BUDAI KRISZTIÁN*
A népi ütőhangszer -
Egy új
tantárgy körvonalazódik?
Kiindulási pont
Homor Istvánné: Tanulmány
a
zeneiskolák helyzetéről a rendszerváltozástól napjainkig - című
tanulmányában (Polifónia, 2009. május, különszám) megemlíti a népzenei
műfajon belül két új tantárgy lehetőségét: a népi ütőhangszert,
és a népi harmonikát (3.3 fejezet, 28. oldal). Alábbi tanulmányomban a népi
ütőhangszer tantárgyat járom körbe és vizsgálom meg nagyító lencséje
alatt.
World music
Az ú.n. World music megjelenésével és elterjedésével megemelkedett az
igény a különleges, hazánkban kevéssé ismert hangszereken való játékmódokra,
kísérettípusokra, lüktetésekre, az azokkal kifejezhető színekre. A
negatívum az, hogy a tantárgy nem került még pontos kidolgozásra, és a tanári
képzésre sincs még akkreditáció. A magyar közoktatás mindhárom szintje
nélkülözi jelenleg is ezt a területet.
Homor Istvánné írása azt
bizonyítja, hogy társadalmi, szakmai beszédtéma szintjén már megjelent, ám
igazi hivatalos konzultáció még nem történt a témában. Felmerül azonban az a
kérdés is, hogy a népi ütőhangszer mennyiben kötődik a jazz
műfajhoz. Talán érdemes lesz majd ezt megvizsgálni (a besorolás végett).
Az oktatási folyamat során a klasszikus ütőhangszer, és a jazzdob is
érinti a fent említett csoportot, a népi ritmushangszerek azonban csak a magyar
népi ütőhangszereket tanítja (lásd: Tantervek 2011, MZMSZ). Ám az érintés
(bizonyos darabokban kell használni bongo-t, vagy conga-t, néhány jazz standard-ben
megszólal egy-egy latin ütőhangszer is) még nem elég, hiszen csak a conga-t meg lehet szólaltatni legalább 6-7 féle
kéztartással, hangzásképpel (slap, open, bass, stb).
Mindhárom jelenleg létező ütőhangszer tárggyal
rokon, de legalább annyira el is különül az új, eddig kidolgozatlan terület.
Zenekarokban már látni-hallani lehet ezen a poszton játszó zenészeket. Ők
nyilvánvalóan önképzés (külföldi kották, oktató DVD-k, videó megosztó oldalak,
mesterkurzusok) révén jutottak ismeretekhez, esetleg külföldi tanulmányutakon.
Szerencsés lenne, ha szervezett mederbe lehetne Magyarországon terelni, és
struktúrát lehetne adni ennek az új tanszaknak. Így ez a terület is kiemelt
figyelmet kaphatna, és a másik három ütő szak mellé kerülhetne.
Hazánk már bővelkedik e területen nemzetközileg is
elismert művészekkel, példaként talán elég Dely
István, Dés András, Horváth Kornél, Keönch Farkas
László, Mogyoró Kornél, Pusztai Csaba, Tar Gergely, vagy Szendi Gábor nevét megemlíteni.
Mely hangszerek tartoznak
pontosan ide? Azon ütőhangszerek, amelyek nem képezik szerves részét a
klasszikus ütőhangszeres, vagy a jazzdob tantárgyaknak, területeknek.
Értem ez alatt az afrikai, arab, ázsiai (pl. japán), balkáni, indiai, kelta,
latin-amerikai, csendes-óceániai ütőhangszeres kultúrák hangszereinek,
technikáinak, stílusainak ismeretét, és a játékmódokat. Megszólaltatásuk,
ütéstechnikáik nagyon változatosak, színesek. A gyökerei igen messzire
röpítenek minket időben és térben is.
A hangszerjáték sajátosságai közé tartozik, hogy
improvizatív. A kísérettípusok elsajátítása az alapvető feladat, majd ezek
impulzív, a zenéhez igazított használata.
Versenyművek
Már írtak néhány concerto-t az említett hangszer területre,
néhányat összegyűjtöttem belőlük. Tudomásom szerint itthon nem
mutatták még be egyiket sem.
