SZABÓ KATALIN*
A
közismereti énekoktatásról 2015-ben
Kétségtelen,
hogy a művészeti oktatás a
gyermeki személyiség
fejlődésében nagyon fontos szerepet tölt be. A zeneoktatás,
elsősorban az éneklés egészséget javító és karbantartó hatása
is vitathatatlan.
Énekoktatásunk
színvonalát sok bírálat éri. A magunk védelmében, és a megoldás keresése
érdekében ragadtam tollat. Tekintsük át, milyen követelményeknek kell, hogy
megfeleljen, milyen körülmények között dolgozik, és mit érhet le ezekkel az
adottságokkal a mai énektanár!
Azaz:
mi a feladata? Mikor teszi a dolgát jól, hasznosan?
Gondolatmenetemet
vitaindítónak szánom abban az értelemben, hogy szeretném, ha közös
gondolkodásra késztetné a témában érintetteket: gyerekeket, szülőket,
tanárokat, tudós kutatókat és bárkit, akit érdekel, érint a magyar énekoktatás
ügye. Hiszem, hogy a közismereti énekoktatás feladata a klasszikus értékek őrzése és továbbadása. Hiszem, hogy az
énekoktatás az érzelmi nevelés egyik
pótolhatatlan lehetősége, és hiszem, hogy minden "körülmények"
közt lehet hasznosan tanítani. Az iskolai zeneoktatáson a Kodály-koncepción
alapuló, a kerettentervben előírt hagyományos
oktatást értem, ami természetesen halad a korral, és "tananyagban",
módszerekben, látásmódban mindig változik, gondolkodik a jobbítás módjáról.
Követelmények -
törvényi, törvényerejű rendelkezések:
Nemzeti
Alaptanterv, Kerettanterv és az ez alapján összeállított iskolai, Helyi
tanterv. Ez a téma külön is elgondolkodtató, mert a bevezetőkben
megfogalmazott céloknak- "Az ének-zene tantárgy tanításának legfőbb
céljai megismertetni a gyermekeket az éneklés és a zenélés örömével, valamint
kulcsokat adni számukra a zene élményt nyújtó megismeréséhez, megértéséhez és élvezetéhez.
Ezeknek a céloknak az elérését segíti a kiválasztott repertoár." - nehéz
megfelelni az elméleti anyag túlsúlya és a kiválasztandó énekes
repertoár-ajánlás (törzsanyag) hiánya miatt. Jelenleg az "A" kerettantervet
választva az elméleti tudnivalókon kívül nincs kötelező ismeret, és a
"B" kerettanterv is csak a zenehallgatásra szánt művek jegyzékét
közli. Nem részletezem, hogy a tanári
szabadság a dalanyag tekintetében mennyire és milyen mértékig kívánatos.
Jelenleg a megjelenő tankönyvek dalkínálata határozza meg a tananyagot.
Elvárások
(nem azonos a tantervi követelményekkel):
A
gyerekek szeressenek énekelni, szeressék a zenét hallgatni. Énekeljenek
kulturáltan, tisztán. Őrizzék meg nemzeti és európai kulturális
hagyományainkat. Ismerkedjenek az idegen népek kultúrájával, váljanak nyitottá
a befogadásra.
A
helyi, iskolai elvárások ezen túlmenően sokfélék lehetnek: működjön
énekkar az iskolában (ez nagyon jó!) és szerepeljen az
énekkar az iskolai és egyéb rendezvényeken, induljanak a gyerekek a népzenei és
egyéb versenyeken...
Milyen
körülmények között kell megfelelnünk
ezeknek az elvárásoknak?
-
A gyerekeknek heti két (alsó tagozat felmenő rendszerben) vagy egy
énekórájuk van (felső tagozat és gimnázium a 10. osztályig). Átlagban 30
gyerek jár egy osztályba.
-
A heti kötelező tanári óraszám 22-24 óra. Heti egy órás tantárgy esetén ez
22-24 tanulócsoportot jelent. Ez heti (alsó értékekkel számolva) hatszáznál
több (600) gyerek.
-
A tantermi, felszereltségbeli adottságokról (hangszer-zongora,
furulya-léte, a tanterem mérete, mozgásra való alkalmassága, lejátszó eszköz,
CD-tár, internet hozzáférés, projektor, ...) most nem
írok, mert nagyon különböző, de tudjuk, hogy nagymértékben befolyásolja az
órai lehetőségeket.
-
A környezet: a mindig hallatszó zene! A zajszennyezés, a folytonosan megszólaló
zene a mai zenei stílusok sokfélesége erősen hat mindannyiunkra.
Ebből a bőséges kínálatból kell kiemelnünk azt az értéket, amit
szeretnénk közel vinni a gyerekekhez. A zene a csendből születik, de
nagyon ritkán vagyunk csendben.
-
A környezet: társadalmi elvárások. Fontos-e a tantárgy, az érzelmi
műveltség? Szülői elvárások, attitűdök: hallgatnak-e otthon
"klasszikus" zenét, énekelnek-e? Segítik-e a gyereket a zene
megszeretésében?
-
Az énekórán való "megfelelés" függ a tanulói képességektől.
Hogyan fejleszthetők "tömegben" a tanulói képességek? Mi az
énektanár feladata a kiváló képességű, esetleg magas szinten lévő és
az ugyanabba a csoportba járó még nem gyakorlott gyerek esetén?
Abbahagyom
a felsorolást. Merrefelé kell indulnunk?
1.
