Tinédzser-karrier
Edgar
Moreau első CD-felvételéről
Tehetséggondozás
francia módra – mondhatnám, amikor azt olvasom: az Erato cég 2013-ban exkluzív
szerződést kötött a 19 éves Edgar Moreau-val. Örvendetes esemény, így
érdek nélkül is tetsző, hogy egy ígéretes tehetségnek ily módon
megkönnyítik a kibontakozást.
Az
előzmények: az 1994. április 3-án Párizsban született Edgar Moreau
igencsak korán, már négy éves korában arra az elhatározásra jutott, hogy
csellista akar lenni, s ez az elképzelése időtállónak bizonyult. 11 évesen
adta első zenekari estjét, 13 éves korától a párizsi Conservatoire
növendéke. 15 évesen a párizsi Rosztropovics-versenyen hívta fel magára a
figyelmet, két évvel később a moszkvai Csajkovszkij-versenyen pedig II.
helyezést ért el – hogy csak a legjelentősebbeket említsem.
„Révélation”
volt tavaly, hangszeres szólistaként az év felfedezettje.
Szeptemberben
került sor első CD-felvételére Párizsban, októbertől pedig a
legkiválóbbakkal foglalkozó Kronberg Academy hallgatói közé tartozik, ahol
Frans Helmerson irányításával tökéletesíti tudását.
Közben
persze voltak mesterkurzusok, nagynevű előadóknál – ilyesmit megannyi
ambiciózus pályakezdő életrajzában olvashatunk, az viszont
elgondolkodtató, hogy mennyi nemzetközi fellépésre nyílt lehetősége.
Nem
újdonság, hogy a tehetség önmagában kevés, a hangszertudás, a technika sem
egyedül üdvözítő. Elengedhetetlenül szükséges, hogy idejekorán pódiumhoz
jusson a fiatal, hiszen a szereplést, mint olyant, kizárólag „élesben” lehet
gyakorolni. (Megint csak eszembe jut egy budapesti fuvolaverseny eredményhirdetése
és zárókoncertje, ahol a zsűrielnök külön kitért arra, hogy a
középdöntőig eljutott nagyszámú magyar versenyző épp a pódiummal nem
tudott megbirkózni.)
Edgar
Moreau számára nemcsak a gordonkajáték tűnik magától
értetődőnek, hanem a közönség (avagy zsűri) előtt való
szereplés is. A hangfelvétel-készítést is magától értetődő
természetességgel élte meg. (Más kérdés, hogy esetleg körültekintőbb
lehettek volna a felvétel készítői – a mikrofon-beállítás apró
módosításával el lehetett volna érni, hogy a játékos apró járulékos „hangjai”
(értsd, szuszogása, netán nyögése) kevésbé hallatszódjon. Az viszont mindenképp
a stábot dicséri, hogy nem szóltak bele a produkcióba oly módon, hogy
feszélyezték volna a fiatal gordonkást.
A CD
kísérőszövege műelemzéseket tartalmaz, előtte pedig pár sort a
gordonkaművésztől, amiből kiderül: ő állította össze a
műsort. Ne tekintsük ezt pusztán információnak, hiszen többről van
szó: arról, hogy a lemezcégtől lehetőséget kapott erre! Tehát, kapott
akkora bizalmat, hogy nem kezdték mérlegelni, lesz-e érdeklődés ez iránt a
műsor iránt (azzal méginkább nem foglalkoztak, hogy az egyes
műsorszámoknak milyen gazdag a diszkográfiájuk). Az Erato tehát
lehetővé tette, hogy hangzó önarcképpel mutatkozzék be Moreau, akinek
zongorista-partnere (a darabok túlnyomó többségében egyértelműen
kísérője) Pierre-Yves Hodique.
Zsánerdarabokból
állította össze a műsort Moreau, olyan művekből illetve
átiratokból, amelyeket már koncertjein is megszólaltatott. A kínálat tehát
afféle svédasztal-jellegű kóstoló abból a tudásból-tehetségből,
amelyet 19 éves koráig megszerzett. A hallgatnivaló vegyes, néha már-már afféle
örökzöld melódiák jelleghez közelít – ámde a karakterek palettája olyan
változatos, hogy aligha találunk kivetnivalót ebben a lebilincselő
kavalkádban.
Monti
Csárdása után Elgar, Paganini, Glazunov, majd Rosztropovics bravúrdarabja, a
virtuozitás mérésére is alkalmas Humoreszk, Fauré, Dvořák, Poulenc,
Saint-Saëns, Françaix, Csajkovszkij, Massenet, Popper, Schubert, Gluck, Bloch
és Chopin. Tehát, leginkább 19-20. századi zene. Aki úgy hallgatná a korongot,
hogy semmit nem tud az előadókról, igencsak zavarba jöhetne.
Kiforrott-érett muzsikálást hall, magabiztosan és érzékenyen, s magától
értetődő természetességgel, bármilyen hangulatról is legyen szó.
Ami
külön említésre méltó: Moreau olyasfajta szépségideál bűvöletében játszik,
mint Fenyő László (közös kettejük életrajzában Geringas tanár-személye és
a Kronberg Akadémia). Minden egyes hangja önmagában is szép, ráadásul mindig
folyamatok alkotórésze; nála sincsen „üresjárat”, jelentéktelen hang –
ráadásul, mindezt a perfekciót úgy tálalja, mint ha a világ legtermészetesebb
dolga lenne.
A lemez
borítója egyértelműen árulkodik arról, hogy napjaink produktumáról van
szó. Frappáns címet kapott a felvétel: PLAY. Mellette a lejátszó gomb jele, a
nyíllal. Szellemes design – de több annál. A „PLAY” egyaránt szól az
előadónak, s a hallgatónak, s ez utóbbi jól teszi, ha megfogadja a
tanácsot. Érdemes lejátszani ezt a felvételt, sokszor. És remélhetőleg
gombnyomásnyi ösztönzésre sem lesz szüksége az ifjú tehetségnek, hogy –
játsszon. Sokat és sokáig.
(ERATO
0825646369584)
Fittler
Katalin
zenetörténész, újságíró,
szerkesztő, zenetanár