Zeneoktatás Latin-Amerikában
A sokszínű földrészen a zeneoktatás is sajátos
kihívásokkal küzd
Latin-Amerika – egészen pontosan a karibi térség és
Dél-Amerika – viharos történelme igen változatos népességű és kultúrájú
országokat hozott létre. A betelepülő európaiak, elsősorban spanyolok
és portugálok, igyekeztek minél szélesebb körben elterjeszteni saját hitüket és
műveltségüket. Az őslakos indiánok azonban meg tudták őrizni
rítusaik és az azokhoz kötődő zenék egy részét, és a képet tovább
bonyolítja az Afrikából behurcolt egykori rabszolgák saját kultúrája, akiknek
ugyan nagyrészt fel kellett adniuk vallásukat, mégis képesek voltak valamennyit
átmenteni szokásaikból. Az évszázadok során a különböző népcsoportok
ráadásul erősen keveredtek egymással, ami nem csak tovább színezte a már
eddig is igen változatos latin-amerikai kultúrát, hanem szinte
felfejthetetlenül összebogozta az egyes lakosok kulturális kötődéseit.
Ebben a közegben a latin-amerikai zeneoktatásnak is az az elsődleges
célja, hogy segítse a kulturális sokszínűség kibontakozását és a békés
egymás mellett élést. Így egyre erőteljesebb a törekvés, hogy az oktatás a
térség zenéjének minden rétegét mutassa meg, az európai komolyzene mellett
elsősorban a különböző népzenéket. Kutatások bizonyítják, milyen
komoly károkat okozhat az egyén életében, ha saját kultúráját feladni
kényszerül, és mivel a térségben több kisebb csoport is létezik, amelynek
kulturális javai a többség által kevéssé ismertek és értékeltek, az oktatás
jelenthet ezekre a problémákra is megoldást.
A helyzet egyelőre azonban nem túl rózsás. Bár
bizonyára a legtöbbeknek Venezuela jut eszébe a latin-amerikai zeneoktatásról,
amely ország örömteli kivételnek számít a maga virágzó ifjúsági zenekaraival.
Bár szép számmal akadnak a térségből származó és nagy hírnévre szert
tevő muzsikusok, az országok komoly problémákkal küzdenek. Gyakran nincs
elég képzett zenetanár, aki mind a muzsikához, mind a pedagógiához
kellőképpen értene, és általános képzésű oktatóknak kell tanítaniuk a
zenét is. Bár hiányosságok mutatkoznak a tanárképzésben is, örvendetesen sok
kutatás és publikáció foglalkozik azzal, mit lehetne tenni a térség
zeneoktatásának javítása érdekében. Így erős a törekvés a tanárképzés
megerősítésére, amely nem zárul le a diploma átadásával, hanem a
későbbiekben is segítséget nyújthat, akár továbbképzések formájában is a
pedagógusoknak.
A publikációk egy része konkrét módszertani javaslatokat tartalmaz, melyek a
legmodernebb pedagógia elvekre épülnek: nagy hangsúlyt fektetnek a befogadói és
a produktív oldalra is, erősíteni akarják a diákok aktív részvételét a
zenei folyamatban, és kiemelik a motiváció fontosságát. Brazíliában az IMIT nevű
projekt pedig abból a célból jött létre, hogy az általános iskoláskorú
gyerekeket sokoldalú zenei élmények, éneklés, hangszeres játék, mozgás,
zeneírás segítségével vigyék közel a muzsika világához. Természetesen a
foglalkozások hangsúlyt fektetnek a térség sajátos zenei kultúrájára, így
például tradicionális hangszereket használnak.
A sokszínűség feltárása, a különbözőségek kibékítése, egymás
értékeinek megbecsülése a globalizációnak köszönhetően egyre több
országban válnak az oktatás legfontosabb feladataivá. Érdemes tehát
Latin-Amerikára figyelnünk, hogyan próbálják megoldani ezeket a feladatokat.
Fotók: Music for
Canoa Project
(A szöveg forrása: MusiciansWho
/ Kondor Kata –szíves engedélyével)