„A siker az, ha volt
növendékeimmel koncerteken találkozom”
Szkordiliszné Dr. Czitrovszky Ilona
minősítésről, tanításról és a ZETÁ-ról
(A portré forrása: Nemzeti Audiovizuális
Archívum)
Alapfokon a zenetanár küldetése mindenekelőtt zeneszerető emberek,
koncertlátogató közönség nevelése. A Zenetanárok Társaságának alelnöke azt
vallja, hogy a XXI. században a zenepedagógusok fontos feladata, hogy sok
forrásból merítve kialakítsák azt a bánásmódot, amely felkelti a gyerekek
érdeklődését a klasszikus zene iránt és megtartja őket a
zeneiskolában hosszú évekig. Ő maga mindenkit arra bíztat, hogy
vállalkozzon mielőbb a minősítésre, mert a pedagógus-életpályának sok
előnye lesz, s érdemes valóban használni a minősítés alapjául
szolgáló kompetenciák hetvenhét indikátorát is. A ZETA-ban azt tervezik, hogy rövidesen
fórumbeszélgetést szerveznek, amelynek keretében Szkordiliszné Dr. Czitrovszky
Ilona válaszol majd a minősítéssel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Az alelnöknő örül, hogy egyre nő a tagságuk, hiszen ez segíthet a
jobb szakmai párbeszédben, valamint a sikeresebb érdekérvényesítésben is.
- Hogy
látja, miben kell ma másként foglalkozni a zeneiskolában tanuló gyerekekkel,
mint akár tíz vagy húsz esztendővel ezelőtt?
- Mások a gyerekek, mások a szülők,
mások a feltételek – mindez mást kíván ma a tanároktól is. Azonban vannak örök
érvényű dolgok, amelyeket nem szabad megtagadni. Sajnos sok olyan kollégával
találkozunk, aki a Kodály-módszert, pontosabban Kodály-rendszert túlhaladottnak
tartja. Azonban szerintem ez nem így van. Kodály egy olyan zenei nevelési rendszert
adott a kezünkbe, amely mindenkinek jó. Világelső ma is. Sok országban
megfordultam, hét éven keresztül dolgoztam Cipruson, – ahol a zeneoktatás
többnyire az angol követelmények szerint folyt, – nemzetközi tanári fórumokon
vettem részt. Elég jól megismertem, hogy hol milyen az alapfokú zeneoktatás, és
azt is látom, hogy mi Magyarországon előbbre tartunk, mint a többiek. Nem
ezen kell változtatni, hanem az a kérdés, ki hogyan tudja a Kodály-módszert használni.
S mit tud hozzátenni. Rengeteg dologban kell ugyanis a korábbi évtizedek
gyakorlatához képest változtatnunk. Sok mindenből - a Waldorftól a
Montessori vagy az Apagyi-Lantos módszerig, - lehet meríteni egy
zenepedagógusnak ahhoz, hogy kialakítsa azt a metódust, bánásmódot, ami a
sikert, azaz a növendékek megtartását eredményezi. S ebben a megújulásban
lényegesnek tartom a pedagógus életpályában szereplő, az értékelés
alapjául szolgáló hetvenhét indikátort is. Az a baj, hogy sokan nem veszik a
fáradtságot, hogy mindezt végigolvassák, pedig rengeteg ötletet kapnának
belőle ahhoz, hogy min lehet változtatni. Gyakran hallom a kollégáimtól, hogy
a digitális technikát nem tudják hasznosítani. Tényleg nem könnyű harminc
percbe belezsúfolni mindent, azonban a gyerekek érdeklődését könnyebb
fenntartani változatos módszerekkel. Egy kedves kis növendékem például nem
akarta elhinni nekem, hogy nem tartja jól a kezét. Felvételt készítettem a
telefonommal, s azt mondtam, nézze meg maga. Ez a gyerekeknek nagyon tetszik.
Ahogy arra is lehet biztatni őket, hogy hallgassanak darabokat a YouTube-on.
Felkeltem az érdeklődését, s utána már csak a megfelelő irányokat
kell számára megadni. Ezek apró mozzanatok, de érdemes őket kipróbálni. Csak
sajnos, minket, zenepedagógusokat sokszor az jellemez, hogy túlságosan visszahúzódóak
vagyunk, bezárkózunk a tantermünkbe, és nem nagyon veszünk tudomást a kinti
világról…
- Mit
szóltak a kollégái az óraszámemeléshez?
