Móser Zoltán
Időt
halasztani, napot mulasztani… Képes
Ének-Tár
(Magyar
Kultúra Kft 2014.)
A Zenetudományi
Intézet népzenei archívuma sok-sok ezer népdal hangfelvételét és kottáját
őrzi – természetesen az énekesek adataival együtt. De vajon közülük
hányról készült fényképfelvétel? Döntő többségük – ma már pótolhatatlanul
– arctalan. Nincs jogunk számon kérni a gyűjtőktől a fotózás
elmulasztását, hiszen a terepen rendkívül összetett, koncentrált munkát kell
végezniük, de azért egy szemléletbeli tényezőt is megemlítek. A modern
népzenetudomány régen megcáfolta azt a romantikus vélekedést, miszerint a
népdalokat eredetileg egy-egy tehetséges paraszt ember találta ki és a többiek
tőle veszik át. Tudjuk, hogy nem így van; hogy a népdal variánsokban
élő, közösségi alkotás, az énekes a közösségtől tanulja és
közösségének adja tovább. A kutatók tehát rendszerezik a népdalokat, típusokat
alakítanak ki, vizsgálják a stílusokat, történeti összefüggéseket és még sok
egyebet, közben pedig talán hajlamosak vagyunk elfelejtkezni az egyén
szerepéről, arról, hogy énekes nélkül nincsen dal. Pedig – Kodály Zoltán
szerint – „… néhány évi gyűjtés után már világos volt
hogy a dalok nem közkincs, nem a nép énekel: egyéneké ott is…”
Sok éven át
foglalkoztam a népdaldíszítés kutatásával, az elemzésekhez szükséges, részletes
lejegyzések készítésével. Ma is emlékszem arra a pillanatra, arra a
megrendülésre, amikor a hangjáról, ékesítési szokásiról már közelről
ismert Demeter Antalné Jánó Anna fényképét Hofer Tamás néprajzkutatótól megkaptam. A szép, szelíd,
ovális arc fotója, melyről összeszedettség és bizonyos távolságtartás
sugárzik, előadásmódjának mélyebb megértéséhez vezetett. Ez hát az oka, hogy
elvállaltam Móser Zoltán „Időt halasztani, napot
mulasztani…” című könyvének bemutatását, mely a Magyar Kultúra Kiadónál
jelent meg. A talányos cím népdal idézet egy zoborvidéki
menyasszonybúcsúzóból.
A könyv énekesek
portréját és hozzájuk rendelt egy-egy dalát tartalmazza; baloldalt láthatók a
portrék, jobbra a kották. A fotográfus tehát nemcsak képekben gondolkodott, nem
fotóalbumot tett közzé, hanem a dallamok segítségével mintegy megindokolta,
hogy miért éppen ezeket a személyeket választotta témájának. Az 55 képen
főként idős előadók láthatók, nem egy éppen amint énekel.
Meglepően sok a derűs, mosolygós portré! A kiérlelt, barázdás arcok
gazdag élettörténeteket sejtetnek, mögéjük-köréjük képzelhetjük azt a paraszti
világot, amelyben a dalnak, az énekesnek még közösségformáló szerep jutott.
Közöttük néhány kislány is föltűnik, természetesen gyermekdalok
társaságában, és nagyobb fiúk, meg fiatal legények, amint betlehemeznek.
A könyvben
hírességekkel találkozunk, olyanokkal, mint Bányainé Reczika Teréz, akitől Kodály Zoltán gyűjtött
1916-ban, vagy mint Ambrusné Márton Kata, akinek 1938-as
Pátria-felvételeiről Bartók Béla készített lejegyzéseket. Ismerőseink
közé tartozik a zoborvidéki Brath
Margit, a gyimesi Berszán Fülöp, Halmágyi
Mihály, a moldvai Simon Ferenc Józsefné, Demse
Dávidné, a sort még hosszan folytathatnám. Az énekesek zöme felvidéki: Zoborvidékről, Ipoly mentéről, Palócföldről
és Kelet-Felföldről való. Az egykori
Észak-Magyarország az a táj, amely Móser Zoltán
érdeklődését évtizedekkel ezelőtt megragadta, ahová hűségesen
visszajárt, ahol a legtöbbet megfordult, főként Ág Tibor dunaszerdahelyi
népzenekutató társaságában. De könyvében – énekesein keresztül – Dél-Dunántúl,
Kalotaszeg, Mezőség, Gyimes, Moldva is megjelenik, vagyis nagyjából az
egész magyar nyelvterület. Bizonyára nem véletlenül, hiszen Móser
Zoltán a portrék és dalok segítségével „egy nép sokféleségét és
sokszínűségét” kívánta megmutatni.