Huebner, Gergor:
Conga Concerto
Lorenz, Ricardo: Pataruco -
Concerto para Maracas Venezuelanas e Orquestra
Torres, Samuel: Concerto for 8 Congas and Orchestra
Oktatás
Talán a felsőoktatás szintjén lenne érdemes az új
tanszaknak elindulni, hogy legyen olyan zeneiskolai tanár, aki már
szakavatottan vezeti be az ifjúságot, a jövő tehetségeit az új
szakterületre. Azonban ez a „tyúk vagy a tojás” problematikája, egy későbbi
konzultáció tárgyát képezi.
Ütő szakok az
ország egyetemein
Klasszikus ütő:
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem, Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti
Intézet, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet,
Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézet, Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, Vienna Konservatorium Budapest
Jazzdob:
Kodolányi János Főiskola Előadóművészet,
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszék, Vienna
Konservatorium Budapest Jazz/Pop - Rock tanszék
A Kodolányi János Főiskolán Előadóművészét
szakon, Jazzdob szakirányon az ismertető szerint választható specializáció
az etno
vonal. Ez a tanulmányomban említett új tantárgy bizonyos válogatott elemeinek
megismerését jelenti. Nyilvánvaló kérdés, hogy milyen elv szerint történik a
kiválasztás. De talán egy jazzdobos-nak nincs is
szüksége az etno vonal hangszereiben,
hangszertechnikáiban túlságosan mélyre leásni.
A klasszikus zenészek inkább valamilyen kamaradarab kapcsán találkoznak
a népi ütőhangszerekkel, és a darabbal kapcsolatosan sajátítanak el
ismereteket.
Versenyek
Thelonious Monk International Afro-Latin
Jazz Hand Drum Competition, 2000
Schlagwerl Cajon
Award 2012
Tamburi Mundi
FRAME DRUM Award 2012
Tanterv
Mivel fontosnak érzem ezt a területet, és érdemesnek a
későbbiekben egy esetleges akkreditációra, kidolgoztam egy tantervet
alapfokú oktatásra (nem tökéletesen kiforrott), ami az alábbiakban olvasható.
Hand percussion
tanterv
Budai Krisztián, Rocksuli, Debrecen
1. A hand percussion
oktatásának céljai:
- Értelmes, értékes idő eltöltés
- Közösségépítés
- A minőségi munka fejlesztése.
- A társas együtt zenélés fejlesztése
- Valamennyi meglévő ütőhangszer
játéktechnikájának megismertetése
- Precizitás, önnevelés
- Önmegvalósítás lehetőségének megteremtése
- Folyamatos részvétel, közreműködés a Rocksuli zenekaraiban, rendezvényein, illetve egyéb más
helyeken, a város rendezvényein, felkészülés más könnyűzenekarokban való
közreműködésre
- A hangszerpark fokozatos bővítése, és folyamatos
karbantartása.
- Tehetséggondozás, felkészítés zenei pályára
2. A hand
percussion oktatásának főbb feladatai:
- Alapvető zenei ismeretek elsajátítása
- A hangszerpark sajátosságaiból adódó ütéstechnikák, stílusok
megismertetése
- Ezek zenekari környezetben való gyakorlati ismerete
- Improvizálási képesség kialakítása
- Az ütős kultúrák megismerése
3. Az alábbi zenei
területek fejlesztése:
- Mozgáskoordináció fejlesztés
- Finom motoros mozgásfejlesztés
- Zenei időérzék fejlesztés (ritmusérzék)
- Technikai eszköztár fejlesztése
- Karakter, stílus érzékenység fejlesztés
- Improvizálás fejlesztése
4. Sajátosságok:
- A tanszakon lehetőség van elmélyülni 1-1 kiválasztott
hangszer irodalmában, játékában
- A magyar zeneoktatás közép és felső
fokon mellőzi a kézzel üthető hangszerek magas szintű
elsajátításának lehetőségét és végzettség szerzését, ezért továbbtanulási
igény esetén klasszikus ütőhangszer, vagy jazzdob irányba lehetőség
van eltérni
- A hangszerpark egyelőre hiányosságokkal küzd, de az
évek előrehaladtával folyamatosan pótoljuk a
hiányokat
Szintek szerinti bontás:
1. szint
Ismerkedés az ütőhangszerekkel (a kubai, és a
közel-keleti ritmusokkal elsőként), ütéstechnikákkal, nyolcados,
tizenhatodos számolással, egyszerűbb ritmus
képletek, a két kéz egyszerű függetlenítése, egyszerűbb kíséretek
tanulása – a tumbao, a martillo,
az ayyuub, bayou, karatshi, maqsuum ritmus
Hangszerek:
konga, bongo,
darbuka, shaker, claves, kolomp
Kották:
Balázs-Zempléni: Kisdobiskola
Korompay Zsolt: Ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok I.
