“A TEVE PÚPJÁT MEG KELL RAKNI…”
Évek óta hallgatom a Bartók Rádióban Némethy Attilát, és
mindig az jut eszembe: megint egy muzsikus, aki nem csupán a hangszerén
keresztül, de szavakban is olyan élvezetesen fejezi ki magát, hogy öröm
hallgatni. Személyesen viszont idáig még sohasem találkoztunk, és egyre inkább
úgy gondoltam, legfőbb ideje interjút készíteni, hogy saját magáról,
pályáról, és a zeneakadémiai tanításról is beszélgessünk.
Némethy Attila
- Régebben
is tudtam, hogy gyerekszínészkedett, de azt nem, hogy a Fábri Zoltán rendezte
Pál utcai fiúkban is szerepelt. Kit játszott?
- Én voltam a legkisebb lábú vörösinges, a Wendauer, aki
fújja a trombitáját. Pontosan emlékszem arra a jelenetre, amikor a Pál utcai
fiúk homokbombákkal támadnak minket, ezt közeli kameraállással vették fel.
Fújtam a trombitát, 40 centire állt velem szemben a kamera, és fél
méterről valaki szódabikarbónás homoknak álcázott valamit vagdosott a
szemembe. Ezt vagy tizennégyszer vettük fel, úgyhogy három hétig mindenhonnan
szódabikarbóna szállingózott belőlem…
- Sok ideje lehetett akkoriban. Iskolába járt, zongorázott,
színészkedett.
- Volt három olyan évem, amikor reggel elmentem a
zeneakadémiai órákra, délután ültem a közismereti tárgyakon a Balett
Intézetben, utána gyakoroltam, mellette rádióztam, televízióztam, színházban
játszottam, szinkronizáltam, valahogy mégis minden belefért. Nem tudom, az a
huszonnégy óra valahogy más volt, mint a mai. Ma a negyvennyolc is kevés.
- Melyiket élvezte legjobban?
- Mindet. Én ma is több lábon állok, ugyanolyan
lelkesedéssel főzök is, meg fúrok-faragok. Ami nem érdekel, azt nem is
csinálom. Gyerekkoromban óriási élmény volt a színészkedés, olyan nagy
„bölényekkel” játszottam együtt, mint Tolnay Klári, Feleki Kamill, Domján Edit
és Márkus László, és még sorolhatnám hosszasan a neveket. Nekem ez nagyon nagy
élmény volt.
- Miért nem lett színész?
- Tizenöt évesen dönteni kellett. Akkor én már három éve
jártam az előkészítőbe, amit sokféleképp hívtak. Volt Rendkívüli
Tehetségek Osztálya, Kivételes Tehetségek Osztálya – majd tizenöt évesen
felvettek a „rendes” Zeneakadémiára, a tizennyolc évesek közé. Ez a világ egyik
legnagyobb butasága volt, szerencsére ez a gyakorlat azóta már megszűnt.
Húsz-huszonegy évesen itt álltam egy diplomával a kezemben. Akkor már
„pechemre” versenyeket nyertem, ide hívtak, oda hívtak, elkezdtem rohangálni a
nagyvilágban. Volt olyan év az Erzsébet-verseny után, hogy tizenhatszor hívtak
Belgiumba, az Amsterdami Concertgebouw menedzsere pedig exkluzív
szerződést kínált, és ez így ment évekig.
- Tehát jöttek egymás után a lehetőségek, ön
pedig meg volt győződve arról, hogy jobban már nem is mehetne a
szekér.
