Maraton – nyolcadszor
(A kép forrása: BFZ/
Fidelio)
2008-ban
remekül vizsgázott az ötlet: egész napra egyetlen zeneszerző munkásságát
állítani az érdeklődés középpontjába. A Budapesti Fesztiválzenekar és a MüPa közös vállalkozása minden elképzelést felülmúló sikert
eredményezett, s idén február 7-én (Csajkovszkij, Dvořák,
Beethoven, Schubert, Mozart, Bartók és J. S. Bach után) Stravinsky-maratonnal
készült számos muzsikus illetve együttes.
Az
ötlet eléggé nem dicsérhető: kihasználja a MüPa
remek adottságait (két helyszínen, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és
a Fesztiválszínházban) felváltva kerül sor rövid, alig egy órás
hangversenyekre, közben az Előadóteremben (ingyenesen látogatható)
vetítések zajlanak, a hangokba „belefáradt” hallgató pedig pihenésképp szép
kivitelezésű, informatív kiállítás jóvoltából gazdagíthatja a kiválasztott
szerzőre vonatkozó ismereteit.
Partner
a média is; valamennyi hangversenyt sugározza élő-egyenes
adásban a rádió, a rövid szünetekben megannyi interjúval-riporttal,
amelyek a helyszínen készülnek, tehát a rádiókészülékek mellett ülők számára
is felidézve a pezsgő hangulatot, örömteli nyüzsgést.
Olyan
zenehallgatási lehetőség az évenként egyszeri maraton,
amely aktivizálja a zenebarátokat. A teljesítmény-orientáltak célul
tűzhetik ki, hogy végighallgatják valamennyi hangversenyt – ők azok,
akik kapkodva falatoznak útközben, hiszen állandóan sietnek (amikor úgy
tűnik, „csúszás” lesz, már a záróhangok alatt
készülődnek, hogy idejében átérjenek a másik helyszínre – az az érdekes,
hogy ilyenkor mindez úgy is megoldható, hogy nem zavarják különösképp a többi
hallgatót. Igaz, mindenki tudja, ilyenkor nem a ruhatárba igyekeznek…). Ki-ki
aztán rájöhetett: nem lehet elkésni, erre az élő-közvetítés adja a
biztosítékot.
Ilyenkor
ki-ki magának állíthatja össze a hallgatnivalók listáját, a legkülönbözőbb
szempontok alapján. Nem tudni, az ismert-népszerű művek vonzerejét
mennyire éri el a ritkaságok iránti érdeklődés, mindenesetre, a
szervezőknek, előadóknak aligha lehet panaszuk: szinte teltházas
produkciók sorjáztak az egész nap folyamán (nem pihentek a szolgáltatók sem – a
szellemi élvezet mellé sokan megengedték maguknak a kulináris kényeztetést,
vagy legalábbis a feltöltekezést a következő élmények befogadására. Mert
aki ebben a nyüzsgésben részt vett, tanúsíthatja: a zenehallgatás korántsem
passzív foglalatosság.
Miként
a „hosszútávú” zenehallgatóknak, úgy azoknak a
látogatóknak is kijár a megbecsülés, akik akár csupán egyetlen program kedvéért
vették a fáradságot, hogy elzarándokoljanak a MüPába.
Öröm volt látni a sok idős embert, akik máskor esti programra nemigen
vállalkoznak, ám nem sajnálták szombat délelőttjüket-délutánjukat élő
zene hallgatására áldozni… merthogy ez részükről nem áldozat volt,
legfeljebb olyan önkéntes áldozat, amellyel ők járultak a zene oltárához.
És
amiért épp a Parlandót tartom e beszámoló ideális
megjelenési helyének: ebbe a sokakat megmozgató zenehallgatási akcióba már
negyedik éve tudatosan bevonják az ifjúságot is. Gyerekek a legváratlanabb
alkalmakkor is láthatók a nézőtéren, egy-egy apróság korát meghazudtolóan
fegyelmezett zenehallgatása pedig külön élmény a közelében ülők számára –
de a maratonokon előadóként is lehetőséget
kapnak a fiatalok egy-egy fesztiválszínházi hangverseny erejéig. Mozart, Bartók
és Bach esetében szinte kínálkozott a lehetőség, hiszen azok a
szerzők a zeneiskolai tananyag gerincét képezik. Stravinsky esetében
viszont…
A
maraton valamennyi hangversenyének műsorát
tartalmazó ismertetőfüzetet Laki Péter írta. Egykori zeneakadémiai
évfolyamtársam azzal kezdte a bevezetőt, hogy felidézte Eric Walter White
Stravinsky-monográfiája magyar fordításának megjelenését (ami őt arra
késztette, hogy tervbe vegye: megszerzi valamennyi Stravinsky-mű
hangfelvételét, tehát vegyes hanghordozókon begyűjt magának egy-egy
interpretációt). Révész Dorrit remek fordításában e
monográfiát hihetetlen gyorsasággal szétkapkodtuk (az én példányom az 1976.
május 14-i dedikálás emlékét őrzi), és korántsem csupán könyvespolcok
dekorációjaként. Örömmel láttam, hogy többen a MüPába
is magukkal cipelték…
A
Fesztivál Színházban 11 óra 30 perces kezdettel megrendezett Zeneiskolások
koncertje különleges színfoltot jelentett a rendezvények sorában. Eckhardt Gábor, aki az utóbbi években
műsorvezetőként kiváltképp olyan koncertek közönségével találja meg a
közvetlen hangot, ahol érezhető a személyes érintettsége (ezúttal az egyik
produkciót az ő növendéke játszotta), remek érzékkel egy-egy
Stravinsky-mondást idézett, afféle mottóként, a műsorszámok előtt.