G. H. Stone: Stick Control
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Bongos and Congas
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás:
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
2. szint
Kottaolvasás
fejlesztése, folyamatos játékra nevelés, koncentráció, zenei memória
fejlesztése, ütéstechnikák, kézrendek differenciálása, végtag függetlenítés
megalapozása, néhány egyszerű kíséret (pl.: cha-cha-cha,
balladi, sayyidii, sombati) és azok egyszerűbb variációinak elsajátítása,
együtt játék megalapozása
Hangszerek:
konga, bongo,
darbuka, shaker, claves, cabasa, kolomp
Kották:
Balázs-Zempléni: Kisdobiskola
Korompay Zsolt: Ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok I.
G. H. Stone: Stick Control
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás:
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
Kubai stílusú kamarazene,
3. szint
Kottaolvasás
fejlesztése, folyamatos játékra nevelés, koncentráció, zenei memória
fejlesztése, ütéstechnikák, kézrendek differenciálása, végtagok függetlenítése,
egyszerűbb kíséretek stabil játszása (pl.: cencerro,
mambo, bolero, sombati, malfuf), fejlesztése,
bővítése (bevezetés a brazil ritmusok világába – samba
batucada, a cajon
alapvető ütéstechnikái és rock alapok), egyszerűbb szólók, break-ek tanulása, végtagok függetlenítése, együtt játék
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, cabasa,
csörgő, kolomp, agogo, darbuka
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok I.
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents
and Rebounds Book
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Flying Congas
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás:
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
4. szint
Játék
hangsúlyokkal páros ütemmutatókban, a stílus repertoár bővítése, a
kíséretek szélesebb körű ismerete, bonyolultabb ritmusok játszása (pl.: afro-cuban, guaguancó, yambú, columbia, ciftetelli, masmoudi, pop-rock
ritmusok cajon-on, samba,
maracatú, baion), folyamatos játékra nevelés, zenei
memória fejlesztése, végtagok
függetlenítése, zenével, társakkal való együtt játék, a szólózás megalapozása
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, cabasa,
csörgő, kolomp, agogo, surdo,
darbuka, triangulum, cajon
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok I.
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Flying Congas
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Thomas Keemss: Cajon
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
5. Szint
Játék
hangsúlyokkal paradidle kézrendekkel kombinálva, a
stílus repertoár bővítése (pl.: son, son montuno, guajira,
guaracha), a kíséretek szélesebb körű ismerete
(variációs lehetőségek), bonyolultabb ritmusok játszása (pl.: songo, mozambique, ciftetelli, masmoudi, samba, maracatú, baion),
folyamatos játékra nevelés, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése, zenével,
társakkal való együtt játék, stabil szóló játék
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, cabasa,
csörgő, kolomp, agogo, surdo,
darbuka, triangulum, djembe,
cajon
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok I.