- Ez nálunk Gödöllőn a zongora szakon
azt eredményezte, hogy több gyereket tudtunk felvenni. Ennek bizonyos szempontból
örültünk, hiszen korábban megesett, hogy a negyven-negyvenöt
jelentkezőből tizenöt került be az tanszakra. Annak viszont nem
örültünk, hogy kötelezően kell többet dolgozni. Nálunk eleve rengeteg a
tennivaló, hiszen a mindennapi órákon kívül ott van a felkészítés a versenyekre,
koncertekre, városi szereplésekre, a gyakorlás, kamarazenei vagy zenekari
tevékenység, maga a felkészülés az órákra, s minden egyes gyereknek személyre szabott
feladatot kell találnunk. Ez nem kevés, s a kötelező magas óraszám nem
hagy lehetőséget arra, hogy egy-egy kiemelkedő növendékkel többet
dolgozzunk, hiszen a régen tehetséggondozásra szánt óraszám ma már nem áll
rendelkezésre.
- Ön hány esztendeje tanít?
- Az idei már a harminckettedik
esztendő. Persze, mint sokan mások, én is világjáró művésznek
készültem, a diplomám megszerzését követően sok országban zongorázhattam. Viszont
már ebben az időben, a kezdetektől tanítottam is, hiszen a
családunkban öt generációra vezethető vissza a pedagógusok sora. Nagyapám
például dalárdát vezetett kántortanítóként. Így mindig is érdekelt az oktatás, ott
motoszkált bennem, hogy ez csakis jó dolog lehet. S mivel édesanyám is
zongoratanár volt – negyven esztendőn keresztül-, a pályám kezdetén sokat
segített. Aztán egyre nagyobb szerepet kapott az én életemben is a pedagógusi
munka, közel húsz éve vagyok a gödöllői Frédéric Chopin Zeneiskola tanára,
hosszú időn keresztül vezettem a zongora tanszakot. Pár éve adtam át a stafétabotot
a fiatalabb kollégáknak, de továbbra is segítem a tanszak munkáját. Most, hogy
mestertanári fokozatba kerültem, csökkenteni kellett az óraszámomat, így
tizenhét növendékkel foglalkozom. El kell mondanom, hogy szerencsés iskola a
miénk, hiszen az önkormányzat megbecsüli és támogatja a munkánkat, az intézmény
pedig jelentősen kiveszi a részét a város életéből, sok rendezvényt
szervezünk, temérdek koncertet adunk. Mi vagyunk a gödöllői zenei élet
egyik központja. A kollégáim többsége a helyi szimfonikus zenekarban is
muzsikál, s nagyon jó, hogy van egy ilyen lelkes, magas szakmai színvonalú, fokozatosan
állandóvá váló együttesünk.
- S
hogyan fogadták a kollégái a pedagógus-életpályát?
- Sokan, ahogy kezdetben én magam is, értetlenül
állnak az új megmérettetés előtt. Pedig számos előnye van, csak az
átállás nehéz, s meg kell az egészet ismerni. Most, hogy minden szempontból jobban
belelátok a minősítésbe, s a teljes modellbe, azt kell megállapítanom,
hogy nagyon helyes elgondolás, és bizony mindenkit érint. Azonban nagy hiba,
hogy ebben az átmeneti időszakban a legnagyobb elismerést érdemlő
tanártársaim a legnagyobb vesztesei az új besorolásnak. Ők azok, akik
sok-sok eredményes év után Pedagógus I. besorolásba kerültek és nyugdíjazás
előtt már nincs is esélyük arra, hogy abba a kategóriába tartozzanak,
ahová valók: Mesterpedagógusi besorolást kapjanak. Ez igazságtalan velük
szemben. Arra biztatom hát a kollégáimat, hogy minél előbb jelentkezzenek
minősítésre, hiszen az sem mindegy, milyen a bérezésük. Jómagam a
megfelelő kurzusok elvégzése és kemény vizsgák után most minősítési szakértőként
várom a feladatokat az Oktatási Hivataltól és próbálok segíteni a kollégáknak.