Ezek a frappáns megjegyzések néha poénként hatottak, de minden bizonnyal
elgondolkodtatták a közönséget. A zeneiskolás-műsort előzetesként
zongoradarabokként hirdették, de a műsorfüzet már a pontos
programot tartalmazta: Az öt ujj című ciklus nyolc tételét a Tóth Aladár
Zeneiskola hat növendéke játszotta, majd ének-zongora darab következett (Pastorale), aztán Szombathelyről érkezett két kisfiú
szólaltatott meg két tételt az Öt könnyű zongoradarab
négykezes-sorozatából. Vendég-előadó, a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola növendéke ismertette meg a hallgatóságot a Három darab szólóklarinétra című kompozícióval. A két
vendég-számtól eltekintve a Tóth Aladár Zeneiskola növendékei szerepeltek,
tőlük hallhattuk a A
Szerenád A-ban című zongoramű nyitótételét, a Himnuszt, majd tíztagú
énekegyüttes tolmácsolásában két kórustételt, az Ave
Mariát és a Pater nostert.
Ez
a zeneiskolás-hangverseny korántsem tűnt kakukktojásnak a „felnőtt”-műsorok sorában. Színfoltnak egyedi volt, de élményt adó
és tanulságos. Visszagondoltam: magam először zeneakadémistaként
játszottam Stravinsky-művet, épp a programban felcsendülő Himnuszt.
Emlékszem, milyen élményt jelentett a megszólaltatása…
A
mai gyerekek (s ebben semmi pejoratív nincs!) magától
értetődő természetességgel vették birtokba a kétségkívül újszerű
hangzásokat is, és a hangjaiban könnyebb játszanivaló esetében láthatóan élvezték
az izgalmas ritmusokat. És ha arra gondolunk, hogy hány generációval
idősebb náluk a szerző, tudomásul kell(ene) vennünk, hogy a 20. század immár a történelem része
számukra. Tehát, a mindenkori tanárok felelőssége, hogy milyen mértékben
„haladnak a korral”, azaz, követik figyelemmel a legújabb „termést”, és
ebből mennyit osztanak meg növendékeikkel. A Tóth Aladár Zeneiskola élen
jár az ilyesfajta nyitott szemléletmódban, s ezen a hangversenyen láthattuk,
hogy másutt is vannak kísérletek… Fontos lenne a zenei élményen túl ezeket a
pedagógiában hasznosítható tapasztalatokat is mind szélesebb körben kipróbálni,
alkalmazni. Persze, ehhez az kell, hogy a – kétségkívül jogosan megfáradó –
pedagógusok ne veszítsék el érdeklődésüket, lelkesedésüket. Az ilyen
hangversenyek vitamininjekcióval érnek fel!
A
páholyból a tapsok alatt szemmel tudtam tartani a közönséget – élmény volt
látni, amint felnőttek arcán kisimulnak a ráncok, és
bensőséges-szelíd mosollyal fogadják a kedves gyermek-produkciókat. Ennyi rokon-barát-ismerős nincs, tehát itt a muzsika hatott,
a teljesítmények! Örömmel fedeztem fel néhány pedagógust, és jólesően
nyugtáztam, hogy szép számmal vannak fiatalok is a nézőtéren. Mert a
gyerekek néha könnyebben-gyorsabban (s főként szívesebben) tanulnak egymástól,
pontosabban, egymás darabjai iránt önkéntes érdeklődést mutatva, mint ha
leckeként kapják ugyanazt a játszanivalót.
Ilyen
szempontból is örvendetes volt ez a nap. Ráadásul, az Előadóterem
előre nem ismertetett programjai is tartogattak meglepetést. A The Rake’s Progress vetítése annak is
érdekes lehetett, aki látta a Magyar Állami Operaház felújításában (netán
korábban az 1980-as operaházi színrevitelt), s annak is, aki egyébként nem
határozta el magát az operaelőadás megtekintésére. Aki pedig hallotta a
nyitókoncertet (A tűzmadár remek előadását az MR Szimfonikusokkal,
Kovács János vezényletével), boldogan fedezhette fel a lehetőséget:
délután láthatja is, a Mariinskij Színház
produkcióját, Valeri Gergiev
vezényletével.
Van
a zenének Világnapja – a maratonok ünnepe változó
ünnep (mint például a Húsvét), minden évben dátumszerűen másik hétvégi
napra esik. De évről-évre megerősödő közönségszeretete zenei
életünk jeles napjává teszi, amely remélhetőleg tovább hódít, újabb
rajongókat szerezve az értékes muzsikának, visszaadva a hangversenyre-járás régi
rangját. Mert napjaink zenehallgatási lehetőségei úgyszólván korlátlanok –
de a potenciális kínálat egyszersmind veszélyeket is rejthet (majd holnap…). A
kényelem könnyen feledtetheti az élmény örömét – megannyi örömforrás lehet a
tervezés, az egyszeriség lehetőségének a kihasználása, a zenehallgató
társaság megszervezése, s nem utolsósorban: a hangverseny után a hallottak
megbeszélése, tehát az élmények megosztása.
A
Stravinsky-maraton potenciális közönsége az egész
ország lehetett – ezáltal ismét „ügy” lett a mindennapok rohanásában is a
muzsika, és azáltal, hogy „beszédtéma”, felértékelődtek a személyes zenei
élmények. Aki részese lehetett ennek a közösségi eseménynek, minden bizonnyal
várja a folytatást!
Fittler Katalin