BESZÁMOLÓ
A “Nevelés a színház és a dráma eszköztárával” CÍMŰ KONFERENCIÁRÓL
2015. február 21-én A Magyar Drámapedagógiai Társaság
Nevelés a színház és a dráma eszköztárával címmel konferenciát szervezett a
Marczibányi Téri Művelődési Központban, melynek egyik célja az volt,
hogy a drámapedagógiát munkájuk során eszközként használó pedagógusok,
csoportvezetők találkozzanak egymással, másrészt határon túli magyar
kollégáikkal való szakmai kapcsolatot ezúton is ápolják, s megoldásokat
keressenek a területeiken felmerülő problémákra. Kaposi László, a Magyar
Drámapedagógiai Társaság elnöke szerint 2010-ben szerveződött hasonló
találkozó, s most ismét megrendezésre került. Egyfajta kényszer állapot, a
változásra ösztönző erő hívta életre. Ezen a szombaton több generáció
is megismerkedhetett egymással. Debreczeni Tibor, örökös tiszteletbeli elnök –
kinek neve a MDPT alapítói között is szerepelt – rövid beszámolót tartott a
Társaság születéséről. Megemlítette, hogy már 1972-ben, az országos
úttörő gyermekszínházi fesztiválon megbeszélték kollégáival, hogy „ez”
valami új forma, mely már Csehországban is létezik. A drámás tevékenység az a
forma, amelyben a tanár és a diák partneri-, mellérendelő viszonyban
állnak egymással. Ez a hozzáállás ahhoz vezetett, hogy 1978-ban Magyarországon
is létrejött az első tanfolyam pedagógusoknak. Debreczeni Tibor szerint a
drámapedagógia játékos metodikáját főleg az egyetemeken, de
legfőképpen mindenhol kellene tanítani. Ennek egy része művészet,
másik része pedagógiai metodika kell, legyen. Debreczeni Szín-kör-játék
című munkája és Debreczeni Tibor Történt pedig című írása is ezt a
gondolatmenetet erősíti.
A Nevelés a színház és a dráma eszköztárával konferenciára szinte minden
régióból érkeztek drámapedagógusok, s a határon túlról, Szerbiából,
Kárpátaljáról, Dunaszerdahelyről, Romániából, Felvidékről, Vajdaságból
is hallhattunk egy-egy beszédet az ottani speciális drámás viszonyokról. A
délelőtti ismerkedést követően szakmánkhoz méltóan vegyes
korosztályú, tapasztaltság szerinti kiscsoportokba rendeződve töltöttük, s
egy-egy vezetőségi tag a MDPT-ból ezeket a beszélgetéseket moderálta.
Ebben a közel fél órában minden csapat tagja saját területéről, régiójáról
mesélt, annak egyedi problémáira is kitérve, melyeket csomagolópapírra rögzítve
próbáltunk rendszerezni. A felmerült gondolatokat további kis papírosokra kulcsszavak
formájában felírtuk, s mindezt az ebédszünetben A MDPT vezetősége próbált
néhány pontra összesűríteni. A délután a „megoldás” fogalom jegyében telt.
A rendszerezett problémák alapján szerveződtünk újabb kiscsoportokra:
1. Weöres Sándor Országos Gyerekszínjátszó Találkozó/ gyerekszínjátszás
2. Drámapedagógiai Társaság szerepe
3. Társadalmi megbecsültség
4. Képzések
5. Felnőttképzések
6. Pénzügyi források
A
szakmai találkozó részben elérte célját: a drámatanárok számára találkozási
lehetőséget biztosított, s segítette felszínre hozni a hazai problémákat,
ám azokban nem tudott további szintre lépni, minthogy megoldási javaslatok
születtek. Bízunk benne, hogy a MDPT vezetősége mérlegeli a konferencián
elhangzottakat és a továbbiakban próbál megoldásra törekedni.
Fekete Anikó
(A
szöveg forrása: Trencsényi László - Agóra Oktatási Kerekasztal Csoport)