A portrék után
népzenegyűjtést megörökítő három kép következik: Ág Tibort, Olsvai Imrét és Kallós Zoltánt látjuk énekeseik
társaságában. Ők Móser Zoltán személyes barátai,
akikkel gyakran átélhette a gyűjtés izgalmát, fáradtságát és szépségét, és
akik közül kettőt immár nélkülöznie-nélkülöznünk kell.
„Egy fotóalbum
elkészítésekor fontos, hogy melyik az első és az utolsó kép.” – olvassuk a
könyv bevezetőjében. Nos, a záró kép vélhetően népdalaink
időbeli távlataira, zenei anyanyelvünk keleti eredetére utal egy asszony
portréjával, akiről viselete, fejdísze alapján feltételezzük, hogy
valamelyik rokonnép körébe tartozik. Sajnos nem derül ki, hogy pontosan
melyikbe, talán – a szerző szándéka szerint – azért, hogy a kép ne
ismeretet, hanem élményt nyújtson és asszociációkat keltsen.
Ami a könyv kottaanyagát
illeti, a kiadványban lapozgatva elcsodálkozhatunk, elgyönyörködhetünk az
énekesekhez kiválasztott dalok műfaji változatosságán: gyermekdalok,
párosítók, jelesnapi szokások énekei (villőzés, kiszejárás, pünkösdölés, betlehemes játék,
névnapköszöntő), továbbá lakodalmasok, balladák, különféle lírai dalok és
egyházi népénekek tartoznak közéjük. Dallamaik nagy múltú népzenénk történeti
tágasságát állítják elénk: az archaikus ütempáros réteget, a kis
hangterjedelmű pentaton és a nagyívű, ereszkedő
pentaton régi stílust, a sirató stílust, középkori, kora újkori és újkori
dallamokat, verbunkost, jajnótát és az új stílust.
A kották
nagyobbik fele Ág Tibor gyűjtése és lejegyzése, és – mint a „Kép- és
kottajegyzékből” megtudható –, legtöbbjük itt jelenik meg először.
Ezek „d” záró hangra vannak írva, ami szerencsés, mert Móser
Zoltán dalolásra szánta őket, és ebben a hangmagasságban kényelmesen lehet
énekelni. Talán jó lett volna, ha a többi, más kiadványokból idézett dalokat is
ugyanerre a záró hangra transzponálva közölte volna.
Mondandóm végén
fel szeretném hívni a figyelmet Móser Zoltán jó
ügyeket támogató, kivételes önzetlenségére, nagyvonalúságára.
Ennek köszönhetjük, hogy fotóit számos alkalommal, ellenszolgáltatás nélkül
bocsátotta különböző népzenei kiadványok – többek között a „Magyar
Népzenei Antológia”, Vargyas Lajos „A magyarság népzenéje” című CD és CD-ROM, valamint az
„Énekeltem én…” című könyvem rendelkezésére. A Zenetudományi Intézet
legújabb kiállításán is szerepel egy felvétele Fülöp Imréné Gál Mónikáról. Köszönjük
neki, és tisztelettel kérdezzük, hogy énekes portréinak másolatát nem
szeretné-e az Intézet népzenei fotóarchívumában elhelyezni – segítve ezzel népi énekeseinkkel kapcsolatos adósságunkat
törleszteni.
Paksa Katalin, az MTA doktora, professor emerita