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents
and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Flying Congas
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Thomas Keemss: Cajon
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
6. Szint
A
stílus repertoár bővítése (pl.: caballo, pilon, plena), a kíséretek szélesebb körű ismerete,
bonyolultabb ritmusok játszása (pl.: bomba, merengue,
comparsa, a split hand technika darbukán),
folyamatos játékra nevelés, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése, zenével,
társakkal való együtt játék, stabil szóló játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, cabasa,
csörgő, kolomp, agogo, surdo,
darbuka, triangulum, djembe,
cajon, timbales
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents
and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Flying Congas
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
7. Szint
Bevezetés
a páratlan ütemmutatójú (pl.: 5/8, 7/8, 9/8) zenékbe, a kíséretek szélesebb
körű ismerete, bonyolultabb ritmusok játszása (pl.: abakua,
bembe, laz, devra hindi, karshlama, curcuna, kopanitsa), folyamatos
játékra nevelés, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése, zenével,
társakkal való együtt játék, stabil szóló játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, cabasa,
csörgő, kolomp, agogo, darbuka,
triangulum, djembe, cajon, timbales
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents
and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Hakim Ludin:
Flying Congas
Hakim Ludin:
Bongos Congas
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Budai Krisztián: Darbuka (jegyzet)
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
8. Szint
A
két verővel való játék timbales-en, kíséretek tanulása:
pl.: abanico, danzón, cascara, son, mambo,
egyéb timbales ritmusok, bevezetés az afrikai
ritmusokba (djembe technikák, ), bevezetés a puerto-rico-i stílusokba (pl.: sicá,
yubá, holandé) zenei
memória fejlesztése, végtagok
függetlenítése, zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson
belül
Hangszerek:
konga, bomba, darbuka, djembe, sangaban, dununba, kenkeni, cajon timbales
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
9. Szint
Stílusok
szélesítése, játékmódok fejlesztése adott hangszereken: timbales
kíséretek tanulása: pl.: cha-cha-cha, guajira, guaracha, bolero, bomba, egyéb timbales
ritmusok, djembe, dunumba,
sangban, kenkeni, pl.: puerto-rico-i bomba kíséretek (pl.: seis corrido, oyo
mula, cüembé) zenei memória
fejlesztése, végtagok
függetlenítése, zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
bomba, darbuka,
djembe, sangabn, dununba, kenkeni, cajon timbales
Kották:
Balázs-Zempléni kisdobiskola
Korompay Zsolt: ritmikai
gyakorlatok
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
10. Szint
Stílusok
szélesítése, játékmódok fejlesztése adott hangszereken: csörgődob,
kasztanyetta, shekere, birembau,
korábbi ismeretek rendszerezése (kubai, puerto-ricoi,
brazil stílusok), afrikai kíséretek folytatása, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése,
zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
csörgődob, kasztanyetta, shekere, birembau, djembe,
sangban, dununba, kenkeni, bomba, timbales
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
11. Szint
Bevezetés
adott hangszerek játékmódjába: udu, kanna,
keretes dobok (közel-keleti, kelta, brazil), korábbi ismeretek
rendszerezése, afrikai kíséretek folytatása, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése,
zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
udu, kanna, keretes dobok, djembe, sangban, dununba, kenkeni, bomba, timbales
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
12. Szint
Bevezetés
adott hangszerek játékmódjába: udu, kanna,
keretes dobok (közel-keleti, kelta, brazil) korábbi ismeretek
rendszerezése, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése, zenével,
társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
udu, kanna, keretes dobok, djembe, sangban, dununba, kenkeni, timbales
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
13. Szint
Bevezetés
adott hangszerek játékmódjába: tabla, dholak (az indiai zene), korábbi ismeretek
rendszerezése, zenei memória fejlesztése, végtagok függetlenítése, zenével,
társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
tabla, dholak,
djembe, sangban, dununba, kenkeni, timbales
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
14. Szint
Adott
hangszerek játékmódjának fejlesztése: tabla,
dholak, bevezetés a marimbula
játék technikájába, korábbi ismeretek rendszerezése, zenei memória fejlesztése,
végtagok
függetlenítése, zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson belül
Hangszerek:
tabla, dholak,
marimbula, djembe, sangban, dununba, kenkeni, timbales
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
15. Szint
Korábbi
ismeretek rendszerezése, összefoglalása (kubai, puerto-ricoi,
brazil, afrikai, közel-keleti, indiai játékmódok, hangszerek), zenei memória
fejlesztése, végtagok
függetlenítése, zenével, társakkal való együtt játék, improvizálás stíluson
belül, hangszerkészítés
Hangszerek:
konga, shaker,
claves, csörgő, kolomp, agogo,
darbuka, triangulum, djembe,
sangban, dununba, kenkeni, cajon, timbales, csörgődob, kasztanyetta, shekere, birembau, udu, kanna, keretes dobok, tabla, dholak,
marimbula
Kották:
Henrich Knauer:
Kleine Trommelschule
Balázs: Technikai gyakorlatok II.
