Tavasszal ünnepelte kilencvenedik
születésnapját, és – leszámítva, hogy épp novemberi névnapján szívrohamot
kapott – köszöni, jól van Szőnyi Erzsébet, aki a kórházban töltött két hét
után Balatonfüredre készül rehabilitálódni. Most sem tölti tétlenül napjait a
zeneszerző–karvezető–zenepedagógus, akit a közelmúltban a Nemzet
Művészévé választott a Magyar Művészeti Akadémia. Kodály legkedvesebb
tanítványa, módszerének világhírű mentora jelenleg angol nyelvű életrajzi
kötetét lektorálja, és rengeteg terve van.
–
A Nemzet Művésze nem lehet akárki. Mire eddig eljut az ember,
szükségszerűen a „zsebében” van már legalább egy Kossuth-díj, de
önnek egyéb elismerések mellett a Liszt Ferenc-
és azErkel Ferenc-díj
átvétele is megadatott. Mégis, mit jelent
most ez a kitüntetés?
– Pestiesen
kifejezve úgy is mondhatom, hogy ez a csúcs. Kicsit úgy értékelem, mintha egy
Corvin-lánc lenne. Azáltal, hogy a legkülönfélébb művészeti ágak
képviselői kapták meg ezt a címet, az ember úgy érzi, egy nagyobb nemzeti,
művészeti közösségbe tartozik, amelynek tagjai egyet akarnak, egyforma
módon gondolkodnak. Annak idején, amikor a Budai Fonóban Makovecz
Imre kezdeményezésére megalakult a Magyar Művészeti Akadémia, engem
mindjárt meghívtak tagnak. Jó húsz évet eltöltöttem ott, ezalatt
úgy megismertem azokat az embereket, akik a tagtársaim lettek – az építészt, a
festőt, az iparművészt, a költőt –, hogy jó baráti közösség
alakult ki közöttünk. Odafigyelünk egymásra, eljárunk egymás kiállítására,
hangversenyére, és egymás művészetének megismerésével mind gazdagodtunk.
Bizony, életem alkonyát a Magyar Művészeti Akadémián töltöttem, ami
beragyogta az életemet.
– Csak nagy
nehezen találtam meg, az Ormódi úti lakásban hiába
csöngött a telefon. Elköltözött a kerületből?
– Az egész
életemet ott éltem le, már nem költözök el. Itt, a Mészáros utca és az Attila
út sarkán egykor az anyósom lakott, és amikor ő meghalt, nem adtuk el a
lakást arra való tekintettel, hogy jöhet olyan helyzet, amikor kényelmesebb
lesz idejönni. Most a kórházból praktikusabb volt.
– Így viszont
egy karnyújtásnyira van csak a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumtól, élete egyik
fontos színterétől. Jár még oda?
– Hogyne,
most is meghívtak a szokásos Erzsébet-napi ünnepségre, csak nem tudtam elmenni,
mert épp aznap kaptam szívinfarktust. A kilencvenedik születésnapomra viszont
külön ünnepséget rendeztek nekem az egykori diákjaim, kollégáim és a mostani szilágyisták. Volt nagy trakta, torta és éneklés. Én
egyrészt a Szilágyiba jártam, másrészt ott kezdtem el tanítani, harmadrészt oda
vittem gyakorlatra a Zeneakadémián általam oktatott növendékeket, úgyhogy sokuk
útját szilágyista koruktól a diplomáig kísértem.
– Ma már nem
tanít, de évtizedeken át oktatott. Hogy tapasztalta, a technikai fejlődés
mennyiben változtatta meg a diákok hozzáállását?
– Az idő
felhasználása ma már teljesen más, mint régen, miután egyetlen gomb
megnyomásával mindent odavarázsolhatnak maguk elé a számítógépen vagy a tévén, amit csak akarnak. Nem
kell semmi mást tenniük, csak ülni. Régen az aktív zenéléssel, vagy a kórusban
való énekléssel egymást is jobban megismerhették. Emlékszem, számunkra micsoda
esemény volt, amikor tavaszi iskolai kirándulásra mentünk. Mára ezek az
élmények háttérbe szorultak.
– Mint a
Kodály-módszer nagy mentora mit tanácsol, hogyan kezdjük a zenei nevelést a
gyerekeknél?
– Szoktam
olvasni a Hegyvidéket, nagyjából követem azt is, milyen rendezvények vannak, és
úgy veszem észre, e tekintetben jó úton jár a kerület. Amit meg lehet adni, azt
megadják a gyerekeknek. Jó, ha a kicsik az első időben megismerkednek
a népzenével, hogy elsajátítsák a zenei anyanyelvet, azután jöhet minden más.