- Pontosan így történt. Aztán harminc évesen egy Mozart
szonáta megtanított arra, hogy tulajdonképpen öt hangot sem tudok
tisztességesen eljátszani egymás után. Rájöttem, hogy hiába voltak remek
tanáraim, még bőven lett volna mit tanulnom. Tizennyolc éves koromtól
kellett volna a Zeneakadémiára járni, és huszonhárom évesen diplomázni, nem
húszévesen. Aztán elmenni még tanulni. Ez a harmincadik amúgy is egy letargikus
születésnap volt – a huszadikat még élveztem, később, a negyvenedik meg az
ötvenedik már nem érdekelt –, de ez a harmincadik szörnyű volt. Akkor
kezdtem tanítani, és valamennyire kinyílni tudatosan, és rájöttem, hogy én
egész jól megfogalmazom a tanítványaimnak, hogy mit is kellene csinálniuk,
miközben én magam nem úgy csinálom. Az órán megmutattam nekik a kottát, ahová
be van írva minden: miként kell a tempót tartani, mit szeretne a szerző,
aztán otthon előkerestem a saját felvételemet. Ott azt hallottam, hogy
nyargalok háromszoros tempóban, élvezem, hogy megy a kezem, zongorázom a vak
világba előre. Ez rettenetes felismerés volt. Akkor elkezdtem tudatosan
gyakorolni és építeni magamat. Sokat koncerteztem és utaztam továbbra is, de
másképp kezdtem gondolkozni. Tanítottam, higgadtam, már gyerekeim voltak, meg
kellett gondolni, mit miért csinálok, milyen felelősséggel.
- Közben elkezdett a tévében és a rádióban műsort
vezetni, és akkor már – gondolom – a nap huszonnégy órájába nem fért bele
minden úgy, mint gyerekkorában. Ezért is hagyott fel a koncertezéssel?
- Igen, mert eljött az az időszak, amikor a
Zeneakadémián egy komplett osztályt vittem, emellett volt napi több órányi
rádióműsorom, és a maradék időmben erre, meg az óráimra készültem.
Közben arra gondoltam, hogy ha én itt verseny-győztesek tömegét nevelem,
megkövetelem tőlük, hogy tökéletesre csiszolják a gyémántot, hát akkor nem
nevettetem ki magam azzal, hogy kiülök egy félkész produkcióval!
- Vagyis nem maradt ideje gyakorolni.
- Nem annyi, amennyivel tisztességgel ki lehetett volna
ülni. Ha itt most odaülök a zongorához, szinte bármit eljátszom önnek 90
százalékig, és az este talán még koncertképes is. Az könnyű. A 100
százalékhoz viszont napi négy-öt óra elmélyült munka kell, vagy kellene. Mikor
gyakoroltam volna? Ráadásul én világéletemben utáltam utazni, főleg miután
gyerekem született. Akkoriban állandóan légikatasztrófás filmek mentek a
tévében, és Helsinkiben egyszer nekem is volt egy kényszerleszállásom. Akkor
arra gondoltam, hogy mi a fenét keresek itt, nem érdekel már, hogy egy újabb
koncertteremben is eljátsszam nyolcvan vagy nyolcszáz embernek valamelyik szonátát,
legszívesebben otthon lennék a féléves gyerekemnél.
- Nem hiányzik néha?
- Nem, mert józanul felmértem, hogy mennyi munka kellene
ahhoz, hogy én nyugodtan tudjak kiülni és játszani. Jó lenne persze, meg biztos
az is jó lenne, ha enyém lenne a Taj Mahal. De nem lesz az enyém. Nem
tűzök ki magam elé irreális célokat.
- Tehát a zongora ugyanúgy jelen van, csak kicsit
távolabb ül tőle.
- Igen, és olyan jó az, hogy amikor a Junior Prima díjas,
vagy nemzetközi verseny-győztes tanítványom idejön egy problémával, én azt
tudom neki mondani, hogy fogadjunk, hogy öt perc múlva menni fog! Ahogy szoktam
mondani: felveszem az egyujjas kesztyűt, és megmutatom. Erre megkérdezi,
hogy a tanár úr ezt honnan tudja, mikor ő ezt hiába gyakorolja hat
hónapja. Hát honnan? Tudom, hova kell ütni, éppúgy, mint az autószerelő
abban a bizonyos viccben. Egy gyakorló, ma már nálam sokkal profibban zongorázó
növendéknek is el tudom mondani, – néha vakon is, háttal állva a zongorának –,
hogy például a negyedik ujjával van a gond, a helyett – mondjuk – az
elsővel üsse a billentyűt. Hallom, hát ez a szakmám, közel harminc
éve csinálom.
- De mi lesz ezekkel az előbb említett, díjazott és
verseny-győztes tanítványokkal? Mindannyian nem fognak szólókarriert
befutni.
