195 éves a kolozsvári MAGYAR
zeneoktatás
Az erdélyi magyar zeneoktatás múltját számos
tudományos igényű munka taglalja, melyek az első intézményalapítás
óta eltelt csaknem két évszázad történetének egy vagy több korszakát
dokumentálják. Ilyen másodlagos forrásnak tekinthetők Gergely Pál,1
valamint Lakatos István2 publikációi, amelyek az eredeti
jegyzőkönyvek alapján vezetik le a történelmi Magyarország legelső
zeneiskolája, a kolozsvári Magyar Zenekonzervatórium alapításának körülményeit.
Lakatos másutt is siet kiemelni a kolozsvári városi zeneiskola létrejöttének
rendkívüli jelentőségét: „Az egész országban itt érzik először
szükségét annak, hogy a belterjes zene művelésére, tanulására és
tanítására iskolát nyissanak. A kolozsvári Zene Conservatorium
1819-ben kezdi meg működését Polcz Antal »musika direktornak«
vezetésével. Az első zeneiskola ez Magyarországon; ezt követi az aradi
zeneiskola 1833-ban.”3
De mind közül a legátfogóbb,
kétségkívül, Benkő András4 összegző tanulmánya, amely
figyelemmel kíséri az erdélyi magyar zeneoktatás alakulását a 19. századi
kezdetektől az 1990-es évek közepéig, különös tekintettel az 1945 utáni
átszervezésekre. Benkő András, az eredetileg román és magyar
tannyelvű Gheorghe Dima
Zeneakadémia egykori oktatója, egyebek mellett, számszerűen azt is képes
érzékeltetni, hogy a magyar hallgatók létszámának fokozatos leszorításával a Ceauşescu-rezsim miként sorvasztotta el a magyar
tannyelvű képzést a kolozsvári felsőfokú intézetben: „Az 1984–85-ös
egyetemi évben hangzottak el utoljára magyar nyelvű előadások
zeneesztétikából, népzenéből, ideológiai tantárgyakból és
zenetörténetből. Az utolsó magyar levelező évfolyam 1981–82-ben
végzett.”5
Időközben, az 1989-es rendszerváltást
követően, a kolozsvári zeneakadémia magyar hallgatói egyre kitartóbban
szorgalmazzák a magyar nyelvű oktatás visszaállítását: az egyes
évfolyamokon önszerveződő hallgatói érdekképviseletek 1991-től
kezdődően az intézmény rektori hivatalához, valamint az oktatási
minisztériumhoz juttatják el az anyanyelvi oktatás engedélyezése érdekében
megszövegezett kérvényeiket. Buzgalmuk a sorozatos elutasítások ellenére sem
lankad, megmozdulásuk már-már mozgalommá érlelődik, amikor az 1995
őszén hatályba lépő (új) tanügyi törvény 123. bekezdésére6
hivatkozva, a hallgatói összlétszám mintegy egynegyedét kitevő 95 magyar
anyanyelvű hallgató által aláírt beadványt sikerül megfogalmazniuk és
eljuttatniuk az érintettekhez. Ügyüket az írott és elektronikus sajtó, a civil
szféra képviselői (Romániai Magyar Zenetársaság, Demény Attila) és az
intézmény magyar oktatói is messzemenően támogatják. „Az anyanyelvi zenei
felsőoktatás érdekében tervezetek születtek a kilencvenes évek során, ilyen
Angi István, László Ferenc és Szenik Ilona
elképzelése a Gheorghe Dima
Zeneakadémia magyar tagozatáról”7 – áll a Somai József által
szerkesztett tanulmányban7.
Sajnos minden erőfeszítés hiábavalónak bizonyul:
a kolozsvári zeneakadémián ma sincs magyar nyelvű oktatás. Tény, hogy a
miniszter által előzőleg jóváhagyott, a magyar tagozatért
felelős dékánhelyettesi állás meghirdetését az
intézmény szenátusa többségi szavazással, az egyetemi autonómiára hivatkozva
vétózza meg. Marad tehát a paradox állapot, miszerint a (még ott tanító) magyar
oktatók magyar diákoknak románul tartják az elméleti előadásokat, és a
hallgatók úgy hagyják el az intézményt, hogy nem tanulják a magyar folklórt.
Pedig a zenei anyanyelv léte egyáltalán nem tekinthető pusztán érzelmi
kérdésnek. Kodály Zoltán szavai szerint: „Van tehát a magyarnak eredeti és
sajátos zenei anyanyelve. Élő zene, máig találkozik, máig megérti egymást
benne a magyarság egésze…”8
Azonban ennél többről van szó, hiszen a
zenetörténet, a zeneelmélet, az összhangzattan, az ellenponttan, a formatan, a
zeneesztétika, a népzene stb. mind-mind anyanyelvhez kötött szaktárgyak, és a
zenei szakma anyanyelven való művelése immanens részét képezi egy-egy nép
vagy népcsoport kultúrájának – melyhez nekünk is feltétel nélkül ragaszkodnunk
kell!
Jegyzetek
1.
Gergely P.: A „Kolozsvári Zeneiskola” alapítása 1819-ben. In
Erdélyi Múzeum, XL. kötet, 1935, 369–371.
2.Lakatos
I.: A százhusz éves kolozsvári Magyar
Zenekonzervatórium születése. In Erdélyi Helikon,
1939, 520–525.
3.
Lakatos I.: Az első magyar dalmű. In Erdélyi
Helikon, 1939, 344–350.
4.
Benkő A.: A felsőfokú zenei oktatás. In 1000 éves a magyar iskola – Az erdélyi magyar
felsőoktatás évszázadai. Kiadta a Bolyai Egyetemért Alapítvány,
Budapest, 1996.
5.
I. m.
6.Az
1995-ös tanügyi törvény 123. bekezdése: „Az állami felsőoktatási
intézményekben, kérésre és a jelen törvény feltételeinek keretén belül olyan
csoportokat és tagozatokat lehet létrehozni, ahol az oktatás anyanyelven
folyik, az oktatási és kulturális–művészeti tevékenységben szükséges
létszámú személyzet felkészítéséhez.”
7.
Somai J. (szerk.): A magyar felsőoktatás fokozatos elsorvasztása. In Fehér könyv az erdélyi magyar felsőoktatás
kálváriájáról. Kiadta a Bolyai Egyetem Barátainak Egyesülete, Kolozsvár,
2009, 133.
8.
Kodály Z.: Mi a magyar a zenében? In
Uö: Visszatekintés, I. Zeneműkiadó,
Budapest, 1974, 77.
Lászlóffy Zsolt
XXIV.
ÉVFOLYAM 2014. 1. (628.) SZÁM — JANUÁR 10.