Az énekórán a beszélgetéstől, előadástól az éneklés felé!!! Énekelni! Énekelni! Énekelni! Testet-lelket
megmozgatni a levegővétellel, ritmussal, mozgással. A gyerekek
tevékenykedjenek az óra legnagyobb részében. Nem testnevelés óra az, amelyen a
gyerekek (ülve) meccset néznek, majd a tanár vezetésével (ülve) elemzik a
látottakat.
2.
Türelemmel és szeretettel kell elviselnünk és javítanunk a hiányosságokat, és
erre kell nevelnünk a gyerekeket is. Ragyogó alkalom a személyiségfejlesztésre,
a szociális érzékenyítésre.
3.
Igényesnek kell lennünk, és mindig
magasabb követelményt állítani az egyének és a csoport elé.
4.
Figyelni kell a tehetségekre és alkalmat adni nekik a magasabb szintű
munkára, a szereplésre.
5.
Pontos követelményeket kell
állítani, és számon kérni a
haladáshoz szükséges ismereteket (dalok, felismerendő művek, szolmizációs jelek, a zenei abc, ami a felismerő
kottaolvasáshoz is elengedhetetlen).
6. Kérni: kérni
az oktatási kormányzat vezetőit, hogy ismerjék fel azt a hatalmas
potenciált, ami a művészeti nevelésben rejlik, és segítsék munkánkat,
teremtsék meg a feltételeket, hogy magasabb színvonalon, egyre modernebb
módszerekkel és eszközökkel taníthassunk.
7.
Az információcsere, a beszélgetés
sokat segítene a mindennapi munkában.
Hogyan
lehet végig énekelni az órát? Néhány gondolat a saját tapasztalataimból
Nem
szabad félnünk attól, hogy a gyakorlás unalmassá válik. A magyar népzene
hagyományos terjedése, fennmaradásának módja a szájhagyomány. A megtanított
dalokat énekeljük sokszor! Egyre szebben szól majd, mert egyre biztosabb tudást
takar. Miért ne énekelnénk csak úgy, az éneklés öröméért? Ha van helyünk,
táncoljunk. Nagyon sokat tanulok a nálunk gyakorló elkötelezett és kreatív
jelöltektől. Egyik tanárjelöltünk nemrég két botot hozott az iskolába, és
a népdalhoz egy egyszerű táncot tanított egy nagyon kicsi, zsúfolt
teremben. Bár egyszerre csak két gyerek tudta használni az eszközt, a gyerekek
nagyon szerették ezt a dalt, mozgást és bot nélkül is szívesen táncoltak.
Ha
kevesebb a helyünk, akkor is tornázzunk az óra elején, nyújtó, tekerő,
izomlazító mozgásokat használva! A dalokat kísérjük gyakran ritmusosztinátóval!
A kisebbek szívesen játsszák éneklés közben a páros tapsjátékokat felállva,
ezzel is mozgunk, versszakonként párt cserélhetünk. Kánonénekléskor álljunk fel
a terem távoli helyeire! Felelgetős dalokat énekelhetünk helyet
változtatva. A szólisták, különböző összeállítású csoportok beillesztése
élénkíti a többször előadott dalokat, megóv a monotóniától. A
legegyszerűbb és nagyon hasznos "mozgás" a szolmizálás kézjelek segítségével. Kisebbeknél guggolásig
történő mozgással, egyéb testjelekkel is összekapcsolhatjuk a már tanult
dalok szolmizálását.
A
tiszta éneklést segíti a kézjelek, a szolmizáció
használata. Kézjelről, betűkottáról könnyebben lehet szolmizálva
énekelni, és a szolmizáció nem csak az intonációt
javítja, de segít a formaérzék fejlesztésében is.
Nemrég
egy gimnáziumi énekórára hívott meg egy fiatal kolléganő. A véleményemet
kérte, mert úgy tanít, hogy a tanulók a dalok szövegét kapják meg, és hallás
után tanulják, majd zongorakísérettel éneklik a dalokat. Az órán a gyerekek jó
kedvvel, örömmel énekeltek.
Köszönöm,
ha megtiszteltek azzal, hogy véleményeteket, gondolataitokat megosztjátok
velem.
Szeretettel
ajánlok szakirodalmat a könyv alakban 2010 után megjelentekből.
Alapvető
kérdéseinkre természetesen választ kapunk Kodály Zoltán írásaiban, melyek ma is
frissek.
További irodalom:
1. Bánki Vera – Graf Gáborné –
Katonáné Malmos Edit – Klausz Róbert – Réti Anna – Tardy Lászlóné – Turmezeyné dr.
Heller Erika – Ungár Istvánné: Az ének-zene tantárgy-pedagógiája
Szerkesztette: Réti Anna – Döbrössy
János (ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 2012)
2. Harmat László- Tardy
József: A gyógyító zene (Új Ember, 2013)
3.
Nótáskönyv, összeállította Sárosi Bálint (Nap Kiadó,
2010)
4. Antal–Lundström Ilona: A zene ajándéka (Az esztétika a pedagógia
szolgálatában /Az élni segítő zene pedagógiája) (IE Vismusik
HB 2011)
5. Dr. Gyarmathy Éva:
Tehetség és tehetséggondozás a XXI. század elején
Magyarországon Neveléstudomány 2013/2.
és Parlando 2013/6.
6. Fehér Anikó: Muzsika
a katedrán (Interjú 25 magyar zenepedagógussal) LFZE 2011
7. Gévayné
Janurik Márta: Zenei hallási képességek
fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4-8 éves kor között
/Tézisek és értekezés Szegedi Tudományegyetem Doktori Iskola (2010)
* Szabó
Katalin ének-zenetanár, tankönyvíró, karnagy (ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola vezetőtanár),
a Diósdi Szert Gellért Vegyeskar karnagya és az Ars
Nova Sacra énekegyüttes tagja.