- Arra azért büszke vagyok, hogy van két-három olyan
tanítványom, akinek nem kellett az országból elköltöznie, hanem innen tudta
elindítani a karrierjét, és meg is él belőle. De az igaz, hogy nagyon sok
tehetségünk van, sajnos nem fognak tudni mind szólistaként megélni, ennyi fizetőképes
kereslet egyszerűen nincs. Én mindenkinek azt tanácsolom, hogy kamarázzon
minél többet, mert még az is lehet, hogy a kamarapartnere lesz az új Heifetz,
de ha nem, akkor is csak tanulhat belőle. Vagy menjen el egy énekeshez
korrepetitornak, esetleg végezze el a zenei rendezői tanfolyamot, az a
lényeg, hogy legyen egy tudáshalmaza. Ez a legfontosabb. Néha jönnek hozzám a
fiatalok lelkesen, hogy versenyt akarnak nyerni. Erre megkérdezem: hát mit
akarsz? Ha holnap megnyered az Erzsébet királyné versenyt, és mellette a
Leeds-it, meg a Csajkovszkijt, akkor mit csinálsz? Kapsz 640 meghívást, de hány
zongoraversenyt is tudsz? Azt az egyet, amit három hónapig tanultunk? Hát
belerokkansz! A tevét nem lehet úgy bezavarni a sivatagba, hogy üres a púpja.
Előbb tessék megrakni ezt a két nagy púpot, akkor majd át tudsz kelni a
Szaharán.
- Mitől lehet könnyebben talajt veszteni? A
sikertől vagy a kudarctól?
- A siker életveszélyes dolog, sokkal nehezebb kezelni,
mint a kudarcot. Nagyfokú intelligencia, empátia, és emberi érettség kell az
elviseléséhez. Nekem is nagyon jól ment eleinte, csak úgy szaladgáltam föl-alá
a zongorán. Viszont néhányan – köztük Fischer Annie – ráébresztettek arra, hogy
attól még, mert valamit gyorsabban tudok játszani, mint Ashkenazy, még nem vagyok
Ashkenazy. Huszonévesen néha még rossz alapokról tekint magára az ember. És
aztán jön az érettség, a tapasztalat. Amikor Kadosa tanár úrhoz jártam, már
mozogni alig tudott, nemhogy mutatni bármit is a zongorán. Jobban zongoráztam
nála, persze, hogy jobban zongoráztam, hát az élete utolsó éveiben járt. De
ő tudta, hogy hova kell „ütni”, mint a viccben. Néha csak annyit mondott,
hogy „figyelj, oda pottyintsál rá egy kicsit, na ugye, hogy megszólal!” Hát
ezek a jó dolgok.
- Ha úgy adódik, hogy nem igazán jó képességű
növendéket kell tanítania, nem kedvetlenedik el?
- Nem. A tanítványaim tudják, hogy amikor valaki behoz
egy darabot, én öt perccel később elvesztem az eszemet. Ha jó, azért, ha
pedig esetleg nem elég tehetséges, azt hozza ki belőlem, hogy a fene egye
meg, akkor is megtanítom! Nem igaz, hogy ebből a széklábból nem lehet
többet kihozni! És tudom, hogy hiába nincs áram az égőnél, én azért
dörgölöm, mint az őrült, és szuggerálom, hogy hátha megszállja valamilyen
sarki fény. Ha csak egy kicsit is, de világítson!
- És ha tehetséges?
- A tehetséget én nem csak arra értem, hogy valaki hogyan
zongorázik. Vannak tehetséges emberek: ha átmegy valaki az úttesten, ezt
megteheti tehetségesen és intelligensen. De lehet tehetségtelenül felszállni a
villamosra, vagy tehetségtelenül sorba állni a ruhatárban, vagy a metró mozgólépcsőjén.
Nekem volt olyan növendékem, aki mindent tudott a zongoráról, mégse tennék rá
nagy pénzt, mert nem tudott bánni az emberekkel. Ezt is tudni kell, meg nem árt
– a jó értelemben vett – önbizalom és alázat keveréke. A tehetség egy összetett
dolog, nem arról szól, hogy jobb ujjrendet alkalmaz, vagy gyorsabban eltalálja
a hangot. Hanem arról, hogy miként viszonyul az élethez a maga teljességében.
Bokor Gabriella
(forrás: Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Köre, http://zakbk.hu/exkluziv-nemethy-attila)