még nem létezett a Művészetek Palotája (MüPa), sem a Budapest Music Center (BMC) és még nem újították fel a Zeneakadémiát. Azóta Óbudai Danubia Zenekar (ODZ) néven teljesen megújult. Tavaly 82 koncertet adott, s egyre több hallgatót csábít, de új utakat is keres a legifjabbak megnyeréséért.

 

A 2015-ös tavaszi program felett Magyar Kornél, a Modern Art Orchestra (MAO) kommunikációs vezetője, Hámori Máté művészeti vezető, Zsoldos Dávid pedig producerként és Sándor László zeneszerzőként „bábáskodik” az ODZ idei tavaszi évadjánál. A négyféle tárgyú koncertsorozat egyes estéin olyan kiválóságok lépnek fel, mint Perényi Miklós gordonkaművész, Balog József és Fejérvári Zoltán zongoraművészek, valamint karmesterként: Kocsis Zoltán, Héja Domonkos vagy Hámori Máté.

  

Az első sorozat a Zeneakadémián zajlik Íme az ember címmel.

 

Február 3-án a világhírű Perényi Miklóssal működtek együtt Robert Schumann három művének előadásában, Héja Domonkos vezényletével.

 

Március 6-án Varázslat és szenvedély címen Hámori Máté a francia romantika jegyében vezényelte Ducas-tól A bűvészinast, Saint-Saëns V. zongoraversenyét (Balog József közreműködésével) és Berlioz Fantasztikus szimfóniáját.

 

Április 2-án Háború és béke címet viseli Kocsis Zoltán irányításával a 20. század legnagyobbjainak felidézése, ugyanis Bartóktól a Táncszvit, Stravinskytől a Capriccio zongorára és zenekarra (Fejérvári Zoltán zongorajátékával), valamint Debussytől az Iberia és Raveltől a Couperin sírja (Kocsis hangszerelésében) kerül műsorra.

 

Május 22-én Szülőföld összefoglalóval végződik a sorozat. Hámori Máté vezényletével a távolból hazatérnek büszkeségeink. A műsoron Mosonyi: Gyászhangok Széchenyi István halálára, Liszt: Két jelenet Lenau „Faust”-jából és Bartók: Concerto zenekarra.

 

Hasonlóan izgalmas csemegének szánták a Mendelssohn-dinasztia bemutatását három estén a Budapest Music Center intim, családias hangulatú termében. A jelentős anyagiakkal rendelkező Mendelssohn-család feje, Moses teológus-filozófus volt, a fia, Abraham igen művelt, zeneértő ember, két gyermeke pedig Fanny és Felix az európai zenetörténet máig emlékezetes alakjai lettek híres szalonjukkal, házi zenélésükkel. A három este címe ezért: Fanny, Abraham és Felix.

 

Február 25-én Fannytól a g-moll fantázia csellóra és zongorára, majd Felix f-moll vonósnégyese, amit nővére korai halálára írt és e-moll hegedűversenye volt hallható. Közreműködött az ifjú Kállai Ernő hegedűs és Eckhardt Gábor, mint zongorista.

 

Április 28-án Abraham tiszteletére a Felix által 1929-ben szerzett daljáték hangzik fel, a Hazatérés idegenből. A hazai közönség még sohasem hallhatott tőle daljátékot. Igazi szenzációnak nézhetünk elébe!

 

Június 6-án Felix a főszereplő. Oktett és az a-moll „Skót” szimfónia lesz műsoron. Mindhárom estén Hámori Máté lesz a karmester, aki újra felfedezi számunkra Mendelssohnt.

 

Szimfonikus felfedezések: Klasszikus és modern címet adták a fiatal zenész-nemzedék február 15-i fellépésének a MüPá-ban. Sándor László zeneszerző Et transfiguratus est [És színében elváltozott] című darabjával Ligeti György művészete előtt tisztelgett. A szerző maga is az Óbudai Danubia Zenekar alapító tagja. 2013-ban elnyerte az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagyzenekari kategóriájának harmadik díját, a MÜPA különdíját, amelyet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem akusztikai lehetőségeit legjobban kihasználó darab szerzőjének ajánlott fel. Ezen az esten hallható volt még Beethoven IV. (g-dúr) zongoraversenye az ifjú Demény Balázs szólójátékával, valamint Csajkovszkij VI. (b-moll, Patetikus) szimfóniája Hámori Máté vezényletével. E hangversenyt meglepetéskoncertnek szánták a Baráti Kör tagjainak.

 

Ismét különleges vállalkozás volt a BMC-ben március 12-13-án előadott Winterreise (Téli utazás), Schubert műve, a német dalirodalom csúcsa, amiről Dietrich Fischer-Diskau így nyilatkozott: „zenévé varázsolt költői világ… bénító hatást gyakorol a hallgatóira”. 160 évvel később, 1993-ban Hans Zender kortárs zeneszerző átdolgozta a dalciklust az Ensemble Modern megrendelésére, vagyis a zongorakíséretet kiszenekarra ültette át. Érzékibbé „hangolta” Wilhelm Müller 1823-ban készült verseit. Szólóénekes volt Szemenyei János, vezényelt Hámori Máté – és rendkívüli meglepetésként rendezte Mundruczó Kornél!

 

Mundruczó filmjei és színházi rendezései már eddig is felhívták a nemzetközi és a magyar közvélemény figyelmét különleges látásmódjára. Ezúttal korunk egyik égető és aktuális problémájára építette a Winterreise értelmezését, azaz rámutatott a menekültek helyzetére, a Purgatóriumra, a kitaszítottak arcaira. A színpadi installáció összművészeti élménnyé avatta az előadást.

 

Az Óbudai Danubia Zenekar ezzel sem elégedik meg, koncertsorozatot indít óbudai általános- és középiskolák számára. 2014-ben pedig megalapította az ODZ Baráti Kört, amelynek tagjai lehetnek azok, akik már egy hangversenysorozatra bérletet vásároltak, majd kitöltik a belépési nyilatkozatot, s olcsóbban juthatnak el az igényüknek megfelelő előadásokra a www.odz.hu megújult honlapon.

 

Az egyes koncertekre 2700-4900.- Ft-ig, bérlet az egész tavaszi sorozatra 10-18000.- Ft-ig kaphatók jegyek. A Mendelssohn-sorozat három előadására a bérletár 5500.- Ft, az egyes előadásokra 2000.- Ft. A többit kísérjük figyelemmel a honlapon! (www.odz.hu)

 

Az ifjúság megnyerésére blogot, videókat készített a zenekar, ellátogat iskolákba megzenésített Weöres-versekkel, kisoperákkal, a Mentor-programhoz pedig vár további ötleteket és szervezőket – hangzott el az évadnyitó sajtótájékoztatón.

 

Dobi Ildikó