TÓTH ERIKA*
BESZÁMOLÓ
WAGNER RITA KAMARAZENEI KURZUSÁRÓL
2014 szeptemberében
felhívás érkezett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola diákjaihoz
kamarazene mesterkurzuson való részvételre, melyet Wagner Rita
kamarazene-tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa tart
2014. november 19-20-án, a Nádor teremben.
A szervező - a svédországi Nordiska Kulturföreningen - Budapest három legnagyobb
zeneművészeti középiskolájának növendékeit hívta meg, trió vagy kvartett
formációban. A Bartók Konzi kamarazene tanáraként
végigkísértem az eseményeket, amelyekről ezúton számolok be.
Wagner Rita személye
garancia volt arra, hogy a diákoknak különleges és tartalmas élményben
részesüljenek. A repertoár behatárolása
Haydn és Debussy kora között keletkezett művekre, hogy csak triók és
kvartettek vehettek részt, valamint a kurzusra való jelentkezés időpontja
(október 1.) nagyon leszűkítette a jelentkezők számát. Az oktatásnak
ezen a szintjén ugyanis ritkaság, hogy az együttesek több éven keresztül azonos
felállásban működjenek. A tanév kezdete előtt sok-sok órát vesz
igénybe a kamarazenei csoportok beosztása. Fontos, hogy minden növendék számára
megtaláljuk a szakmai- és szociális fejlődés szempontjából éppen
megfelelő társakat, tanárt illetve a helyes repertoárt. A szeptemberben
összeállt együtteseknek általában egy hónap kevés ahhoz, hogy már novemberben
megfelelő szinten előadhassanak egy adott művet.
A Bartók Konzi közel 100 kamaracsoportjából – a fent említett okok
miatt – végül is négy együttes játszott a kurzuson. Rajtuk kívül még a Weiner
Leó Zeneművészeti Szakközépiskolát képviselte két csoport.
A jelentkező
tanulók számára vonzerőt jelentett a szervezők alábbi felhívása is:
„Célul
tűztük ki, hogy kamarazene kurzusunk kapcsán támogassuk a fiatal magyar
tehetségek külföldi bemutatkozását is, melynek érdekében közönségszavazást
rendezünk. Az első helyezett együttes egy svédországi koncertre kap
meghívást, mely 2015-ben kerül megrendezésre.”
A résztvevő
együtteseink nagyon komolyan készültek a kurzusra, noha a heti többszöri
próbákat nem egyszerű beiktatni az amúgy is feszített órarendbe.
Wagner Rita óráiért
persze megérte. Aki ismeri őt, tudja, hogy rendkívüli érzékenységgel,
empátiával találja meg a hangot mindenkivel, legyen az 10 vagy 20 éves,
zeneileg kezdő vagy profi szintű. Ezúttal is mérhetetlen szeretettel
foglalkozott a gyerekekkel, gazdag fantáziával találta meg mindig azt a pontot,
amivel őket szakmailag és személyiségük alakulásában előre
lendíthette. Imádni-való humorral tartotta az aktív
és passzív résztvevők számára is nyitott, élvezetes óráit.
Minden együttes két
alkalommal játszhatott a kurzuson, ami nagyon rövid idő ahhoz képest, hogy
a második nap végén koncerten kellett megmérettetniük
magukat. A szervezőknek érdemes lett volna jobban átgondolni az
időbeosztást, hiszen volt olyan együttes, akinek második órája közvetlenül
a koncert előtt volt! Ennek ellenére minden növendék nagy élménynek
tartotta, hogy hallhatta Wagner Rita tanácsait.
Sajnálatos, hogy
általában kis létszámú közönség látogatta a kurzust napközben: a Nádor terembe
mindössze a záró koncertre érkezett közel százfőnyi hallgatóság. A
szervezők az utolsó pillanatig lebegtették a versenyzés, döntés, szavazás
módját. Végül is egy újszerű megoldást választottak. A koncerten minden
kamaracsoport egyetlen tétellel szerepelhetett. Az erről készült hang- és
kép-felvételt feltették a Facebookra, ahol december
8-tól egy hónapon át lehetett szavazni a produkciókra. Végül a Várallyay Simon (zongora), Vitályos Bence (hegedű) és
Papp Henrik (gordonka) összeállítású zongorás trió kapta a legtöbb szavazatot Dvořák op.26-os g-moll trió lassú tételének
előadására. A tehetséges fiúk a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola 11. osztályos növendékei, tanáruk e cikk írója, - Tóth Erika.
Wagner Rita nemrégiben
írta az alábbiakat egy levelében:
„…nagyon élvezem mindig a tanítást, kivel azt, hogy jó
irányban tevékenykedik, másokkal azt, hogy fogalma sincs semmiről, akkor
[és ott] találjuk meg az utat. De ehhez nem kell semmiféle vetélkedő, nem
annak a függvénye….”
Közismert a dilemma,
hogy zenében szükség van-e versenyekre – különösen a kamarazene műfajában,
amikor különböző hangszer összeállítású együtteseket, különböző
stílusú zeneművek előadását, különböző korú diákok produkcióit
kell összehasonlítani. Sokunk szerint kevés az olyan objektív tényező,
aminek alapján kimondhatjuk, hogy az egyik előadás jobb, mint a másik. Ez
általában szubjektív véleményen alapszik. Pedagógiai szempontból fontosabb,
hogy a tanulók önmagukhoz képest fejlődjenek. Ehhez pedig egy ilyen rövid,
csak villanásnyi, de inspiráló mesterkurzus kiválóan megfelel.
Minden tanulságával
együtt mégis pozitívan kell értékelni a kezdeményezést, hogy külföldön tanuló
fiataljaink - mert a Nordiska Kulturföreningen-t
vagyis Északi Kulturális Egyesületet két külföldön tanuló magyar zenész, Valentiny Gábor és Fülöp Gergely - hozták létre azzal a
céllal, hogy tegyenek valamit a komolyzene népszerűsítéséért Malmöben és segítsék a magyarországi diákok bemutatkozását
Svédországban. Örvendetes, ha elviszik zenei oktatásunk jó hírét külföldre.
Antonin Dvorak:
Trio in G minor Op. 26 (2nd
Mvt)
Bence Vitályos - violin Henrik Papp - cello Simon Várallyay - piano
https://www.youtube.com/watch?v=2qdpKv42qjQ
Joseph Haydn: String
Quartet in D major Op. 64 No. 5 (1st Mvt)
Mihály Juhász - violin Fülöp Barnabás Görbicz - violin Lőrinc Kósa - viola Bence Bánkövi - cello
https://www.youtube.com/watch?v=kMddz1a9xYo
C. M. von Weber: Trio in G minor Op. 63 (1st Mvt)
Izabella Váta - flute Katalin Hervai d' Elhoungua - cello Dániel Farkas - piano
https://www.youtube.com/watch?v=YyhwnZwPmkk
Johannes Brahms: Trio in A
minor Op. 114 (1st Mvt)
Ferenc Takács - clarinet Veronika Almási - cello Ádám Király - piano
https://www.youtube.com/watch?v=dQU8DyIfefY
Joseph Haydn: Piano Trio in C major Hob. XV:27 (1st Mvt)
Léna Ruisz - violin Réka Adorjáni - cello Eszter Szedmák - piano
https://www.youtube.com/watch?v=aACGOrxRwpQ&spfreload=10
https://www.facebook.com/NordiskaKulturforeningen
* Tóth Erika (DLA) hegedűművész, a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium kamarazene tanára