G. H. Stone: Stick Control
G. H. Stone: Accents and Rebounds Book
Hakim Ludin:
Percussion
Poncho Sanchez: Conga Cookbook
Birger Sulsbrück:
Latin-American Percussion
Birger Sulsbrück:
Congas – Tumbadoras / Your basic conga
repertoire
Daniel Genton: Les tumbaos de la salsa
Daniel Genton: Djembefolá
José J. Cortijo: Latin Timbales
Thomas Keemss: Cajon
Play Along zenérekre
játszás
Szendőfi Péter Advenced Play-Along II.
Thomas Keems Cajon
José J. Cortijo: Latin Timbales
Félévi vizsgán elvárható teljesítmény:
Összegzés
Amint az látható,
egy igen érdekes, felfedezetlen hangszeres területről van szó. Érdemes
lenne felkarolni, és kihozni belőle azt az ízt, ami eddig az emberek
számára (szinte) láthatatlan maradt. A nagyszámú már meglévő tehetségeink
alapján feltételezem, hogy sokkal nagyobb „ütős nemzet” vagyunk, mint azt
sokan sejtették eddig. A hangszer metodikája kapcsán pedig sok más tartalom is
átsugárzik, mint bármilyen más hangszernél, példaként az etnikai nyitottság az
egyik legkézenfekvőbb.
Források
http://lfze.hu/hu/oktatas
http://vienna.egressybeni.hu/index.php/hu/tanszekek
http://www.art.pte.hu/menu/190/87
http://www.hunmusic.hu/tanulmanyok/zeneoktatasunk_fuzet_09.pdf
http://www.kodolanyi.hu/felveteli/tanulmanyok/alapkepzes/eloadomuveszet/szakismertet
http://www.monkinstitute.org/
http://www.music.u-szeged.hu/oktatas-100813
http://www.mzmsz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=554&Itemid=24
http://www.schlagwerk.com/news-videos/all/?tx_ttnewssimpleoutput_list[page]=8&tx_ttnewssimpleoutput_list[action]=list&tx_ttnewssimpleoutput_list[controller]=News&cHash=00657e710126c4c92aa61a82b88bcf12
http://www.tamburimundi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=474&Itemid=10
http://www.uni-miskolc.hu/~bbziweb/
https://www.youtube.com/watch?v=EqAm2wsoVzs0143&lang=en
http://www.zene.unideb.hu/kepzes/alapszakok-ba
* 2007-ben felvételt
nyertem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karára, BA képzésre, Előadóművészet-klasszikus ütőhangszer
szakra. Az
intézmény által szervezett Rézfúvós és Ütős versenyen
mindhárom év alatt részt vettem,
2009 tavaszán pedig 3. helyezést értem
el. A Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Kar Nyári Akadémiáján két alkalommal vettem részt. A Sonus ütőegyüttes
tagjaként számos koncerten, eseményen működtem közre belföldön és külföldön
egyaránt.
2012-ben
diplomáztam Ütőhangszertanár
MA képzésen, szakdolgozatomban
Vigdorovics Sándor Ütőhangszerek iskolája c. kottáját elemeztem tanítási szempontból. 2012-ben 5. helyezett lettem
a Schlagwerk ütőhangszergyár
(nemzetközi) cajon versenyén. 2014-ben támogatást
nyertem a NKA-tól új zenemű létrehozására.
2009-óta Hajdúböszörményben, 2011-óta a debreceni Rocksuliban, 2013-óta a
debreceni Medgyessyben,
2014-óta Hajdúdorogon tanítok.
Debrecen zenei életében aktívan közreműködöm, jelenleg is több zenekarban játszom. A hangszeres területem igazi különlegesség, kevesen művelik az országban,
Debrecenben rajtam kívül szinte csak
a tanítványaim.
Phd tanulmányaimat 2013-ban kezdtem meg Debrecenben,
a Humán Tudományok Doktori Iskolában.
2014-ben kezdtem komolyabban
foglalkozni a kotta írással, a Langwana c. kamara zenémet kiadták Dániában 2015-ben.
A célom az,
hogy publikációimmal, darabjaimmal, és előadóként is elősegítsem
a hand-percussion oktatást, a hangszeres
irodalmat (főleg kamara) bővítve, a tradicionális hagyományok nyomdokain továbbhaladva.