Nemrég
ünnepelte hetvenedik születésnapját a magyar kortárs zenei avantgárd, egyik
úttörője Jeney Zoltán. Nevéhez fűződik a hetvenes-nyolcvanas
évek legeredetibb műhelyének, az Új Zenei Stúdiónak a megalapítása, mely
az új utakat kereső zeneszerzőket és előadókat fogott össze. A
szerveződés jelentőségét és máig tartó hatását, néhány név
említésével is fémjelezhetjük: Eötvös Péter, Kurtág György, Kocsis Zoltán.
Alkotók sora tanult Jeneytől, aki 1995-től tizenhat éven át a
Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékének vezetője, 1999-től 2013-ig pedig
Doktori Iskolájának elnöke volt.
A
debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában 1957-61 között tanult,
Pongrácz Zoltán növendékeként.
A
szerzői est megrendezésével, tisztelgett és köszöntötte Jeney Zoltánt - egykori iskolája.
Három ősbemutató mellett, megszólt a főművének tekinthető
Halotti szertartás részlete a szerző és Lukin Zsuzsanna tolmácsolásában, s
a koncerten közreműködött a Jeney művek avatott tolmácsolója, Matuz István Kossuth díjas fuvolaművész. Felléptek az esten Kodály Zoltán Zeneművészeti SZKI
és Zeneiskola-AMI művésztanárai, kórusa. Az est
művészi és pedagógiai jelentsége egyaránt rendkívüli.
Az
intézmény ahol Szabó Emil iskolánk jeles zeneelmélet tanára, - Kodály és Bartók
tanítvány -, valamint Pongrácz Zoltán tanított, élte alkotói korszakának egyik
jelentős részét, hisszük, - hogy inspiráló, építkezést lehetővé
tevő műhely volt Jeney Zoltán számára. Amikor megrendeztük ezen szerzői estet, a zeneművészeti
szakközépiskola egykori tanárának, Keuler
Jenőnek kezdeményezéseit is követtük. Keuler
Jenő intézményünk nyugalmazott igazgatója, ugyanis egy sajátos integráló tantárgyat
indított iskolánkban, eleinte kísérleti tárgyként, később hivatalos
óratervbe iktatott „modernzene-ismeret” néven. A tantárgy elősegítette,
hogy óráin, hetvenes-nyolcvanas évek kortárs zenéjének legfrissebb termésével
is foglalkozhattak, növendékeivel. A rendszerelméleti szemlélet, a
jelenségtől a lényeg felé való haladás útját kínálva, alapot nyújtott
olyan művek tárgyalásához is, melyek a szűkebb hangrendszer-elméleti
síkról kiindulva nemigen voltak megközelíthetők. Kísérlete nagy súlyt
fektetett egy rendszer kidolgozására, amelynek segítségével próbált behatolni a
modern zene titkaiba, logikai fogalmakba ötvözni, és azokat a pedagógiában
elfogadhatóvá tenni. Keuler Jenő ars poétikája,
„Az alkotás a világ megismerésének is egyik fontos eszköze”.
Jeney Zoltán alkotásainak bemutatása a
szerzői esten való megszólaltatása, a világ megismerésének olyan szegletét
tárta elénk, amely egyedi és rendkívül érdekes.
A
szerzői est hallgatósága között jelentős számban voltak jelen
művészek, zenetanárok, és ami a legfontosabb, a zenei pályára készülő
növendékek, iskolán diákjai zeneszerzés tanszakos tanulói.
Magas
művészi értéket képviselő koncertek ebben az életszakaszban képzési
szinten, meghatározó jelentőséggel bír a zenei pályára készülőknek. A
zene örömét megismerve a zeneművészeti képzésben részvevőként, már
sokkal magasabb szintre a felismerés magasabb szintjeire, kell bejutniuk - a
zeneművekben való tájékozódást, a formai elemeknek, a zene mozzanatainak, sokféleségét megismerni , a változás - állandóság, a
váratlan felfogását kell elérniük. Ebben a megismerési folyamatban az részesülhet, aki mint ezen koncerten
is - hallgatója és befogadója a megszólaló műveknek.
Jeney
Zoltán szerzői estje, a tudás élményét is megadta hallgatóságának, hiszen az esten
maga a szerző is beszélt művei keletkezésének alkotói
folyamatáról, s szólaltatta meg a
zeneművet.
Mindnyájan
akik részesei voltunk a rendkívüli eseménynek - megtapasztaltuk, hogy a Kodály
terem falai között megszólaló Jeney művek - az előadók maximális művel való azonosulásuk
folytán - képessé tették a hallgatóságot
új összefüggések felismerésre, a kimondhatatlan tartalmakkal,
igazságokkal való szembesülésre a transzcendens megsejtésére. Tulajdonképpen
egy komplex élményt éltünk át, amely öröm és tudás egyszerre. Keveseknek és
ritkán adatik meg, ilyen zenei élmény.
Jeney Zoltán
szerzői estjén elhangzott művek:
Műsor
Soliloquium No1. –
szólófuvolára (1967)
Matuz István Kossuth díjas fuvolaművész
Consolazione – csellóra és
zongorára (2001)
Papp László és Taraszova Marianna
Gyászénekek
a Halotti szertartásból – női hangra és zongorára (2006)
Lukin Zsuzsanna,
Jeney Zoltán
*
* *
Wohin? – változat 4
fuvolára
Matuz István és növendékei: Varga Zsófia,
Szonda Gabriella és Nagy Mónika
Fungi – altfuvolára
(1992)
Matuz István
Lungo
i muri dei cimiteri del mondo – basszusfuvolára (1996)
Matuz István
Unisono és
törthangzatok kismásod és nagyheted hangközökben – változat fuvolára, fagottra, ősbemutató
Matuz István, Tóth József
Hérakleitosz
állapothatározása – zongorára (1997)
Jeney Zoltán
Ursus – zongorára
(2012)
Bojti Eszter
Két
tánc – zongorára (2013) Pongrácz Zoltán emlékére, ősbemutató
Taraszova Marianna
Ladislaus de Madć világi énekeiből – vegyeskarra
(1971, rev.: 2014)
iskolánk kórusa,
a Kodály Zoltán Ifjúsági Vegyeskar, vezényelt
Végh Mónika, ősbemutató
Jeney Zoltánt az esten köszöntötte a
Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola-
AMI intézményvezetője Tóth József,
dr. Duffek Mihály, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karának dékánja, a zeneszerzés tanszak tanára, zeneszerző Barabás Árpád ,
valamint egykori tanára, Illés Kálmán
zongoraművész, osztálytársai,
iskolánk tanárai, növendékei - a kortárs zeneművészet
iránt érdeklődők szép számban.
P. Stébel Ildikó
a koncert
szervezője