A Zenetanárok Társaságában pedig arra az elhatározásra jutottunk, hogy szervezünk
egy kis fórumot, ahol mindenki felteheti azokat a kérdéseit, amelyekkel a
minősítés kapcsán naponta küzd. Mindenkiben sok kérdés merül fel, hisz a
százhatvanhat oldalas tájékoztatót nincs idő és lehetőség végigtanulmányozni,
böngészni… Április elsején kerül sor erre a beszélgetésre, és bízom abban, hogy
tényleg hasznos tanácsokkal tudok a kollégáknak szolgálni. Érdekes, hogy az
óvodapedagógusok, a magyartanárok, még a logopédusok is elkezdték már a
minősítéseket, de mi, zenetanárok még egyetlenegy minősítési feladatot
sem kaptunk... És még egy furcsaság. Velünk egyidejűleg sok szaktanácsadót
is kiképeztek. A zenetanárok közül azonban nagyon kevesen vettek részt ebben. Az
a kolléga például, aki a mi iskolánkba jön el szaktanácsadóként, nem tudott
ajánlani oboa szakos szaktanácsadót. Nagyon kevesen vannak, pedig szaktanácsra
szükség lenne: közel harminc éve nem létezik szakfelügyelet.
- Ősszel
a ZETA elnökével, Czermann Cecíliával beszélgettem, aki óriási lelkesedéssel
vágott bele a társaság szervezésébe. Ön hogyan látja, hol tartanak fél év
elteltével?
- Nagy örömünkre folyamatosan nő a
létszám. S bár én magam nem vagyok túl jó agitátor, a programjainkat látva sok
kollégám kérdezősködik a szervezetről. Egyébként magam is ugyanolyan
lelkes vagyok, mint Cili, s valóban igazi csapatmunkában dolgozunk. Például a gitár tagozat fiatal vezetője szervezett
nemrég egy előadást az eredményes motivációról. Távoli, vidéki intézményekből
is jöttek kollégák a rendezvényre, és fantasztikusan jó visszajelzéseket kapunk
azóta is. Emellett sikerrel pályáztunk egy három állomásból álló, kortárs zenei
fórumra. Már megvannak a dátumok, helyszínek, ebben a tanévben ezt is
megrendezzük. Elindult egy építkezési folyamat, amely remélhetően visszahozza
a Zenetanárok Társaságának régi fényét. S hogy van igény erre a komoly múlttal
rendelkező szervezetre, azt az eseményeink is jelzik, s az
érdeklődők, új tagok száma is mutatja.
- Arról
nem is beszélve, hogy a mai világban nagyon fontos a szakmai érdekképviselet…
- Igen. Sajnos a pedagóguskamarában
elenyésző a jelenlétünk, vagy azért mert nem is jelentkeztünk, vagy azért,
mert nem szavaztuk meg egymást. Holott már csak az zenetanárok más szakos
tanárokhoz viszonyított kis aránya miatt sem lehet olyan nagy a súlyunk. Ezért
is fontos, hogy a Zenetanárok Társasága bővüljön, hallassa hangját, mert
minél nagyobb a tagság, annál jelentősebbek vagyunk, és annál sikeresebben
tudjuk képviselni a zenetanítás érdekeit.
- Pedig
azt gondolom, az nem is lehet kérdés, hogy a zenetanítás, - tanulás miért
fontos, mi mindenben segíti a kicsiket…
- A zenét tanuló gyerek azért teljesít
jobban az iskolában is, mert másképp fejlődik a gondolkodása. Képes
disztingválni, felismerni az összefüggéseket és az értékeket. Ki tud lépni a
pódiumra, hozzászokik a szerepléshez, aminek később, felnőttként is
nagy hasznát veszi, akár állásinterjú alkalmával, akár egy szakmai
prezentáción. Az agy idegpályái másképpen alakulnak ki a zenetanulásnak
köszönhetően. Sokkal könnyebben tanul nyelveket is, jobban fejlődik
az emlékezőtehetsége, nem is beszélve a zene az egyéniségre, lelki-érzelmi
fejlődésre gyakorolt rendkívüli hatásáról. A mai egyre sivárabb,
uniformizált, rohanó világban ez létfontosságú dolog.
- Nem
az a cél, hogy mindenkiből művész legyen, hanem hogy zeneszerető
ember…
- A minősítési eljárásom során azt
kérdezték tőlem, mit tartok a pedagógiai pályám legnagyobb eredményének.
Vannak persze versenygyőztes tanítványaim jócskán, azonban számomra az a
siker, hogy a volt növendékeimmel koncerteken találkozom. Nekünk ugyanis a
legnagyobb feladatunk az, hogy közönséget, zeneszerető embereket neveljünk.
A zene nagy kincs. Nem lehet véletlen az, hogy Albert Einseintől és
Neumann Jánostól Hámori Józsefig és Gyulai Józsefig a legnagyobb gondolkodók
életében oly nagy szerepe volt és van a zenének.
Réfi
Zsuzsanna