ZENEI NEVELÉS AZ ÓVODÁBAN
Szerkesztette Hovánszki
Jánosné
Didakt Kiadó, 398 oldal
A
szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus
jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott
véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk, színesebbé, nyitottabbá
tegyük. Az összegyűjtött, korszerű elgondolásokat tartalmazó,
tematikailag csoportosított tanulmányokban vonzó a sokféle egyéniség
kisugárzása, szemlélete és szakmaszeretete. A tanulmányokat változtatás,
átszerkesztés nélkül emeltük át a szöveggyűjteménybe, megtartva azt a
lehetőséget, hogy a szerzők által fontosnak tartott hangsúlyok,
kiemelések érzékelhetők legyenek. Többségében a közelmúltban
megjelenő írások friss szellemi közeget, az írások egybegyűjtése
könnyebb hozzáférhetőséget jelent az érdeklődőnek. Az I. rész
„Zenei irányzatok” című blokkban először a Kodály-koncepció
többoldalú megvilágításával találkozhatunk. A tanulmányokban gyakran felmerül a
zenei köznevelés ama létkérdése, hogy a kodályi örökséget sikerül-e
megőrizni, esetleg megújítani. A nagymérvű társadalmi, politikai,
gazdasági változás a kodályi kérdéskörön túl egy másfajta attitűdváltást
is generál a zenei nevelésben. A hazánkba begyűrűző külföldi
zenei nevelési irányzatok és a hazai alternatív zenepedagógiai törekvések
létjogosultságát hivatottak bizonyítani a szöveggyűjtemény e részében
olvasható tanulmányok.
A II. rész szerzői túlnyomórészt
felsőoktatásban dolgozó szakemberek, akiknek az írásait olvasva
hitelesebben lehet diagnosztizálni az óvodai nevelés mindennapjaiban
felmerülő kérdéseket. A főleg módszertani fogantatású, különböző
információkat tartalmazó tanulmányokat elolvasva fejleszthető a többszempontú látásmód, a kritikai érvelés, az egységben
látás, a kreatív problémamegoldás, a szaporodó és közben gyorsan elavuló
ismeretek kezelése.
A III.
részben a szerzők különböző oldalról közelítik meg a zene
személyiségformáló hatását, de mindannyian kihangsúlyozzák, hogy a zene egyik
hatékony eszköze az emberré nevelésnek, mert harmonizálja a testet-lelket,
oldja a feszültséget, fogékonnyá tesz a szép befogadására, formálja az ízlést
és a magatartást. A személyiségfejlesztés területén akkor is
felelősségteljes munka vár a pedagógusra, ha egyébként problémamentes a
gyermek személyisége, de ha valamilyen nehézséggel, hátránnyal, esetleg
fogyatékkal küszködik, akkor még fokozottabb odafigyelést, átgondolt zenei-pedagógiai-pszichológiai fejlesztőmunkát igényel.
Az utolsó, IV. fejezetben olyan új utakat
kereső, szakmai elkötelezettségű szerzőktől olvashatunk
tanulmányokat, akik a speciális helyzetű gyerekek zenei nevelésében igyekeznek
irányt mutatni.