– Kodály
Zoltánnal való találkozása meghatározta egész pályáját. Elgondolkodott már
azon, mi lett volna önből, ha nem egy korban élnek? Merre haladt volna
tovább a pályája: a zeneszerzés vagy a zongorázás felé?
– Azt hiszem,
egy bizonyos fokig eljutottam volna a zongorázásban. Engem már
gimnazistakoromban nagyon sok minden más is érdekelt, főleg az irodalom és
a képzőművészet. Miután édesapám amatőr festő volt, a
kisebbik fiam pedig grafikusművész lett, van a családban egyfajta
burjánzása a képzőművészetnek, de ugyanúgy a költészetnek és az
irodalomnak is. Írni ma is szeretek, ha cikkírásra kérnek fel valamelyik
szaklapba, készségesen vállalkozom rá bármikor. Az érdeklődési köröm elég
nyitott volt már annak idején, szerettem nyelveket tanulni, azért is mentem ki
Párizsba, mert szerettem volna jobban elmélyedni a franciában.
– Minek
köszönhető, hogy olyan sok gyerekdarabot írt?
– Hogy nagyon
szeretem a gyerekeket, és úgy érzem, tudom, mi okoz nekik örömet! Ezért nem
bírok ellenállni egyetlen lehetőségnek sem, ami velük összeköthet. Itt van
például a Makói Általános Iskola énekkara, amely szerepelt a szegedi
szerzői estemen. Olyan jól énekeltek, hogy elhatároztam, írok nekik egy
darabot. Végül egy egész sorozatot írtam Szepesi Attila verseskötetére, ami
Citeraszó címmel jelent meg. Nem tudok olyan műzenét, amiben
citerakísérettel szerepelnének gyerekeknek szóló megzenésített versek.
Tavasszal lesz is belőle bemutató. Biztosra veszem, hogy aki ezt
végigtanulja, többet kap a kortárs zenéből, mintha feltennénk neki egy
lemezt – és még felnőttkorában is profitál majd ebből az
élményből. A közelmúltban volt egy kórushangverseny, amelyen a tapolcai
női kar énekelt. Ennek vezetője, Török Attiláné előadta az én
Makrancos királyné című gyermekoperámat a tanítványaival. Most tudtam meg
a leveléből, hogy ez azért lelkesítette annyira, mert már akkor, amikor
ő járt zenei általános iskolába, és eljátszották ezt a darabot, arra
vágyott, hogy egyszer meglegyen a lehetősége újra előadni, saját
karral. Amikor ilyen történetekkel találkozom, úgy érzem, nem éltem hiába.
– Zenész is
van a felmenői között?
– Senki.
Egyedül én tanultam ki ezt a szakmát. Abban a korban a nőknek nem igazán
volt lehetősége ilyesmire, pláne arra, hogy zeneszerzők legyenek.
Egyébként egész életemben csodabogárnak néztek, amiért nő létemre ezzel
foglalkozom. A családban szinte mindenki zenélt amatőr szinten, apám
rendszerint operaáriákat énekelt borotválkozás közben – nagyon szépen –, pedig
banktisztviselő volt. A húszas években olyan világ volt, hogy attól, hogy
valaki amatőr szinten érdeklődött valamilyen művészeti ág iránt,
eszünkbe sem jutott, hogy művész is lehetne belőle. Apám testvérének
három gyerekéből kettő abszolút tehetség volt zenében, költészetben,
festészetben, de senki nem gondolt rá, hogy végezzen is valami ilyesmit, és
kapjon róla egy diplomát.
– Önnek hogy
jutott eszébe mégis?
– Azt hiszem,
ebben a Szilágyinak és az énektanáromnak, Sztojanovits
Adrienne-nek volt nagy szerepe. Akkor jó
egzisztenciának tűnt, hogy tanár legyek, az pedig fel sem merült, hogy
zenét szerezzek, csak később derült ki, vannak még rejtett tartalékaim.
– Szemmel
láthatóan még a közelmúltban történtek ellenére is igen aktív, és biztos vagyok
benne, hogy visz magával munkát a füredi rehabilitációra. Mi lesz az?
– Így van!
Megkaptam Szepesi Attila legújabb kötetét, dedikálva, ezt biztos elviszem, mert
dolgozni fogok vele, a legnagyobb újság az életemben pedig mostanában az, hogy
megjelent az életrajzi kötetem Amerikában. Egy hónap alatt el is fogyott,
úgyhogy újranyomják, most ennek a korrektúráját kell átnéznem, és kiegészítenem
azokkal a művekkel, amelyek az elmúlt fél évben születtek. A Nemzetközi Kodály
Társaságtól pedig felkérést kaptam egy kánon megírására, amit gyermekkórusok
világszerte énekelhetnek mindenféle nyelven. Lesz mit csinálnom Balatonfüreden,
efelől nincs kétségem.
J. Zs.
hegyvidekujsag.eu 2014. december 16.