Gracza
Antal, a bácskossuthfalvi általános iskola nyugalmazott ÉNEK-zenetanárA
Gracza Antal ének-zenepedagógus 1962-től nyugdíjba vonulásáig, 1994-ig a bácskossuthfalvi általános iskola tanára volt. A szarajevói főiskolán szerzett diplomát. Nagy hangsúlyt fektetett a kórus működésére, blokkflauta együttese is volt az iskolának. A helybeli Ady Endre Művelődési Egyesület aktív tagja, népdalkórust, citerazenekart alakított, vezetett, az egyesület elnöki tisztségét is betöltötte. Az 1983-84-ben alakult, ma is működő Ifjúsági Fúvószenekart 1990-ig Sebők Sándor kollégájával együtt vezette, azóta ezt a mindenki által megbecsült munkát egyedül végzi.
Az elmúlt több mint két évtized alatt számos szemlén vettek részt, több ezüst-,
aranydiplomát szereztek, köztársasági szinten is elsők lettek. A községet
is több alkalommal képviselték külföldön is.
Tavaly Gracza tanár úr megkapta a Magyar Kultúra Lovagja címet,
szülőfaluja is elismerésben részesítette, idén pedig a község legrangosabb
díját, a Pru Urbe-t is átvehette.
- A helyi közösségtől már kaptam elismerést, és nagyon meglepődtem,
amikor megtudtam, hogy a község, Topolya város is észrevette, mi mindent tettem
zenepedagógusi pályám folyamán. Bár megörültem, hogy elismerték a munkámat, de
különösen azok miatt örülök, akikkel együtt dolgoztam az elmúlt évtizedekben.
A Magyar Kultúra
Lovagja cím adományozását a Falvak Kultúrájáért Alapítvány
kezdeményezte közművelődési, irodalmi, zenei, művészeti
teljesítmények elismerésére. A címet tavaly Budapesten a Magyar Kultúra Napján
Ön is elnyerte.
- Amikor a fúvósok jubileumi koncertjét tartottuk az iskolában, akkor
jelentette be Szőllősy Vágó László, hogy javasoltak erre a díjra. Úgy
gondolom, hogy az iskolánk, a tanulóink, helyi közösségünk, a falunk egy
bizonyos fokú elismerése is ez a díj.
Miért tartja fontosnak, hogy egy pedagógus aktív legyen a közéletben?
- A zenei nevelés fő célja, hogy a gyerek tudja átérezni, megszeretni
a zenét. A zenepedagógus feladata, hogy kiálljon a porondra, és dirigáljon a
kórusnak, a zenekarnak, hogy felkészítse a diákokat a zene befogadására,
előadására, de a művelődési életben is fontos szerepe van. A
tanárképző főiskola előtt magyar nyelvű tanítóképzőt
végeztem, és akkor úgy oktattak bennünket, hogy az iskola a faluban nemcsak
oktatási-nevelési, hanem kultúrközpont is. Tehát, aki kikerült falura, úgy
illett dolgoznia, hogy ez a cél megvalósuljon. Hogy ez így történhetett, hogy
aktív lehettem nemcsak az iskolában, de a művelődési egyesületben is,
ez elsősorban a feleségem és a családom toleranciájának köszönhető,
azután az iskolában a kollégáknak, a helyi közösségben pedig a támogatóknak.
A hivatalos elismerések mellett vannak-e olyan események, amelyekre
szívesen emlékezik?
- A tanítványaim előrehaladása örvendeztetett meg igazán, amikor ők
jól szerepeltek, a kórus, a blokkflautacsoport, a pionír-tűzoltózenekar, a
különböző országos elismerések. A citerások jó szereplése a Durindón, a
rádiós felvételezések...
Hogyan alakult a fúvószenekar, amelynek fellépése minden ünnepi
rendezvény hangulatát emeli, és mi ma a helyzet?
- A moravicai tűzoltótestület keretében működő fúvószenekar
elöregedésekor jött az ötlet, hogy szervezzük meg az utánpótlást. A kezdeteknél
Sebők Sándor kollégámmal együtt dolgoztunk. Sokat kellett tanulnunk, a
különböző hangszereket megismernünk. A hangszereket a helyi közösség
segítségével vásároltuk. 1984 januárjától a mai napig működik a zenekar,
éppen most generációváltás történik, nagyon sokan elmennek tanulni, többen
külföldre készülnek, olyanok is vannak, akik a zenei pályát választották,
klarinétot, szólóéneket, dzsessztanszéket. Átszervezés alatt áll a csoport, az
iskolában szeretnénk népszerűsíteni a fúvószenét, hogy tudjunk tíz-húsz
tanulót a régiek helyébe találni, és én ezt már egyedül nem vállalhatom, de
mindenképpen nagyon szeretném, hogy tovább létezzen a faluban a fúvószenekar.
Herceg Elizabetta
(Az interjú forrása: magyar-szo.co.yu)